SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mooie foto Bart.
Groet, Paul G.

v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Heren, bedankt voor de plaatjes, er begint heel in de verte iets te dagen :) Ik ben in Kobe en nog wat van die Japanse oorden geweest met de Neder Rijn denk ik. Omdat ik later voor mijn eigen bedrijf ook in die steden kwam gaan de herinneringen een beetje door elkaar lopen.
Op de Rijn was natuurlijk niet veel bijzonders omdat het redelijk nieuw was allemaal en nog goed werkte. Die zuigers onder de voering weghalen, dat herinner ik me nu weer. Wat een rot werk!
Ber Boendermaker
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 nov 2010 01:04

Re: SMN

Bericht door Ber Boendermaker »

Heb ook 3 reizen op de Neder Rijn gemaakt. 9-8-1967 tot 23-12-1967
22-8-1969 tot 24-11-1969 en m,n laatste 5 dagen bij de S.M.N. van
21-12-1970 tot 25-12-1970. Ik vond het wat klinische schepen, miste
wat mahonie en teak hout denk ik.
Groeten Ber Boendermaker.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Nou Ber,
Ik dacht dat op de Neder-schepen in het interieur nog wel wat hout verwerkt was.
Voor die tijd heb ik ook op 3 R-schepen gevaren, dat vond ik pas een kale boel.
Groet, Paul G.
Kleppentrekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:30

Re: SMN

Bericht door Kleppentrekker »

Het vrijgekomen materiaal uit de gesloopte N-schepen en hun Stork SW motoren mag dan inmiddels dienst doen als basis materiaal voor scheermesjes; er zijn nog sporen te vinden in het Twentsche land, toen deze stukjes van nederlandse techniek op de proefstand stonden.
Achter het HEIM museum in Hengelo zijn nog twee koeltorens te bewonderen uit die periode.

Groet, Henk B.
Bijlagen
Koeltorens tbv proefstand Stork Hotlo.JPG
Koeltorens tbv proefstand Stork Hotlo.JPG (213.66 KiB) 3605 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Je leest/hoort altijd wel van 'motoren op de proefstand'.....Maar komt het wel eens voor dat zo'n motor niet door de beproevingen kwam, of zelfs "in de soep" draaide...
Dat moet toch ook zijn voorgekomen....
Hoe zouden ze dat, logistiek, hebben opgelost: je hebt de motordelen niet klaar op de plank liggen; die moeten allemaal worden gegoten en bewerkt...
Weet iemand hoe dat gebeurde ???
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

zo'n motor niet door de beproevingen kwam
Ik heb hier totaal geen verstand van en er ook geen enkele ervaring mee, Jan, maar ik kan me ergens voorstellen dat ze er vanuit gingen dat de wtk's aan boord eventuele problemen wel zouden fixen. :wink:
Time is money, toch?
In de soep draaien.....da's natuurlijk een heel ander verhaal.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door cor »

jdbvos schreef
Is deze foto bij jullie bekend ?
Ik kon me bij StS niet zo gauw herinneren hem vaker gezien te hebben.....

In een ver verleden heb ik die wel eens geplaatst volgens mij is dit de zelfde foto
Deze stond in de Unie Schakel van Juni 1970 ik doe hier ook het artikel bij

Cor Boer
Bijlagen
corboer
corboer
Stork 1.jpg (308.16 KiB) 3458 keer bekeken
corboer
corboer
Stork 2.jpg (262.88 KiB) 3458 keer bekeken
corboer
corboer
Stork 3.jpg (348.19 KiB) 3458 keer bekeken
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Op de proefstand gebeurden er wel eens bakkies, ook bij Stork in Hengelo. Cilinderkoppen zuigers, zuigerstangen, voeringen en uitlaatkleppen waren er voldoende in voorraad, die gingen immers als reservedelen met de bestelde motor mee. Bij Stork op de proefstand zijn is wel een aantal mensen verongelukt, details vind je wel op het net.
Op you tube is een filmpje in omloop van een grote scheepsmotor bestemd voor een containerschip, bij het opstarten op de proefstand explodeert het gevaarte. Dat ding moest opnieuw opgebouwd worden, het was een Japanse of Koreaanse samenwerking met een Duitse fabrikant als ik mij niet vergis.
Als ik mij ga vervelen zal ik eens zoeken, dus dat kan even duren :wink: Duitsers en Japanners die gaan samenwerken, op de een of andere manier klinkt het ongelukkig :shock:
Ber Boendermaker
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 nov 2010 01:04

Re: SMN

Bericht door Ber Boendermaker »

Hoi Patru, ik bedoel de Neder Rijn en de N.Rhone, die andere Neder schepen gingen best.
Heb ook op de Raki en Rempang gevaren, dat was inderdaad een kale bedoening.
Gr. Ber.


Plaats reactie