SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Andre Balk
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 jan 2015 16:16

Re: SMN

Bericht door Andre Balk »

Willem Oldenburg schreef: 08 sep 2010 08:46 Hoi Heren

Hier een foto met o.a. Chef-kok Jack van de Linden (met bril), rechts o.g. H.E. Kesting ,links matroos A. Leenhouwers (die was gek op feestjes en verkleedpartijen organiseren) wat heb ik met die man gelachen, het was helemaal een
feest reis (Neder Rijn - reis 43. 26 dec 1969 van Amsterdam) en ik in het midden.
Je moest wel goed uitkijken in Bugis-street, want je zat zo met een omgebouwde op je schoot, ze waren soms nog mooier dan de echte vrouwen, het was wel lachen als er één in tuinde.
Van Piet Moeken heb ik ook diverse foto's, komen ook op de topic.
Neder Rijn - Bugis-street.jpg

Groetjes Willem
Zie mannen die mij nog bekend voorkomen, Jack v/d Linden en matroos Kesting en Leenhouwers. Maar ik zat op de Neder Rijn augustus 1970. Dat waseen reis naar Japan.
Vr.groet,
André Balk

Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Vorige week doorgebracht op het mooie Azoren-eiland São Miguel.
Op een whale-watching tocht gelijk een tak met bloemen in de oceaan gedropt voor m'n zeemansmaat Jan Hooijschuur die op (ongeveer) die plek 49 jaar geleden een zeemansgraf kreeg.
De tak was afkomstig van de op het eiland veel voorkomende New Zealand Christmas tree (Pohutukawa in Maori-taal). We hebben mooie belevenissen gehad in NZ als maats op de toen nieuwe Neder Linge.
In Ponta Delgada staat op het Campo São Francisco een hele oude Pohutukawa. Zo oud dat er gevaar is voor afbrekende takken; sommige worden al ondersteund.

New Zealand Christmas Tree.jpg
New Zealand Christmas Tree.jpg (356 KiB) 4248 keer bekeken

Op de vaartocht wel walvissen gezien, maar ik was steeds te laat om een goede plaat van een spuiter te maken. Nou ja, een voorbij komende zeeschildpad was wat geduldiger. :-D

Zeeschildpad.jpg
Zeeschildpad.jpg (139.45 KiB) 4248 keer bekeken
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Uit de heel oude doos.
Bij het lezen van een artikel over het Noordzeekanaal kwam ik een plaatje tegen van het ss Koningin Emma dat zich op 25 januari 1891 door het ijs een weg baant naar de thuishaven. De termen "doorijzen" en "binnenijzen" kwamen ook voorbij. Men liep voor de schepen uit met bijlen en zagen en trokken zo'n schip dan naar voren. Dat maak je met die klimaatverandering toch niet meer mee. :-D

Koningin Emma 25-01-1891.jpg
Koningin Emma 25-01-1891.jpg (116.71 KiB) 3993 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Bertus,
Ik denk dat de Koningin Emma inderdaad zelf een klappie gas gaf, gelet op de rook uit de pijp. :)
Het was wel druk op het ijs in het kanaal en ze gebruikten ook dynamiet gezien de ontploffing voor het schip uit.

Koningin Emma 25-01-1891a.jpg
Koningin Emma 25-01-1891a.jpg (146.79 KiB) 3744 keer bekeken

Speciaal voor jouw verzameling een plaatje van de JvO tijdens de reparatie van de schade die op haar eerste reis ontstond na een aanvaring met de Reggestroom.

Reparatie JvO 8 mei 1930 a.jpg
Reparatie JvO 8 mei 1930 a.jpg (145.05 KiB) 3744 keer bekeken
Groet, Paul G.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Gabonkust ergens in West Afrika.

Gabonkust.jpg
Gabonkust.jpg (265.83 KiB) 3382 keer bekeken
Gebruikersavatar
HENK HERMANNS
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 feb 2011 14:29
Locatie: KERKRADE

Re: SMN

Bericht door HENK HERMANNS »

In 1962 heb ik als matroos o/g gevaren op de Gabonkust tijdens 'n West Afrika reis.
Telkens als ik aan de Gabonkust denk of lees of zie,zoals hierboven,herinner ik mij het handmatig stuwen van de ankerketting in die bloedhete ankerbak.
Dit moet ik toen toch wel als zwaar en gevaarlijk werk ervaren hebben.
Tevens denk ik terug aan DE gemiste kans om 'n mooie foto te maken tijdens 't laden van boomstammen.
Ik zie die echt grote, super gespierde en bezweette neger nog staan zwaaien met zijn bijl met 'n lange steel.
Met één slag sloeg hij de verankering los van de ketting die de boomstammen onderling verbond.
En dat in TEGENLICHT.
Maar toen ik tijdens pikheet met m'n camera terug kwam was hij weg. Hij was verdwenen.
Met de kennis en de fotoapparatuur van nu had ik er 'n dijk van 'n foto van kunnen maken maar ik denk dat 't resultaat toen (als hij er nog geweest was)
één grote zwarte vlek zonder detaillering geworden was.Jammer Jammer.
Op pagina 281 van dit topic heb ik de foto's van deze reis geplaatst.

Groetjes, Pedro.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Pedro, ik heb op de Camerounkust en de Gabonkust een aantal reizen gemaakt onder andere mijn eerste reis als leerling machinist in 1960.
Ik vond dat bomen laden op rede prachtig vooral als de zware spier er aan te pas kwam en de Ricardo's in de machinekamer flink hun best moesten doen.
In die tijd konden we nog redelijk veilig de wal op :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en de Ricardo's in de machinekamer
Tjaaa Jan, dat was vroegaaah toen de " Ricardo's" nog in het Sallandse Zwolle werden gefabriceerd. Je was me in 1960 dus een goeie 4 jaar voor, maar toen ik in 1962 de wereldberoemde Massinisten School in Zwolle onveilig maakte, toen gingen we soms kijken bij de Ricardo fabriek........" nergens aanzitten en ALLES is geteld" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie