SMN
Re: SMN
Heren, bedankt voor de plaatjes, er begint heel in de verte iets te dagen Ik ben in Kobe en nog wat van die Japanse oorden geweest met de Neder Rijn denk ik. Omdat ik later voor mijn eigen bedrijf ook in die steden kwam gaan de herinneringen een beetje door elkaar lopen.
Op de Rijn was natuurlijk niet veel bijzonders omdat het redelijk nieuw was allemaal en nog goed werkte. Die zuigers onder de voering weghalen, dat herinner ik me nu weer. Wat een rot werk!
Op de Rijn was natuurlijk niet veel bijzonders omdat het redelijk nieuw was allemaal en nog goed werkte. Die zuigers onder de voering weghalen, dat herinner ik me nu weer. Wat een rot werk!
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 02 nov 2010 01:04
Re: SMN
Heb ook 3 reizen op de Neder Rijn gemaakt. 9-8-1967 tot 23-12-1967
22-8-1969 tot 24-11-1969 en m,n laatste 5 dagen bij de S.M.N. van
21-12-1970 tot 25-12-1970. Ik vond het wat klinische schepen, miste
wat mahonie en teak hout denk ik.
Groeten Ber Boendermaker.
22-8-1969 tot 24-11-1969 en m,n laatste 5 dagen bij de S.M.N. van
21-12-1970 tot 25-12-1970. Ik vond het wat klinische schepen, miste
wat mahonie en teak hout denk ik.
Groeten Ber Boendermaker.
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 29 dec 2010 10:30
Re: SMN
Het vrijgekomen materiaal uit de gesloopte N-schepen en hun Stork SW motoren mag dan inmiddels dienst doen als basis materiaal voor scheermesjes; er zijn nog sporen te vinden in het Twentsche land, toen deze stukjes van nederlandse techniek op de proefstand stonden.
Achter het HEIM museum in Hengelo zijn nog twee koeltorens te bewonderen uit die periode.
Groet, Henk B.
Achter het HEIM museum in Hengelo zijn nog twee koeltorens te bewonderen uit die periode.
Groet, Henk B.
- Bijlagen
-
- Koeltorens tbv proefstand Stork Hotlo.JPG (213.66 KiB) 3605 keer bekeken
Re: SMN
Je leest/hoort altijd wel van 'motoren op de proefstand'.....Maar komt het wel eens voor dat zo'n motor niet door de beproevingen kwam, of zelfs "in de soep" draaide...
Dat moet toch ook zijn voorgekomen....
Hoe zouden ze dat, logistiek, hebben opgelost: je hebt de motordelen niet klaar op de plank liggen; die moeten allemaal worden gegoten en bewerkt...
Weet iemand hoe dat gebeurde ???
Dat moet toch ook zijn voorgekomen....
Hoe zouden ze dat, logistiek, hebben opgelost: je hebt de motordelen niet klaar op de plank liggen; die moeten allemaal worden gegoten en bewerkt...
Weet iemand hoe dat gebeurde ???
Oost, west...ook best
Re: SMN
Ik heb hier totaal geen verstand van en er ook geen enkele ervaring mee, Jan, maar ik kan me ergens voorstellen dat ze er vanuit gingen dat de wtk's aan boord eventuele problemen wel zouden fixen.zo'n motor niet door de beproevingen kwam
Time is money, toch?
In de soep draaien.....da's natuurlijk een heel ander verhaal.
Re: SMN
jdbvos schreef
Is deze foto bij jullie bekend ?
Ik kon me bij StS niet zo gauw herinneren hem vaker gezien te hebben.....
In een ver verleden heb ik die wel eens geplaatst volgens mij is dit de zelfde foto
Deze stond in de Unie Schakel van Juni 1970 ik doe hier ook het artikel bij
Cor Boer
Is deze foto bij jullie bekend ?
Ik kon me bij StS niet zo gauw herinneren hem vaker gezien te hebben.....
In een ver verleden heb ik die wel eens geplaatst volgens mij is dit de zelfde foto
Deze stond in de Unie Schakel van Juni 1970 ik doe hier ook het artikel bij
Cor Boer
- Bijlagen
-
- corboer
- Stork 1.jpg (308.16 KiB) 3458 keer bekeken
-
- corboer
- Stork 2.jpg (262.88 KiB) 3458 keer bekeken
-
- corboer
- Stork 3.jpg (348.19 KiB) 3458 keer bekeken
Re: SMN
Op de proefstand gebeurden er wel eens bakkies, ook bij Stork in Hengelo. Cilinderkoppen zuigers, zuigerstangen, voeringen en uitlaatkleppen waren er voldoende in voorraad, die gingen immers als reservedelen met de bestelde motor mee. Bij Stork op de proefstand zijn is wel een aantal mensen verongelukt, details vind je wel op het net.
Op you tube is een filmpje in omloop van een grote scheepsmotor bestemd voor een containerschip, bij het opstarten op de proefstand explodeert het gevaarte. Dat ding moest opnieuw opgebouwd worden, het was een Japanse of Koreaanse samenwerking met een Duitse fabrikant als ik mij niet vergis.
Als ik mij ga vervelen zal ik eens zoeken, dus dat kan even duren Duitsers en Japanners die gaan samenwerken, op de een of andere manier klinkt het ongelukkig
Op you tube is een filmpje in omloop van een grote scheepsmotor bestemd voor een containerschip, bij het opstarten op de proefstand explodeert het gevaarte. Dat ding moest opnieuw opgebouwd worden, het was een Japanse of Koreaanse samenwerking met een Duitse fabrikant als ik mij niet vergis.
Als ik mij ga vervelen zal ik eens zoeken, dus dat kan even duren Duitsers en Japanners die gaan samenwerken, op de een of andere manier klinkt het ongelukkig
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 02 nov 2010 01:04
Re: SMN
Hoi Patru, ik bedoel de Neder Rijn en de N.Rhone, die andere Neder schepen gingen best.
Heb ook op de Raki en Rempang gevaren, dat was inderdaad een kale bedoening.
Gr. Ber.
Heb ook op de Raki en Rempang gevaren, dat was inderdaad een kale bedoening.
Gr. Ber.