SMN
Re: SMN
Ja, dat klopt ook wel Jan. Dan is het MK-plaatje ook van de Bali; daar stond een Sulzer in.v+d schreef:Lijkt mij een Sulzer 2 takt motor.
Zelf heb ik bij de SMN alleen met B&W, MAN en Stork gevaren.
Voor Dirk Knisten uit het boekje nog het plaatje van de radiohut; dat zal dan ook wel van de Bali zijn.
Groet, Paul G.
Re: SMN
DAT kun je op die MK tekening ook duidelijk zien Jan
Dan kun je méér dan ik, Harry ! Maar ik heb ook maar met 1 Sulzer gevaren.... Ik méén de Mississippi Lloyd, maar weet dat niet helemaal zeker meer....
In die getekende MK vallen mij 2 dingen op: die roostervloer met wel errug grote gaten...waarvan ik dan ook denk dat dat de (goedgeslaagde) "artist impression" is van een roostervloer...
Maar wat vooral opvalt : Die prachtige "roterende slagsleutelkopmoeren" !!!
Oost, west...ook best
Re: SMN
Tja, er ging inderdaad niets boven het geluid van de zingende tuimelaars en veren van de HOTLO-uitlaatkleppen op de Neder Linge en ook op de Neder Lek.v+d schreef:Saaie motoren die Sulzer dingen, ooit op een kustreisje gezien op een SMN schip, ben vergeten welk schip.
Ik vond het maar een dooie boel op dat koppenbordes bij B&W en Stork was er tenminste wat beweging daar
Maar de Sulzers hebben natuurlijk wel zo hun verdiensten gehad vooral op de JvO en met name op de Oranje.
Brengt me gelijk op het volgende: gisteren kwam ik in een artikel over de Oranje ook een scheepsvlag tegen. Die heb ik nooit eerder gezien.
Nu vraag ik me af: waren er méér schepen met een eigen vlag?
Groeten, Paul G.
Re: SMN
@ Paul
Wanneer niet in gebruik hing de schrijfmachine ondersteboven aan een omklapbaar deel van je bureau-blad, wat verder uitgerust was met één recht-op-en-neer sleutel, één Squeeze bug, het radio-dagboek (géén RH34 ) een tinnetje Van Nelle en koffie ! Zo kwam je de twee uur op, twee uur af wel door. Koptelefoon alleen gebruikt wanneer de ontvangst-condities wel heel belabberd waren. De tekening doet echt fijne tijden herleven. 'k Zou zo weer gaan varen...
Groeten,
Dirk
Thanks... Wat een prachtige verzameling losse kasten en kastjes bij elkaar. Dat heb in al mijn jaren op zee eigenlijk nooit zo meegemaakt. De apparatuur zat altijd in een console en op mijn eerste schip was dat van de -Noorse- firma NERA. Uitgevoerd in grijs hamerslag, met koperen plaatjes en koperen antenne-leidingen. Je bleef poetsen, maar was je dan klaar, dan had je wel eer van je werk en glom en blonk het van alle kanten.Voor Dirk Knisten uit het boekje nog het plaatje van de radiohut; dat zal dan ook wel van de Bali zijn.
Wanneer niet in gebruik hing de schrijfmachine ondersteboven aan een omklapbaar deel van je bureau-blad, wat verder uitgerust was met één recht-op-en-neer sleutel, één Squeeze bug, het radio-dagboek (géén RH34 ) een tinnetje Van Nelle en koffie ! Zo kwam je de twee uur op, twee uur af wel door. Koptelefoon alleen gebruikt wanneer de ontvangst-condities wel heel belabberd waren. De tekening doet echt fijne tijden herleven. 'k Zou zo weer gaan varen...
Groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
73 Knisten
Re: SMN
@Jos
Bij mijn weten stond die altijd op "Finished with Engine" als er niet gevaren werd. Heb vaak het manoeuvreer-boekje bij moeten houden. Vandaar.
Twee stuurwielen op de brug had ik nog nooit eerder gezien. Voor mijn tijd. Zeker gezien de ronde ramen, die zaten in mijn beleving altijd een paar dekken lager. Ook die "kinderwagen-kap" op de radar. Prachtig ! En weer eens wat anders dan die zacht-rubber of plastic viewing-hoods van latere jaren...
Vriendelijke groeten,
Dirk
Mooie foto van de brug. M/K telegraaf ook dubbel uitgevoerd ? En staat de hendel hier ook op "Vol Achteruit" net zo als op het m/s "Bali" ?Net als op de brug van de Caltex Rotterdam.
Bij mijn weten stond die altijd op "Finished with Engine" als er niet gevaren werd. Heb vaak het manoeuvreer-boekje bij moeten houden. Vandaar.
Twee stuurwielen op de brug had ik nog nooit eerder gezien. Voor mijn tijd. Zeker gezien de ronde ramen, die zaten in mijn beleving altijd een paar dekken lager. Ook die "kinderwagen-kap" op de radar. Prachtig ! En weer eens wat anders dan die zacht-rubber of plastic viewing-hoods van latere jaren...
Vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
73 Knisten
Re: SMN
Uit de oude doos.
De Johan de Witt nadert in maart 1926 de Hembrug op weg naar IJmuiden. Links is de Hemkade.
Op de 2e foto is het schip de Hembrug net voorbij. Deze foto moet van ná de verbouwing in 1932/1933 zijn want toen is ook die mooie spiegelversiering verwijderd bij de ADM.
Goed te zien is dat de 2e schoorsteen een dummy is gebleven.
Groet, Paul G.
De Johan de Witt nadert in maart 1926 de Hembrug op weg naar IJmuiden. Links is de Hemkade.
Op de 2e foto is het schip de Hembrug net voorbij. Deze foto moet van ná de verbouwing in 1932/1933 zijn want toen is ook die mooie spiegelversiering verwijderd bij de ADM.
Goed te zien is dat de 2e schoorsteen een dummy is gebleven.
Groet, Paul G.
- b-bootsman
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57
Re: SMN
Hallo Paul.
Je tovert elke keer wel mooie foto's te voorschijn.
Ik geniet ervan.
Groetjes Bob.V.
Je tovert elke keer wel mooie foto's te voorschijn.
Ik geniet ervan.
Groetjes Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.