SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Lupo schreef: 25 apr 2018 20:50Het verhaal staat er wel, helaas zijn de foto's verdwenen.
Het ging mij om het artikel uit de SMN-nieuws van mei 1969 dat op pagina 355 heeft gestaan. Ik heb zelf wel een kopie, maar helaas van mindere kwaliteit.

Mooie aanvulling Bob die foto.

Ik vond ook nog een plaatje over heel iets anders.
Op de reis die de Karimata na die brand maakte werd in Port Swettenham een luchttol uitgeleend aan de Rotti, die schade aan de schroef had.
De technische mannen van de Rotti haalden een omgebogen deel van een schroefblad weg. Curieus zoiets. :-D

Karimata-Rotti SMN-nieuws 11-1969.jpg
Karimata-Rotti SMN-nieuws 11-1969.jpg (183.39 KiB) 5537 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Goedemiddag Heren.

Kwam deze tegen bij STS de ex Batjan,paar mooie reizen op gemaakt :wink:
Misschien al eens eerder geplaatst maar wat maakt het uit 8)
Groet Bob.V.
Bijlagen
314_Kota_Selamat_AF_pna_ex_Batjan.jpg
314_Kota_Selamat_AF_pna_ex_Batjan.jpg (149.55 KiB) 5291 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo »

Ik vond ook nog een plaatje over heel iets anders.
Op de reis die de Karimata na die brand maakte werd in Port Swettenham een luchttol uitgeleend aan de Rotti, die schade aan de schroef had.
De technische mannen van de Rotti haalden een omgebogen deel van een schroefblad weg. Curieus zoiets. :-D


:roll: Ooit heb ik dat met een beschadigde schroef van een bb-motor gedaan. De spoed raakte volledig in onbalans daardoor. Hoe hebben ze hiermee
op eigen kracht naar een dok kunnen varen? :(
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

De schroef van dat schip maakte op de dokreis wellicht 50 omwentelingen per minuut, aannemende dat ze met verminderd toerental op pad gingen.
Het maximum was iets in de buurt van 115 o/min. De schroef van jou slagroomklopper liep wel 600 o/min, dat scheelt wel iets. Bovendien ligt een scheepsschroefas goed gelagerd in een groot brok staal dat is bij een buitenboordmotor wel even anders.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Tekstgedeelte uit het eerder geplaatste stukje uit de SMN-nieuws:

Karimata-Rotti SMN-nieuws 11-1969a.jpg
Karimata-Rotti SMN-nieuws 11-1969a.jpg (20.03 KiB) 5139 keer bekeken
Ze hadden blijkbaar al een dag of drie gevaren met die schade. :)
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Over beschadigde schroeven enz.
Als je het beschadigde blad trimt....EN het tegenoverliggende blad " idem dito met een sterretje"...dan valt dat trillen vaak nog wel mee.Bij een drieblad moet je ze dan alle drie " knippen en scheren".........maaaar ...soms gaat er wel eens iets fout :roll: Ik herinner me een situatie waar bekant het halve blad weg was en volgens de LR rules was dit niet meer te redden. De lokale schroeven fikser...die vroegaah z'n kunsten bij Lips in Drunen had geleerd...wist me samen met de Super te overtuigen dat hij dat dus WEL kon..........TOCH een typisch geval van jammer toen bleek dat LR rules niet uit de duim waren gezogen en dat blad weer spontaan afbrak.......TOEN wou diezelfde Super mij een oor aannaaien " JIJ had dit nooit goed moeten keuren" :mrgreen: terwijl hij eerst flink tegen me aan stond te pissen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: SMN

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Lupo schreef:Hoe hebben ze hiermee op eigen kracht naar een dok kunnen varen?
Och... In de toestand zoals hieronder voer men geladen met 80.000 ton gasolie van Skikda naar New York en vandaar in ballast naar Triëste - in de winter, over de Noord-Atlantic, met geldige certificaten van ABS met de aantekening: "Slight damage to rudder and propeller, not hampering the normal operation of the vessel."
In de scheepvaart dient men nu eenmaal enigszins flexibel te zijn en bereid te improviseren, nietwaar? :roll:

--------Afbeelding

Wij hebben de schroef toen behandeld zoals Harry omschrijft en zijn vervolgens probleemloos van Triëste naar Taiwan gevaren. Wel pas nadat we een stuk onderaan dat roer hadden geplakt, want hoe dat in ballast gestuurd moet hebben...? Met die gecropte schroef draaide het spul met economische vaart rustiger en zuiniger dan ooit. We hadden de oorspronkelijke Italiaanse 2de machinist aan boord, dus die kon dat bevestigen. Hydrex uit Antwerpen deed in Triëste de onderwaterinspectie voor ons en kwam met het nieuws dat dat "slight damage" een beetje een understatement was. Die maakten verschillende tankers voor ons schoon onder de waterlijn en zouden ook deze hebben gedaan, maar nu moesten we toch dokken en dus kon de werf dat gemakkelijker doen. Die deden ook de schroef want zo nauw stak het voor die eenmalige reis niet. We maakten een uitstekende, winstgevende reis naar de sloop.
Hydrex is tegenwoordig een expert in het onderwater herstellen van beschadigde schroeven. Prima mensen. Klik HIER.
--------
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Wie weet wie deze gefocuste roerganger is, en waar deze foto genomen is ?? (ps Ik bedoel dus de scheepspositie, en niet "...in de stuurhut,Jan" :-D )
Bijlagen
Bengkalis 1967.jpg
Bengkalis 1967.jpg (143.29 KiB) 4143 keer bekeken
Oost, west...ook best
Hans snr
Berichten: 55
Lid geworden op: 27 aug 2012 14:57
Locatie: Heerhugowaard

Re: SMN

Bericht door Hans snr »

Een fotogeniek figuur, kwam uit Katwijk.
Jun20#53.JPG
Jun20#53.JPG (120.13 KiB) 4055 keer bekeken
NIAS
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 okt 2010 13:42
Locatie: Gameren

Re: SMN

Bericht door NIAS »

roerganger lijkt mij Jaap Boon uit Katwijk te zijn.
gr nias


Plaats reactie