SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

De Oranje-special van Schip & Werf staat vol met advertenties van de leveranciers.
Deze is van Radio Holland.

Radio Holland.jpg
Radio Holland.jpg (51.13 KiB) 3907 keer bekeken
Groet, Paul G.

Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Houdt in dat mijn broer in ik fantaseren!
Biedt geen excuus aan!
Vrgr. Geep!
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Geep,
Dat gaat mij wel wat erg ver en is niet de bedoeling.
Ik heb die advertentie vervangen.
Groet, Paul G.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Ik laat de bouw van de Oranje even buiten beschouwing.
Hoeveel schepelingen, hebben in al die jaren, de passagiers afdelingen, ,,mogen’’ bezoeken?
Weinigen? Zij die niets op het schip hadden te zoeken, kwamen niet verder als de diensttrap. Die vies blauw geschilderde schacht. De voorwell bij Chinatown, de messroom, cq. theater/filmzaal en die Kroeg, in de langegang naast de messroom.
Er was ook nog een (zonne) dekterras, met honden!
Voor de jongere was de bak ook verboden.
Oom Bart en Johan de Bie, stuurden hen gelijk een dek lager.
De luxe en de weelde van de klassieke 30er jaren op het schip was bij vele schepelingen onbekend. Rang en functie, besliste, waar je plek was. Rang en standverschil moet er zijn.
Mijn maatje en ik had het geluk dat onze chef, een foefje had dat wij, zijn 2 assistenten, het lekkers kon bezichtigen, op de passagiers zonnedekken.
Ga eens goed in uw geheugen na, hoe de plaatjes waren, die, hun functie’s uitstraalde!
Ik stuurde volgens dat foefje, mijn jongens ook die pas.dekken op!
Zowel op de Oranje, als op de J.v.O.
Vrgr.Geep
Gebruikersavatar
Leroy
Berichten: 424
Lid geworden op: 30 okt 2004 18:11
Locatie: Rhenen

Re: SMN

Bericht door Leroy »

Dag mannen van dit forum. Ik zou graag een SMN-vraag willen stellen. Ik ben de beheerder van een Facebookgroep genaamd "De Oude Amsterdamse Haven". Nu is er recentelijk, n.a.v. een aantal foto's die ik heb geplaatst van de Javakade, een discussie ontstaan over het markante gebouw van de SMN. Ik kan echter nergens sluitende informatie vinden en dus doe ik een beroep op jullie. Zo kan ik bijv. nergens vinden wanneer het is gebouwd en wie de architect was. Ook de sloop van het gebouw is gehuld in mist. Op foto's van 1970 bijv. is het gebouw nog aanwezig, maar op een foto van april 1972 is het weg en is de kop van het Java-eiland opvallend leeg. Ook verbaast het mij dat dit prachtige gebouw gesloopt is. Zijn er mensen hier die mij van wat meer informatie kunnen voorzien? Alvast bedankt.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: SMN

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Leroy, bedoel je het oude H.S.M. gebouw? Volgens mij is de HSM in 1960 overgenomen door de SMN.
Vermoedelijk werd het daarna het SMN kantoor genoemd?
Misschien dat zoeken op HSM gebouw wat opleverd.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
Leroy
Berichten: 424
Lid geworden op: 30 okt 2004 18:11
Locatie: Rhenen

Re: SMN

Bericht door Leroy »

Het gebouw stond aan de Javakade op de kop van een lange loods. Het had een torentje waar met koperen letters S.M.N. in stonden.
Ik heb hier even een link neergezet. Een foto zegt vaak meer dan woorden.

http://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank ... d=Javakade
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo »

:roll: Misschien heeft Jan Nierop van het Maritiem trefpunt een antwoord op deze vraag.
Via Google even zoeken op Maritiem trefpunt in Almere, voor zijn telefoonnummer.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dat kantoor is gebouwd in de crisisjaren vóór WO2. Op de foto uit de beeldbank zijn de transporteurs aan de Sumatrakade nog intact.
In 1950 is de toren naar aanleiding van het 80-jarig bestaan van de SMN getooid met een kunstwerk van Pieter Starreveld.
Vrouwe Fortuna is gered van de teloorgang en staat nu op het grasveld voor Club Panama aan de Oostelijke Handelskade. :)

Vrouwe Fortuna-10.jpg
Vrouwe Fortuna-10.jpg (153.87 KiB) 3286 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie