SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.

Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: SMN

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Patru schreef: 30 dec 2017 12:40 Co,
Die bemanningslijst uit 1963 heb ik je een paar jaar terug nog eens aangeleverd dacht ik (kopie uit het logboek).
Van die reis 37 is het logboek helaas niet in het Nationaal Archief aanwezig.

.Hallo Paul.
Daar ben ik je ook nog heel erkentelijk voor.
Ik heb even die link geopend, en al wat leuke dingen tegen gekomen.
Is weer een dingetje om geheel door te spitten :) :)
Groetjes Co
Ber Boendermaker
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 nov 2010 01:04

Re: SMN

Bericht door Ber Boendermaker »

Goedemorgen, een voorspoedig en gezond 2018 toegewenst voor eenieder!!

Groeten Ber.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Goedendag aan alle ex SMNers :wink:

Groet Bob.V.
Bijlagen
Batjan.jpg
Batjan.jpg (140.68 KiB) 4621 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Leuk plaatje van de Jan Pieterszoon Coen op proefvaart van 12 juni 1915.
Genomen vanuit de voorste mast.

JP Coen proefvaart 12-6-1915.jpg
JP Coen proefvaart 12-6-1915.jpg (270.16 KiB) 4014 keer bekeken
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

De brug van de JP Coen wat dichterbij op de proefvaart. Op het schavotje zijn ze blijkbaar klaar en de stoomfluit werkt nog steeds. :)

JP Coen proefvaart 12-6-1915-1.jpg
JP Coen proefvaart 12-6-1915-1.jpg (132.65 KiB) 3793 keer bekeken
Groet, Paul G.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

door Patru » 17 jul 2017 10:36
Het ging me meer om een plaatje van die met flessen gooiende Chinezen in Miami.
Ik had de flauwe hoop dat Geep daarvan een foto of film zou hebben gemaakt,
uit zijn reactie begrijp ik dat hij die reis niet aan boord van de JvO was.

-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-

Heer Patru, goedendag! Beetje late reactie, er moest in Zwitserland gezocht worden, in mijn daar veilig gestelde dagboeken
Van dat voorval in Miami, weet ik niets af, zelfs geen geruchten.
Wel een geintje, aan de kant; van Fort Lauderdale, in de hogere zilveren regionen.
Ik moet wel heel erg voorzichtig zijn het ooit te beschrijven.
Wel kan ik nu, open en bloot het avontuur, van mijn stakende ,,eerste man’’ a/b v/d JvO verhalen!

M’n eerste stevige vuurdoop kreeg ik in Auckland, NZ. De keukenbrigade staakte, ’n halsmisdaad aan boord.
Het was de eerst volgende reis, na de volksverhuizing van de Javaanse crew, naar de bijelkaar geveegde onderwereld
van Singapore. Er was een stevige patstelling, zonder beweging.
Tussen de keuken en Aziatische bedienden! Bedienden, uh? Bedienden!!
Die Aziatische bedienden, moesten wat sneller aanwerken, met uitserveren, van de maaltijden, soms stond een complete 4 of 6 persoons tafel garnituur, minuten te lang op de, rechauds klaar, te wachten, voordat het uitgeserveerd werd. De koks werken zich een extra slag in de rondte, opdat de cruisetoeristen snel de wal op konden gaan!
De voltallige brigade, keukenpersoneel, stond op de kant, weigerde werk, en om aan boord te komen! Zij, de keukenbrigade werden er op aangekeken, dat de maaltijden, koud werden uitgeserveerd……

In ieder geval, waren mijn 3 jongens, druk bezig het schone wasgoed van de wasserij, over te brengen naar de linnenkamer, waar ik het wegborg, in de schappen en vakken verder verwerkte.

Dankzij de extra Kerst & Nieuwjaars Cruise-reisjes, was alles wat anders, ook langere werkdagen!
Na verloop van tijd merkte ik dat de aanvoer van schoon linnengoed wat minder werd?
Terwijl onze linnenkast toch noch veel open plekken had! Ga even naar de scheepswasserij,
kom daar tot de ontdekking, dat Wil, mijn 1e man, bij de koks op de kant staat: Ga naar hem toe; vraag de reden,
waarom hij daar staat? Uit nieuwsgierigheid, OK. Even een sigaret roken!
Geen bezwaar, liever aan de wal, dan brandgaten in het linnengoed.

Zijn reden was, solidair, te zijn met de stakers!!!!!
,,Aha, uit dat vat……., Wil, doe gewoon je werk, help je maten, bij de wasserij.
,,Nee ik staak!
Wil; wees verstandig! Mijn laatste advies en vraag, Voer gewoon uit, waar jullie met z’n drieën mee bezig waren?
Vergeet de staking, je bent geen slachtoffer van de oorzaak, je verliest, en wint er niets mee!
Doe gewoon wat wij altijd, samen deden.
Hij bleef het eens met keuken.
Wil, binnen 30 minuten bij mij in de LK, wees verstandig, denk goed na, vraag iemand die jij vertrouwd,
liefst iemand hoger in rang, dan ik! ‘t mag, 'n Chefhofmeester, Chefkok, oid. desnoods de Ass. Maitre, voor je eigen bestwil, als getuige mee nemen”.

Dankzij de studieboeken van mijn familie; ben ik enigszins op de hoogte van de natte & de droge wetten!!
Hij was op tijd, met de Chef v/d Wasserij, ’n gepokte gerespecteerde opvarende die meer vaarjaren had (ook WO 2) als wij met ons tweeën samen!
Die Chef had ook de 5 oorlogsjaren op zee, achter zich, die met zijn ervaring, donders goed wist hoe een passagiersschip in elkaar zat. Mijn belangrijkste argument was, dat hij met de keuken meestaakte, was volkomen zinloos.
De keuken zou, het voor hem ook niet doen.
Ik gaf hem wel duidelijk te kennen, dat ik zijn eensgezindheid; en zijn solidair zijn, prees.
Dat hij van het keukenpersoneel niets hoeft verwachten. Totaal geen steun Dat zijn actie nu volkomen zinloos was!
Chef v/d Wasserij, (,,ik, had je der uitgesodemieterd’’) gaf hem de raad, verdomd goed naar mij te luisteren….,
jou chef…., heeft nu je lot in zijn handen…….
Gesprek duurde echt wel langer, dan bovenstaande samenvatting!
Die zelfde avond vertrokken wij telaat, naar Tahiti.
Niet door ons, wel door het gesjacher elders, op het schip.
Ik was nog laat, met administratie, bezig in de gecombineerde inventaris/linnenkamers, kwamen MIJN jongens
toch nog met een (slaap) rondje aan!
Stiekem was ik wel trots op mijn team, ,,mijn’’ jongens!
Vrgr.Geep
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dag Geep,
Bedankt voor het interessante verhaal. Op welke reis is dat voorgevallen? Ik vind het van waarde om daar iets meer over op te zoeken.

Eerst maar een plaat van de Neder Eems tijdens de afbouw bij de Holwadtswerke.
De beproeving van het zware laadgerei.

Neder Eems voorjaar  1959.jpg
Neder Eems voorjaar 1959.jpg (210.15 KiB) 3231 keer bekeken
Op de achtergrond het kontje van de VNS'er ms Annenkerk in een dok.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
P.J.Schellingerhout
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09

Re: SMN

Bericht door P.J.Schellingerhout »

Mooie foto Paul.
Veel reizen gemaakt op de Eems en heel veel met de zware spieren gewerkt, zowel enkel als in tandem.

Groeten Co
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo »

:? Mijn eerste reis op dit schip. (1966) Was toen een zgn. "proefschip". Minimale bemanning, manoeuvreerbaar rechtstreeks vanaf de brug en in elk verblijf telefoon.


Plaats reactie