SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Piet Sligte
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 aug 2004 23:58
Locatie: El Albir, Spanje

Re: SMN

Bericht door Piet Sligte »

Hallo Bertus,
Oh, dus jij was degene die steeds z’n bordje kwam vullen met haringen op dat passagiersdek.

Stewardess Annemarie van den Berk is toendertijd getrouwd met de zoon van kapitein De Groote.

Een andere stewardess van de JvO met de voornaam Mary is toen getouwd met kwartiermeester
Leo (Moos) Koot. Moos en Mary zijn beiden overleden in 2007. Dat staat ook ergens beschreven in Opsporing Verzocht. Met Moos heb ik nog op de Koningswaard gevaren.

Die kleine nachtwacht kan ik me wel herinneren. Jij kwam hem natuurlijk vaak tegen als je met je
klok rondjes moest lopen op de JvO. Volgens mij regelde hij wel eens een ‘leeg’ hutje voor je. Geheh.
Wij hadden ook een politieman aan boord. Ik weet nog dat een van mijn hutmaten werd vastgezet wegens een knokpartijtje aan boord.

Van die foto ken ik alleen de staande 3e persoon rechts, dat ben jij Bertus.

Saludos
Piet Sligte

Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: SMN

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Bertus,jammer dat je geschaakt werd....maar mischien nog een vrij staand hutje gevonden?? :roll: :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
HENK HERMANNS
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 feb 2011 14:29
Locatie: KERKRADE

Re: SMN

Bericht door HENK HERMANNS »

In OPSPORING zag ik dat Chris Vrolijk op zoek was naar Cees Jacobs uit Haarlem. Ik heb met Cees 'n geweldige feestreis gemaakt op de Neder Waal van 30-10-65 tot 24-2-66.
Cees was 'n geweldige kerel die wel 'n pilsje lustte en altijd in was voor 'n feestje maar nooit vervelend werd.

We hadden fok vee aan boord, koeien en stieren voor Bangkok en varkens voor Shanghai.De dieren werden verzorgd door 'n Duitse boeren jongen uit Beieren die we meteen Cowboy noemden en die de reis van z'n leven maakte. Bovendien was er speciaal 'n Duitse vee arts aan boord die de koeien gedurende de reis meerdere malen kunstmatig bevruchtte met sperma dat werd bewaard in de vriescel.

Motorman Piet Pijning liep de hondenwacht in de machinekamer en ik aan dek.Nou was 't de gewoonte dat we na de wacht 'n koud pilsje dronken en Piet kwam op 't lumineuze idee om een van de koeien 'n emmer ijswater te laten drinken omdat 't arme beest 't ook warm had zoals wij. Het gevolg was dat de koe overdag het lauwe/warme water dat de cowboy haar gaf, weigerde te drinken. Na de 3de dag werd de vee arts er bij gehaald en 't beest werd onderzocht maar er kon geen mankement ontdekt worden. Maar tijdens de 5de nacht werden we betrapt wat uiteindelijk resulteerde in 'n flinke berisping van onze kapitein en veearts. Wat me daar nog van bijgebleven is dat 't onverantwoord was om dit te doen omdat in Thailand deze koe van z'n levensdagen nooit ijswater te drinken zou krijgen.

Tijdens de kunstmatige inseminatie hield de cowboy de staart van de koe omhoog en de vee arts trok 'n kunststof handschoen aan z'n rechter hand aan die reikte tot ver over z'n elleboog.Nadat hij bij de koe was binnengedrongen tot aan z'n elleboog bracht hij met z'n linkerhand de spuit naar binnen om 't beest te bevruchten. Wat mij overigens opviel was dat de koe hierbij geen spier vertrok, ook niet de ogen half dicht kneep en gewoon doorging met 't eten van hooi of zo iets dergelijks. Als de vee arts klaar was trok hij de handschoen uit en gooide die in de mest afval en ging naar de volgende koe voor 't zelfde ritueel.

De koeien en de stieren hadden links en rechts 'n vinger dik touw aan hun kop dat vast gemaakt was aan een balk voor hun hok zodat ze zich niet konden omdraaien in hun hok. Nadat de arts en de cowboy klaar waren met hun bevruchting's ceremonie en van dek af gingen is er iemand geweest die 'n gebruikte handschoen op de neus van 'n stier had gedrukt. Nou toen begon 't feest. Hij zwaaide 2 X met z'n kop naar links en rechts, de touwtjes braken, de houten balk voor z'n borstkas ging aan diggelen en hij brak zo z'n hok uit en meneer wou wel. De cowboy en de vee arts werden hier niet echt gelukkig van want ze moesten de stier vangen en hebben hem echt laten dekken met behulp van de cowboy want de stier vond niet direct de juiste opening. Ik heb jammer genoeg niet kunnen zien of deze koe tijdens de dekking 'n spier vertrok van genot.
De leiding en de vee arts zijn nooit te weten gekomen wie dat geintje met die handschoen geflikt had. Maar achteraf vond de cowboy 't : eine schöne Geschichte om Zuhause te vertellen.

Op weg van Penang naar P.Swettenham was ik in de mast aan 't werk en 't was zo heet dat ik beneden 't dek zag trillen en dat je op 't potdeksel 'n eitje kon bakken. Door deze hitte had een van de varkens 'n hart infarct gekregen, zo stelde de dieren arts vast, en was overleden. Omdat 't lading was mocht de kok het varken niet slachten/uitbenen maar moest 't overboord gezet worden en ik werd aangewezen om de cowboy hier bij te helpen. Eerst ben ik naar 't kabelgat gegaan om wat poetslappen te halen want ik wou dat beest niet met m'n blote handen vastpakken en handschoenen had ik niet.De cowboy bij de voorpoten en ik bij de achterpoten. Bij 't optillen naar 't potdeksel toe boog 't lichaam van 't varken als 't ware door waardoor er lucht vrij kwam en 't beest nog 'n vreselijke schreeuw liet horen en nog 'n scheet ook. Ik had 't bijna in m'n broek gedaan zo geschrokken was ik ervan. Maar bij de 2de poging is 't ons toch gelukt het varken 'n waardig zeemansgraf te geven.

Tijdens de viering van mijn 21ste verjaardag in de kampong van P.Swettenham kreeg ik van mijn plaatselijke schoonheid 'n honden puppy cadeau " verpakt " in een van haar onderbroekjes.Natuurlijk werd de hond meteen PENDEK genoemd. Ik heb de hond mee naar huis genomen en aan m'n moeder gegeven zodat ze wat aanspraak had en dat ze 'n beetje bewaking had voor de zaak. Na m'n verlof ben ik weer naar zee gegaan en op 'n gegeven moment krijg ik 'n boze brief van mijn moeder. Ze had 'n pasfoto gemaakt van 'n jonge vrouw die de hond wel aardig vond en wilde weten wat de naam van de hond was.Mijn moeder zei heel trots PENDEK en de jonge vrouw die verkering had met 'n marineman
keek haar verschrikt aan en stamelde dat betekent ONDERBROEK. In mijn antwoord brief heb ik m'n moeder uit de doeken gedaan hoe die naam tot stand gekomen was en bij thuiskomst bleek mijn of eigenlijk haar hond nog steeds PENDEK te heten.

Groetjes, Pedro.
NEDER WAAL 01.jpg
NEDER WAAL 01.jpg (826.63 KiB) 1415 keer bekeken
MONSTERBOEKJE NEDER WAAL 02.jpg
MONSTERBOEKJE NEDER WAAL 02.jpg (872.17 KiB) 1415 keer bekeken
NEDER WAAL 04.jpg
NEDER WAAL 04.jpg (889.36 KiB) 1415 keer bekeken
NEDER WAAL 05.jpg
NEDER WAAL 05.jpg (793.09 KiB) 1415 keer bekeken
NEDER WAAL 06.jpg
NEDER WAAL 06.jpg (735.54 KiB) 1415 keer bekeken
NEDER WAAL 07.jpg
NEDER WAAL 07.jpg (728.37 KiB) 1415 keer bekeken
NEDER WAAL 08.jpg
NEDER WAAL 08.jpg (790.28 KiB) 1415 keer bekeken
Bijlagen
NEDER WAAL REIS 33 17-11-65 A'DAM.jpg
NEDER WAAL REIS 33 17-11-65 A'DAM.jpg (142.69 KiB) 1415 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hoi Pedro,
Wat een geweldig mooie plaatsing. Je had zeker wel op elk moment een maatje bij de hand om de foto's waar jijzelf op staat te schieten of deed je dat met de zelfontspanner :?:
Met het zusterschip "Karachi" van de "Waal" heb ik van 1963 op 1964 ook zo'n China-reis gemaakt, met de oud-/nieuwviering in Port Swettenham. Toen ben ik vreselijk teut geworden van de verschillende biersoorten bij het aflopen van alle schepen die langs de kant lagen; ben ik nog hard over een bolder gestruikeld, maar ja we kwamen er doorheen :)
Dank voor het verhaal; echt prachtig :-D
Na je reis op de "Waal" kwam de reis waarop we samen in april 1966 op de "Balong" terecht kwamen zie ik in je monsterboekje, met die treinreis naar Genua, maar daar heb je al eerder de nodige foto's over geplaatst.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Halo Paul.

Was de Karachi een zuster van de Neder Waal :?:
Ik dacht dat dat de Karakorum was :!:

Groetjes Bob.V.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Mooi verhaal Henk.
Ik zie Arie Wijker op de bemanningslijst staan, mooie reis mee gemaakt op de Camerounkust in 1969.
Een paar jaar later overleed hij, 43 jaar jong.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. »

Je had de NEDER WAAL / NEDER WESER

KARACHI / KARAKORUM

Chr.VR
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo Chris.

Ja dat dacht ik ook :wink:

Groetjes Bob.V.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.


Plaats reactie