SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: SMN

Bericht door Henk van der Moolen »

In het juni nummer van 1938 van het blad" De Zee" dat geheel gewijd was aan de Oranje wordt nog een extra argument aangevoerd voor het versmallen van de romp boven de waterlijn. Ik ben benieuwd of we daar al eens over gediscussieerd hebben.




Wat den vorm van het schip boven de waterlijn betreft, valt te vermelden, dat het grootspant een z.g. „insnoering" vertoont, d.w.z. dat het schip boven de waterlijn smaller wordt, zooals te zien is in fig. 2 (het schip op de bouwhelling) en -fig. 3 (schema van een halve doorsnede over het grootspant) . Een en ander staat in verband met de groote breedte van het schip en het feit, dat men bij de Stoomvaart-Maatschappij „Nederland" geen binnenhutten voor de passagiers kent, omdat deze uitsluitend zijn aangewezen op kunstlicht en kunstmatige venti- Fig. 3 latie. Er zijn dus alleen buitenhutten, die van één of meer patrijspoorten of ramen zijn voorzien. Door de groote dekbreedte werd nu, bij het behouden van den normalen scheepsvorm, de vorm der passagiers hutten ongunstig; zij werden lang en smal, kregen het z.g. fleschmodel". Door het schip boven de waterlijn in te
35
snoeren, wordt dit bezwaar ondervangen; de hooger gelegen dekken worden smaller en zij laten zich gemakkelijker indeelen in hutten van comfortabelen vorm. Uiteraard wordt nu ook het gewicht van het bovenschip kleiner, hetgeen de stabiliteit gunstig beïnvloedt, terwijl een ander voordeel wordt verkregen bij de scheepsmeting, n.l. een kleineren bruto- en netto-inhoud.
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: SMN

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------
Het speciale Oranjenummer van Schip en Werf van 143 pagina's noemt ook nog wat cijfers.
  • Wat den bovenwatervorm betreft, valt direct op de groote insnoering in de breedte van het schip boven de waterlijn. De aanleiding hiertoe wordt duidelijk uit het volgende. Door den zooveel scherperen vorm der lastlijn en het onderwaterschip dan bij vorige schepen ontstond een verkleining der metacenterhoogte bij een gelijktijdig omhoogdrukken van het zwaartepunt, een gevolg van de mindere ruimte in het onderwaterschip en het opbouwen van een dek meer ter compensatie van dit ruimteverlies. Een groote breedte op de lastlijn was dan ook noodig om voldoende metacenterhoogte over te houden. Voor den weerstand was deze breedte geen bezwaar. Boven de waterlijn is ze echter niet noodig, daar de hutten dan noodeloos diep zouden worden en een onaangenaam smallen vorm zouden krijgen. Binnenhutten worden niet toelaatbaar geoordeeld en het lag dus voor de hand het schip naar boven te versmallen. Bovendien wordt daarmede een inhoud van 3300 m3 bespaard, voor welken inhoud op elke rondreis een bedrag van ƒ 6000 aan Suez-kanaalgelden zou moeten worden betaald.
Een besparing van zesduizend gulden per rondreis was in 1938 niet niks.
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van horen zeggen....
De Oranje maakte tijdens slecht weer vaak onregelmatige halen.
Dachten ze dat een slingerbeweging aan het einde was, kwam er nog een extra haal achteraan.
Dit werd toegeschreven aan het buikje omdat de breedte op de waterlijn bij hevig slingeren even smaller werd.
Zo is er ooit een pianist doodgedrukt omdat de piano aan de haal ging en hij aan de verkeerde kant van de piano zat.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: SMN

Bericht door Harry G. Hogeboom »

hij aan de verkeerde kant van de piano zat
Tjaaaa........WIE zit er nu " aan de verkeerde kant van de piano"
Een besparing van zesduizend gulden per rondreis was in 1938 niet niks.
Dat van die smalle hutjes is " mooi gepraat".......maar Dfl.6000 per rondreis is " IN de knip"......wie het weet mag het zeggen......ik "wazzuh d'r neet bie" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Fluks
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: SMN

Bericht door Fluks »

Als ik alle voordelen lees,moeten er toch ook nadelen geweest zijn,anders zou dit systeem van dit ’’buikschip’’
toch wel meer toegepast zijn.Ooit,als kind zijnde,werd ons,tijdens een rondvaart op de buik van de ’’Oranje’’
gewezen.Volgens de reisleider was het nadeel,dat het schip onverwachte slingeringen maakte.Als kind zijnde
maakte dit prachtige schip zo’n indruk op mij,dat ik mij dit alles nog herinner als de dag van gisteren. Groet,Arie.
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door cor »

Het gene wat Theo Horsten op deze pagina verteld staat ook beschreven in het boek
De Grote Drie, er is ook een film over de bouw van MS Oranje uit 1937
genaamd Van Kiel tot Zee Kasteel van een film van Polygoon

Cor Boer
Bijlagen
boek grote drie
boek grote drie
IMG_oranje boek.jpg (182.12 KiB) 4730 keer bekeken
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Die extra breedte van de Oranje op de waterlijn was ook nodig voor de ontwerpers om die 3 grote Sulzers, de 5 Sulzer-hulpmoteren en de rest van de MK-inrichting te kunnen plaatsen. En natuurlijk om nog wat ruimte te hebben om er omheen en tussendoor te kunnen lopen. :)
Bijgaand het plaatje van de hoofd- en hulpmotoren.
MK Oranje Schip en Werf.jpg
MK Oranje Schip en Werf.jpg (159.29 KiB) 4668 keer bekeken
Groet, Paul G.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d »

Ik heb nog wel met een paar oranjeklanten gevaren, volgens die heren was het een beroerd schip in slecht weer. kojangend maakte het een extra haal over bak en stuurboord, het leek mij een kwestie van wennen. Ik heb gelukkig nooit op dat zwargere ding hoeven monsteren.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: SMN

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tijdens de reis die ik als passagier met de Oranje maakte, van Singapore naar Amsterdam, hebben we alleen maar mooi weer gehad, dus de piano is niet aan de haal gegaan en ik ben ook niet van de barkruk gelazerd. :roll:
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Ik kwam onlangs op het internet nog wat filmpjes tegen van de MK van de Neder Lek met die machtige HotLo.
Gemaakt door 2e Wtk Ben Halswijk, toevallig op een reis dat ik ook aan boord zat als motorman (in 1968 alweer). Maar ik heb nooit geweten dat hij die gemaakt heeft; er staan ook vrijwel geen mensen op.
https://www.youtube.com/user/benhalswijk

Groet, Paul G.


Plaats reactie