SMN
Re: SMN ms BATU
Hoofdmotor "BATU: van de brug af bediend. Geslaagde proeftocht op donderdag 12 oktober 1967. Het was het eerste koopvaardij schip op afstand bediening in NL, daarna volgde de ms. "NEDRE RIJN".
De 42e reis van de "BATU" vertrok van de Javakade op 14 oktober 1967.
Naar Azie moest dit via de Kaaproute. Na de 6 daagse oorlog tussen Israel en zijn buurlanden Egypte, Jordanie en Syrie was er een Zues blokkade van 1967 - 1975.
14 oktober kustreis Hamburg - Bremen.
28 oktober 1967 vertrek Rotterdam / zee
2 november Las Palmas / zee
16-17 november Durban , brandstof olie laden /zee.
28-3 november rede en kade Colombo /zee
13- 23 november Karachi / zee.
25 december - 7 januari 1968 rede en kade Bombay. / zee
9-11 januari Colombo / zee
4 - 5 februari Casablanca / zee
9 - 10 februari Le Havre / zee
14 februari Rotterdam
archief Ane C. Starrenburg. was toen 4e WTK
de bijlagen van de proefvaart kan ik niet versturen het high tec systeem van kombuispraat is er niet geschikt voor
De 42e reis van de "BATU" vertrok van de Javakade op 14 oktober 1967.
Naar Azie moest dit via de Kaaproute. Na de 6 daagse oorlog tussen Israel en zijn buurlanden Egypte, Jordanie en Syrie was er een Zues blokkade van 1967 - 1975.
14 oktober kustreis Hamburg - Bremen.
28 oktober 1967 vertrek Rotterdam / zee
2 november Las Palmas / zee
16-17 november Durban , brandstof olie laden /zee.
28-3 november rede en kade Colombo /zee
13- 23 november Karachi / zee.
25 december - 7 januari 1968 rede en kade Bombay. / zee
9-11 januari Colombo / zee
4 - 5 februari Casablanca / zee
9 - 10 februari Le Havre / zee
14 februari Rotterdam
archief Ane C. Starrenburg. was toen 4e WTK
de bijlagen van de proefvaart kan ik niet versturen het high tec systeem van kombuispraat is er niet geschikt voor
Re: SMN ms BATU
Hallo Starane. Het aangehaalde kan niet kloppen zo.
De Batu is van de NDSM overgedragen naar de SMN op 7 juli 1957. De proeftocht was vlak daarvoor.
Hier het schip aan de afbouwsteiger. De foto is al eens eerder geplaatst maar is zo mooi.
Kunnen van die bijlagen van de proefvaart niet eenvoudig foto's gemaakt worden.
Ze zullen vast wel interresant zijn.
Groet, Paul G.
Re: SMN
@Paul: de opmerking van Starane klopt wel. Het betreft namelijk de proeftocht ná de ombouw naar een gedeeltelijk geautomatiseerde machinekamer waarbij o.a. de hoofdmotor vanaf de brug bediend kon worden en de 1-mans wachtbezetting werd ingevoerd. De handgestookte hulpketel werd ook geautomatiseerd en nog wat zaken werden aangepast. De functie van olie- of motorman van de wacht kwam hierdoor te vervallen. Eventuele 5e wtk’s van de wacht dus ook. Bleef dus alleen over dat de 4e, 3e of 2e wtk de wacht liepen. Er bleef één 5e of ass.wtk over en die ging de dagdienst in. Hij loste dan de 2e af op de platvoetwacht van 1700 tot 1800 uur.
Groet, Ben
Groet, Ben
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59
Re: SMN
Was de Batu echt de eerste? Op de L-schepen zat een zogenaamd "Fokkerkastje" met logica voor het op juiste wijze uitvoeren van commando's bij brugbediening, was dat op de Batu ook? Ook de Es-schepen van de KNSM hadden brugbediening met de "Fokkerkast". Een vroege toepassing van digitale techniek. In mijn stageperiode heb ik de werking ervan helemaal uitgepuzzeld en beschreven. Later ontdekte ik dat een leraar motoren van de machinistenschool dat stuk van mij in zijn lesmateriaal verwerkt had!
Re: SMN
@Kees: de Batu was inderdaad niet het eerste schip met brugbediening in Nederland. In 1964 waren er al een 25-tal kustvaarders van 1100 ton dwt met volautomatisch pneumatische brugbediening van Westinghouse.
Ook de Ba-boten van de SMN (behalve de Bawean) werden voorzien van de Westinghouse brugbediening (Technisch Bureau Meijwaard als ik mij goed herinner).
Welke L-boten bedoel je? De Laarderkerk en de Schiekerk hadden inderdaad Fokkerkasten.
Groet, Ben
Ook de Ba-boten van de SMN (behalve de Bawean) werden voorzien van de Westinghouse brugbediening (Technisch Bureau Meijwaard als ik mij goed herinner).
Welke L-boten bedoel je? De Laarderkerk en de Schiekerk hadden inderdaad Fokkerkasten.
Groet, Ben
Re: SMN
Uit de oude doos. Datum 2 februari 1936.
De Manoeran had in het Noordzeekanaal op de uitreis een aanvaring met de Algenib van Van Nievelt.
De Algenib liep uit het roer en dwars voor de Manoeran. De wederzijdse schade was behoorlijk.
De Algenib was van de schrik zijn G kwijt.
Groet, Paul G.
De Manoeran had in het Noordzeekanaal op de uitreis een aanvaring met de Algenib van Van Nievelt.
De Algenib liep uit het roer en dwars voor de Manoeran. De wederzijdse schade was behoorlijk.
De Algenib was van de schrik zijn G kwijt.
Groet, Paul G.
Re: SMN
RADJA vs ESSO BRISTOL
UITSPRAAK
Foto's, klik op onderstaande link.
Voor bijschrift, klik op een foto.
>>>
RADJA vs ESSO BRISTOL
UITSPRAAK
Foto's, klik op onderstaande link.
Voor bijschrift, klik op een foto.
>>>
RADJA vs ESSO BRISTOL
Grtn @Allen