SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Waarvan akte Geep,
René
Kombuispraat 1.10.16 (23) Akkie, Bert, Geep en Jos.JPG
Kombuispraat 1.10.16 (23) Akkie, Bert, Geep en Jos.JPG (133.89 KiB) 5856 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

starane
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2017 14:23

Re: SMN ms BATU

Bericht door starane »

Hoofdmotor "BATU: van de brug af bediend. Geslaagde proeftocht op donderdag 12 oktober 1967. Het was het eerste koopvaardij schip op afstand bediening in NL, daarna volgde de ms. "NEDRE RIJN".

De 42e reis van de "BATU" vertrok van de Javakade op 14 oktober 1967.
Naar Azie moest dit via de Kaaproute. Na de 6 daagse oorlog tussen Israel en zijn buurlanden Egypte, Jordanie en Syrie was er een Zues blokkade van 1967 - 1975.

14 oktober kustreis Hamburg - Bremen.
28 oktober 1967 vertrek Rotterdam / zee
2 november Las Palmas / zee
16-17 november Durban , brandstof olie laden /zee.
28-3 november rede en kade Colombo /zee
13- 23 november Karachi / zee.
25 december - 7 januari 1968 rede en kade Bombay. / zee
9-11 januari Colombo / zee
4 - 5 februari Casablanca / zee
9 - 10 februari Le Havre / zee
14 februari Rotterdam

archief Ane C. Starrenburg. was toen 4e WTK
de bijlagen van de proefvaart kan ik niet versturen het high tec systeem van kombuispraat is er niet geschikt voor
Patru (R.I.P)

Re: SMN ms BATU

Bericht door Patru (R.I.P) »

starane schreef: 26 nov 2018 14:42 Hoofdmotor "BATU: van de brug af bediend. Geslaagde proeftocht op donderdag 12 oktober 1967. Het was het eerste koopvaardij schip op afstand bediening in NL, daarna volgde de ms. "NEDRE RIJN".
Hallo Starane. Het aangehaalde kan niet kloppen zo.
De Batu is van de NDSM overgedragen naar de SMN op 7 juli 1957. De proeftocht was vlak daarvoor.
Hier het schip aan de afbouwsteiger. De foto is al eens eerder geplaatst maar is zo mooi. :-D

Batu aan afbouwsteiger NDSM 1957.jpg
Batu aan afbouwsteiger NDSM 1957.jpg (116.05 KiB) 5557 keer bekeken
Kunnen van die bijlagen van de proefvaart niet eenvoudig foto's gemaakt worden.
Ze zullen vast wel interresant zijn. :)
Groet, Paul G.
BenW
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: SMN

Bericht door BenW »

@Paul: de opmerking van Starane klopt wel. Het betreft namelijk de proeftocht ná de ombouw naar een gedeeltelijk geautomatiseerde machinekamer waarbij o.a. de hoofdmotor vanaf de brug bediend kon worden en de 1-mans wachtbezetting werd ingevoerd. De handgestookte hulpketel werd ook geautomatiseerd en nog wat zaken werden aangepast. De functie van olie- of motorman van de wacht kwam hierdoor te vervallen. Eventuele 5e wtk’s van de wacht dus ook. Bleef dus alleen over dat de 4e, 3e of 2e wtk de wacht liepen. Er bleef één 5e of ass.wtk over en die ging de dagdienst in. Hij loste dan de 2e af op de platvoetwacht van 1700 tot 1800 uur.
Groet, Ben
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ben,
Bedankt voor de toelichting.
Dan heb ik dat verkeerd opgevat.
De L-klasse uit begin 1967 was ook al voor een groot deel geautomatiseerd.
Groet, Paul G.
Kees Hagen
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59

Re: SMN

Bericht door Kees Hagen »

Was de Batu echt de eerste? Op de L-schepen zat een zogenaamd "Fokkerkastje" met logica voor het op juiste wijze uitvoeren van commando's bij brugbediening, was dat op de Batu ook? Ook de Es-schepen van de KNSM hadden brugbediening met de "Fokkerkast". Een vroege toepassing van digitale techniek. In mijn stageperiode heb ik de werking ervan helemaal uitgepuzzeld en beschreven. Later ontdekte ik dat een leraar motoren van de machinistenschool dat stuk van mij in zijn lesmateriaal verwerkt had!
BenW
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: SMN

Bericht door BenW »

@Kees: de Batu was inderdaad niet het eerste schip met brugbediening in Nederland. In 1964 waren er al een 25-tal kustvaarders van 1100 ton dwt met volautomatisch pneumatische brugbediening van Westinghouse.
Ook de Ba-boten van de SMN (behalve de Bawean) werden voorzien van de Westinghouse brugbediening (Technisch Bureau Meijwaard als ik mij goed herinner).
Welke L-boten bedoel je? De Laarderkerk en de Schiekerk hadden inderdaad Fokkerkasten.
Groet, Ben
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Bootsman Jaap Bakker van de Batu in 1920. Mooi pakkie. :-D

Batu 1920 Bootsman Jaap Bakker.jpg
Batu 1920 Bootsman Jaap Bakker.jpg (98.17 KiB) 5246 keer bekeken
Groet, Paul G.

P.S. Voor Ben. Ik weet niet welke Kees Hagen bedoelde, maar met de L-klasse bedoel ik:
Leuve- en Loire Lloyd van de KRL en de Neder Linge en -Lek van de SMN.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Uit de oude doos. Datum 2 februari 1936.
De Manoeran had in het Noordzeekanaal op de uitreis een aanvaring met de Algenib van Van Nievelt.
De Algenib liep uit het roer en dwars voor de Manoeran. De wederzijdse schade was behoorlijk.


Noordzeekanaal 5-2-1936.jpg
Noordzeekanaal 5-2-1936.jpg (122.28 KiB) 4862 keer bekeken
Algenib 5-2-1936 Noordzeekanaal.jpg
Algenib 5-2-1936 Noordzeekanaal.jpg (82.43 KiB) 4862 keer bekeken
Manoeran 6-2-1936.jpg
Manoeran 6-2-1936.jpg (205.22 KiB) 4862 keer bekeken
De Algenib was van de schrik zijn G kwijt. :)
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4840
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: SMN

Bericht door Allen »

RADJA vs ESSO BRISTOL
Radja vs Esso Bristol001.JPG
Radja vs Esso Bristol001.JPG (117.54 KiB) 4795 keer bekeken


UITSPRAAK
Radja vs Esso Bristol002 Uitspraak001.JPG
Radja vs Esso Bristol002 Uitspraak001.JPG (294.05 KiB) 4795 keer bekeken
Radja vs Esso Bristol002 Uitspraak003.JPG
Radja vs Esso Bristol002 Uitspraak003.JPG (306.91 KiB) 4795 keer bekeken
Radja vs Esso Bristol002 Uitspraak005.JPG
Radja vs Esso Bristol002 Uitspraak005.JPG (302.08 KiB) 4795 keer bekeken
Radja vs Esso Bristol002 Uitspraak007.JPG
Radja vs Esso Bristol002 Uitspraak007.JPG (222.44 KiB) 4795 keer bekeken


Foto's, klik op onderstaande link.
Voor bijschrift, klik op een foto.
>>>
RADJA vs ESSO BRISTOL
Grtn @Allen


Plaats reactie