SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5523
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: SMN

Bericht door jdbvos » 04 jan 2017 20:45

Kan best, Mario...
Zeker weten deed ik dat niet: mij viel -vooral in HongKong- op hoeveel ex KPM/KJCPL schepen er onder die kleuren voeren.
Op die vraag daarover kreeg ik dan als antwoord dat de RIL "met geld in de PIL" zat....zoals ik al zei
is mij altijd verteld....
Ik heb geen reden om aan te nemen dat dat niet juist was, maar gezien de uitgebreide deelnemingslijst (van 1975, dus vóór de fusie tussen Nedlloyd en RIL), die ik dus zelf geplaatst heb, zou dat uw gelijk aan kunnen tonen.
Greetz!
Jan DB Vos

Da Silva
Berichten: 195
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: SMN

Bericht door Da Silva » 04 jan 2017 22:51

Goeie avond Jan.

Ik heb in Hongkong gewoond van 1964-1976. Ik werkte bij een onderhoudsbedrijf, dat actief was in de luchtvaart. Helaas zijn ze in 1977 failliet gegaan. Ze hadden ook een afdeling, die onderhoud pleegde aan dieselmotoren.
Ik weet het jaar niet meer precies, ik denk 1972. Toen lagen daar verschillende Nedlloyd schepen, die verkocht waren aan C.Y. Tung. Ook zo'n club, die van alles en nog wat in de vaart bracht. Ik ben daar op een vrije dag met een collega op de Karimun geweest. Die wilde meneer Tung niet afnemen, omdat er een hulpmotor was met kapotte drijfstanglagers. Oorzaak onronde krukpennen. De bemanning had geprobeerd, dat te fixen maar dat was niet gelukt.
Met een speciaal apparaat zijn de pennen geslepen. Ik weet nog wel, dat dit een heel gedoe geweest is, omdat ze iets beneden de "maximale ondermaat" zaten. Uiteindelijk hebben ze dit schip toch aanvaardt en is als ik me herinner onder Somalische-vlag gebracht. Op dat schip was heel wat loos. er stond ook een generator op die werd aangedreven door een stoomturbine. Die werd op zee (afvoergassen ketel) gebruikt om de energie te leveren voor de electrische spoelpomp. De isolatie waarde van die generator was 0, dus einde verhaal. kennelijk was dit dan weer geen probleem, omdat ze vijf hulpmotoren hadden.
Misschien hier en daar een klein foutje, ik ben geen machinist, maar dat was ongeveer de situatie. De Nederlandsche bemanning was er al af.

Grt.
Mario

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30649
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Jos Komen » 04 jan 2017 23:24

Je hebt een uitstekend geheugen, Mario. :-D
In 1972 werd het de Sinkai.
Sinkai.jpg
Sinkai.jpg (410.03 KiB) 1539 keer bekeken
Als Karimun.
Karimun.jpg
Karimun.jpg (327.22 KiB) 1539 keer bekeken
De geschiedenis van het schip staat HIER
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Da Silva
Berichten: 195
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: SMN

Bericht door Da Silva » 05 jan 2017 00:01

Jos bedankt voor het compliment en de foto's. Dit jaar wordt ik 77. Uit die tijd weet ik nog veel, maar als ik naar de buurtsuper ga, moet het met een briefje. Anders kom ik alleen met bier thuis :wink:
Mooie foto's. Ik weet nog, dat ze die schoorsteen aan het schilderen waren. Volgens mij was dat de oorspronkleijke kleur. Misschien hadden die chinezen, nog wat blikken oude verf gevonden ! Die andere 2 of 3 schepen die er naast lagen, waren van die "Amstel-"boten. Die gingen ook naar meneer Tung. Dit was het weer voor vandaag, ik ga die foto's maar downloaden maar eerst nog even met de hond naar buiten.

Grt.

Mario

Patru
Berichten: 1584
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 05 jan 2017 16:54

In het voorjaar van 1959 werd de Oranje verbouwd van lijnschip tot cruiseschip.
Op 22 april 1959 vertrekt het schip uit Amsterdam voor de eerste reis naar Australië.
Er waren ook wat burgemeesters aan boord om de nieuwigheid van het fietsen op het Sportdek uit te proberen. :-D
Vertrek Oranje 22-04-1959.jpg
Vertrek Oranje 22-04-1959.jpg (188.21 KiB) 1436 keer bekeken
Sportdek Oranje 22-04-1959.jpg
Sportdek Oranje 22-04-1959.jpg (282.56 KiB) 1436 keer bekeken
Groet, Paul G.

Da Silva
Berichten: 195
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37
Locatie: Kalmthout-Belgie

Re: SMN

Bericht door Da Silva » 09 jan 2017 10:31

Gisteren stond er op koopvaardij.blogspot.nl een mooie foto van de BATU.

http://vervlogentijden.blogspot.nl/

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30649
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Jos Komen » 11 jan 2017 22:53

Naar aanleiding van onderstaand bericht van Willem Visser 06/6/14 kreeg ik een reactie van een bemanningslid over de reis naar de sloop.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... li#p311554

Dit schip Tawali weggebracht naar Hongkong voor de sloop. Wat een vakantiereis.
Rotterdam vol met kunstmest voor China. Schip zeeklaar gemaakt voor
kunstmest, dus moesten alle luchtkokers eraf en opgeslagen in de midscheeps?
Ware de kappen van roodkoper van de opbrengst stappen in Den Haag.
Dekdienst twee matrozen in de wacht geen onderhoud. Wel een volle
machinekamer en die hadden geen vakantiereis.
De Tawali had een houten dek en we hadden flesjes bier met groene doppen en veel dorst en in dat dek zat om de paar meter een plug dus plug eruit en dop erin, vanaf de brug gezien prachtig die groene gloed.
Lossen in China en op naar Hongkong daar lagen we naast het vliegveld en daar ging de laatste
handel overboord voor een gratis wip. We handelden zoveel dat alle hutten
leeg waren. We gingen in een hotel en de volgende dag naar huis en dat
duurde toen nog drie dagen in een vliegtuig. Deze reis was echt genieten.
Ben nu 76-jaar oud en moest hier aan denken. Heet dat nou de ouwe lul  
matroos ron Schultze (Menkok).
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Patru
Berichten: 1584
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 12 jan 2017 10:45

Bij het verhaal van Willem Visser; foto uit de SMN-nieuws van juni 1960: Kapitein Peters luidt de bel.
Tawali bel.jpg
Tawali bel.jpg (83.14 KiB) 1007 keer bekeken
Groet, Paul G.

joosta
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2017 04:46

Re: SMN

Bericht door joosta » 12 jan 2017 12:33

:lol: tja heb wel als bediende gevaren in die tijd maar alleen 9 maanden op de cameroenkust de neder linge en de neder rijn en de balong
hg joost

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30649
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Jos Komen » 12 jan 2017 14:56

De Tawali
Tawali.jpg
Tawali.jpg (130.87 KiB) 914 keer bekeken
HIER de gegevens van het schip.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4400
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman » 12 jan 2017 16:13

Hallo Heren.

Daar heb ik ook nog een aardige van :wink:

Groet Bob.V.
Bijlagen
3dc8477a-d6a8-4646-8b77-63b12f7c583e-A30266.jpg
3dc8477a-d6a8-4646-8b77-63b12f7c583e-A30266.jpg (420.03 KiB) 885 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Gebruikersavatar
BS.
Berichten: 6834
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door BS. » 12 jan 2017 18:53

b-bootsman schreef: Daar heb ik ook nog een aardige van :wink:
Groet Bob.V.
Hallo Bob,
Laat ik de Talisse er dan ook maar bij doen. :lol:
Talisse.PNG
Talisse.PNG (144.82 KiB) 823 keer bekeken
Talisse1.PNG
Talisse1.PNG (213.04 KiB) 823 keer bekeken
Op deze beide prachtige dames heb ik mogen varen. :wink:
msTarakan.jpg
msTarakan.jpg (372.37 KiB) 823 keer bekeken
msTabinta.jpg
msTabinta.jpg (77.56 KiB) 823 keer bekeken
Groeten,

Bertus

Patru
Berichten: 1584
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 12 jan 2017 22:18

De NSM in Amsterdam heeft een mooie opdracht gehad aan 6 schepen van de T-klasse. Volgens het SMN-jubileumboek uit 1950 werd zo'n schip in het buitenland "the Rolls Royce of the ocean" genoemd, vanwege de snelheid (14,5 m/h) en de uitstraling.
Het laatste schip dat werd afgeleverd, de Tajandoen, had tevens ook het kortste leven. Op 7 december 1939 werd het getorpedeerd in het Kanaal door de U47.

Op de foto de tewaterlating op 2 mei 1931. De doopster was mevrouw De Roever-Wolbers, echtgenote van een SMN-afdelingschef.
Rechts staat burgemeester de Vlugt van Amsterdam.
Prachtig met die klok erop. Daar konden ze waarschijnlijk op zien hoever het schip gevorderd was de helling af. :-D
Tajandoen 02-05-1931.jpg
Tajandoen 02-05-1931.jpg (187.48 KiB) 760 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5523
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: SMN

Bericht door jdbvos » 12 jan 2017 23:08

De doopplechtigheid bij het achterschip.... :shock:
Dat zie 'k voor het eerst !
Greetz!
Jan DB Vos

Mathieu
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Scharnegoutum

Re: SMN

Bericht door Mathieu » 13 jan 2017 10:58

Lijkt of het onderwaterschip niet behandeld is, kan het niet zo zijn dat Tajandoen naast het schip ligt wat we op de foto zien?

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30649
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Jos Komen » 13 jan 2017 11:03

HIER staan meer foto's van de Tajandoen, ook van de tewaterlating.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], flijm en 26 gasten