SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Kennelijk zorgt hard werken er voor dat er geen tijd is om te zeuren
Da's wel zeker Jan en maakt dan ook weinig uit of je nou uitvindt met een " Hotlo van de NDSM" of met een " MAN van Ome Cor" :lol:
@Paul....Tjonge jonge die Amsterdamse NDSM'rs met hun Hotlo's...wie had dat ooit gedacht, maaaar bedankt voor de tip!! :lol: Maar als ik het goed begrijp dan werden die Amsterdamse Hotlo's "op de Dam" in elkaar gesleuteld met behulp van stukken ijzer "vanachter de Oaveriesselse bulten" :lol: Zat natuurlijk "in principe" wel een voordeel in, waaaant die Tukkerse Hotlo's moesten dan eerst worden opgebouwd- proefgedraaid en dan weer " in stukken en brokken" naar de werf om daar wederom te worden opgebouwd.Op die Astrid Naess liep het dus ook vervelend af voor die Amsterdamse Hotlo....of zou dat wat te maken hebben met die andere Amsterdammer " Works Poor" :lol:
Er was wel kwaliteitsverschil tussen zo'n Mokkumse Hotlo en een Tukker Hotlo
zegt Jan...klinkt mij het zelfde in de oren als " kwaliteits verschil tussen een MAN uit Augsburg en eentje van Ome Cor" :roll:
Het zal begin 1964 zijn geweest dat we met de examen klassen van de Wereldberoemde Massinisten School ut Zwolle naar Tukkerlaaand togen onder de bezielende aanvoering van Johnnie " Diesel" van Woerkom om daar een" VOLlast draaiende op de proefstand aan de waterrem" 3 cylinder Stork proefmachine te mogen aanschouwen die er 10.000 PK ++ uitscheurde. Ik ben de details wel...maar de gebeurtenis dus NIET vergeten.....3000 PK per cylinder was toendertijd "dikke mik"....."als"...trouwens net als in de scheepsbouw :roll: ....ALS die Tukkers en die Amsterdamse jongens van " Works Poor" wat eerder de koppen bij elkaar hadden gestoken, i.p.v. elkaar de pap zuur te maken....wie weet??Toen "Works Poor" in de 1970ties dan ook nog eens de wereld rond kon gaan reizen om bed-plates te gaan steken op 6-9 TM 410 karren......toen kwamen ze bakken poen te kort en was het rap afgelopen.Ik heb hier aan deze kant van de plas het persoonlijk o.a. meegemaakt dat er in een grote 12? cylinder TM 410 V kar TWEE keer een nieuwe krukas moest worden gestoken.Toen we in de 70ties bij van Rees in Sliedrecht 2 stuks 6TM410 machines in de Sliedrecht 31 plaatsten, toen draaide er bij het in bedrijf stellen een van die 2 glad in de prak, krukas EN bedplate te barsten.Die Amsterdammers meenden toen dat ze zo'n stel " Slijk der Aarde" scheppende baggeraars daar " langs de diek" wel even een oor aaan konden naaaien zo groot als " morgen de hele dag" met een glad lul verhaal, maaaar DAT zat ze dus helegaar nait glad dank zij de scherpe oplettendheid van ene Wout.'Tis een heeel verhaal, maaar "ze" stonden toen de hele zaak wel ZWAAAR te belazeren, zo'n 6 TM410 bakkie kost wel een paar bossies begonia's :mrgreen: en dan is het veeeel goedkoper om "iemand onder de bus te flikkeren"....schuldig of niet!!De lessen die ik bij dit bakkie heb geleerd hebben me later geeeen windeieren gelegd, waaaant " de bus stond al klaar" om een paar keer " Voor en achteruit" over me heen te rijden!!Nogmaals bedankt Wout!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: SMN

Bericht door Jinny »

Ik ben wel eens nieuwsgierig wat het hele Wout verhaal inhoud..
-Wat- trachten ze je te flikken Harry?
-Wat- was Wout opgevallen?

Vertel.....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Vertel.....
@ J.
Ik dacht dat ik wel duidelijk EN " letterlijk" genoeg ben geweest en ga "en publique" niet verder op de details in.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: SMN

Bericht door Jinny »

Hihihihi, ik kon het proberen..... :mrgreen:
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Harry G. Hogeboom schreef: 02 okt 2018 02:57 Op die Astrid Naess liep het dus ook vervelend af voor die Amsterdamse Hotlo....of zou dat wat te maken hebben met die andere Amsterdammer " Works Poor"
Werkspoor en Stork waren al sinds lang dikke maatjes in de VMF. Een mooi embleem hadden ze ook.

VMF Embleem.jpg
VMF Embleem.jpg (17.25 KiB) 2599 keer bekeken
Maar wat Werkspoor nou van doen gehad zou moeten hebben met die carterexplosie op de Astrid Naess ontgaat mij wat. :?
Groet, Paul G.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: SMN

Bericht door Sparks316 »

Patru schreef: 02 okt 2018 21:40 Werkspoor en Stork waren al sinds lang dikke maatjes in de VMF. Een mooi embleem hadden ze ook.
Dat zegt natuurlijk helemaal niks. "Dikke maatjes"?
De JCPL ging op een gegeven moment samen met de KPM. Dikke maatjes? Ik dacht het niet, de gasten van die ene club zaten de promotie van mensen bij de andere club in de weg. Idem dito werd er al gespeculeerd in 1972/73 toen het Nedlloyd dreigde te worden.
Het was allemaal bekokstoofd door mensen met nog steeds een 17e eeuwse VOC mentaliteit "hoe groter hoe beter"'. We hebben kunnen zien waar het uiteindelijk toe geleid heeft :mrgreen:
Louis
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: SMN

Bericht door Meestertje »

Ook een mooi logo :)
Bijlagen
storkfokker.jpg
storkfokker.jpg (145.43 KiB) 2560 keer bekeken
Machinare nesse est!
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: SMN

Bericht door Sparks316 »

Uit de tijd dat ze allebei nog WEL bestonden... :lol: (Isserwat van overgebleven?)
Louis
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: SMN

Bericht door Meestertje »

Van beiden draait en vliegt er nog wel het eea, het personeel loopt ook nog rond maar met een andere naam op de afschriften :roll:
Machinare nesse est!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar wat Werkspoor nou van doen gehad zou moeten hebben met die carterexplosie op de Astrid Naess ontgaat mij wat. :?
Ik dacht dat er in de NDSM-Astrid Maersk zo'n "inferieure Amsterdamse Stork Hotlo" stond Paul :lol: ....of ben ik nu weer in de war? entrap op je Amsterdamse klompen met stalen neuzen :lol: Ik weet verder-behalve de toendertijd benodigde kennis om" De mannen aan de Fruitweg onder aanvoering van Dhr. Reitsema"weer een papiertje te onfutselen; niks aparts van die Hotlo's.Tijdens de verschillende studie verloven kan ik me niet herinneren enthousiaste verhalen van kollega's te hebben gehoord over het machien, wel dacht ik toendertijd " bij die MANnetjes van Ome Cor hebben we tenminste geen gelazer met kleppen en dat soort gesnor.Van mijn onlangs overleden ouwe dorps-schoolmaat-kollega Gait S.( R.I.P.) waarmee ik samen " ketel-sommetjes" heb gemaakt :roll: EN die dan ook wel een boekie open deed over de " Koningswaard"-waar dus kennelijk ook een Amsterdammer Hotlo in stond- hoorde ik ook minder lovende berichten.Moet ik wel zeggen dat ikzelf daar in die dagen heel anders tegen aan keek en " even zuigertrekken" was zo niet dagelijkse dan toch zeker "wekelijkse kost"....jaren later als walslurp zijn me pas " de lampies aangegaan" dat het ook wel aaanders en veelal oook beter kon! Min of meer vergelijkbaar met Jan V+D....onze Kombuis-Hotlo man! Van een ander dorps-studie-kollega vriendje van me- gelukkig voor hem- nog zonder R.I.P. achter zijn naam, had ik toen reeds meerdere wilde verhalen gehoord van ene "Works Poor Lugt" met hondehokken etc....allemaal reeds lang vooor ik m'n eerste MANnetje had gezien! En zoooo is't gekooooom'n
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie