SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nogmaals de Kota Selamat, ex Batjan.
Kota Selamat-2.jpg
Kota Selamat-2.jpg (493.73 KiB) 4834 keer bekeken

Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dan voor de verzamelaars ook nog een plaat van het schip uit een andere hoek.
Kota Selamat 9-3-1979.jpg
Kota Selamat 9-3-1979.jpg (98.34 KiB) 4633 keer bekeken
Groet, Paul G.
Jos Komen (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Karimata (1911)
Karimata 1911.jpg
Karimata 1911.jpg (98.33 KiB) 4571 keer bekeken
In haar nadagen als Westerkerk (VNS)
Westerkerk.jpg
Westerkerk.jpg (277.1 KiB) 4571 keer bekeken
IDNo: 5614534 Year: 1911 Name: KARIMATA Type: Cargo ship Flag: NLD Tons: 6939
Country of build: GBR Builder: Hamilton Location of yard: Glen Yard
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1T-11.5
31 WESTERKERK
BU Bruges 27.7.33
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo Heren.

Kwam deze tegen bij S.N.de Camerounkust aan de grond bij Vlissingen.
Alles goed afgelopen heb er later een paar fijne reizen op gemaakt. :wink:

Groet Bob.V.
Bijlagen
Camerounkust.jpg
Camerounkust.jpg (256.06 KiB) 4428 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur »

Gelijk gepikt Bob, ik heb er ook een heel mooie reis op gemaakt in 1969. De laatste reis dus.
René
NDSM, mogelijk laatste (slechte) foto als Camerounkust.jpg
NDSM, mogelijk laatste (slechte) foto als Camerounkust.jpg (38.4 KiB) 4293 keer bekeken
Voor de statistici onder ons:
Op 18.11.1959 werd de Camerounkust bij hoog water losgetrokken door de Cycloop van Wijsmuller, geassisteerd door de Scaldis van een Belg, gestationeerd op Vlissingen. De Camerounkust werd daarheen gesleept.

Mijn aankomst NDSM: 20.9.1969.
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Op pagina 59 van het topic Wijsmuller en oud-collega's staan bijdragen van Jaap5 over deze stranding.
Jammer dat daar de bijbehorende foto verdwenen is. :(
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=928
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: SMN

Bericht door b-bootsman »

Hallo Paul.

Ja dat is idd jammer dat je op verschillende topics de foto's
niet meer terug kan zien :(

Groetjes Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hoi Bob,

Vermoedelijk ging het om de foto bij dit artikel in de Provinciale Zeeuwse Krant van 26 november 1959.
Mogelijk komt er nog eens een beter exemplaar opduiken. :)
Camerounkust 26-11-1959.jpg
Camerounkust 26-11-1959.jpg (292.27 KiB) 4010 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: SMN Stoomvaart Mij. Nederland

Bericht door Patru (R.I.P) »

Blijkbaar was de combinatie Vlissingen en Camerounkust niet erg gelukkig. Op pagina 322 plaatste Klaas Hoekstra op 3 januari 2013 de volgende bijdrage:
klaas hoekstra schreef: M.s. Camerounkust.
We vertrokken donderdag 3 januari 1963 van Amsterdam voor de kustreis naar Hamburg.
Na Hamburg volgde Bremen aan de rivier de Weser. Daarna voeren wij op naar Antwerpen. Voor de kust van Walcheren hadden wij de Scheldeloods aan boord genomen en stoomden langzaam de Schelde, een van de drukste en gevaarlijkste rivier van de wereld, op. Vlak voor Vlissingen kwamen wij echter door de sterke stroom en een ongelukkige opdracht van de loods op een zandbank voor Vlissingen vast te zitten. Ik stond op de bakboordvleugel en wat was de kapitein nerveus! Ik had met hem te doen want, ondanks dat er een loods aan boord is blijft de kapitein de eerste verantwoordelijke voor het schip. Gelukkig kwamen wij, vijf uur later met hoog water, zonder dure sleepboot weer los en konden alsnog doorvaren naar Antwerpen waar wij aan de oude Scheldekaai met het grote getijden verschil, afmeerden.
Op 7 juli 1965 had het schip een ander akkefietje. Op een kustreis, uitgaand van Vlissingen op weg naar Amsterdam: een aanvaring met het Poolse schip Marceli Nowotko. De Camerounkust keerde terug naar Vlissingen en heeft daar tot 17 juli gelegen; ik neem aan voor reparatie.
De uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart was niet erg lovend voor de bemanning. :(
Camerounkust 7-7-1965a Vlissingen.jpg
Camerounkust 7-7-1965a Vlissingen.jpg (32.34 KiB) 3895 keer bekeken
Camerounkust 7-7-1965b Vlissingen.jpg
Camerounkust 7-7-1965b Vlissingen.jpg (35.73 KiB) 3895 keer bekeken
Camerounkust RvdS-uitspraak.jpg
Camerounkust RvdS-uitspraak.jpg (258.7 KiB) 3895 keer bekeken
Foto's en krantenbericht komen uit de Zeeuwse Archiefbank
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Wat een raar verhaal, die uitspraak....met die verwijzing naar de mk.....
In een dergelijk geval heeft die ouwe vast-en-zeker de urgentie van de manoeuvre aangegeven dmv de "dubbele ring" achteruit.....
Dan wordt (doorgaans: er waren ook ouwe's die uitsluitend met dubbele ring's manoeuvreerden) zonder aarzeling de motor omgekeerd (moet waarschijnlijk eerst worden afgeremd met aanzetlucht) en zodra die op achteruit 'pakt' wordt de brandstofhandle 'tegen de eindnok gezet', en ga je als manoeuvreerder ff aan de kant staan, voor het geval de carterdeuren van mening zijn zich op te moeten stellen langs de scheepshuid....
...en waarom dan geen berisping voor de mk...???
Erg onduidelijk...dit bericht....
Eigenlijk moet je de hele zitting lezen om het te begrijpen... :roll:
Oost, west...ook best


Plaats reactie