SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Knopenkees
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: SMN

Bericht door Knopenkees »

Dat is de goedkopere blik uitvoering uit de tijd van de fanatieke speldjes verzamelaars. De email uitvoeringen zijn lastiger te verkrijgen.
SMN Emaille drie maal.jpg
SMN Emaille drie maal.jpg (60.63 KiB) 3945 keer bekeken
Speldje SMN 2 knoop 001.jpg
Speldje SMN 2 knoop 001.jpg (28.81 KiB) 3945 keer bekeken

Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Knopenkees schreef: 09 jul 2017 11:50 Dat is de goedkopere blik uitvoering
Ja, dat had ik door, maar ik kon 'm niet laten liggen. :)
Ik heb er ook niet meer dan de blikprijs voor betaald plus natuurlijk wat opslag voor de koopman. :-D
Waarschijnlijk werden ze cadeau gedaan bij de chips of de kauwgom.
Prachtige verzameling heb je trouwens.
Groet, Paul G.
Knopenkees
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: SMN

Bericht door Knopenkees »

Bedankt Paul. Oude originele speldjes in email van scheepvaart zijn thans lastig te vinden maar mijn specialiteit blijft uniformknopen van Maritiem Nederland. Die kom je soms voor een heel leuke prijs tegen omdat de verkoper niet weet wat hij verkoopt. Hier een voorbeeld van een blunder op een SMN knoop. De achterkant vermeld WIENWEDIEP ipv NIEUWEDIEP ( Nu Den Helder )
SMN Meyer Wienwediep.jpg
SMN Meyer Wienwediep.jpg (36.76 KiB) 3826 keer bekeken
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

blijft uniformknopen van Maritiem Nederland. Die kom je soms voor een heel leuke prijs tegen omdat de verkoper niet weet wat hij verkoopt.
Ik weet dus "nog" wel wat ik in m'n gouwuh kast heb liggen, an een touwtje!! :lol:
3stuks grote en 2 stuks kleine ECHTE gouden " Wm.HM&Co." uniform knopen EN een origineel pet embleem van de tijd van de " Reuzen van Heusden".
Dus voor dat het te laat is en als ik strak monster bij de Never Come Back Line, waar ze geen knopen aan het standaard uniform hebben, dan verkopen mijn erfgenamen het waarschijnlijk voor blik!!
WAT zijn "ze" waard Kees?? :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Knopenkees
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: SMN

Bericht door Knopenkees »

De Batavier of Wm Muller & Co. Harry, nu is het bij uniform knopen zo dat kleine knopen schaarser zijn dan de grote uitvoering en
bij de meeste maatschappijen waren er minder stewards c.q hofmeester aan boord dan officieren. dus de witte civiele dienst is ook
weer lastiger te vinden dan de goudkleurige. Grote goudkleur ca. 1 a 2 Euro per stuk, telt ook weer mee of er een naam op de achterkant staat.

Is ook van toepassing voor een pet embleem. Wit is schaarser.
Wm.H. Muller & Co.2.jpg
Wm.H. Muller & Co.2.jpg (96.41 KiB) 3762 keer bekeken
Kleine zilverkleurige ca. 5 Euro dus .........helaas voor je.

Muller1.JPG
Muller1.JPG (273.09 KiB) 3762 keer bekeken
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo »

De achterkant vermeld WIENWEDIEP ipv NIEUWEDIEP
Er zijn knopen in omloop -heb daar wel eens ergens op KP over gehad- voor de bediendes-jasjes (zilver) waar "Maatschapij Nederland" onder het SMN-logo staat, i.p.v. "Maatschappij Nederland". Volgens mij heeft Jan Nierop er een paar in zijn Museum het Nautisch Trefpunt.
Knopenkees
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: SMN

Bericht door Knopenkees »

Klopt inderdaad. het zijn knopen uit de jaren vijftig, besteld door J.C. Herbermann Amsterdam in Engeland bij Buttons Ltd Birmingham of Gaunt London.
SMN vier maal 1 P.jpg
SMN vier maal 1 P.jpg (86.51 KiB) 3690 keer bekeken
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: SMN

Bericht door Lupo »

Klopt inderdaad.
Dus de goudvinken hebben er ook mee gelopen. :lol:
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Om niet helemaal in de knoop te raken hier een plaat van een groep Indisch personeel in de schaduw van, ik denk, de Oranje aan de Javakade.
De boeg van de Groote Beer is zichtbaar tussen de kontjes door.

Javakade 14-07-1948.jpg
Javakade 14-07-1948.jpg (318.46 KiB) 3619 keer bekeken
Die sloep van de JvO kan Harry Hogeboom in 1965 wel eens gezien hebben in Ponta Delgado, Azoren. :-D
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Grote goudkleur ca. 1 a 2 Euro per stuk
Knopenkees.......Jaaa, maar de mijne zijn massinisten knopen EN van ECHT goud :lol:
Die sloep van de JvO kan Harry..etc.
Tjaa Paul, wie zalt zeg'n??Die ouwe J'han van O. had natuurlijk een hele bult sloepen :lol: Er lag toen ook een zeer fraai Amerikaans motorjacht met motor problemen- wachten op onderdelen of weet ik veel- die bemanning had helemaal geen haast om dat scheepie voor de baas naar de Med te brengen, hadden het best naar de zin daar en rosten door de haven van Ponta D. met een kneiter van een speedboat :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie