SMN
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: SMN
Bijzonder interessante foto, maar ik denk dat dit de proefstand bij Stork IN Hengelo achter de bulten in Tukkerlaaandis??? ....NDSM bouwde die Hotlo's " El Trammelanteeeeh" van Jan toch niet in A'dam??..of ben ik niet bij de lesop de proefstand bij de NDSM.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: SMN
Harry,
Ook een Sallander moet er soms nog achter komen wat er allemaal in Mokum werd gefabriceerd.
Hier een link waar e.e.a. staat over de Hotlo's.
http://www.storkhotlo.nl/HOTLO/00003/Licentie_NDSM/
Ik plak er hier maar even een stukje over.
Groet uit Zwolle, Paul G.
Ook een Sallander moet er soms nog achter komen wat er allemaal in Mokum werd gefabriceerd.
Hier een link waar e.e.a. staat over de Hotlo's.
http://www.storkhotlo.nl/HOTLO/00003/Licentie_NDSM/
Ik plak er hier maar even een stukje over.
Groet uit Zwolle, Paul G.
Re: SMN
Er was wel kwaliteitsverschil tussen zo'n Mokkumse Hotlo en een Tukker Hotlo, de carterdeuren uit Amsterdam waren met die lullige knevels niet dicht te krijgen.
En geloof het of niet maar de Amsterdammers stuurden ons uitlaatgassenexpansiestukken met 1 boutgat te weinig, wel op steek geboord. De Koningswaard kwispelde altijd met zijn staart en in de stuurmachinekamer was het niet uit te houden dus helemaal trillingsvrij liep het ding niet.
En geloof het of niet maar de Amsterdammers stuurden ons uitlaatgassenexpansiestukken met 1 boutgat te weinig, wel op steek geboord. De Koningswaard kwispelde altijd met zijn staart en in de stuurmachinekamer was het niet uit te houden dus helemaal trillingsvrij liep het ding niet.
Re: SMN
Het zal zo langzamerhand wel bekend zijn dat ik de ballen verstand heb van motoren, maar over dat trillen kan ik meepraten. Varen in ballast, je trilde bijna je kooi uit. Nu is dat natuurlijk vaak aan de orde bij een lege tanker, maar de wtk's verzekerden me dat het bij de Koningswaard erger was dan gemiddeld. In de stores (achteruit dus!) trilden de doppen van de bierflesjes. Overigens was dat ook niet echt vreemd, het was La Meuse met "twist-off" caps. Wat er allemaal boven komt na meer dan 50 jaar....
René
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Re: SMN
IDNo: 5193008 Year: 1956
Name: KONINGSWAARD Type: Tanker Flag: NLD DWT: 18430
Country of build: NLD Builder: Nederlandsche D&SB Location of yard: Amsterdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14.5
71 IONIC QUEEN - 72 ALICE - 73 HALCYON ISLE
made into a storage barge at Singapore 1975 (still existing 1995)
Als Ionic Queen
Name: KONINGSWAARD Type: Tanker Flag: NLD DWT: 18430
Country of build: NLD Builder: Nederlandsche D&SB Location of yard: Amsterdam
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-14.5
71 IONIC QUEEN - 72 ALICE - 73 HALCYON ISLE
made into a storage barge at Singapore 1975 (still existing 1995)
Als Ionic Queen
Re: SMN
Mooi hoor Jos, maar dan zie ik haar toch liever als de Koningswaard, hier op het Noordzeekanaal.
Ik nam de foto in 1967, ik was al afgemonsterd.
René
Ik nam de foto in 1967, ik was al afgemonsterd.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Re: SMN
Na de laatste motorschade is ze Signapore binnen gesleept en gebruikt als opslagschip voor olie. Ooit in een ver verleden heb ik daar eens een foto van gezien, waar...?
Beetje droevig einde voor een schavuitenbootje, het hoorde niet echt bij de SMN althans voor mijn gevoel en dat van vele andere opvarenden.
Ondanks het vele en harde werken hadden wij op dat barrel altijd schik en deden we prachtige reisjes. Enfin later bleek de Karakorum ook zo'n pretboot te zijn, ook met een Hotlo.
Kennelijk zorgt hard werken er voor dat er geen tijd is om te zeuren
Beetje droevig einde voor een schavuitenbootje, het hoorde niet echt bij de SMN althans voor mijn gevoel en dat van vele andere opvarenden.
Ondanks het vele en harde werken hadden wij op dat barrel altijd schik en deden we prachtige reisjes. Enfin later bleek de Karakorum ook zo'n pretboot te zijn, ook met een Hotlo.
Kennelijk zorgt hard werken er voor dat er geen tijd is om te zeuren
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: SMN
Da's wel zeker Jan en maakt dan ook weinig uit of je nou uitvindt met een " Hotlo van de NDSM" of met een " MAN van Ome Cor"Kennelijk zorgt hard werken er voor dat er geen tijd is om te zeuren
@Paul....Tjonge jonge die Amsterdamse NDSM'rs met hun Hotlo's...wie had dat ooit gedacht, maaaar bedankt voor de tip!! Maar als ik het goed begrijp dan werden die Amsterdamse Hotlo's "op de Dam" in elkaar gesleuteld met behulp van stukken ijzer "vanachter de Oaveriesselse bulten" Zat natuurlijk "in principe" wel een voordeel in, waaaant die Tukkerse Hotlo's moesten dan eerst worden opgebouwd- proefgedraaid en dan weer " in stukken en brokken" naar de werf om daar wederom te worden opgebouwd.Op die Astrid Naess liep het dus ook vervelend af voor die Amsterdamse Hotlo....of zou dat wat te maken hebben met die andere Amsterdammer " Works Poor"
zegt Jan...klinkt mij het zelfde in de oren als " kwaliteits verschil tussen een MAN uit Augsburg en eentje van Ome Cor"Er was wel kwaliteitsverschil tussen zo'n Mokkumse Hotlo en een Tukker Hotlo
Het zal begin 1964 zijn geweest dat we met de examen klassen van de Wereldberoemde Massinisten School ut Zwolle naar Tukkerlaaand togen onder de bezielende aanvoering van Johnnie " Diesel" van Woerkom om daar een" VOLlast draaiende op de proefstand aan de waterrem" 3 cylinder Stork proefmachine te mogen aanschouwen die er 10.000 PK ++ uitscheurde. Ik ben de details wel...maar de gebeurtenis dus NIET vergeten.....3000 PK per cylinder was toendertijd "dikke mik"....."als"...trouwens net als in de scheepsbouw ....ALS die Tukkers en die Amsterdamse jongens van " Works Poor" wat eerder de koppen bij elkaar hadden gestoken, i.p.v. elkaar de pap zuur te maken....wie weet??Toen "Works Poor" in de 1970ties dan ook nog eens de wereld rond kon gaan reizen om bed-plates te gaan steken op 6-9 TM 410 karren......toen kwamen ze bakken poen te kort en was het rap afgelopen.Ik heb hier aan deze kant van de plas het persoonlijk o.a. meegemaakt dat er in een grote 12? cylinder TM 410 V kar TWEE keer een nieuwe krukas moest worden gestoken.Toen we in de 70ties bij van Rees in Sliedrecht 2 stuks 6TM410 machines in de Sliedrecht 31 plaatsten, toen draaide er bij het in bedrijf stellen een van die 2 glad in de prak, krukas EN bedplate te barsten.Die Amsterdammers meenden toen dat ze zo'n stel " Slijk der Aarde" scheppende baggeraars daar " langs de diek" wel even een oor aaan konden naaaien zo groot als " morgen de hele dag" met een glad lul verhaal, maaaar DAT zat ze dus helegaar nait glad dank zij de scherpe oplettendheid van ene Wout.'Tis een heeel verhaal, maaar "ze" stonden toen de hele zaak wel ZWAAAR te belazeren, zo'n 6 TM410 bakkie kost wel een paar bossies begonia's en dan is het veeeel goedkoper om "iemand onder de bus te flikkeren"....schuldig of niet!!De lessen die ik bij dit bakkie heb geleerd hebben me later geeeen windeieren gelegd, waaaant " de bus stond al klaar" om een paar keer " Voor en achteruit" over me heen te rijden!!Nogmaals bedankt Wout!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"