SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nogmaals de Raki. :wink:


Raki.jpg
Raki.jpg (207.3 KiB) 4735 keer bekeken

Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

In het Nationaal Archief nog een mooi propagandaboekwerk aangetroffen uit ca1929: "Een smaldeel van de vloot der SMN" met prachtige tekeningen van het interieur van de schepen: P.C.Hooft, Johan de Witt, J.P.Coen en de Christiaan Huygens. Allemaal ontworpen door de bekende sierkunstenaars C.A. Lion Cachet en L.Zijl. Hier wat plaatjes (gelukkig allemaal in kleur) van de Christiaan Huygens.

Christiaan Huygens Kinderkamer 1e klas.jpg
Christiaan Huygens Kinderkamer 1e klas.jpg (213.71 KiB) 4603 keer bekeken
Christiaan Huygens Leessalon 1e klas.jpg
Christiaan Huygens Leessalon 1e klas.jpg (225.89 KiB) 4603 keer bekeken
Christiaan Huygens Luxe Hut.jpg
Christiaan Huygens Luxe Hut.jpg (240.33 KiB) 4603 keer bekeken
Christiaan Huygens Rooksalon 2e klas.jpg
Christiaan Huygens Rooksalon 2e klas.jpg (269.14 KiB) 4603 keer bekeken
Wat een weelde in die tijd; het kon niet op. :)
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Nog te vermelden dat de tekenaar van de afbeeldingen de kunstenaar/ontwerper E.L.J. Gaillard was.
Dit plaatje past er ook nog bij. :-D

Christiaan Huygens Veranda 1e klas.jpg
Christiaan Huygens Veranda 1e klas.jpg (80.58 KiB) 4472 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

ik herinner me een Gaillard uit de tijd waarin ik bijwerkte op de Javakade
Hij zat met andere bobo's in het directie eetzaaltje.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hoi René,
Het zou best kunnen dat het dezelfde persoon is.
Bij vluchtig zoeken komt naar voren dat hij is geboren in 1902 in Frankrijk, vanaf 1927 in Nederland heeft gewerkt en terug is gegaan in 1939.
Op het moment dat jij bijwerkte. zo in de 60'er jaren neem ik aan, kan hij wel voor een klusje weer in Nederland geweest zijn. :)
Maar mogelijk was de persoon die je zag jonger.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Ik kreeg destijds (2e helft jaren '60 dus) de indruk dat hij tot het vaste (leidinggevende) meubilair hoorde.
Niet in de hoofddirectie SMN, maar in een gelieerd bedrijf. Naam komt even niet naar boven, maar het had in ieder geval met vervoer je maken. (O ja joh?) Ik schatte hem toen op 60+, wat zou kunnen aansluiten bij wat jij aangeeft.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

De scheepvaartmusea hebben uiteraard unieke objecten, maar ook in de diverse archieven kom je wel eens wat tegen. :)
Een jaar op 5 terug (pagina 310) heb ik al eens iets geplaatst over het stuurrad van de Oranje, dat in het bezit is van het Museum in Rotterdam, en het bijbehorende boekwerk dat zich in het Nationaal Archief bevindt. Beide zaken zijn op 1 juni 1939 door het vaste walpersoneel aangeboden aan de directie van de SMN. In de lijst met namen (ca500) van walpersoneel die deel uit maakt van dat boekwerk komt ook de naam van Joop Hoorn voor, met de voorletters J.E.C. (Johannes Evert Coenraad), 5e van onder. Het herdenkingsbeeld "Zeeman op de Uitkijk" kreeg later zijn naam als bijnaam.

Stuurrad Oranje Naamlijst.jpg
Stuurrad Oranje Naamlijst.jpg (63.81 KiB) 4337 keer bekeken
Tevens kwam ik onlangs een plaquette tegen die op 19 september 1930 als mascotte aan de Johan van Oldebarnevelt werd geschonken door een vereniging van ingenieurs. Misschien heeft iemand hem wel eens aan boord zien hangen, in een vitrine of zo. :)

JvO Gelukstor-1b.jpg
JvO Gelukstor-1b.jpg (43.51 KiB) 4337 keer bekeken
JvO Gelukstor-2b.jpg
JvO Gelukstor-2b.jpg (124.89 KiB) 4337 keer bekeken
Altijd leuk die ontdekkingen.
Groet, Paul G.
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo »

JvO Gelukstor-1b.jpg

Opvallend dat dit op de plaquette een "gelukstor"wordt genoemd.
Het is zo te zien een zgn. Scarabee of te wel een mestkever. In het oude Egypte een heilig symbool.
O. Vonk
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 okt 2017 14:28

Re: SMN

Bericht door O. Vonk »

Ik heb een vraag over iets wat enige tijd geleden op dit forum is verschenen. Het refereert aan "het kraton' op het Java-eiland in de voormalige Amsterdamse haven waar Indische zeelieden verbleven. Mijn vraag: waar stond dit gebouw en wat was het? Een hotel?


Plaats reactie