SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1035
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: SMN

Bericht door Henk van der Moolen » 18 jan 2017 13:32

In het juni nummer van 1938 van het blad" De Zee" dat geheel gewijd was aan de Oranje wordt nog een extra argument aangevoerd voor het versmallen van de romp boven de waterlijn. Ik ben benieuwd of we daar al eens over gediscussieerd hebben.




Wat den vorm van het schip boven de waterlijn betreft, valt te vermelden, dat het grootspant een z.g. „insnoering" vertoont, d.w.z. dat het schip boven de waterlijn smaller wordt, zooals te zien is in fig. 2 (het schip op de bouwhelling) en -fig. 3 (schema van een halve doorsnede over het grootspant) . Een en ander staat in verband met de groote breedte van het schip en het feit, dat men bij de Stoomvaart-Maatschappij „Nederland" geen binnenhutten voor de passagiers kent, omdat deze uitsluitend zijn aangewezen op kunstlicht en kunstmatige venti- Fig. 3 latie. Er zijn dus alleen buitenhutten, die van één of meer patrijspoorten of ramen zijn voorzien. Door de groote dekbreedte werd nu, bij het behouden van den normalen scheepsvorm, de vorm der passagiers hutten ongunstig; zij werden lang en smal, kregen het z.g. fleschmodel". Door het schip boven de waterlijn in te
35
snoeren, wordt dit bezwaar ondervangen; de hooger gelegen dekken worden smaller en zij laten zich gemakkelijker indeelen in hutten van comfortabelen vorm. Uiteraard wordt nu ook het gewicht van het bovenschip kleiner, hetgeen de stabiliteit gunstig beïnvloedt, terwijl een ander voordeel wordt verkregen bij de scheepsmeting, n.l. een kleineren bruto- en netto-inhoud.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7604
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Theo Horsten » 18 jan 2017 14:17

----------------------
Het speciale Oranjenummer van Schip en Werf van 143 pagina's noemt ook nog wat cijfers.
  • Wat den bovenwatervorm betreft, valt direct op de groote insnoering in de breedte van het schip boven de waterlijn. De aanleiding hiertoe wordt duidelijk uit het volgende. Door den zooveel scherperen vorm der lastlijn en het onderwaterschip dan bij vorige schepen ontstond een verkleining der metacenterhoogte bij een gelijktijdig omhoogdrukken van het zwaartepunt, een gevolg van de mindere ruimte in het onderwaterschip en het opbouwen van een dek meer ter compensatie van dit ruimteverlies. Een groote breedte op de lastlijn was dan ook noodig om voldoende metacenterhoogte over te houden. Voor den weerstand was deze breedte geen bezwaar. Boven de waterlijn is ze echter niet noodig, daar de hutten dan noodeloos diep zouden worden en een onaangenaam smallen vorm zouden krijgen. Binnenhutten worden niet toelaatbaar geoordeeld en het lag dus voor de hand het schip naar boven te versmallen. Bovendien wordt daarmede een inhoud van 3300 m3 bespaard, voor welken inhoud op elke rondreis een bedrag van ƒ 6000 aan Suez-kanaalgelden zou moeten worden betaald.
Een besparing van zesduizend gulden per rondreis was in 1938 niet niks.
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30767
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Jos Komen » 18 jan 2017 14:45

Van horen zeggen....
De Oranje maakte tijdens slecht weer vaak onregelmatige halen.
Dachten ze dat een slingerbeweging aan het einde was, kwam er nog een extra haal achteraan.
Dit werd toegeschreven aan het buikje omdat de breedte op de waterlijn bij hevig slingeren even smaller werd.
Zo is er ooit een pianist doodgedrukt omdat de piano aan de haal ging en hij aan de verkeerde kant van de piano zat.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10970
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom » 18 jan 2017 15:05

hij aan de verkeerde kant van de piano zat
Tjaaaa........WIE zit er nu " aan de verkeerde kant van de piano"
Een besparing van zesduizend gulden per rondreis was in 1938 niet niks.
Dat van die smalle hutjes is " mooi gepraat".......maar Dfl.6000 per rondreis is " IN de knip"......wie het weet mag het zeggen......ik "wazzuh d'r neet bie" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Fluks
Berichten: 460
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: SMN

Bericht door Fluks » 18 jan 2017 19:35

Als ik alle voordelen lees,moeten er toch ook nadelen geweest zijn,anders zou dit systeem van dit ’’buikschip’’
toch wel meer toegepast zijn.Ooit,als kind zijnde,werd ons,tijdens een rondvaart op de buik van de ’’Oranje’’
gewezen.Volgens de reisleider was het nadeel,dat het schip onverwachte slingeringen maakte.Als kind zijnde
maakte dit prachtige schip zo’n indruk op mij,dat ik mij dit alles nog herinner als de dag van gisteren. Groet,Arie.

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1605
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door cor » 18 jan 2017 22:37

Het gene wat Theo Horsten op deze pagina verteld staat ook beschreven in het boek
De Grote Drie, er is ook een film over de bouw van MS Oranje uit 1937
genaamd Van Kiel tot Zee Kasteel van een film van Polygoon

Cor Boer
Bijlagen
IMG_oranje boek.jpg
boek grote drie
IMG_oranje boek.jpg (182.12 KiB) 1782 keer bekeken
Ik heb in het verleden gevaren zie mijn home page http://www.corboer.nl

Patru
Berichten: 1601
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 19 jan 2017 09:40

Die extra breedte van de Oranje op de waterlijn was ook nodig voor de ontwerpers om die 3 grote Sulzers, de 5 Sulzer-hulpmoteren en de rest van de MK-inrichting te kunnen plaatsen. En natuurlijk om nog wat ruimte te hebben om er omheen en tussendoor te kunnen lopen. :)
Bijgaand het plaatje van de hoofd- en hulpmotoren.
MK Oranje Schip en Werf.jpg
MK Oranje Schip en Werf.jpg (159.29 KiB) 1720 keer bekeken
Groet, Paul G.

v+d
Berichten: 4658
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d » 19 jan 2017 12:36

Ik heb nog wel met een paar oranjeklanten gevaren, volgens die heren was het een beroerd schip in slecht weer. kojangend maakte het een extra haal over bak en stuurboord, het leek mij een kwestie van wennen. Ik heb gelukkig nooit op dat zwargere ding hoeven monsteren.

Gebruikersavatar
Theo Horsten
Berichten: 7604
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Theo Horsten » 19 jan 2017 13:07

Tijdens de reis die ik als passagier met de Oranje maakte, van Singapore naar Amsterdam, hebben we alleen maar mooi weer gehad, dus de piano is niet aan de haal gegaan en ik ben ook niet van de barkruk gelazerd. :roll:
Website: Schepen & Boeken

Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same.
Those were the days my friend...

Patru
Berichten: 1601
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 19 jan 2017 14:37

Ik kwam onlangs op het internet nog wat filmpjes tegen van de MK van de Neder Lek met die machtige HotLo.
Gemaakt door 2e Wtk Ben Halswijk, toevallig op een reis dat ik ook aan boord zat als motorman (in 1968 alweer). Maar ik heb nooit geweten dat hij die gemaakt heeft; er staan ook vrijwel geen mensen op.
https://www.youtube.com/user/benhalswijk

Groet, Paul G.
Laatst gewijzigd door Patru op 21 jan 2017 20:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Geep
Berichten: 423
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep » 19 jan 2017 21:56

Hr, Jos het klopt, dat die smeerkeesin ’n extra klappie toegaf……ik moet wel toegeven dat ik goed heb leren slingeren, op een zeesleper, voor al op het stukkie tussen Schotland en IJsland. Door te verwachte privé perikelen, stapte ik bijtijds
over naar andere vaart. Kwam met een omweg, terecht op de oude koninklijke dame.
Voor mij werd de wereld groter. Na het verlaten van het Suezkanaal gingen we zuid op.
Er kwam toestemming de patrijspoorten te mogen openen. Loslopende Egyptische langvingerpatrijzen, kunnen ook
door die poorten heen, voor al het soort wat langs de oevers van het kanaal huist!
Mooi vlak kabbelend zeetje, men eerste teleurstelling, de golf van Suez was niet rood, smerig grijsgrauw!
Stinken wegens het affakkelen van de olie raffinaderijen.
De andere dag op ruimer water, was de Rode zee rustig, vlak, mooi Aquamarijn blauw …de Dame loom deinend,
tussen wat wegflitsende Boertjes…..
Na de middag schaft, waarom waarvoor, waar vandaan, zomaar uit het niets, tegen de oplopende stuurboords
brede heupen, een stevige klap water, tegen de buitenhuid aan, zes à zeven hutten en de huttengang stond
vol met tonnen lauwwarm zeewater, wat vrolijk onschuldig, gezellig kabbelend de open trap afstroomde naar
de bagageruimen & proviandkamers.
Gelukkig was de linnenkamer aan bakboord, een van mijn jongens stond in z’n pendekkie, linnengoed uit te delen,
rond de 32 kooien moesten verschoond worden.
De kletsnatte matrassen gingen naar het voordek.
Och in diepe slaap zijn kooiplanken ook lekker zacht!
Vrgr.Geep

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5567
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: SMN

Bericht door jdbvos » 19 jan 2017 23:39

langvingerpatrijzen
:lol: :lol:
Ja...daar had je op de KHV ook regelmatig last van....ook de Engelse en NLse versie daarvan....
Maar het keihard dichtslaan van zo'n patrijspoort resulteerde dan in een krijsend heengefladder... :lol: :lol:
Bij 1 keer lukte het in Kings Lynn een matroos om te zorgen dat 2 topjes van onderdelen, waarmee deze langvingerpatrijs doorgaans z'n vrouwelijke wederhelft manueel tevreden hield, achterbleven op de rand van de bankleuning....
Hetgeen overigens resulteerde in een kleine toespraak van 2 zwarthelmkraaien welke alle commotie, die dat gebeuren tot gevolg had in hun lokale 'nest', toch echt "not done" achtten...
Greetz!
Jan DB Vos

Geep
Berichten: 423
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: SMN

Bericht door Geep » 20 jan 2017 07:54

Hr.Vos, goede morgen, een vos verliest wel zijn haren, gelukkig niet zijn verhalen!
Ehh……? weet u het wel zeker hun vrouwelijke wederhelften, die snikkers hielden ook van andere soorten!
De kleine 4 potige lichtgrijze boeroe’s……

Ga de hond uit laten!
Vrgr. Geep

Ber Boendermaker
Berichten: 99
Lid geworden op: 02 nov 2010 01:04

Re: SMN

Bericht door Ber Boendermaker » 20 jan 2017 11:43

Van horen zeggen, maar in de winter mocht de Oranje de North Atlantic niet op.
Dat zegt genoeg lijkt mij.
Groeten Ber Boendermaker.

Patru
Berichten: 1601
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 07 feb 2017 17:55

Bij het verhaal van Willem Visser; foto uit de SMN-nieuws van juni 1960: Kapitein Peters luidt de bel (op pagina 416)

De bel van de Tawali hangt momenteel bij het Koninklijk College Zeemanshoop in Amsterdam, boven een schilderij met het schip (door Fred Boom).
Tawali Zeemanshoop.jpg
Tawali Zeemanshoop.jpg (156.87 KiB) 1065 keer bekeken
Groet, Paul G.
Laatst gewijzigd door Patru op 08 feb 2017 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.

aegis
Berichten: 366
Lid geworden op: 20 mei 2006 23:54
Locatie: Epe

Re: SMN

Bericht door aegis » 07 feb 2017 21:05

De Oranje was echt een tropenboot met open dekken en niet gebouwd voor de Noord Atlantic en werd nooit boven New York gevaren
Of het verboden was om noordelijk te varen is me niet bekend want in ik meen 63 gingen we Amsterdam uit met ruim 500 passagiers en in Southampton kwamen daar nog ongeveer 100 bij.
Na de sluizen gingen we op de palen en hoorden dat er nog 300 bij kwamen wat was het geval de Rijn of Maasdam had panne en deze mensen moesten naar Halifax Canada.
Dus volle bak en het was inderdaad noodweer onderweg een van de golven deukte de bak bijna 10 cm in en de kraantjes ontzet van schommelen bijna geen last gehad omdat we alles dus op de kop kregen.
Toen we daar later gingen kijken en weer op het dek mochten spraken we een stuurman die vertelde nog een of twee van de dreunen had de neus misschien er af gelegen.Ook het stevige doorvaren om niet teveel tijd te verliezen had ook meegeholpen.
Wij kwamen in Port Everglades aan met maar 1 dag vertraging ondanks het omvaren en de dag is ingehaald tussen het Panama kanaal en Tahiti waar we soms wel 560 mijl per dag maakten dat werd altijd omgeroepen om 12 uur.

Groet Feike.
Varen of rijden met stoom cool!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 20 gasten