werken op de zeevaart..

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
john artc141

werken op de zeevaart..

Bericht door john artc141 »

Hey allemaal ...

Ik val maar gelijk met de deur in huis...
Ik ben 39 jaar, totaal geen ervaring in de vaart, hoewel het me enorm trekt natuurlijk ...
De vraag is het volgende, hoeveel kans maak ik op een baan in de vaart. (int.)
En wat is het beste wat ik kan doen....

Heel graag krijg ik tips en dergelijke ....

Vriendelijke groet, John...

(Edit)
Ik wil namelijk iets totaal anders gaan doen. Maar ik ben bang dat je ook voor de zeevaart wel weer speciale papieren en diploma's nodig bent. Zoals met alles tegenwoordig. :( :( :(

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Zeevaart en Papieren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar ik ben bang dat je ook voor de zeevaart wel weer speciale papieren en diploma's nodig bent. Zoals met alles tegenwoordig
Tja John,

Wat het bovenstaande betreft heeft dat niks met " tegenwoordig" te maken, DAT was "vroeger en in mien tiet" ook al zo en is hier "links en rechts" op Kombuispraat te vinden, bij een suksesvolle karriere, in welk vakgebied dan ook, hoort nu eenmaal een gedegen opleiding waarbij je inderdaad slechts moeilijk de schoolbanken zult kunnen ontwijken.

Terwijl ik "ongezien en op afstand" absoluut geen oordeel kan/wil vellen lijkt me "de zeevaart heden ten dage" nou niet een beroep om "eens even te gaan proberen omdat ik iets geheel anders wil" op 39 jarige leeftijd, ECHTER "de wonderen zijn de wereld nog niet uit"

Het lijkt me verstandig om lokaal kontakt te zoeken met een "ervaren zeeman" die jou in "jouw situatie" van objectief en mondeling advies kan dienen en "als je dat dan NOG ECHT wilt" in de goede richting kan sturen.
Ik zou om te beginnen maar "je tassie met DOOR-zettingsvermogen" flink op te poetsen EN binnen handbereik te leggen voor een pikheetje!!!

Psje: Pikheet is een ouderwetse zeemans term voor " koffietijd"

Sukses
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
john artc141

Bericht door john artc141 »

Hallo Harry...

Bedankt voor je reactie!!
Ik bedoel dit niet als noodkreet of iets dergelijks hoor, en zeker niet bagatalizerend....
En ik zie dit niet als "even iets anders, en snel" .... Maar echt als iets wat ik graag denk te gaan doen...
Ik zeg denk, omdat ik natuurlijk geen ervaring heb.
En natuurlijk weet ik als geen ander dat niets voor niets komt, en natuurlijk de schouders er onder zal moeten zetten.
Had dit al op veel jongere leeftijd moeten doen, maar ja, sommige dingen kom je later pas achter...
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Carriere-wisseling-zeevaart.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Had dit al op veel jongere leeftijd moeten doen, maar ja, sommige dingen kom je later pas achter...
John,
de zeevaart is een vanouds "bejubeld en verwenst beroep" en door veeel "walslurpen" slecht begrepen, om het nu maar eens even "kort te houden"
Er zijn letetrlijk "boeken vol over geschreven" en daarnaast lopen er op een forum zoals dit "velen rond die letterlijk alle hoeken van de aardkloot" hebben bevaren. Wij hebben "een ding gemeen" en dat is dat we van ons beroep houden en "van de zee houden" en alles wat daar mee samen hangt. Het is een beroep waar je het "evenbeeld op de wal absoluut NIET kunt vinden" en het vraagt EN kweekt een instelling en een mentaliteit die je OOK " op de wal" slechts heeeel spaarzaam ziet!!

Het is een wereld die in de laatste jaren door moderne techniek in alle aspecten veel "dichterbij is gekomen" ECHTER , de zee zelf in al haar mooie en verschrikkelijk facetten is NIET veranderd en als puntje bij paaltje komt is er "op zee" nog steeds geen ruimte voor " ruimtevaarders".

Het is uiteraard zo " beter ten halve gekeerd als ten hele gedwaald" , echter "ampele overweging" lijkt me een verstandige zaak en DAT lijkt me in jouw geval het beste op te lossen door " met een zeer ervaren zeeman met vakkennis en objektief inzicht" te praten en dan denk ik hier aan een ervaren Kapitein of Hoofdwerktuigkundige, die eventueel bereid zou zijn om je met dit evaluatie process te helpen, die de industrie kennen en OOk jouw persoon en de ervaring die je meebrengt objecktief kunnen/willen beoordelen.

Ik spreek uit persoonlijke ervaring als ik zeg dat mijn "ervaring als zeeman" het beste is wat me ooit had kunnen overkomen en ik ben er al mee gestopt voooor jij was geboren!!!! :wink: maar heb vervolgens altijd in de scheepvaart-industrie gewerkt en nog!
Maar ik heb ook verschillenden met de staart tussen de benen zien verdwijnen. Het is NIET voor een ieder weggelegd, TOEN niet en NU nog niet.
Sukses
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
rob niezing (R.I.P.)

Bericht door rob niezing (R.I.P.) »

Hoi John,

jaaa wat zal ik er van zeggen, 39 jaar heb je papieren ?
ik hoop het, ben je vakman bankie Mischien.

Want anders zie ik het maar somber in met die M.O
en die andere jonge gasten, bij mijn oude baas , Shell,
kon je wacht ass. worden als je scheeps vakman 1
was. En door een of andere manier dat werk niet meer kon.
Ik geef je het te doen, om het vuile 8) werk van de 5 WTK
op te knapen, ik weet waarom ik heb 40jaar gevaren
waarvan 35 bij die olieboer en 5 jaar als H- stoker :shock:
Ik bleef mooi aan de wal !!! reeds( Maar ik hield van mijn werk )

Sjalom Rob
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo John,

Laat mij ook een duit van 40+ jaren scheepvaart in het zakje doen. ik sluit me geheel bij de vorige sprekers aan, vooral bij de heer Harry G. te H, NS. Zijn uitspraak
Het is een wereld die in de laatste jaren door moderne techniek in alle aspecten veel "dichterbij is gekomen" ECHTER , de zee zelf in al haar mooie en verschrikkelijk facetten is NIET veranderd

zou in lichtende letters boven de hoofdingang van elk instituut dat opleidt voor de zeevaart behoren te hangen en als duidelijk leesbare plaquette tussen alle monitoren en beeldschermen in een modern stuurhuis en op het hoofdconsole van elke machine-controlekamer.

Dit gezegd hebbende, kan ik je vertellen dat het eerste wat me in gedachten schoot bij het lezen van je vraag: "Hoeveel kans maak ik op een baan in de vaart?" eenvoudig "GEEN" was.
Maar dat is niet helemaal waar. Als je echt wil kan er veel, zo niet alles. Het is maar net wat je bereid bent er voor te doen en vooral ook voor te laten. Wat kun je je veroorloven? Hoe zijn je persoonlijke omstandigheden? Ben je bereid en in staat om op jouw leeftijd helemaal onderaan te beginnen en voor een schijntje keihard te werken?

Daarna komt eigenlijk pas de vraag aan de orde wat je op dit moment in je zak hebt aan opleiding, diploma's en ervaring. Daar heb je voor de vaart waarschijnlijk helemaal niets aan, maar dat geeft wel een indruk waar eventueel mogelijkheden voor je zouden zijn.

Als je daar eens iets meer over zou kunnen vertellen, zou iemand je mogelijk een wat duidelijker antwoord kunnen geven. Het belangrijkst is echter de vraag waarom je op jouw leeftijd alsnog naar zee zou willen gaan. Als het een opwelling is of alleen maar het gevoel van "wel eens iets anders willen", dan moet je het snel weer vergeten.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Baan in de zeevaart.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

John,

Heel enkel in het leven krijg een mens " een heleboel gratis en GOED advies" op een presenteerblaadje aangegeven. Het is mijn ervaring dat de meeste personen zich dat NIET realiseren en vervolgens door een process gaan dat neerkomt op:

" Wie z'n kont brand moet op de blaren zitten" :wink:

Als ik jou was dan zou ik de bovengenoemde reakties maar eens afdrukken en zo over de volgende dagen eens heel goed en vooral met aandacht lezen.
Normaliter moet een bedrijf/persoon voor gelijksoortig kwalitatief-advies bij een konsulent "DIK betaaal'n mien jong!!" :lol:

Jij hebt gewoon mazzel dat het Zondag is en dat er een paar ouwe en ervaren knakkers even dachten " Kom we zullen onze ervaring, allen 40 plus jaren, eens DOOR geven"

ZOO werkt dat "op zee" OOK!! :wink:

OOK weet ik uit ervaring als " adviseur" dat " Gratis advies wordt NOOIT gewaardeerd :wink:
Ik hoop voor je dat je slimmer bent dan " de gemiddelde persoon" :wink:
mazzel
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Citaat:
Maar ik heb ook verschillenden met de staart tussen de benen zien verdwijnen. Het is NIET voor een ieder weggelegd, TOEN niet en NU nog niet

ahoy Harry :-D Dat heb ik in de metaal ook al zovaak meegemaakt; ze staan twee drie jaar achter de machines en worden plots vrachtwagenchauffeur of gaan bij de politie in de leer. we hebben allemaal onze dips én tegenslagen meegemaakt in elk vak; zaaks is, om je er doorheen te slaan, tenzij je het verkeerde vak hebt gekozen, en dát kan altijd. soms gebeurt het, dat mensen een beroep kiezen "omdat vader dat al deed". Ik heb in een klas van 22 jongens gezeten.. daarvan zijn er 7 geslaagd.. ik heb het nu over 1977! van die zeven ben ik de enige nog die in het vak zit :cry: met plezier overigens.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

'Tuurlijk kan dat, al moet je er wel weer voor naar school.
Beginnen met de SWK opleiding, voor de kustvaart, en dan kan je altijd nog verder.
Kwestie van veel, heel veel doorzettingsvermogen.
Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
SjoerdSWD

Bericht door SjoerdSWD »

Hallo allemaal,

ik ken wel een paar mensen die gewoon door keihard te werken ook best "welvarend":lol: zijn geworden. En de tijd dat men aanmonsterde als matroos zonder papieren en vervolgens bij aankomst van de eerste reis in bijv. australie simpelweg de benen nam is ook alweer een tijdje vervlogen.

Ik ben van mening dat pas als je met je diploma aan boord van zo'n boot stapt het echte leren pas begint maar dan heb je met dat diploma een stevige basis en weet je van alles tenminste iets (of net te weinig, lees Maroff :P)

Ik hoor goede berichten over de enkhuizer zeevaartschool, ik zou zeggen neem een kijkje http://www.ezs.nl

Zo dat was het weer,

Cheers! Sjoerd


Plaats reactie