SMN
Re: SMN
Hoi SMN'ers,
Na nadere beschouwing van de betreffende schoorstenen ga ik overstag. Ik schaar mij achter de visie van Henk van der Moolen; de schepen liggen aan de noordzijde, richting zee.
Aangaande de KNSM-charter wil ik attenderen op hetgeen Han Zijlmans er over aangeeft op pagina 111 van dit topic. Hij heeft het dan over reis 66 van de Roebiah, vertrek 4 februari 1964 van Malta. Mogelijk dat ná deze reis de KNSM-kleuren er wel opgekomen zijn.
Groeten, Paul G.
Na nadere beschouwing van de betreffende schoorstenen ga ik overstag. Ik schaar mij achter de visie van Henk van der Moolen; de schepen liggen aan de noordzijde, richting zee.
Aangaande de KNSM-charter wil ik attenderen op hetgeen Han Zijlmans er over aangeeft op pagina 111 van dit topic. Hij heeft het dan over reis 66 van de Roebiah, vertrek 4 februari 1964 van Malta. Mogelijk dat ná deze reis de KNSM-kleuren er wel opgekomen zijn.
De foto op onze pagina 345 is op de site van Jan Waterdrinker geplaatst bij een artikel van electriciën Koppenberg die dezelfde reizen beschrijft als waarbij Zijlmans ook aan boord zat.Ik heb zelf met de Roebiah een KNSM vismeel charter gemaakt, toen werd, komende uit de buitenlijn, de zwarte schoorsteen met ruitvormig NLL-embleem in de originele SMN kleuren overgeschilderd, echter zonder het ronde NLL-embleem. Bij ons op de Roebiah dus geen roggebroodpijp! Groeten, Han
Groeten, Paul G.
- Jan van der Doe
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 26 aug 2004 21:58
- Locatie: Fergus, On. Canada
Re: SMN
Vriendelijke groet/Kind Regards
Jan van der Doe.
Varen is noodzakelijk, Leven niet.
Jan van der Doe.
Varen is noodzakelijk, Leven niet.
Re: SMN
Zowel Koppenberg als Zijlmans beschrijven dat de KNSM-charter begon met reis 66 van Malta met bijgaande bemanning. De vraag blijft wanneer dan de schoorsteen in de KNSM-kleuren werd geschilderd en wanneer de besproken foto's zijn genomen.
In het Nationaal Archief in Den Haag liggen nog wat originele logboeken; zie bijgaande bladzijde uit de inventarislijst met toegangsnummer 2.20.54 (nummer 141). Dus als iemand daar in de buurt woont of komt, misschien geeft dat nog wat verder informatie.
Groeten, Paul G.Re: SMN
Beste Roebiah lovers,
Misschien kan ik wat meer duidelijkheid geven over de bewegingen van dit schone schip. Na in Londen, R’dam, Hull en A’dam de Peruaanse vis stank te hebben gelost monsterde ik met de originele geel/zwarte SMN pijp (zonder embleem) na een 10 maanden reis op 17 juli 1964 af. Daarna werd het TC/KNSM voortgezet en maakte de Roebiah een Chili reis en is naar ik vermoed de pijp overgeschilderd, vertrek 15/8/1964 van A’dam. Na deze reis, die uiteraard iets langer duurde dan de vismeel reizen, vertrok ze om 2/12 v.a. Hamburg om weer een Peru/vismeelreis te maken, 02/02/1965 was ze weer terug in N.W. Europa. De volgende periode van 3 maanden kan ik niet achterhalen maar ik neem aan dat er gezien de tijdsduur weer een korte vismeelreis is gemaakt. Begin mei 1965 vertrok de Roebiah nog steeds voor de KNSM naar de westkust van Zuid Amerika en in september 1965 was ze terug in Europa. Vanaf oktober 1965 voer ze weer voor de SMN/VNS/HOAL en heeft ze voor de verkoop in mei 1966 nog 2 China reizen gemaakt mét VNS pijp. Dit is de ingeschatte reconstructie die ik op basis van mijn dislocatie gegevens kan geven. Aan de zonschaduw en het aanwezige groen te zien lijkt de foto op het Noordzeekanaal in de zomer te zijn genomen, de momentkeuze laat ik aan de enthousiaste puzzelaars over.
Groet,
Han
Misschien kan ik wat meer duidelijkheid geven over de bewegingen van dit schone schip. Na in Londen, R’dam, Hull en A’dam de Peruaanse vis stank te hebben gelost monsterde ik met de originele geel/zwarte SMN pijp (zonder embleem) na een 10 maanden reis op 17 juli 1964 af. Daarna werd het TC/KNSM voortgezet en maakte de Roebiah een Chili reis en is naar ik vermoed de pijp overgeschilderd, vertrek 15/8/1964 van A’dam. Na deze reis, die uiteraard iets langer duurde dan de vismeel reizen, vertrok ze om 2/12 v.a. Hamburg om weer een Peru/vismeelreis te maken, 02/02/1965 was ze weer terug in N.W. Europa. De volgende periode van 3 maanden kan ik niet achterhalen maar ik neem aan dat er gezien de tijdsduur weer een korte vismeelreis is gemaakt. Begin mei 1965 vertrok de Roebiah nog steeds voor de KNSM naar de westkust van Zuid Amerika en in september 1965 was ze terug in Europa. Vanaf oktober 1965 voer ze weer voor de SMN/VNS/HOAL en heeft ze voor de verkoop in mei 1966 nog 2 China reizen gemaakt mét VNS pijp. Dit is de ingeschatte reconstructie die ik op basis van mijn dislocatie gegevens kan geven. Aan de zonschaduw en het aanwezige groen te zien lijkt de foto op het Noordzeekanaal in de zomer te zijn genomen, de momentkeuze laat ik aan de enthousiaste puzzelaars over.
Groet,
Han
Re: SMN
Goeie morgen zeg !. Zo is het plaatje toch wel rond dacht ik.............
Beschreven van het hoe en wat en een mooi model van de "Roebiah" toe.............
Wat wil een mens nog meer.
Bedankt hoor !.
m.v.g., Roy
Beschreven van het hoe en wat en een mooi model van de "Roebiah" toe.............
Wat wil een mens nog meer.
Bedankt hoor !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: SMN
Nog een korte aanvulling: Totaal heeft de Roebiah vanaf Houston 11/05/1964 tot oktober 1965 vijf charterreizen gemaakt voor de KNSM. De reis van Hamburg 02/21 naar New York is waarschijnlijk een autocharter geweest, meestal met kevers. Vandaar ging het linea recta naar Peru.
Groet,
Han
Groet,
Han
Re: SMN
Hoi SMN-ers en gasten
Hier nog wat duidelijkheid over de "Roebiah":
Vanmorgen belde Glijn de Jong mij op, met informatie over de bewuste reis van de "Roebiah", hij zat zelf als matroos aan boord toen de foto in het Noordzeekanaal is genomen tijdens het munitie laden bij Buitenhuizen. (vroeg of ik het op Kombuis wilde zetten)
De Roebiah vertrok uit Amsterdam op 13-08-1964 in charter voor de KNSM (had ook de KNSM-schoorsteenkleuren) om in Buitenhuizen munitie te laden voor Curacao. Op de bewuste foto ligt ze aan de Noordkant van het Noordzeekanaal afgemeerd en lade munitie uit lichters die langszij lagen. De slaghoedjes werden in Loden kisten (soort container) op het achterschip geladen (de poep).
Ze ligt met de boeg richting IJmuiden, dus rechtsboven op de foto zijn de schoorstenen van de PEN-centrale en de Hoogovens.
Glijn: noemde de bemanning een geselecteerd gezelschap, o.a. Bootsman: Arie Duivenbode - Motorman: Jan de Wit - Matrozen: Glijn de Jong - Willem Mens - Jantje de Vries.
Van Curacao ging het door het Panama kanaal de Westkust van Zuid Amerika af o.a. Buenaventura/Colombia, bijna alle havens in Chili tot Punta Arenas, er werd koper scrap in vaten geladen, in de dieptanken visolie en de ruimen vol met vismeel, het schip werd tot zijn merk afgeladen en toen vol terug naar Europa.
De reis eindigde op 13-11-1964.
Glijn hoop zo wat licht in de discussie te brengen.
Met groetjes van Glijn en mij.
Hier nog wat duidelijkheid over de "Roebiah":
Vanmorgen belde Glijn de Jong mij op, met informatie over de bewuste reis van de "Roebiah", hij zat zelf als matroos aan boord toen de foto in het Noordzeekanaal is genomen tijdens het munitie laden bij Buitenhuizen. (vroeg of ik het op Kombuis wilde zetten)
De Roebiah vertrok uit Amsterdam op 13-08-1964 in charter voor de KNSM (had ook de KNSM-schoorsteenkleuren) om in Buitenhuizen munitie te laden voor Curacao. Op de bewuste foto ligt ze aan de Noordkant van het Noordzeekanaal afgemeerd en lade munitie uit lichters die langszij lagen. De slaghoedjes werden in Loden kisten (soort container) op het achterschip geladen (de poep).
Ze ligt met de boeg richting IJmuiden, dus rechtsboven op de foto zijn de schoorstenen van de PEN-centrale en de Hoogovens.
Glijn: noemde de bemanning een geselecteerd gezelschap, o.a. Bootsman: Arie Duivenbode - Motorman: Jan de Wit - Matrozen: Glijn de Jong - Willem Mens - Jantje de Vries.
Van Curacao ging het door het Panama kanaal de Westkust van Zuid Amerika af o.a. Buenaventura/Colombia, bijna alle havens in Chili tot Punta Arenas, er werd koper scrap in vaten geladen, in de dieptanken visolie en de ruimen vol met vismeel, het schip werd tot zijn merk afgeladen en toen vol terug naar Europa.
De reis eindigde op 13-11-1964.
Glijn hoop zo wat licht in de discussie te brengen.
Met groetjes van Glijn en mij.
Re: SMN
Even een kleine rectificatie Willem, maar als van Curacao via het Panama kanaal naar Buena ventura en verder zuidelijk
gaat kom aan de westkust van zuid amerika,met al zijn mooie havens, ik ben er vlak voor mijn pensioen nog geweest en
geloof het of niet maar het is of de tijd (in het haven gebied stil heeft gestaan) zeker in Callao waar zelfs de Blue moon en
Anna's place nog bestond (2003) voor het eerst was ik daar in 1962 met de Batjan alleen de meisjes zullen in die periode wel
een paar keer verwisseld zijn. Gr Jan/Nias
gaat kom aan de westkust van zuid amerika,met al zijn mooie havens, ik ben er vlak voor mijn pensioen nog geweest en
geloof het of niet maar het is of de tijd (in het haven gebied stil heeft gestaan) zeker in Callao waar zelfs de Blue moon en
Anna's place nog bestond (2003) voor het eerst was ik daar in 1962 met de Batjan alleen de meisjes zullen in die periode wel
een paar keer verwisseld zijn. Gr Jan/Nias
Re: SMN
Goeie morgen allen. Om nog maar eens op dit onderwerp terug te komen.Volgens mij moet ik ook nog ergens uniformknopen hebben liggen, zal nog eens goed zoeken
Ik heb inderdaad nog een paar knopen (zilverkleurig) van mijn bedienersjasje bewaard. Kwam ik laats in het "museum van oude ambachten" in Terschuur, ligt me daar een plastic zak, met wel 25 uniformknopen van de SMN, tussen allerlei andere knopen en garen en band Heb wel gekeken naar eventuele misdrukken ("maatschapij") maar die zaten er niet tussen.
quo vadis