SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14437
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De kwaliteitscontrole was daar al ver gevorderd etc. etc.
Ik probeer dat ook absoluut NIET in twijfel te trekken Paul of zelfs maar kommentaar op te leveren-en ben me goed bewust dat ik zelf een technisch bij-produkt van die generatie ben!, maaar tracht slechts aan te geven en te illustreren dat dit toendertijd allemaal plaatvondt " binnen het raam van de toenmalige technische en ook personeels mogelijkheden" maar heb wel geleerd om me dan onmiddellijk af te vragen " HOE ver was dat VER gevorderd dan??"Ik heb dat vroegaah bij voorkomende redelijk slimme bouten en moeren projekten voor zowel Marine als ook Koopvaardij eens door een onpartijdige zeer kundige analiticus onder het vergrootglas laten nemen en dan sta je TOCH vreemd te koekeloeren wat voor aaapies er dan soms achter de manchetknopen vandaan komen! ...OOK weet ik van persoonlijke ervaringen dat er in voorkomende $$$$$ gevallen als het maar even kon/kan " de andere kant werd uitgekeken"....uiteraard zijn er altijd weer " uitzonderingen op de regel"
Fanselluf kan ik het als " geboren en getogen Sallander" niet nalaten om een " Blauwfinger from Away" :lol: een beetje te zieken :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.05_0_911-4448.jpg
NL-HaNA_2.24.01.05_0_911-4448.jpg (129.31 KiB) 2952 keer bekeken
De Oranje nog een keer.
gr.Bas
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Harry schreef:
" HOE ver was dat VER gevorderd dan??"
Dat is een terechte vraag.
Ondanks het uitbrengen na WW2 van de Allied Quality Assurance Publications (AQAP) door de NATO was het in de jaren '50/'60 intern in de bedrijven veelal toch nog steeds de slager die zijn eigen vlees keurde.
Maar nu later, achteraf, na allerlei cursussen te hebben gevolgd op het gebied van de AQAP en ISO-normen (inclusief Auditing), heb ik nog steeds veel respect voor de manier waarop ze dan die keuringen deden.
Fanselluf kan ik het als " geboren en getogen Sallander" niet nalaten om een " Blauwfinger from Away" :lol: een beetje te zieken :mrgreen:
Mij ziek je niet, het is meer op z'n Mokums stangen. :) En jij bent een oosterling die dat flink doet en zelf ook kan verdragen. :-D
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14437
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

zelf ook kan verdragen.
Hoort er allemaal bij Paul....balletjes die worden opgegooid en dan " vroeg of laat" ooook fanselluf weer naar beneeeejuh Koomuh. :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Voor Sulzer zijn tot volle tevredenheid heel wat grote motoren in licentie gebouwd, ook voor de SMN.
Sulzer maakte daar in 1939 ook behoorlijk reclame mee. :-D

Reclame Sulzer 1939.jpg
Reclame Sulzer 1939.jpg (98.23 KiB) 4353 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14437
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Sulzer maakte daar in 1939 ook behoorlijk reclame mee.
Hele mooie plaat Paul, toen ik vroegaah als teenager & aankomend dromend massinissie een fraai opgepoetst en Engels smeekbriefie naar Sulzer in Zwitserland schreef kreeg ik een praaaachtig soortement "3 D doorkijk plastic" boek van ze terug, waar je zo dwars door een grote kar kon kijken door steeds maar weer een plastic blad weg te halen, net als je een ui af pelt. ( Ik kreeg toen trouwens ook plenty reclame paperassen van B&W en ook van MAN en Stork!Allemaal reeds lang foetsie!!!...Ik mocht toen van m'n vader niet naar Werkspoor schrijven want die Amsterdammers hadden af en toe teveel kapsones zei hij dan!) :mrgreen:
Maaar AL die Sulzer karren van de Nederland zijn niet noodzakelijk allemaal bij jouw Amsterdamse vrienden van de NDSM gebouwd, ik meen te weten dat o.a. de karren voor de Oranje in Zwitserland zijn gebouwd, dus nou niet al te hoog zwaaien met die vlag met de 3 kruissies :lol: Maar ik hou m'n klep verder dicht, want ik hoop dat er ergens aanders nog een mooie Ijssel foto van je staat :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.14.02_0_254-2367.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_254-2367.jpg (147.18 KiB) 4285 keer bekeken
De Johan v. Oldenbarnevelt in neutraliteit kleuren in 1940.
gr.Bas
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Het zwaaien met Amsterdamse vlaggen zat er al vroeg in bij Mokummers.
Hier een koggeschip, dat is afgebeeld op een gevelsteen in de Munttoren. :-D

Gevelsteen Munttoren Amsterdam.jpg
Gevelsteen Munttoren Amsterdam.jpg (166.07 KiB) 4212 keer bekeken
Groet, Paul G.
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.09_0_900-0106.jpg
NL-HaNA_2.24.01.09_0_900-0106.jpg (195.03 KiB) 4047 keer bekeken
De Johan de Wit en de Karel Doorman tijdens vlootshow op 3 sept. 1948.
gr.Bas
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Doe ik er nog een plaatje bij van de afscheid nemende Wilhelmina.
De Piet Hein, het jacht van de koninklijke familie, is de Doorman net gepasseerd.

Vlootschouw 3-9-1948 Sumatrakade.jpg
Vlootschouw 3-9-1948 Sumatrakade.jpg (183.34 KiB) 4012 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie