SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
goofy
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 feb 2015 19:36

aapjes

Bericht door goofy »

toen ik met de tabinta in indonesie kwam in 1955 kwamen er allerlei lieden aanboord met diversen dieren vogels
apen slangen klapperrat die werden het meest verkocht 2pakjes tjap warning <zware van nelle>
maar er werden ook veel dieren en vogels vervoerd als lading meestal was baas kaju de gene die voor zorgen moest
we hadden op celebes eens een soort rat die vrat muisen 1muis in de kooi rat wachten mius in paniek hapsnap weg muis
rijsten pikkers naar italie voor consumptie kooitje niet goed gesloten weg vogeltje kaju boos 1biertje minder
6krokodillen aan dek opruim 5 koppen richting midscheeps snachts tijdens de er een omgedraaid 2dagen geen
eten gehad gelukkig voor hem/haar ging in singapore van boord het zorgde toch wel voor wat af wisseling
vrg:willem uit egmond

Gebruikersavatar
HENK HERMANNS
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 feb 2011 14:29
Locatie: KERKRADE

Re: SMN

Bericht door HENK HERMANNS »

Hoi Co,
Bedankt voor 't duidelijk verhaal en goed herkenbare foto van timmerman Van Groeningen.
Ik herken hem niet meer en blijft 't voor mij een lege plek in m"n bovenkamertje terwijl ik
de hele reis als lichtmatroos z'n hut heb moeten onderhouden.
Nu na 55jaar blijkt dus dat ik in m'n prille zeemansloopbaan met 'n bekend nederlands SMN zeeman gevaren heb.
Ik weet gelukkig wel nog de gebeurtenis maar z'n profiel ben ik kwijt.
Zou dit 't begin van Alzheimer zijn?
Verder wil ik nogmaals iedereen bedanken die meegeholpen heeft bij 't oplossen en 't vinden van de namen van
de kassap en de kaju van de Karimun op mijn eerste reis die begon op 18-09-61.

Groetjes, Pedro.
Gert Schouwstra
Berichten: 390
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Gert Schouwstra »

Jos Komen schreef:In 1949 had de SMN met spoed een nieuw vrachtschip nodig. De NDSM in Amsterdam had op dat moment een aantal vrachtschepen in aanbouw voor de Noorse rederij: A.F. Klaveness & Co. uit Oslo van gemiddeld 9.112 tons dwt. De namen waren: Bougainville, Sunnyville, Bronxville en Bonneville.Er was ruimte in de planning van de werf om een extra schip te bouwen en zodoende besloot de SMN, na overleg met Klaveness, een extra schip van het Noorse ontwerp te bouwen voor eigen rekening. Dit werd de Bintang, met een dwt. van 8.950 tons dwt. (vlg. bouwnummerlijst NDSM). Onduidelijk is waarom het SMN schip zwaarder werd gebouwd dan de Noren omdat de dwt. van de Bintang gemiddeld 162 tons lager was dan die van de Noren.

Bron: http://www.marhisdata.nl/
Ze hadden ook alle vijf een Stork HODT 6x720/1200 motor. Maar de Bintang was het eerste schip waar een door NDSM in licentie gebouwd motor van 6400 pk in werd gezet. De vier Noorse boten hadden een motor uit Hengelo van 6500 pk. Op foto's zie ik verschillen in uitvoering tussen Hengelo en Amsterdam, maar ik weet niet of die goed zijn voor 162 ton,
Gert
- Varen is Leven -
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: SMN

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Onduidelijk is waarom het SMN schip zwaarder werd gebouwd dan de Noren omdat de dwt. van de Bintang gemiddeld 162 tons lager was dan die van de Noren.
Misschien dat de Noren het deadweight in metric tons uitdrukten terwijl het deadweight van de Bintang op Marhisdata in long tons staat aangegeven. 8950 ton van 1016 kg = (krap) 9100 ton van 1000 kg.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: SMN

Bericht door Henk van der Moolen »

De Stork HODT was de beroemde dubbelwerkende Stork motor. In Nederland zijn er na de oorlog een aantal gebouwd in licentie bij de NDSM in Amsterdam. Hesselman, omkeerbaar,dubbelwerkend, tweetact.
De eerste motoren na de oorlog werden geplaatst in de Arenskerk van de VNS in 1948. 2 * 6000 P.K.
Daarna volgden de Heemskerk en Hoogkerk in 1949 met elk 1 motor van 6000 P.K.
Daarna in 1950 de Bintang ook 6000 P.K.
De HODT was zeer populair in Noorwegen. Daar zijn er veel meer naar toegegaan.
Het merkwaardige was dat al die schepen een gedeelde midscheeps hadden.
Dus een voorste deel, dan ruim 3 en dan een achterste deel.
Op alle foto's zie je dat terug komen.
Dat die dubbelwerkende Storken zo populair waren kwam omdat ze in de oorlog zo betrouwbaar waren.
Ga maar na , geen inlaat of uitlaat kleppen, maar in en uitlaat poorten. Dus ook geen door ketting aangedreven nokkenassen.Zeer zwaar uitgevoerde krukas en kruiskop lagers. Ze lagen nooit te drijven.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Die opbouw in 3 gedeelten, was dat niet een Brits Empire-ontwerp ? De 3-eilandenschepen, toch ? Of ben ik nu in de war.... :roll:

En nog een andere vraag: motorschepen in WW2, zouden die op zware olie (of wat daar destijds voor doorging), of op gasolie hebben gestookt ?
Die HODT's zouden op zware olie waarschijnlijk wél nu-en-dan hebben gedreven met lekkende afdichtingen langs de zuigerstang, schat ik zo....
En dergelijke motoren lopen veel storingsvrijer op gasolie, dus in tijden van oorlog zou ik kiezen voor gasolie...
Trouwens: zou ik ook kiezen bij stoominstallaties, en om dezelfde reden...
Iedereen zou in een dergelijk geval zo goed als elke eventuele storing willen voorkomen, tóch ?
iemand die dat weet ??

Overigens: Scherp gezien Theo ! Dat zal vast HET verschil zijn !
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: SMN

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

"Empire" was geen type, geen ontwerp en ook geen standaardschip zoals de Liberty's en Victory's dat wél waren. Alle schepen die door het Ministry of Shipping - later het Ministry of War Transport - werden gebouwd of in beheer werden genomen, kregen "Empire" voor de naam. Vanaf de Empire Abbey tot de Empire Zona. Daar zat van alles bij, werkelijk te veel om op te noemen; droge-ladingschepen, tankers, sleepboten, baggermateriaal, Clyde Puffers enz. enz.

Het "B" type hieronder werd in de wandeling wel een "empire" genoemd ...

Afbeelding

... maar dit waren ook Empires

Afbeelding

Afbeelding

En dan de tankers waarvan de meest bekende het "Ocean" type was, kopieën van de vooroorlogse Shell-tankers.

Afbeelding

Ook bekend als het "Three Twelves Type" - 12.000 dwt, 12 knopen op 12 ton per dag.

En dan deze Empires:

Afbeelding

Afbeelding

De schepen hierboven werden dus allemaal tijdens de oorlog gebouwd en waren meestal, maar niet altijd, afgeleid van een bestaand type.

Deze tekeningetjes komen uit het boek Empire Ships of World War II van Mitchell en Sawyer. Daar staan ze allemaal in.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog kregen alle schepen van een soortgelijk programma het voorvoegsel "War" mee. Tik op Miramar War plus een spate in en je krijgt ze allemaal, 29 pagina's.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: SMN

Bericht door Henk van der Moolen »

De Heemskerk en Hoogkerk zijn begin jaren 60 aangepast naar zware olie.
Daar is geen enkele diesel motor beter van geworden. Maar meer drijven heeft dat bij de HODT volgens mij niet opgeleverd.
De pakking bussen van de onderkoppen lekten eigenlijk altijd een beetje. Als het te gek werd dan kon je ook nog die onderkop afzetten.
je had natuurlijk 6 boven en 6 onderkoppen dus 1 onderkop minder ging best.
Bij manoeuvreren werden alle onderkoppen trouwens altijd afgezet.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Dank je Henk; da's duidelijk...
Ik denk dat de zware olie eveneens in die tijd in zwang kwam.....stoomschepen wellicht al eerder, want stookolie was ook toen al een begrip (maar alle olie die door verbranding omgezet wordt in mechanische kracht is per definitie toch stookolie ?? dus óók voor motoren...}

Ik heb nooit met dubbelwerkende motoren gevaren....
Heb éénmaal de MK bekeken op een oud schip met een Doxford, en die witte machinekamer-paint had inmiddels dezelfde kleur als de oorspronkelijke blauwe paint van de Doxford: behoorlijk bruin-zwart "verweerd", zal ik maar euforisch zeggen... :roll:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door proet »

Hier nog een opvarende van de Amstelveld en ook de Amstellaan

Kobus van der Schaaf
J vd Schaaf001.jpg
J vd Schaaf001.jpg (596.3 KiB) 4209 keer bekeken
J vd Schaaf002.jpg
J vd Schaaf002.jpg (487.96 KiB) 4209 keer bekeken
J vd Schaaf003.jpg
J vd Schaaf003.jpg (263.81 KiB) 4206 keer bekeken
J vd Schaaf004.jpg
J vd Schaaf004.jpg (244.11 KiB) 4206 keer bekeken
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl


Plaats reactie