SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5754
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: SMN

Bericht door jdbvos » 13 jan 2017 12:05

Op foto 6 van die link is te zien dat het onderwaterschip bij de twl helemaal onbehandeld lijkt.....
Maar ik zie niets dat de plaats van de doopplechtigheid laat zien...foto 30 toont 'iets', maar dan weet je weer niet of dat schip dezelfde is....
Vreemd....
Greetz!
Jan DB Vos

Patru
Berichten: 1664
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 13 jan 2017 21:55

Op foto 26 is de naam van het schip toch al duidelijk te lezen.
Ik vermoed dat ze de helling nodig hadden voor een volgende kiellegging en de Tajandoen onder de waterlijn verder in een dok hebben afgewerkt.
Tajandoen 02-05-1931-a.jpg
Tajandoen 02-05-1931-a.jpg (116.13 KiB) 1499 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5754
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: SMN

Bericht door jdbvos » 14 jan 2017 00:42

Ja, maar dan nog....
Op zo'n langshelling wordt altijd gebouwd met 'kont beneden', en de kop in de lucht....

Bij de twl glijden ze dan ook 'kont eerst' te water, en kijken de doop-hotemetoten vanaf hun bordesje de zojuist onthulde naam op de kop na, waarbij aan het einde van de helling de kop -ter groet aan de doopster- even een elegante buiging maakt ( zakt even vrijgekomen van het talud naar beneden en komt weer omhoog)
In de UK is die 'knik/buiging' dan ook zo belangrijk dat de twl plaatsvindt als het juiste peil van het tij is bereikt.
Nou zal je datzelfde effekt ook wel hebben als hij 'kop eerst' gaat, maar dan geeft die buiging toch een héél andere indruk, vrees ik :lol:
Nee, ik zie dat echt voor het eerst !
Iemand die dat -wáár dan ook ter wereld- eerder heeft gezien ??? Foto's/filmpjes, enniewan ???
Greetz!
Jan DB Vos

Patru
Berichten: 1664
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 15 jan 2017 11:36

Op een aantal foto's is duidelijk te zien hoe de tewaterlating is gebeurd. O.a. op deze; de genodigden staan rechtsonder achter de kraanpoot vlak bij het water.
Ik denk dat de doopster zo dicht mogelijk bij het elegante knikje van het schip wilde staan en ook wat waterspetters uit Het IJ wilde voelen. :-D
Tajandoen.jpg
Tajandoen.jpg (136.51 KiB) 1331 keer bekeken
Groeten, Paul G.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5754
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: SMN

Bericht door jdbvos » 15 jan 2017 14:18

Ja Paul, ik zie het nu ook. Je hebt gelijk...
Het waarom ontgaat me nog steeds, en het verbaast me eveneens nog steeds, maar ze staan idd dichtbij de plons...
'Men", behalve het werkvolk, stond voor zover mij bekend nooit binnen de gevarenzone voor als het eens fout zou gaan...(wegschietend stukken hout, brand van de glijbaan, omvallen, zwiepende remkettingen en -draden, afijn: noem maar op)
Maar deze hotemetoten staan tot op het laatst binnen die zone...
Het zal wel een goede reden hebben gehad.
Maar ik blijf het hoogst ongebruikelijk vinden :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Jos Komen » 17 jan 2017 13:05

1941-06-28:
Overdracht van het mailschip ms 'ORANJE' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' als hospitaalschip aan het Nederlands-Indisch gouvernement. Gedurende de eerste drie maanden van 1941 werd het schip in Soerabaja verbouwd tot hospitaalschip. De 'ORANJE' zal tijdens de gehele Tweede Wereldoorlog, tot 18 juli 1946, onder auspiciën van het Internationale Rode Kruis, onder Australische vlag, varen. (Marhisdata)
Oranje hospitaal.jpg
Oranje hospitaal.jpg (341.5 KiB) 1151 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Chr.Vr.
Berichten: 346
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. » 17 jan 2017 15:24

Hallo Jan,
Misschien was dat de voorloper van geen gedwongen ontslag maar natuurlijke afvloeing ,
grtn
Chris.V

Patru
Berichten: 1664
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 17 jan 2017 16:34

Jos Komen schreef:1941-06-28:
Overdracht van het mailschip ms 'ORANJE' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' als hospitaalschip aan het Nederlands-Indisch gouvernement. Gedurende de eerste drie maanden van 1941 werd het schip in Soerabaja verbouwd tot hospitaalschip. De 'ORANJE' zal tijdens de gehele Tweede Wereldoorlog, tot 18 juli 1946, onder auspiciën van het Internationale Rode Kruis, onder Australische vlag, varen.
Een paar maanden terug heb ik in de Openbare Bibliotheek aan het Oosterdok in Amsterdam het blad "Scheepshistorie 8" (november 2009) zitten lezen. Daarin is, van de hand van Wim Grund, een zeer uitgebreid artikel over deze periode van het schip opgenomen, met unieke foto's.
Na afloop van de 1e reis naar Australië werd voor het schip een plaquette aangeboden en aan de bevolking van de aankomstplaats een schilderij van de bekende schilder John Allcot. Van allebei een foto.
Hospitaalschip Oranje-b.jpg
Hospitaalschip Oranje-b.jpg (185.9 KiB) 1085 keer bekeken
Hospitaalschip Oranje-a.jpg
Hospitaalschip Oranje-a.jpg (205.91 KiB) 1085 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
BS.
Berichten: 7061
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door BS. » 17 jan 2017 16:36

Hier het hospitaalschip "ms Oranje".
Zij zag er zo mooi uit. :wink:
Hospitaalschip ms Oranje..jpg
Hospitaalschip ms Oranje..jpg (105.36 KiB) 1085 keer bekeken

Gr. Bertus.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Jos Komen » 17 jan 2017 17:43

Hier is zo te zien de brug aangepast. :?:
Oranje.jpg
Oranje.jpg (409.12 KiB) 1046 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Martinus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: SMN

Bericht door Martinus » 17 jan 2017 18:40

Nu doen ze ook niet meer aan ramen op de brug.

Het lijkt alsof het schip ter hoogte van het middelste rode kruis uitbulkt.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom » 17 jan 2017 20:06

Het lijkt alsof het schip ter hoogte van het middelste rode kruis uitbulkt.
DAT "lijkt" niet zo Martinus......dat IS zo!! :lol: DE "Oranje" was beroemd voor een heeel lijssie van zeer indrukwekkende technische zaken, waar ik je nu niet verder mee zal vermoeien........EN....ze had oook een dikke buik. Als je daar in de midscheeps aan dek stond bij de reling en je keek loodrecht naar beneden dan keek je OP de scheepshuid. Nou heppik dat dus wel allemaal " van horen zeggen" en ook " van lezen" zogezeid.......( want al sinds ik een jochie was droomde ik van DIT soort schepen- Oranje-NieuwAmsterdam- Rotterdam- de laatste 2 persoonlijk bekeken maaar de " Oranje" dus jammer genoeg niet :cry: :cry:) maar het prachtige boek " Oranje" van Willem Grund IS natuurlijk een zeer betrouwbare bron. In het geval dat je dit " ook wel eens van een ander" zou willen horen kan ik je in kontakt brengen met een andere - bepokt en gemazelde-Kombuizer :lol: , waarvan ik toevallig weet dattie vroegaah in het midden van de vorige eeuw ooooit nog eens een " Passage home" op dit prachtige schip maakte....IK verdenk hem ervan dattie toen meer in de scheepsbar zat, dan over de reling keek........maaaar " Ge wiet mar nooit" zijn de woorden van een bereomde Broabaaander daar bij jou in de bos.
Verder, mocht je dus absoluut NIET over een nacht ijs willen gaan, heppik nog een ouwe dorpsvriend-kollega massinist- die nota bene in zijn jeugdjaren nog op dat machtige jacht heeft gevaaarn- geloof het of niet!- en daar toen behulpzaam was " om het licht aan te houden"......nou WAT zeggie daarvan!! :lol:
Mocht je nou NOG meer willen weten, DAN moet ik mijn documentatie raadplegen en DAT kost whisky!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Martinus
Berichten: 470
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: SMN

Bericht door Martinus » 17 jan 2017 20:35

Helaas Harry, ik ben niet technisch aangelegd :( en diepere technische uitleg gaat mij daarom voorbij. Mag ik wel aannemen dat dit ontwerp uiteindelijk toch niet succesvol is gebleken omdat het geen navolging vond? Het doet me heeel in de verte een beetje denken aan een turret deck ship.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31015
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Jos Komen » 17 jan 2017 22:29

Op deze foto is het buikje van de Oranje goed te zien. :wink:
oranje-buikje.jpg
oranje-buikje.jpg (113.91 KiB) 934 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5754
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: SMN

Bericht door jdbvos » 18 jan 2017 00:19

Het had te maken met de meting voor het Suezkanaal. De breedte werd gemeten over dek.
Ik weet het niet zeker, maar ten tijde van oplevering was die regeling al aangepast... :roll:
Maar ze was van een uniek ontwerp, dat is zeker.
Ff 'een wrijfhoutje ertussen' vereiste lange touwtjes... :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom » 18 jan 2017 04:27

toch niet succesvol is gebleken omdat het geen navolging vond
Moooooi plaatje Jossie!!
Het had inderdaad te maken met de berekenings formule voor het " Tonnage Certificate"....( da's NOG een listige zaak soms!!) hetgeen bepalend is voor havengelden etc. etc. Voor deze vlak voor WW2 ontworpen speciale " Indonesie Liner" waren de Suez Kanaal fees uiteraard van HET grootste belang - 2 X op iedere rondreis- en werd deze listige kunstgreep bedacht.Dit maakte de bouw veel moeilijker en bleek met de wijsheid van achteraf een min of meer achterhaalde zaak. ( Zou HET Oranje boek er op na moeten slaan voor verdere details- ik wordt ouder Papa zong Peter Koelewijn :lol: !!!)
Maaaaar......de " Oranje" was gewoonweg " Revolutionair" te noemen voor een Passagiersschip ontwerp van TOEN, met haar 3 stuks Speciaal ontworpen 12 cylinder Sulzer 2 takt langzaam draaiende Diesels, ze kon op 2 van haar karren haar dienstsnelheid volhouden en dan kon er aan de 3e kar worden gewerkt onder de vaart.Jaaaarenlang - OOK na WW2-was ze HET grootste DIESEL engine propelled schip TER wereld!!Vrijwel AL haar "soortgenoten" waren uitgerust met stoom turbine voortstuwing.Zo OOK b.v. de " Nieuw Amsterdam" en zelfs ook de ouwe " Rotterdam" welke van na WW2 was! De " Willem Ruys"...ook een ontwerp van voor WW2 - ze zat gedurende WW2 onafgebouwd op de helling van De SChelde in Vlissingen en kwam pas na WW2 in de vaart- en OOK bedoeld voor diezelfde " Indonesie Line" had ook een DIESEL hoofdbedrijf, echter weer van een geheel verschillend ontwerp dan het bedrijf van de "Oranje".
Helaas Harry, ik ben niet technisch aangelegd
Ut is een grote schande :lol: :roll: :mrgreen: ........maaaar we zullen er mee moeten leven dan!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 19 gasten