SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

v+d schreef: 17 dec 2018 11:00 Met Jan Bijl heb ik gevaren op een van de HWALbootjes van de SMN
Mooi dat je dat nog weet Jan.
Ik heb even gezocht in de Dropbox en vond van de Gabonkust 3 lijsten uit 1964 waar jullie op staan.
Je was toen wel al 4e WTK. :)
Misschien heb je ze al, maar ja, toch maar plaatsen.

GABONKUST reis 42 1964.jpg
GABONKUST reis 42 1964.jpg (92.04 KiB) 4524 keer bekeken
GABONKUST reis 44 1964.jpg
GABONKUST reis 44 1964.jpg (88.99 KiB) 4524 keer bekeken
GABONKUST reis 45 1964.jpg
GABONKUST reis 45 1964.jpg (81.81 KiB) 4524 keer bekeken
Bijzonder om nog een Casserolier als bemanningslid te hebben.
Groet, Paul G.

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Jawel Paul soms gaat de grijze massa weer als vanouds.
Latour was een chagrijnige kerel en Bijl een prima hwtk, ik weet nu wel zeker dat ik de goede voor heb. Overigens staat er bij de civieledienst ene Nico van Velzen met die heb ik wat afgelachen. Die liet om Latour te plagen op een zeetje de hele schaal met capucijners door de salon rollen en meer van die ongein.
Jan Edelman was een gezellige chefhofmeester.
Op een van die reisjes maakte ik in Dakar een fout met bunkeren van zware olie, olie aan dek en op een langszij liggende sleepboot. Latour over de rooie en Jan Bijl vond het gewoon een bedrijfsongevalletje.
Zelfs toen we de motorsloep, die we even zonder toestemming geleend hadden, aan de grond lieten lopen bleef Bijl kalm en vond het eigenlijk wel een mooi avontuur.
Dat geintje met de sloep was op reis 44 met Merison als 5de, ergens heb ik al eens een foto geplaatst van de piraten op Appapa beach.
Toen waren reisjes op de West-Afrikaanse kust nog leuk.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo Jan.

Je had toen ook een beste bootsman aan boord.
Ome Cor heb ik verschillende reizen mee gevaren was een beetje mijn zeevader. :)
Ook zie ik Guus Dalstra staan waar ik samen met ome Cor op de Karimata heb gezeten.

Groet Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

En tot mijn plezier was ook baas Zwitser aan boord.
Met hem zat ik op de Neder Linge. Prachtkerel.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

v+d schreef: 17 dec 2018 18:26 Latour was een chagrijnige kerel en Bijl een prima hwtk
Zij stamden denk ik nog uit de generatie die buitengaats was tijdens WO2.
Van Jan Bijl heb ik gegevens gevonden in de Burgerlijke Stand van Amsterdam. Hij is in WO2 in 1943 getrouwd in Engeland; na de oorlog gescheiden en niet lang daarna in Nederland hertrouwd. Tot aan zijn overlijden heeft hij gewoond in Amsterdam-Zuid. Als beroep staat vermeldt: scheepswerktuigkundige bij de SMN, dus het kan niet missen. De geboortedatum en plaats kloppen. Er staan géén kinderen vermeldt.
Overigens staat als overlijdingsdatum op zijn kaart: 22 april 1979.
Het blijft toch een mirakel dat zo'n mooie foto in de kringloop gevonden wordt.
Groet, Paul G.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Even wat rechtzetten, van der Linden was de hwtk met Zo'n pijpje in zijn keel daar maakte ik een van de eerste of eerste reis mee op de Camerounkust.. Jan Bijl heb ik meegemaakt toen ik d.d. 4de was, die hield mij dus min of meer in de gatentijdens manoeuvreren. Ik moest hem dan een half uur voor manoeuvreren porren per telefoon. Jan Dekker uit Egmond liep bij mij op wacht, prima rustige olieman die het hele bedrijf alleen kon runnen. Dienst doend vierde en later ook derde kwam voor al er ergens onverwachts iemand uitviel. Ik heb het nog eens nagezocht bij vierde weet ik het niet meer maar bij derde hebben ze later keurig de gagedatum aangepast en nog een beetje achterstallige gage overgemaakt.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Er komen weer mooie zaken boven. Jan Dekker maakte ik mee op de Camerounkust in 1968.
Hij was niet de enige "Derper" aan boord; ook Arie Wijker, de chef hofmeester kwam er vandaan.
Doordat we vroeger de hele zomer met de tent op het strand van Egmond stonden en er ook derpers naar de MULO in Heiloo gingen en dus vaak klasgenoten van me waren, verstond en sprak ik het dialect heel behoorlijk. Arie, Jan en ik voerden soms hele gesprekken in het derps, tot afgrijzen van de rest van de bemanning.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: SMN

Bericht door Jinny »

Wijker is ook een typische derper achternaam...
Ik woon daar niet te ver vandaan...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

In 1964 heb ik met matroos Henk Wijker op de Rempang gevaren en in 1968 op de Neder Lek.
Henk staat ook op de statiefoto bij het uithalen van de Neder Lek in januari 1968. Staand 7e van rechts.

Bemanning Neder Lek Januari 1968.jpg
Bemanning Neder Lek Januari 1968.jpg (136.75 KiB) 4196 keer bekeken
Volgens mij kwam hij uit Egmond.
Mogelijk familie van Arie Wijker?
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Bijna alle Wijkers zijn familie van elkaar. Als je in "Derp" vraagt of ze Jan, Kees of Piet Wijker kennen krijg je vaak een brede grijns.
Het zijn er nogal wat. Egmonders kennen elkaar meestal bij hun bijnaam. Voorbeeldje van een mij bekende Wijker: Jan Poes.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape


Plaats reactie