SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

Roy, met knippen&plakken kun je heel wat bereiken....
...en in Win10 is dat al helemaal een makkie...
Ik kan me niet voorstellen dat je deze procedures niet zou kennen, maar er is altijd wel iemand bij wie de luikhooffies opengaan :-D

Vergroot een foto zover mogelijk uit, druk dan met de duim op de toets met het Windows-logo en houdt ingedrukt, met je pink op de shift-toets en houdt ingedrukt, dan de wijsvinger even op de s-toets, en dan kun je alle toetsen loslaten.
Het beeld wordt nu vaag, en met de muis een beginpunt van je gewenste beeld L-aanklikken en aangeklikt houden, en sleep dat kruisje naar het tegenovergelegen gewenste punt, en laat de muisknop los.
Ikzelf heb Paint standaard onder op de taakbalk staan, maar open anders uit "Accessoires" Paint, klik op "plakken"
Nu kun je mbv "opslaan als" de foto opslaan...

Ergens op je toetsenbord zie je een knop met "prt sc" of een andere benaming voor "print screen"
Alweer met Paint en "plakken" en "opslaan als" en dan heb je een (lifesize) foto van je beeldscherm.
En met het Win10-app'je (in Verkenner je gewenste plaatje aanwijzen, en met R-muisklik "openen met" "Foto's" aankiezen en dan daarin "bewerken" en "bijsnijden & draaien" heb je het gewenste stukkie eveneens...

De resolutie is natuurlijk nooit zoals het origineel (ze zijn bij zo'n website ook niet gek), en is vaak per website verschillend... Zoek een website met gewenste foto met de hoogste resolutie !
Zo'n foto kan je dan zoeken met bijv Image-raider http://www.imageraider.nl/
Oost, west...ook best

Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. »

Roy ,
De bok, Werkspoor , is eigenlijk twee in een , boven een giek die zwenkt met bediening , daar onder het normale bokken gebeuren
Chris
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Ja, dat had ik ook gezien Chris.
Dat bedoelde ik met de vooruitstrevendheid van werf "De Gusto". Bij bokken met een fying jip kon dat weer niet. Ik ken trouwens geen 2e bok die zo'n draaibaar kraantje op de hoofdbok had staan.
Maar, we staan open voor verdere info. Wel een beetje off topic, maar we worden er wel weer wijzer van...…….. :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Ik heb je aanwijzing uitgeprint Jan.
Toch eens kijken of ook ik er wat verder mee kom...………… :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door jdbvos »

De site met aangeklikte thumbnail vergroot...
printscreen.jpg
printscreen.jpg (77.88 KiB) 2749 keer bekeken
selecteren...
printscreen select.jpg
printscreen select.jpg (70.11 KiB) 2749 keer bekeken
en resultaat...
resultaat.jpg
resultaat.jpg (66.73 KiB) 2749 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: SMN

Bericht door Allen »

@Jan, sommige computteraars zijn ware acrobaten. :mrgreen:

@Roy mocht je het toch niet doorhebben, kijk dan ook even bij Helpdesk.
'kHeb ter wat plaaties bijgedaan. :-D

>>> http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... 34#p393934
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: SMN

Bericht door Breeze »

Bedankt voor deze info aangaande de Werkspoor kraan
Patru schreef: 21 feb 2019 08:53 Hier staan meer plaatjes van die kraan.
Ik meen toch dat hij door Gusto is gebouwd voor Werkspoor.
In 1989 kwam ik bij Gusto Engineering en toen was het trauma van de werfsluiting al ruim 10 jaar geleden.
Ik sloeg aan omdat die roterende giek inderdaad toch wel heel bijzonder is en, zoals gezegd, waarschijnlijk eenmalig is uitgevoerd.
Het is al vele malen gezegd en geschreven, Gusto was een veelzijdige, innovatieve werf die risico's dorst te nemen. En dat ging ook wel eens mis. In mijn tijd was er alleen nog aandacht voor offshore (zware kranen) en de FPSO's van SBM. Maar de werfgeschiedenis moet niet vergeten worden en omvat roemruchte producten zoals tinmolens, baggerschepen, veerboten, enz. Townsend Thorensen was een vaste klant, zoals met de Herald of Free Enterprise.

Een groepje oud collega's is bezig om de Gustogeschiedenis uit te pluizen. Ik zal eens vragen of ze die Werkspoor-bok al zijn tegengekomen.

Adri
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door Roy »

Nieuwsbrieven van De Gusto ontvang ik al enige tijd.
Helaas ben ik die Werkspoor kraan nog niet tegengekomen.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Op deze site van Gusto staat e.e.a.
https://werf-gusto.com/?attachment_id=9170
Maar die kraan zag er bij de nieuwbouw anders uit.

Drijvende kraan Werkspoor-3.jpg
Drijvende kraan Werkspoor-3.jpg (88.94 KiB) 2651 keer bekeken
Ik vermoed dat de kraan ten prooi is gevallen aan de vernielzucht van de bezetter aan het eind van de oorlog.
Mogelijk heeft Werkspoor de kraan zelf weer opgebouwd, maar ik kan daar niets over vinden.
Wellicht kan Adri bij zijn Gusto relaties navragen of ze er iets van weten.
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: SMN

Bericht door Breeze »

Afbeelding
Hier de naoorlogse ten voeten uit. Als WS dat zelf heeft gerestaureerd, dan hebben ze dat wel heel grondig gedaan. Want er zijn grote verschillen met de vooroorlogse WS bok. Het aftoppen was niet mogelijk en nu wel. De reikwijdteverstelling ging middels een trolley bovenop. En die rondtollende giek ziet er ook niet helemaal hetzelfde uit. Alleen het dekhuis lijkt wel hetzelfde.
Mijn inschatting: een compleet nieuwe drijvende bok, misschien wel met geld van meneer (ex generaal) Marshall.

Adri

Edit: ik betwijfel bij nader inzien of de naoorlogse kan aftoppen, zie geen versteldraden en het is ook lastig met die tolgiek, want die moet horizontaal blijven.


Plaats reactie