SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
fkhk

Re: SMN

Bericht door fkhk »

Mijn allereerste reis, in 1964, op de Neder Weser, was mijn eerste kennismaking met Cees. Een zeer fijne man..
Ik wens de familie sterkte toe.

Gebruikersavatar
HENK HERMANNS
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 feb 2011 14:29
Locatie: KERKRADE

Re: SMN

Bericht door HENK HERMANNS »

Ik heb met Cees in 1966/67 op de Bengkalis gevaren en ik herinner mij hem als 'n hele fijne kerel waar we veel mee gelachen hebben en waar ik heel veel liedjes van geleerd heb die ik nu nog zing als ik 'n flinke snee in m'n neus heb.
Ik wens familie en nabestaanden heel veel sterkte toe.

Groetjes, Pedro.
CEES HOUYHUIJZEN.jpg
CEES HOUYHUIJZEN.jpg (616.87 KiB) 2784 keer bekeken
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo

Ook ik heb met Cees op de Bengkalis gezeten en op de Antilla Cape.
Cees was een hele fijne man om mee te varen en had veel humor.
Ook ik wens de familie en nabestaanden heel veel sterkte toe.

Vriendelijke Groet.
Bob.V.
NIAS
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 okt 2010 13:42
Locatie: Gameren

reactie op twee droeve berichten.

Bericht door NIAS »

Even een reactie op twee droeve berichten.
Allereerst wil ik de familie van Frans en Cees condoleren en heel veel sterkte toewensen met het verlies van hun goeie mannen.
Ik zit nu in de kampong in Manado Sulawesi, een plek, (niet deze) maar waar Frans ook graag zat.
Met deze gangmakers - komieken en goede kerels wordt de SMNclub aardig uitgedund, en we beginnen allemaal tot de zelfde categorie te behoren, dus geniet zolang het kan.
Ik denk met veel plezier aan deze mannen terug ze konden iedereen aan lachen krijgen.
Groetjes Nias kampong Singkil Manado
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Uit de oude doos. Een luchtopname uit 1925, afkomstig uit het boek "80 jaren varen met de Nederland".
SMN 1925.jpg
SMN 1925.jpg (248.76 KiB) 2332 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Onlangs kreeg ik een mailtje van Ben Vergunst die als matroos tussen begin '62 en eind '66 bij de SMN in dienst is geweest! Drie reizen als matr.o/g: 2x Celebes vanaf 19.4.62 en 1x Neder Eems vanaf 9.1.63. Daarna als matroos 3x Neder Weser vanaf 15.7.63, vanaf 5.8.64 1x Koningswaard 1x Roebiah vanaf 7.8.65, dan 3x Neder Rhone vanaf 29.9.65. Dan als volmatroos 1x Neder Rhone vanaf 24.6.66, 1 kustreis Karimata en vanaf 10.12.66.op de Gabonkust. Hij was ook op de beruchte reis van de Gabonkust waarop die film met Liz Taylor en Richard Burton is opgenomen. Hij vertelde hierover:

Ja, die twee, dat was een mooi stel zeg! Hij stond bij ons achteruit te zuipen (bier, en de jenever vond hij ook niet zo verkeerd!). Hij betaalde wel meestal voor de hele crew die er omheen stond! En Lissy kwam dan verschrikkelijk kwaad aangestormd en haalde hem dan terug! Dat was wel allemaal heel geheim! Er speelde ook nog een oudere neger mee die in de film heel elegant was, zo met wandelstok en zo. Die jongen was zo verschrikkelijk zwoel, de gangway wacht moest erg oppassen. Het was altijd het beste als de olieman van de wacht er bij stond, dan kon er niks gebeuren. We hebben daar in de haven van Dahomey buiten de pier nog een klein jochie uit de branding gehaald. De Neder Rhone staat ook op een heel beroemde film van Ian Fleming /James Bond 007. We lagen in Kobe/Yokohama aan de kaai en voor ons lag een Maru-liner waarop een gedeelte van de film You only life twice werd gedraaid. De filmdelen waar Bond van jakuza's door de kaailoods werd gejaagd, hebben wij vanaf de stellingplank op de neus helemaal kunnen volgen. De bootsman was er niet zo blij mee! Het duurde wel allemaal een beetje langer. Als jij nog oude collega's zou weten, geef aub even een seintje.

Dat deel van de film opgenomen aan de Kobe Docks en uitgebracht in 1967 staat op YouTube.



Groetjes Joop
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: SMN

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Hallo Joop
Neder Eems 9-01-1963 tot 16-06-1963 staat bij mij in het monsterboekje en de naam Ben Vergunst zegt me wel wat, maar kan er geen gezicht bij plaatsen.
Heb ook geen bemanningslijst van die reis en ook geen enkele foto.
We hadden Buishoek als bootsman en er was ook nog een matroos Theo Wijnands (mijn stapmaat ) en voor de rest kan ik geen namen vinden in mijn grijze massa.
De kapitein weet ik ook nog, dat was G. Lodewijk, waar ik nog een reis mee op de Batu heb gemaakt, waar hij vervroegd werd afgelost ivm. een ernstige ziekte waar hij later aan is overleden.
Ik hoop dat Ben nog wat foto's van die reis heeft.
Groeten Co
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Hallo Co,

Ik heb Ben een link naar deze pagina gestuurd.
Misschien komt hij zelf even buurten.

Groetjes Joop
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: SMN

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Hallo Joop
Als hij zich dan zou melden is nog beter, wie weet heeft hij nog wat informatie en foto's van die reis.
Groeten Co
abenineke
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 nov 2013 18:59

Re: SMN pagina 307 nederlinge

Bericht door abenineke »

Hoi ik ben Ab Oldenburg, ik heb eerst gevaren op de Balong van 28-10-1966 tot 25-01-1967
daarna op de Nederrijn van 31-03-1967 tot 07-06-1967 toen werd ik gevraagd of ik wou ruilen
met de Handlanger die bestemd was voor de Nederlinge ik heb uiteindelijk in toegestemd, alhoewel
het ontzettend naar mijn zin had op de Nederrijn.
Dus zijn we van Keelung van boord gegaan en per vliegtuig JAL naar Tokio gevlogen verder per bus
naar Shimizu waar de Nederlinge lag bij de Nippon-werf?
09-06-1697 aangemonsterd toen na enige opstakels en feestelijkheden is de Maiden-trip ingezet
na onderweg diverse havenplaatsen aangedaan arriveerde wij in Holland met spuitboten van de
havendienst.
Na deze boeiende reis die eindigde 19-08-1967.
Ben ik hierna weer vertrokken 25-08-1967 met de Nederrijn en kwam 23-12-1967 terug in Amsterdam
Hopende op reactie van oud Collegaas van toen, daar ik een zeer leuke tijd heb gehad.
Voor de SMN tijd, heb ik nog gevaren bij de KNSM van 15-12-1964 tot 22-08-1966.
Twee reizen ms.Achilles.
Een reis ms.Mentor.
Drie reizen ms.Eos


Plaats reactie