SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30468
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Jos Komen » 10 feb 2017 11:14

Nogmaals de Kota Selamat, ex Batjan.
Kota Selamat-2.jpg
Kota Selamat-2.jpg (493.73 KiB) 2425 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Patru
Berichten: 1537
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 13 feb 2017 15:57

Dan voor de verzamelaars ook nog een plaat van het schip uit een andere hoek.
Kota Selamat 9-3-1979.jpg
Kota Selamat 9-3-1979.jpg (98.34 KiB) 2224 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30468
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Jos Komen » 13 feb 2017 22:21

De Karimata (1911)
Karimata 1911.jpg
Karimata 1911.jpg (98.33 KiB) 2162 keer bekeken
In haar nadagen als Westerkerk (VNS)
Westerkerk.jpg
Westerkerk.jpg (277.1 KiB) 2162 keer bekeken
IDNo: 5614534 Year: 1911 Name: KARIMATA Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 6939
Country of build: GBR Builder: Hamilton Location of yard: Glen Yard
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11.5
31 WESTERKERK
BU Bruges 27.7.33
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4382
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman » 16 feb 2017 12:04

Hallo Heren.

Kwam deze tegen bij S.N.de Camerounkust aan de grond bij Vlissingen.
Alles goed afgelopen heb er later een paar fijne reizen op gemaakt. :wink:

Groet Bob.V.
Bijlagen
Camerounkust.jpg
Camerounkust.jpg (256.06 KiB) 2019 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2830
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur » 16 feb 2017 12:09

Gelijk gepikt Bob, ik heb er ook een heel mooie reis op gemaakt in 1969. De laatste reis dus.
René
NDSM, mogelijk laatste (slechte) foto als Camerounkust.jpg
NDSM, mogelijk laatste (slechte) foto als Camerounkust.jpg (38.4 KiB) 2010 keer bekeken
Voor de statistici onder ons:
Op 18.11.1959 werd de Camerounkust bij hoog water losgetrokken door de Cycloop van Wijsmuller, geassisteerd door de Scaldis van een Belg, gestationeerd op Vlissingen. De Camerounkust werd daarheen gesleept.

Mijn aankomst NDSM: 20.9.1969.
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Patru
Berichten: 1537
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 17 feb 2017 20:53

Op pagina 59 van het topic Wijsmuller en oud-collega's staan bijdragen van Jaap5 over deze stranding.
Jammer dat daar de bijbehorende foto verdwenen is. :(
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=928
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4382
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman » 18 feb 2017 12:08

Hallo Paul.

Ja dat is idd jammer dat je op verschillende topics de foto's
niet meer terug kan zien :(

Groetjes Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Patru
Berichten: 1537
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 18 feb 2017 18:05

Hoi Bob,

Vermoedelijk ging het om de foto bij dit artikel in de Provinciale Zeeuwse Krant van 26 november 1959.
Mogelijk komt er nog eens een beter exemplaar opduiken. :)
Camerounkust 26-11-1959.jpg
Camerounkust 26-11-1959.jpg (292.27 KiB) 1727 keer bekeken
Groeten, Paul G.

Patru
Berichten: 1537
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN Stoomvaart Mij. Nederland

Bericht door Patru » 20 feb 2017 09:58

Blijkbaar was de combinatie Vlissingen en Camerounkust niet erg gelukkig. Op pagina 322 plaatste Klaas Hoekstra op 3 januari 2013 de volgende bijdrage:
klaas hoekstra schreef: M.s. Camerounkust.
We vertrokken donderdag 3 januari 1963 van Amsterdam voor de kustreis naar Hamburg.
Na Hamburg volgde Bremen aan de rivier de Weser. Daarna voeren wij op naar Antwerpen. Voor de kust van Walcheren hadden wij de Scheldeloods aan boord genomen en stoomden langzaam de Schelde, een van de drukste en gevaarlijkste rivier van de wereld, op. Vlak voor Vlissingen kwamen wij echter door de sterke stroom en een ongelukkige opdracht van de loods op een zandbank voor Vlissingen vast te zitten. Ik stond op de bakboordvleugel en wat was de kapitein nerveus! Ik had met hem te doen want, ondanks dat er een loods aan boord is blijft de kapitein de eerste verantwoordelijke voor het schip. Gelukkig kwamen wij, vijf uur later met hoog water, zonder dure sleepboot weer los en konden alsnog doorvaren naar Antwerpen waar wij aan de oude Scheldekaai met het grote getijden verschil, afmeerden.
Op 7 juli 1965 had het schip een ander akkefietje. Op een kustreis, uitgaand van Vlissingen op weg naar Amsterdam: een aanvaring met het Poolse schip Marceli Nowotko. De Camerounkust keerde terug naar Vlissingen en heeft daar tot 17 juli gelegen; ik neem aan voor reparatie.
De uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart was niet erg lovend voor de bemanning. :(
Camerounkust 7-7-1965a Vlissingen.jpg
Camerounkust 7-7-1965a Vlissingen.jpg (32.34 KiB) 1612 keer bekeken
Camerounkust 7-7-1965b Vlissingen.jpg
Camerounkust 7-7-1965b Vlissingen.jpg (35.73 KiB) 1612 keer bekeken
Camerounkust RvdS-uitspraak.jpg
Camerounkust RvdS-uitspraak.jpg (258.7 KiB) 1612 keer bekeken
Foto's en krantenbericht komen uit de Zeeuwse Archiefbank
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5415
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: SMN

Bericht door jdbvos » 20 feb 2017 11:48

Wat een raar verhaal, die uitspraak....met die verwijzing naar de mk.....
In een dergelijk geval heeft die ouwe vast-en-zeker de urgentie van de manoeuvre aangegeven dmv de "dubbele ring" achteruit.....
Dan wordt (doorgaans: er waren ook ouwe's die uitsluitend met dubbele ring's manoeuvreerden) zonder aarzeling de motor omgekeerd (moet waarschijnlijk eerst worden afgeremd met aanzetlucht) en zodra die op achteruit 'pakt' wordt de brandstofhandle 'tegen de eindnok gezet', en ga je als manoeuvreerder ff aan de kant staan, voor het geval de carterdeuren van mening zijn zich op te moeten stellen langs de scheepshuid....
...en waarom dan geen berisping voor de mk...???
Erg onduidelijk...dit bericht....
Eigenlijk moet je de hele zitting lezen om het te begrijpen... :roll:
Greetz!
Jan DB Vos

Patru
Berichten: 1537
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 28 feb 2017 16:52

Uit de hele oude doos.
In een oude jaargang van Ons Amsterdam kwam ik in een artikel over het wijnhuis Jacobus Boelen een orderbrief van de SMN tegen t.b.v. de eerste Indië-reis van het ss Voorwaarts. De SMN kwam in die dagen nog niet verder dan Den Helder en na 3 maanden werd er pas betaald. :)
Orderbrief SMN-Boelens.jpg
Orderbrief SMN-Boelens.jpg (153.02 KiB) 1314 keer bekeken
De Voorwaarts heeft van 1-20 mei 1882 een week of 3 in Malta in een droogdok gelegen na een stranding eind april bij Messina. Leuke foto.
ss Voorwaarts mei 1882 Malta.jpg
ss Voorwaarts mei 1882 Malta.jpg (363.06 KiB) 1314 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4382
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman » 09 mar 2017 19:18

Hallo Heren.

Hier nog een foto van de Ex Batjan.

Groetjes Bob.V.
Bijlagen
De Ex Batjan.JPG
De Ex Batjan.JPG (111.51 KiB) 1045 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.

Patru
Berichten: 1537
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 13 mar 2017 21:41

Hierbij ook wat aandacht voor WO-I.
De Ambon werd, na te zijn aangehouden door de Duitse U-66, op 21 februari 1917 in Het Kanaal getorpedeerd. De bemanning mocht wel eerst van boord, maar omdat het schip bleef drijven zijn de kapitein en 4 officieren weer aan boord terug gegaan. Het schip is vervolgens door een Engels patrouillevaartuig naar Plymouth gesleept.
Pas begin mei kon de Ambon met een vrijgeleide naar IJmuiden gesleept worden door de Kambangan van de SMN. Het kwam in Amsterdam aan op 2 mei in een fraaie uitmonstering van rode en witte strepen ter herkenning. Jammer dat er in die tijd geen kleurenfoto's gemaakt werden. :)

Ambon 2 mei 1917 Amsterdam.jpg
Ambon 2 mei 1917 Amsterdam.jpg (67.08 KiB) 871 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30468
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Jos Komen » 16 mar 2017 13:27

De Karachi

Karachi.jpg
Karachi.jpg (193.57 KiB) 754 keer bekeken
Als Kapelle

Kapelle-1.jpg
Kapelle-1.jpg (106.84 KiB) 754 keer bekeken
Kapelle-2.jpg
Kapelle-2.jpg (111.55 KiB) 754 keer bekeken
HIER de geschiedenis van het schip.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
BS.
Berichten: 6777
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door BS. » 16 mar 2017 15:10

Hier nog een oudje uit de K klasse.

smn1459.jpg
smn1459.jpg (98.08 KiB) 730 keer bekeken
SS Karimoen PHDS/PGW/PFGX September 1919 – 24 December 1930
Bouworder: Wm.Hamelton & Co. Ltd., Port Glasgow
Bouwnummer: 229
Aanbesteding: f.1.058.218,-
Afmetingen: 430,o'(13,07) x 55,0′(16,76) x 29,5′ / 37,3′ (8,99 / 11,35)
Meting: 6.940 (b); 4.441 (n); 9.556 / 10.082 (D); 469.880 cft. (bs); 954 (WDT)
Machines: 2 x DS6+2 x ES3; Dunsmuir & Jackson Ltd., Glasgow, 3 cil. TE-machine.
Verm./Snelh.: 4.100 ipk, 1 Schroef, 11.5 kn.
Bunkers: 1.426 K/60.
Type: Vrachtschip met passagiersaccommodatie, HDK, TDK, SDK, 7 luikhoofden.
Accommodatie: 2? passagiers, .. (M), 65 (B), accommodatie voor pelgrims.
Uitrusting: Walin-quadrantdavits.
Oplevering: Begin September 1919.
Het schip werd vernoemd naar het eilandje Karimoen Basar in de Indische Archipel aan de zuidelijke ingang van de Straat van Malakka .
De eerste reis ving aan op 9 September 1919.
Op 24 December 1930 werd het schip verkocht aan de NV Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij te Den Haag.
Het werd herdoopt in SS Waalkerk (6,971 (b); 4.402 (n). Op 4 Mei 1934 werd het verkocht voor de sloop aan Franks Rijsdijk’s Industrieele Ondernemingen NV te Hendrik Ido Ambacht waar het aansluitend werd gesloopt.

Gr. Bertus.

Patru
Berichten: 1537
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 16 mar 2017 20:54

De Karachi zie ik toch liever met de schoorsteenkleuren uit 1963/1964 toen ik er een reis op maakte naar China, via de Straithavens, Thailand en Hongkong.
Daar aan boord heb ik als jonkie voor het eerst kennis gemaakt met de melkdames uit Singapore en de Thai-Thai poppetjes in Bangkok. :)
Dat was trouwens ook de eerste reis dat de Karachi het NLL-embleem in de schoorsteen had.

Karachi 1963.jpg
Karachi 1963.jpg (113.04 KiB) 636 keer bekeken

Er stond een prachtige Stork-HotLo in; ik kan me geen problemen herinneren met de motor.
Hier een mooie foto van de montagehal van Stork in Hengelo; 3 diesels in aanbouw op een rijtje.
Van links naar rechts voor: de Van Linschoten (KPM), de Karachi (SMN) en het onderblok van de Rasmussen (?).

Stork HotLo Hengelo 20 april 1957.jpg
Stork HotLo Hengelo 20 april 1957.jpg (186.4 KiB) 636 keer bekeken
Groet, Paul G.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: doppie en 24 gasten