SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.

goofy
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 feb 2015 19:36

Re: SMN

Bericht door goofy »

il heb ook bij de smn gevaren het was daar wel degelijk zo
dat je stuurlui /machinisten met meneer moest aanspreken
annacdote ik was ruimsgast in ruim 6 moest de 2estuurman hebben
roepen :meneer meneer; geen sjoege toen een schreeuw ;he stuurman!!
kwam hij gelijk kijken wat of er loos was
maar als het zo slecht was hou dat geen 12jaar vol
zo slecht was het ook niet ik heb er 5jaar gevaren
vrg willem uit egmond
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. »

"kunstvader"
Ben je genegen je normalen naam te willen geven , ik zelf heb ook in die tijd bij de S.M.N.gevaren , dan leest het wat makkelijker met wie we het te doen hebben,en om een reactie te plaatsen
gtrn.
Chris Vr
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Als je zelf schrijft door de S.M.N. opgevoed en gevormd te zijn terwijl je een opvliegerig type was, zie ik dat toch als een compliment voor diegenen die het met je uitgehouden hebben en daaraan bijgedragen hebben :!:
Overal was wel eens wat, tegen mij heeft nog nooit iemand meneer gezegd of hoeven zeggen.
Je werd door collega machinisten en stuurlui aangesproken bij je voornaam en door anderen met je achternaam of met je rang.
De Javanen gebruikten je rang, dus b.v. machinist Tiga.
We moeten al dat rangen en standen gedoe achteraf niet overdrijven, ik heb een lange tijd met Jan Dekker als olieman op wacht gevaren.
Wij waren Jan en Jan en altijd zwaar de klos als er ergens in het carter een klusje te doen was, op die gladde carterplanken met dat zware gereedschap heb je niets aan rangen, wel aan vertrouwen, ervaring en kennis.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep »

Kunstvader,
U hebt Uw monsterboekje aangevraagd met als doel, onder elke/welke maatschappijvlag, te willen varen.
Er zijn regels aan de wal en op zee, met wetten z.g. de droge & en de natte-wetten!
U tekent vrijwillig uw monsterboekje, aanvaard de wetten & regels en de etiquette v/d maatschappij,
Zelfs mijn broer - met gouden strepen - , sprak ik met zijn rang aan, of wij nu alleen waren, of samen met zijn ondergeschikten. Behalve privé thuis, kon hij van mij de hoelahoep krijgen.
Wees blij dat U mij nooit heeft getroffen, ,,meneer'' heb ik mij nooit gevoeld. Chef ook niet!
Onder toezicht van mijn jongens rende ik dapper mee!
Ik had wel ingegrepen op uw houding! Wat u in uw vrije wacht uitspookt is niet mijn zaak.
Wel de hogere hebben wel wat mee respect verdient, zij allen hebben hun kennis in dienst van;
have en goed, gesteld…..ook u, kwam weer veilig in de thuishaven.
Als zelfs bij u ,,meneer’’ nog teveel is, ben ik blij dat ik U niet getroffen hebt.
Ik ben een stevige ferme hufter....
Goed je hebt hier, bekentenis & boete gedaan. Ten overstaan, van ons allen.
Wees welkom, wees er wel van overtuigd dat de ,,plank aflopen‘’ boven je hoofd hangt….
Vrgr. Geep
Gebruikersavatar
w.e.vroom
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 mar 2011 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: SMN

Bericht door w.e.vroom »

In 1959 als jong broekie, net van school als 5e machinist, aan boord van de Bali gekomen in Amsterdam. Ik kwam de machinekamer in en er kwam een oudere olieman zich voorstellen en sprak me aan met meneer. Kun je je voorstellen dat ik me erg opgelaten voelde om me zo te laten aanspreken door een oudere ervaren zeeman die mij nog heel wat kon leren?
Ik heb later altijd gezegd tegen mensen lager in rang dat ik alleen als meneer aangesproken wilde worden als andere officieren aanwezig waren, maar normaal onder elkaar gewoon bij naam beslist niet als meneer. Die hele onzin werd in stand gehouden omdat je anders problemen kreeg met medeofficieren en met de maatschappij. Ik noem dit een echte VOC mentaliteit en heb altijd met iedereen kunnen opschieten.
kabo
Berichten: 2274
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: SMN

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.09_0_901-3326.jpg
NL-HaNA_2.24.01.09_0_901-3326.jpg (139.23 KiB) 3735 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.01.09_0_901-3327.jpg
NL-HaNA_2.24.01.09_0_901-3327.jpg (177.78 KiB) 3735 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.01.09_0_901-3331.jpg
NL-HaNA_2.24.01.09_0_901-3331.jpg (151.42 KiB) 3735 keer bekeken
NL-HaNA_2.24.01.09_0_901-3338.jpg
NL-HaNA_2.24.01.09_0_901-3338.jpg (175.94 KiB) 3735 keer bekeken
ss.Almanzora van de Royal Mail Lines, een oudje uit 1914 als troepentransporter met 1900 repatrianten uit Indonesia terugkerend na de oorlog op 3-1-1946. Waarschijnlijk in opdracht van de Ned. regering en in samenwerking met de Mij. Nederland, i.v.m. een tekort aan passagierschepen. Mooie hutten, economy class.
gr.Bas
Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: SMN

Bericht door Jacob Bothof »

Wat ik wel heb meegemaakt toen ik als jong broekie in de eerste haven die we aandeden tijdens mijn
eerste zeereis en ik de wal op wilde me bij de HWTK na netjes op de deur te hebben geklopt en er
binnen werd geroepen en tegen hem zei, ik ga de wal op, er even een stilte viel en later een
donderpreek over me heen kreeg :mrgreen: met de woorden van , snotneus, wij vroeger, kwamen beleefd
met de pet onder de arm bij Meneer om te vragen of Meneer het goed vond als ik ging passagieren :x :)
Beleefdheid en etikette kwamen me later wel tengoede :wink:
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

ss.Almanzora van de Royal Mail Lines met 1900 repatrianten uit Indonesia terugkerend na de oorlog op 3-1-1946. Waarschijnlijk in opdracht van de Ned. regering en in samenwerking met de Mij. Nederland, i.v.m. een tekort aan passagierschepen.
De Noordersluis in IJmuiden was nog buitendienst.
De Almanzora had in Southampton passagiers overgenomen van de Nieuw Amsterdam en deze naar Amsterdam gebracht bij de KNSM.
De Amsterdamse Politiekapel speelde ter ontvangst het Wilhelmus.
De repatrianten die met de Oranje kwamen zouden een paar dagen later vanuit Southampton met het ss Atlantis (RML) naar Amsterdam gebracht gebracht worden.

Leeuwarder Koerier vrijdag 4-1-1946.jpg
Leeuwarder Koerier vrijdag 4-1-1946.jpg (345.45 KiB) 3623 keer bekeken
Politie kapel 3-1-1946.jpg
Politie kapel 3-1-1946.jpg (167.75 KiB) 3623 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie