SMN
Re: SMN
Op foto 6 van die link is te zien dat het onderwaterschip bij de twl helemaal onbehandeld lijkt.....
Maar ik zie niets dat de plaats van de doopplechtigheid laat zien...foto 30 toont 'iets', maar dan weet je weer niet of dat schip dezelfde is....
Vreemd....
Maar ik zie niets dat de plaats van de doopplechtigheid laat zien...foto 30 toont 'iets', maar dan weet je weer niet of dat schip dezelfde is....
Vreemd....
Greetz!
Jan DB Vos
Jan DB Vos
Re: SMN
Op foto 26 is de naam van het schip toch al duidelijk te lezen.
Ik vermoed dat ze de helling nodig hadden voor een volgende kiellegging en de Tajandoen onder de waterlijn verder in een dok hebben afgewerkt.
Groet, Paul G.
Ik vermoed dat ze de helling nodig hadden voor een volgende kiellegging en de Tajandoen onder de waterlijn verder in een dok hebben afgewerkt.
Groet, Paul G.
Re: SMN
Ja, maar dan nog....
Op zo'n langshelling wordt altijd gebouwd met 'kont beneden', en de kop in de lucht....
Bij de twl glijden ze dan ook 'kont eerst' te water, en kijken de doop-hotemetoten vanaf hun bordesje de zojuist onthulde naam op de kop na, waarbij aan het einde van de helling de kop -ter groet aan de doopster- even een elegante buiging maakt ( zakt even vrijgekomen van het talud naar beneden en komt weer omhoog)
In de UK is die 'knik/buiging' dan ook zo belangrijk dat de twl plaatsvindt als het juiste peil van het tij is bereikt.
Nou zal je datzelfde effekt ook wel hebben als hij 'kop eerst' gaat, maar dan geeft die buiging toch een héél andere indruk, vrees ik
Nee, ik zie dat echt voor het eerst !
Iemand die dat -wáár dan ook ter wereld- eerder heeft gezien ??? Foto's/filmpjes, enniewan ???
Op zo'n langshelling wordt altijd gebouwd met 'kont beneden', en de kop in de lucht....
Bij de twl glijden ze dan ook 'kont eerst' te water, en kijken de doop-hotemetoten vanaf hun bordesje de zojuist onthulde naam op de kop na, waarbij aan het einde van de helling de kop -ter groet aan de doopster- even een elegante buiging maakt ( zakt even vrijgekomen van het talud naar beneden en komt weer omhoog)
In de UK is die 'knik/buiging' dan ook zo belangrijk dat de twl plaatsvindt als het juiste peil van het tij is bereikt.
Nou zal je datzelfde effekt ook wel hebben als hij 'kop eerst' gaat, maar dan geeft die buiging toch een héél andere indruk, vrees ik

Nee, ik zie dat echt voor het eerst !
Iemand die dat -wáár dan ook ter wereld- eerder heeft gezien ??? Foto's/filmpjes, enniewan ???
Greetz!
Jan DB Vos
Jan DB Vos
Re: SMN
Op een aantal foto's is duidelijk te zien hoe de tewaterlating is gebeurd. O.a. op deze; de genodigden staan rechtsonder achter de kraanpoot vlak bij het water.
Ik denk dat de doopster zo dicht mogelijk bij het elegante knikje van het schip wilde staan en ook wat waterspetters uit Het IJ wilde voelen.
Groeten, Paul G.
Ik denk dat de doopster zo dicht mogelijk bij het elegante knikje van het schip wilde staan en ook wat waterspetters uit Het IJ wilde voelen.

Groeten, Paul G.
Re: SMN
Ja Paul, ik zie het nu ook. Je hebt gelijk...
Het waarom ontgaat me nog steeds, en het verbaast me eveneens nog steeds, maar ze staan idd dichtbij de plons...
'Men", behalve het werkvolk, stond voor zover mij bekend nooit binnen de gevarenzone voor als het eens fout zou gaan...(wegschietend stukken hout, brand van de glijbaan, omvallen, zwiepende remkettingen en -draden, afijn: noem maar op)
Maar deze hotemetoten staan tot op het laatst binnen die zone...
Het zal wel een goede reden hebben gehad.
Maar ik blijf het hoogst ongebruikelijk vinden
Het waarom ontgaat me nog steeds, en het verbaast me eveneens nog steeds, maar ze staan idd dichtbij de plons...
'Men", behalve het werkvolk, stond voor zover mij bekend nooit binnen de gevarenzone voor als het eens fout zou gaan...(wegschietend stukken hout, brand van de glijbaan, omvallen, zwiepende remkettingen en -draden, afijn: noem maar op)
Maar deze hotemetoten staan tot op het laatst binnen die zone...
Het zal wel een goede reden hebben gehad.
Maar ik blijf het hoogst ongebruikelijk vinden

Greetz!
Jan DB Vos
Jan DB Vos
Re: SMN
1941-06-28:
Overdracht van het mailschip ms 'ORANJE' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' als hospitaalschip aan het Nederlands-Indisch gouvernement. Gedurende de eerste drie maanden van 1941 werd het schip in Soerabaja verbouwd tot hospitaalschip. De 'ORANJE' zal tijdens de gehele Tweede Wereldoorlog, tot 18 juli 1946, onder auspiciën van het Internationale Rode Kruis, onder Australische vlag, varen. (Marhisdata)
Overdracht van het mailschip ms 'ORANJE' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' als hospitaalschip aan het Nederlands-Indisch gouvernement. Gedurende de eerste drie maanden van 1941 werd het schip in Soerabaja verbouwd tot hospitaalschip. De 'ORANJE' zal tijdens de gehele Tweede Wereldoorlog, tot 18 juli 1946, onder auspiciën van het Internationale Rode Kruis, onder Australische vlag, varen. (Marhisdata)
Re: SMN
Een paar maanden terug heb ik in de Openbare Bibliotheek aan het Oosterdok in Amsterdam het blad "Scheepshistorie 8" (november 2009) zitten lezen. Daarin is, van de hand van Wim Grund, een zeer uitgebreid artikel over deze periode van het schip opgenomen, met unieke foto's.Jos Komen schreef:1941-06-28:
Overdracht van het mailschip ms 'ORANJE' van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland' als hospitaalschip aan het Nederlands-Indisch gouvernement. Gedurende de eerste drie maanden van 1941 werd het schip in Soerabaja verbouwd tot hospitaalschip. De 'ORANJE' zal tijdens de gehele Tweede Wereldoorlog, tot 18 juli 1946, onder auspiciën van het Internationale Rode Kruis, onder Australische vlag, varen.
Na afloop van de 1e reis naar Australië werd voor het schip een plaquette aangeboden en aan de bevolking van de aankomstplaats een schilderij van de bekende schilder John Allcot. Van allebei een foto.
Groet, Paul G.
Re: SMN
Hier is zo te zien de brug aangepast.

- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 11044
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: SMN
DAT "lijkt" niet zo Martinus......dat IS zo!!Het lijkt alsof het schip ter hoogte van het middelste rode kruis uitbulkt.




Verder, mocht je dus absoluut NIET over een nacht ijs willen gaan, heppik nog een ouwe dorpsvriend-kollega massinist- die nota bene in zijn jeugdjaren nog op dat machtige jacht heeft gevaaarn- geloof het of niet!- en daar toen behulpzaam was " om het licht aan te houden"......nou WAT zeggie daarvan!!

Mocht je nou NOG meer willen weten, DAN moet ik mijn documentatie raadplegen en DAT kost whisky!!

MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: SMN
Helaas Harry, ik ben niet technisch aangelegd
en diepere technische uitleg gaat mij daarom voorbij. Mag ik wel aannemen dat dit ontwerp uiteindelijk toch niet succesvol is gebleken omdat het geen navolging vond? Het doet me heeel in de verte een beetje denken aan een turret deck ship.

Re: SMN
Op deze foto is het buikje van de Oranje goed te zien.

Re: SMN
Het had te maken met de meting voor het Suezkanaal. De breedte werd gemeten over dek.
Ik weet het niet zeker, maar ten tijde van oplevering was die regeling al aangepast...
Maar ze was van een uniek ontwerp, dat is zeker.
Ff 'een wrijfhoutje ertussen' vereiste lange touwtjes...
Ik weet het niet zeker, maar ten tijde van oplevering was die regeling al aangepast...

Maar ze was van een uniek ontwerp, dat is zeker.
Ff 'een wrijfhoutje ertussen' vereiste lange touwtjes...

Greetz!
Jan DB Vos
Jan DB Vos
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 11044
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: SMN
Moooooi plaatje Jossie!!toch niet succesvol is gebleken omdat het geen navolging vond
Het had inderdaad te maken met de berekenings formule voor het " Tonnage Certificate"....( da's NOG een listige zaak soms!!) hetgeen bepalend is voor havengelden etc. etc. Voor deze vlak voor WW2 ontworpen speciale " Indonesie Liner" waren de Suez Kanaal fees uiteraard van HET grootste belang - 2 X op iedere rondreis- en werd deze listige kunstgreep bedacht.Dit maakte de bouw veel moeilijker en bleek met de wijsheid van achteraf een min of meer achterhaalde zaak. ( Zou HET Oranje boek er op na moeten slaan voor verdere details- ik wordt ouder Papa zong Peter Koelewijn

Maaaaar......de " Oranje" was gewoonweg " Revolutionair" te noemen voor een Passagiersschip ontwerp van TOEN, met haar 3 stuks Speciaal ontworpen 12 cylinder Sulzer 2 takt langzaam draaiende Diesels, ze kon op 2 van haar karren haar dienstsnelheid volhouden en dan kon er aan de 3e kar worden gewerkt onder de vaart.Jaaaarenlang - OOK na WW2-was ze HET grootste DIESEL engine propelled schip TER wereld!!Vrijwel AL haar "soortgenoten" waren uitgerust met stoom turbine voortstuwing.Zo OOK b.v. de " Nieuw Amsterdam" en zelfs ook de ouwe " Rotterdam" welke van na WW2 was! De " Willem Ruys"...ook een ontwerp van voor WW2 - ze zat gedurende WW2 onafgebouwd op de helling van De SChelde in Vlissingen en kwam pas na WW2 in de vaart- en OOK bedoeld voor diezelfde " Indonesie Line" had ook een DIESEL hoofdbedrijf, echter weer van een geheel verschillend ontwerp dan het bedrijf van de "Oranje".
Ut is een grote schandeHelaas Harry, ik ben niet technisch aangelegd



MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"