SMN
Re: SMN
Het was nog een stoomschip ook met een echte telegraaf, dat vond ik toch wel prachtig toen ik als zeventienjarige om 09.00 uur bij de SMN op sollicitatievisite kwam.
Heel vroeg mijn nest uit om naar station Hollandsspoor in den Haag te fietsen vanuit Scheveningen.
Het regende zo hard dat ik in de trein niet echt opdroogde. Op de Atjeh werd het nog eens dunnetjes overgedaan, dus ik stond druipend in dat voor mijn begrippen chique kantoor.
De gozer(Hepener of zoiets) die mij aan zou nemen had wel gevoel voor humor, hij loerde op een papiertje en zij: "Zo Jantje, nog niet droog achter je oren zie ik!"
Enfin het kwam goed en als ik havendienst had of op kantoor moest zijn ging ik over met de Atjeh hoewel er ook een Amsterdammertje met een salon als veer gebruikt werd, ik dacht dat daar een Kromhout in stond.
Op de Atjeh werd je geruisloos vervoerd
Heel vroeg mijn nest uit om naar station Hollandsspoor in den Haag te fietsen vanuit Scheveningen.
Het regende zo hard dat ik in de trein niet echt opdroogde. Op de Atjeh werd het nog eens dunnetjes overgedaan, dus ik stond druipend in dat voor mijn begrippen chique kantoor.
De gozer(Hepener of zoiets) die mij aan zou nemen had wel gevoel voor humor, hij loerde op een papiertje en zij: "Zo Jantje, nog niet droog achter je oren zie ik!"
Enfin het kwam goed en als ik havendienst had of op kantoor moest zijn ging ik over met de Atjeh hoewel er ook een Amsterdammertje met een salon als veer gebruikt werd, ik dacht dat daar een Kromhout in stond.
Op de Atjeh werd je geruisloos vervoerd
Re: SMN
De Atjeh heeft ook een deuntje meegeblazen in WO2.
Wel tragisch was de opdracht op 14 mei 1940 om de J.P.Coen naar IJmuiden te slepen omdat deze tussen de pieren tot zinken moest worden gebracht. Na de tocht door het Noordzeekanaal is de Atjeh van de SMN overgedragen aan de Marine. In de avond van 14 mei werd de Coen tussen de pieren gelegd en afgeborreld.
Op 15 mei ontsnapte de Atjeh uit IJmuiden met 3 de bemanningsleden en 60 Britse en Nederlandse marinemensen.
Onderweg kwam de sleepboot de met pech kampende reddingsboot Zeemanshoop tegen die met 48 Joodse vluchtelingen uit Scheveningen was vertrokken; deze werd op sleeptouw genomen.
Na enige tijd zijn de passagiers van de Atjeh en van de Zeemanshoop overgenomen door HMS Venomous.
Deze foto is gemaakt vanaf de Venomous.
Daarna is Atjeh met de Zeemanshoop op sleeptouw door HMS Sanddown begeleid naar Ramsgate en heeft de gehele oorlog in Engeland diensten verleend.
Groet, Paul G.
Wel tragisch was de opdracht op 14 mei 1940 om de J.P.Coen naar IJmuiden te slepen omdat deze tussen de pieren tot zinken moest worden gebracht. Na de tocht door het Noordzeekanaal is de Atjeh van de SMN overgedragen aan de Marine. In de avond van 14 mei werd de Coen tussen de pieren gelegd en afgeborreld.
Op 15 mei ontsnapte de Atjeh uit IJmuiden met 3 de bemanningsleden en 60 Britse en Nederlandse marinemensen.
Onderweg kwam de sleepboot de met pech kampende reddingsboot Zeemanshoop tegen die met 48 Joodse vluchtelingen uit Scheveningen was vertrokken; deze werd op sleeptouw genomen.
Na enige tijd zijn de passagiers van de Atjeh en van de Zeemanshoop overgenomen door HMS Venomous.
Deze foto is gemaakt vanaf de Venomous.
Daarna is Atjeh met de Zeemanshoop op sleeptouw door HMS Sanddown begeleid naar Ramsgate en heeft de gehele oorlog in Engeland diensten verleend.
Groet, Paul G.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: SMN
Bijzonder interessant Paul, dus ook na WW2 weer heelhuids terug naar Amsterdam, anders had Jan met de natte oren en/of Geep er toen niet op geweest!en heeft de gehele oorlog in Engeland diensten verleend
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: SMN
De Atjeh werd na de capitulatie gestationeerd in Vlissingen onder beheer van de Marine.
Daar heeft ze o.a. ook geholpen bij het herstellen van de vernielingen t.g.v. de inundatie van Walcheren.
Daarnaast heeft ze nog geassisteerd om de jammerlijke ondergang van de Christiaan Huygens (ook SMN) bij West Kapelle te voorkomen, eind augustus 1945. Dat schip brak op 5 september 1945 in stukken op de Zuid Steenbank.
In december 1945 is de sleepboot via binnenwateren terug gevaren naar Amsterdam, kwam daar op 24 december 1945 aan en werd weer ter beschikking van de SMN gesteld.
Groet, Paul G.
Daar heeft ze o.a. ook geholpen bij het herstellen van de vernielingen t.g.v. de inundatie van Walcheren.
Daarnaast heeft ze nog geassisteerd om de jammerlijke ondergang van de Christiaan Huygens (ook SMN) bij West Kapelle te voorkomen, eind augustus 1945. Dat schip brak op 5 september 1945 in stukken op de Zuid Steenbank.
In december 1945 is de sleepboot via binnenwateren terug gevaren naar Amsterdam, kwam daar op 24 december 1945 aan en werd weer ter beschikking van de SMN gesteld.
Groet, Paul G.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: SMN
Heel speciaal dat dit verhaal na zoveel jaren "even" boven water wordt getoverd, interressant en bedankt!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: SMN
Stom toeval maand geleden heb ik al mijn Kodak 8 m/m veterband films laten digitaliseren
(wat een rot woord v/d PC ) Ik ben nu druk bezig wat chaos te scheppen in die orde.
Net voor het binnenvaren van het Kanaal heb een grote kudde pelikanen gefilmd.
Monteer nu elektronisch toevallig, deze sluistrap.
Aan boord stond ik net op de bak.
Als je goed kijkt zie je nog net een stippie van m'n kale kop!
Deze reis was tevens het einde van m'n natte loopbaan
Was een leuke reis.
Vrgr. Geep
(wat een rot woord v/d PC ) Ik ben nu druk bezig wat chaos te scheppen in die orde.
Net voor het binnenvaren van het Kanaal heb een grote kudde pelikanen gefilmd.
Monteer nu elektronisch toevallig, deze sluistrap.
Aan boord stond ik net op de bak.
Als je goed kijkt zie je nog net een stippie van m'n kale kop!
Deze reis was tevens het einde van m'n natte loopbaan
Was een leuke reis.
Vrgr. Geep