Republica Di Genova
Republica Di Genova
Rechttrekken gekapseisd schip Antwerpse haven start donderdag
In de Antwerpse haven wordt donderdag om 6.00 uur gestart met het rechttrekken van het schip Republica Di Genova, dat op 8 maart kapseisde in het Verrebroekdok ter hoogte van kaai 1339. Dat meldt het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. Tot het einde van de operatie zal er een vaarverbod zijn in heel het Verrebroekdok. Er zal ook een meerverbod gelden aan enkele kaaien.
"Er wordt een maximumduur vooropgesteld van 72 uur", aldus het Havenbedrijf. Het schip, dat 216 meter lang en 30,4 meter breed is, wordt rechtgetrokken door de bergingsfirma Svitzer, met hoofdzetel in Kopenhagen. De Republica Di Genova van rederij Grimaldi Lines kapseisde op 8 maart dit jaar in het Verrebroekdok in de Antwerpse haven, ter hoogte van kaai 1339. De 37 bemanningsleden die aan boord waren, konden het schip tijdig verlaten. Het vrachtschip had onder meer containers en auto's aan boord. (belga/hln)
In de Antwerpse haven wordt donderdag om 6.00 uur gestart met het rechttrekken van het schip Republica Di Genova, dat op 8 maart kapseisde in het Verrebroekdok ter hoogte van kaai 1339. Dat meldt het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. Tot het einde van de operatie zal er een vaarverbod zijn in heel het Verrebroekdok. Er zal ook een meerverbod gelden aan enkele kaaien.
"Er wordt een maximumduur vooropgesteld van 72 uur", aldus het Havenbedrijf. Het schip, dat 216 meter lang en 30,4 meter breed is, wordt rechtgetrokken door de bergingsfirma Svitzer, met hoofdzetel in Kopenhagen. De Republica Di Genova van rederij Grimaldi Lines kapseisde op 8 maart dit jaar in het Verrebroekdok in de Antwerpse haven, ter hoogte van kaai 1339. De 37 bemanningsleden die aan boord waren, konden het schip tijdig verlaten. Het vrachtschip had onder meer containers en auto's aan boord. (belga/hln)
Sinds zowat een twee weken drijft het vorige maand rechtgetrokken roroschip Repubblica di Genova van de Italiaanse rederij Grimaldi. Toch lijkt het bergen van het schip veel trager dan verwacht te verlopen. Ook het verwijderen van de reusachtige trekpalen uit het Verrebroekdok gebeurt vrij moeizaam.
De Nederlandse bergingsfirma Svitzer uit IJmuiden is nog steeds volop in de weer om de op donderdag 9 maart gekapseisde en op 4 september rechtgetrokken Repubblica di Genova 'sleepklaar' te maken. De voorbije dagen heerstte op en rond het wrak opnieuw een koortsachtige drukte.
De voorbije weken werd alles op alles gezet om de verschillende dekken van de bovenbouw leeg te halen door er de kriskras door elkaar gesmeten wagens uit te slepen. De afgevoerde lading werd direct op zeepontons gezet en naar een verschrotingsbedrijf in Nederland afgevoerd.
Duikers hebben nadien de deels afgescheurde rijhelling achteraan weer vastgemaakt en gesloten. Volgens maritieme bronnen - bevestiging van Grimaldi is er niet - werd nadien gepoogd om via de ballasttanks het scheepswrak op te vlotten. Toen dat niet lukte werd de klus geklaard door reusachtige pompen.
Stabiel ligt het schip nog steeds niet. Met een stuurboordslagzij van zo'n 9° drukt het tegen een zowat 30 meter breed ponton tussen het schip en de wal. Om de Repubblica rechter te krijgen werd het voorbije weekend de rijhelling geopend om via die weg de zware lading, stuurboord op de onderste garagedekken, naar buiten te halen: onder meer gekantelde bulldozers. Verwacht wordt dat dat nog enkele dagen zal duren. Pas dan wordt het ponton weggetrokken.
In het dok is de firma Roegiers uit Kruibeke inmiddels al enkele weken bezig met het verwijderen van de stalen trekpalen die 15 meter diep in de Wase klei kleven. Naar verluidt worden daarbij uiterst zware trikoppen van 70 ton gebruikt. Ook dat zou nog duren tot november.
De Nederlandse bergingsfirma Svitzer uit IJmuiden is nog steeds volop in de weer om de op donderdag 9 maart gekapseisde en op 4 september rechtgetrokken Repubblica di Genova 'sleepklaar' te maken. De voorbije dagen heerstte op en rond het wrak opnieuw een koortsachtige drukte.
De voorbije weken werd alles op alles gezet om de verschillende dekken van de bovenbouw leeg te halen door er de kriskras door elkaar gesmeten wagens uit te slepen. De afgevoerde lading werd direct op zeepontons gezet en naar een verschrotingsbedrijf in Nederland afgevoerd.
Duikers hebben nadien de deels afgescheurde rijhelling achteraan weer vastgemaakt en gesloten. Volgens maritieme bronnen - bevestiging van Grimaldi is er niet - werd nadien gepoogd om via de ballasttanks het scheepswrak op te vlotten. Toen dat niet lukte werd de klus geklaard door reusachtige pompen.
Stabiel ligt het schip nog steeds niet. Met een stuurboordslagzij van zo'n 9° drukt het tegen een zowat 30 meter breed ponton tussen het schip en de wal. Om de Repubblica rechter te krijgen werd het voorbije weekend de rijhelling geopend om via die weg de zware lading, stuurboord op de onderste garagedekken, naar buiten te halen: onder meer gekantelde bulldozers. Verwacht wordt dat dat nog enkele dagen zal duren. Pas dan wordt het ponton weggetrokken.
In het dok is de firma Roegiers uit Kruibeke inmiddels al enkele weken bezig met het verwijderen van de stalen trekpalen die 15 meter diep in de Wase klei kleven. Naar verluidt worden daarbij uiterst zware trikoppen van 70 ton gebruikt. Ook dat zou nog duren tot november.
- tugspotter raymon
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 29 dec 2006 18:44
- Locatie: Velserbroek
ik hoorde geruchten dat de republica di genova ,opgelapt gaat worden in Amsterdam....wat is hier van waar?
Raymon Clots
Nautisch(hobby) Fotograaf
Havenwachter Zeehaven IJmuiden
(zie www.tugspotters.com ~Forum~IJmondplaatjes)
Nautisch(hobby) Fotograaf
Havenwachter Zeehaven IJmuiden
(zie www.tugspotters.com ~Forum~IJmondplaatjes)
- tugspotter raymon
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 29 dec 2006 18:44
- Locatie: Velserbroek
als het waar is wel ja
Raymon Clots
Nautisch(hobby) Fotograaf
Havenwachter Zeehaven IJmuiden
(zie www.tugspotters.com ~Forum~IJmondplaatjes)
Nautisch(hobby) Fotograaf
Havenwachter Zeehaven IJmuiden
(zie www.tugspotters.com ~Forum~IJmondplaatjes)
Nog even terugkomend op dit onderwerp. Ik zat vanavond wat sites door te spitten van verschillende Ship Brokers en raad eens wat ik tegenkwam:
http://www.ship.gr/shipbroker/ships2/cvg.htm
Dus wie wil hem hebben ?
http://www.ship.gr/shipbroker/ships2/cvg.htm
Dus wie wil hem hebben ?
Groeten Sander
Re: Republica Di Genova
Ik werk aan de Antwerpse haven aan kaai 1333 bij Grimaldi lines. Ik heb de Genova voor mijn neus zien kapseizen en heeft daar een half jaar gelegen.
De Republica di Genova werd verkocht aan Daewoo en kreeg de naam Daewoo Frontier na grote herstellingswerken.
Uiteidelijk werd het schip terug gechartert door grimaldi en zou deze vorige week woensdag (10 maart 2010) terug bij ons aanmeren. Deze is echter nooit aangekomen en naar horen zeggen zou het schip in Hamburg tijdens het laden zo'n 20° slagzij gemaakt hebben. Ik durf niet goed zeggen of het waar is maar ik dacht dat het schip nu definitief afgekeurd zou zijn.
Bij ons op de terminal waren ze denk ik wel een beetje opgelucht
groetjes
De Republica di Genova werd verkocht aan Daewoo en kreeg de naam Daewoo Frontier na grote herstellingswerken.
Uiteidelijk werd het schip terug gechartert door grimaldi en zou deze vorige week woensdag (10 maart 2010) terug bij ons aanmeren. Deze is echter nooit aangekomen en naar horen zeggen zou het schip in Hamburg tijdens het laden zo'n 20° slagzij gemaakt hebben. Ik durf niet goed zeggen of het waar is maar ik dacht dat het schip nu definitief afgekeurd zou zijn.
Bij ons op de terminal waren ze denk ik wel een beetje opgelucht
groetjes
- Bijlagen
-
- Daewoo Frontier
- DAEWOO-FRONTIER-Dbn-Jones-20090728.jpg (41.43 KiB) 4287 keer bekeken