SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Bedankt Joop, drie vierde wtk''s kan je nagaan wat een onderhoud die machinekamer nodig had. De tweede v. de. Werf wist er wel raad mee, al gauw liep alles weer zoals het hoorde met een Hotlo. Kapitein Ganzeman was een prima kerel, mijn verloofde mocht aan boord slapen in Pernis en hij bracht haar nog keurig naar het station in Rotjeknor, mooie tijd :)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Poeh hé...
Kranendonk en Kranenburg verwisselen....
Hoebestaatut....
Jan toch !! Lummel die je bent... :lol: :lol:
Oost, west...ook best
paniek40
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 nov 2017 22:05

Re: SMN

Bericht door paniek40 »

Ik heb op dit forum (KHL)iets verteld over de Java.
Hier ga ik verder met nog een verhaal.
Het vriesbedrijf werkte op amoniak dat een brein oplossing koelde. De betreffende koeler bestond uit aan 12 mantelpijpen met inwendig amoniak en in de buiten pijp brein. Er werd lekkage geconstateerd want we verloren amoniak. Dus vries bedrijf afgezet en afgetapt, en enige pijpen en bochten gerepareerd, na 20 uur werken was er nog steeds lekkage, maar de hofmeester begon te klagen dat de temp. in de koel ruimen te hoog werd. Dus werd alles weer bij gezet.En gingen we de volgende morgen weer verder met repareren. De reservedelen waren op dus werden de rotte delen er uit gezaagd, de bochten hergebruikt, en goede delen van de pijpen weer gebruikt. En dat alles autogeen gelast door de bankwerker soms met een luikje.Na 16 uur de boel weer gestart, alles was dicht en probleem opgelost. De zelfde dag hadden we ( in de PG) erwten soep met kluif, Iedereen aan de race kak, want de poten zagen er wel goed uit maar waren toch verrot. :-D
Bart
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Mooi plaatje van de Neder Waal bij de ADM.
Van het gebouw aan de Valkenweg is de tekst "Hollandia Kattenburg" al vervangen door "Falcon" (van de regenjassen :) ).

Neder Waal en Heemskerk bij ADM ca1965.jpg
Neder Waal en Heemskerk bij ADM ca1965.jpg (162.25 KiB) 3555 keer bekeken
Groet, Paul G.
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: SMN

Bericht door ArnoldW »

Een plaatje van de "Banda", in charter voor wie?
banda.jpg
banda.jpg (116.14 KiB) 3436 keer bekeken
Groet Arnold.
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. »

Arnold ,
Zou het misschien zijn dat de " BANDA" de V.N.S. schoorsteen heeft i.v.m. dat net die samen smelting van rederijen begon , en een van de eerste was de Nederlandsche Scheepvaart Unie ,die voer met de V.N.S. kleur in de schoorsteen .
grtn.
Chris. Vr.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dat moet het ook haast wel zijn Chris.
De Banda heeft, in tegenstelling tot haar zusjes Batu en Balong, volgens de lijsten nooit voor de VNS gevaren.
De foto dateert denk ik inderdaad uit de NSU-periode na 1970.
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Op deze plaat moet de IJ-pont even wachten op een Ba-boot die zeewaarts gaat.

Ba-boot augustus 1956.jpg
Ba-boot augustus 1956.jpg (165.47 KiB) 3046 keer bekeken
Groet, Paul G.
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. »

Hallo Paul,
Ik denk eerder dat het de Bawean of Bengkalis is die vertrekt aan de masten en de midscheeps te zien
grtn.
Chris
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Chris, bedankt voor de correctie.
Een jongen als ik uit de vetloods let ook te weinig op die masten. :-D

Na bekijken van foto's en raadpleging van de scheepvaartberichten denk ik dat het inderdaad de Bengkalis is, maar die heette in augustus 1956 (de datum van de foto) nog Banka. De Banka vertrok op 20 augustus 1956 uit Amsterdam.
Het schip is pas in juni 1957 herdoopt naar Bengkalis.

Groet, Paul G.


Plaats reactie