SMN
Re: SMN
Er zijn de nodige foto's in de A'damse haven gemaakt met de bokken van de A.D.M., N.S.M. en de "Werkspoor 3" terwijl ze zware stukken aan boord van zeeschepen zetten.
M.i. wel een beetje vreemd daar Goedkoop door de jaren heen 6 bokken gehad heeft. Even deze vloot op een rijtje gezet:
"Simson", 1908, max. hefverm.: 33 ton.
"Jumbo", 1953, max. hefverm.: 125 ton.
"Reebok", 1955, max. hefverm.: 90 ton.
"Antilope", 1958, max. hefverm.: 60 ton.
"Gazelle", 1963, max. verm.: 130 ton.
"Amsterdam", 1968, max. hefverm.: 300 ton.
Kijk, vandaar mijn verwondering...…………..
m.v.g., Roy
M.i. wel een beetje vreemd daar Goedkoop door de jaren heen 6 bokken gehad heeft. Even deze vloot op een rijtje gezet:
"Simson", 1908, max. hefverm.: 33 ton.
"Jumbo", 1953, max. hefverm.: 125 ton.
"Reebok", 1955, max. hefverm.: 90 ton.
"Antilope", 1958, max. hefverm.: 60 ton.
"Gazelle", 1963, max. verm.: 130 ton.
"Amsterdam", 1968, max. hefverm.: 300 ton.
Kijk, vandaar mijn verwondering...…………..
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: SMN
Dag Geep,
De "Hulp in Nood" is in 1999 verkocht aan een sloper. Hier de link naar de website van Goedkoop.
https://www.reederijgebrgoedkoop.nl/xht ... n_nood.htm
Maar volgens de website van de binnenvaart pas definitief afgevoerd in 2010.
https://www.binnenvaart.eu/bergingsvaar ... -nood.html
In 1961 heeft het schip nog eens geassisteerd bij het bergen van een wagon uit de pontfuik van de Rietlanden.
Te herkennen aan de rolkoppen op het voorschip.
Groet, Paul G.
De "Hulp in Nood" is in 1999 verkocht aan een sloper. Hier de link naar de website van Goedkoop.
https://www.reederijgebrgoedkoop.nl/xht ... n_nood.htm
Maar volgens de website van de binnenvaart pas definitief afgevoerd in 2010.
https://www.binnenvaart.eu/bergingsvaar ... -nood.html
In 1961 heeft het schip nog eens geassisteerd bij het bergen van een wagon uit de pontfuik van de Rietlanden.
Te herkennen aan de rolkoppen op het voorschip.
Groet, Paul G.
Re: SMN
Voor m'n chronologische vlootlijsten zoek ik nog wat opleveringsdata van S.M.N. schepen. De vlootlijsten ben momenteel aan het updaten en loop een ietsje klem. Nu zit ik in de jaren dertig en loop tegen het duo "Salawati" & "Saparoea" aan.
Het srs. "Saparoea", opgeleverd 15 januari 1921, werd in 1931 gemotoriseerd. Haar zussie, de "Salawati" van 27 september 1920, werd in mei 1931 weer als m.s. opgeleverd, maar wanneer werd de "Saparoea" weer als m.s. opgeleverd ?.
Ja, ik weet het, het zijn weer eens zeer prangende vragen.
m.v.g., Roy
Het srs. "Saparoea", opgeleverd 15 januari 1921, werd in 1931 gemotoriseerd. Haar zussie, de "Salawati" van 27 september 1920, werd in mei 1931 weer als m.s. opgeleverd, maar wanneer werd de "Saparoea" weer als m.s. opgeleverd ?.
Ja, ik weet het, het zijn weer eens zeer prangende vragen.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: SMN
Bedankt Paul !.
Heb hiermee m'n update van de chronologische lijst mee weten te completeren. Voor zover je je kunt spreken van "kompleet".
Naar die Goedkoop slepers zal ik vanavond wel eens gaan kijken. Dat zal wel weer tegenvallen, maar toch.
In ieder geval liggen ze langszij een T klasse van de S.M.N. Maar goed dat zal iedereen, inclusief Jules de Korte, al wel gezien hebben.
m.v.g., Roy
Heb hiermee m'n update van de chronologische lijst mee weten te completeren. Voor zover je je kunt spreken van "kompleet".
Naar die Goedkoop slepers zal ik vanavond wel eens gaan kijken. Dat zal wel weer tegenvallen, maar toch.
In ieder geval liggen ze langszij een T klasse van de S.M.N. Maar goed dat zal iedereen, inclusief Jules de Korte, al wel gezien hebben.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: SMN
SAPAROEA
Configuration Changes
Datum 1927-04-13
Omschrijving: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 244 Z AMST 1927
Datum 1931-00-00
Omschrijving: Verbouwd bij N.V. Nederlandsche Dok Maatschappij, Amsterdam
(brt 6668, nrt 4120, draagvermogen 8931).
Ze kreeg een van de in 1925/26 vervaardigde motoren van de PIETER CORNELISZOON HOOFT
(die zwaardere motoren kreeg). 8-cyl. Sulzer diesel, 26 3/4-47 1/4, RPK 4000, 12,5 mijl.
Configuration Changes
Datum 1927-04-13
Omschrijving: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 244 Z AMST 1927
Datum 1931-00-00
Omschrijving: Verbouwd bij N.V. Nederlandsche Dok Maatschappij, Amsterdam
(brt 6668, nrt 4120, draagvermogen 8931).
Ze kreeg een van de in 1925/26 vervaardigde motoren van de PIETER CORNELISZOON HOOFT
(die zwaardere motoren kreeg). 8-cyl. Sulzer diesel, 26 3/4-47 1/4, RPK 4000, 12,5 mijl.
Grtn @Allen
Re: SMN
Bedankt voor het meedenken Allen.
Deze gegevens zijn bekend en in m'n lijsten opgenomen.
Iets dergelijks is ook bij de Rott. Lloyd gebeurd en wel met één der ex hoofdmotoren van de "Indrapoera" die in 1932 naar de nieuw gebouwde "Bengalen" ging. Wat er met de andere ex homo gebeurd is, vermeld de geschiedenis dan weer niet. De "Indrapoera" kreeg trouwens nieuwe en sterkere homo's en ging van 15 naar 17 knoopjes service speed.
En ach ja, die andere 8 jarige motor.............. Zo blijven er altijd vragen leven en daarmee een forum toch wel.
m.v.g., Roy
Deze gegevens zijn bekend en in m'n lijsten opgenomen.
Iets dergelijks is ook bij de Rott. Lloyd gebeurd en wel met één der ex hoofdmotoren van de "Indrapoera" die in 1932 naar de nieuw gebouwde "Bengalen" ging. Wat er met de andere ex homo gebeurd is, vermeld de geschiedenis dan weer niet. De "Indrapoera" kreeg trouwens nieuwe en sterkere homo's en ging van 15 naar 17 knoopjes service speed.
En ach ja, die andere 8 jarige motor.............. Zo blijven er altijd vragen leven en daarmee een forum toch wel.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................