SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ruud Elbertse

Re: SMN

Bericht door Ruud Elbertse » 22 jan 2010 21:50

Mister Joks schreef:Kan je Henk nog herinneren? Je vertelde dat je vaak in de kombuis vertoefde dus moet er nu toch iets gaan dagen.
Mister Joks,

Zal ik dan toch hier en daar wat namen van mensen hebben verdrongen? Cees van Putten, Gerrit van Zanten, Nico Bast, Joop Hondong, Louis Hones, Huub Dekker, Robbie de Vet (z'n broer was ook koksmaat/bakker), Hennie Weise en Tokkie staan allen op m'n 'harde schijf'. Chef kok IJlst was dat, toen al, een wat oudere tanige man met een zware bril? Ik herinner mij, dat ie alle soepen en sauzen inbond met aardappelmeel!

Henk Klingeler; langzaam, heel langzaam, begint er wat de dagen! Kan hij zich iets met betrekking tot mijn persoon herinneren?

Groet, Ruud.

HKL

Bericht door HKL » 23 jan 2010 14:15

Hallo Ruud en Mister joks,

De reis op de Balong is wel heel lang geleden en ik moet ook echt graven naar de herinneringen van die reis,maar goed een fotoboek geeft altijd wel een aanwijzing.
Die reis was op Oost Afrika,zijn nog op safari geweest in mombassa tsavo-park,hadden ook een hond aan boord onder de hoede van de chefkok.
Maar vraag me niet meer hoe die heette en ook de mensen van die reis staan mij niet zo bij.
Maar Ruud misschien gaat er bij jouw nu een lichtje branden als dat zo is zet ik de foto's ook op deze topic. :lol:
Niemand kan de wind van richting doen veranderen.
Maar wij kunnen altijd de zeilen bijstellen.

BS.

Bericht door BS. » 25 jan 2010 11:25

Hallo Kombuizers,

Waar zijn toch de SMNers uit de jaren`54 / `65 gebleven, volgen mij liggen
ze in de winterslaap. Joks wat een mooie stukje van kapitein K.H., ik heb met
hem nog een reis op de Poelau Laut gemaakt.( hij was wel erg streng )
Joop nog bedankt voor wat je voor mij gedaan hebt.
Hier nog een leuke herinnering van het schip wat toen wel de trots van de SMN was.
( en ikke zelf :-D :lol: :lol: )
jvo_6.jpg
jvo_6.jpg (29.2 KiB) 1548 keer bekeken
jvo_6.jpg
jvo_6.jpg (29.2 KiB) 1548 keer bekeken
Scannen0001.jpg
Scannen0001.jpg (135.57 KiB) 1548 keer bekeken
Scannen0002.jpg
Scannen0002.jpg (106.26 KiB) 1548 keer bekeken
Volgens mij was dit een verzekerings kwestie, van in de brand- uit de brand. :wink:
jvo-lakoniabrand.jpg
jvo-lakoniabrand.jpg (22.4 KiB) 1547 keer bekeken

Ruud Elbertse

Bericht door Ruud Elbertse » 25 jan 2010 11:49

HKL schreef:Ruud misschien gaat er bij jouw nu een lichtje branden als dat zo is zet ik de foto's ook op deze topic.
Hallo Henk,

Dank voor je reactie! Wat jammer dat je je niet veel herinnert van de "Balong". Ik weet nog wel, dat ik ooit op safari ben geweest. Dat het met de "Balong" was, wist ik niet meer. De aanwezigheid van een hond, kan ik me evenmin herinneren. Behalve de namen dan nu, uit de voorgaande bemanningslijst, heb ik weinig dat mij aan die reis herinnert! Zo weet ik nog wel dat tweede stuurman Starkenburg, door tussenkomst van de kapitein, een orgeltje kon kopen. Hij mocht er alleen in de bar, tegenover de kombuis, op spelen. Daar was hij niemand tot last. Na afloop van de hondewacht, waar ik ook inzat, togen wij daar steevast naar toe! Hij kon heel verdienstelijk spelen. Betekende ook veel voor 'm. Ik was daar erg van onder de indruk! We hebben menigmaal, 's morgens om zes uur, de keuken open zien gaan!

Henk, als jij foto's hebt, die aan deze reis herinneren, dan ben ik daar heel nieuwsgierig naar!

Hartelijke groeten,

Ruud.

HKL

Bericht door HKL » 25 jan 2010 13:46

Hallo Ruud,
Hierbij dan de foto"s van de Balong,het zijn alleen foto's van de safaritocht voor de rest heb ik niets van die reis.
Enkele namen ben ik later nog wel tegen gekomen of nog mee gevaren,maar voor de rest is er niet veel bij gebleven.
Maar je weet nooit Ruud soms krijg je opeens een brainwave of door iemand anders die zich nog wat herinnerd.
In ieder geval een paar foto's waar dan nog iemand opstaat want de meeste zijn natuurlijk met beestjes en dan nog ver weg
ook natuurlijk, want geld voor een mooie camera was er nog niet dus alles met een kodak klik of zo.
Dat is het Ruud.
Groeten Henk.
25-01-2010 13;10;17.jpg
safari balong 1968
25-01-2010 13;10;17.jpg (644.5 KiB) 1434 keer bekeken
Niemand kan de wind van richting doen veranderen.
Maar wij kunnen altijd de zeilen bijstellen.

Ruud Elbertse

Bericht door Ruud Elbertse » 25 jan 2010 16:07

Hoi Henk,

Fijn, dat je zo snel kon reageren! Dit is werkelijk schitterend! De jongeman op de eerste foto bij die neushoorn, dat ben ik. Achter mij staat bediende Eddie Rijnders. Volgens mij sta jij die olifant te aaien. Ik herinner mij nu ook de kok. Hij is niet degene die ik in gedachten had!

Bedankt, dat je deze foto's hebt willen plaatsen!

Groeten, Ruud.

klaas mulder (RIP)

Bericht door klaas mulder (RIP) » 25 jan 2010 16:54

Ik heb t al eens gezegd, maar zeg het nog een keer:

Dit is een pracht van een topic geworden :!: :!: :!: :)

groet, Klaas

P.J.Schellingerhout

Bericht door P.J.Schellingerhout » 25 jan 2010 22:47

Hallo Bertus
Jullie hadden wel smetteloze mooie witte pakken aan he!
Op de zuiderkruis was het iets tussen zwart en grijs en en dat was makkelijker schoon houden dan wit denk ik zo :lol: :lol:
Maar bij ons keken ze ook niet zo nauw, liepen ook veel met een spijkerbroek en een T shirt als we op zee waren. Alleen bij binnenkomst en officiele gelegen heden was het toetop satoe maar voor de rest ging het wel, zie de foto, was gewoon tijdens de 12/4 wacht.
Gewoon in een lichte spijker broek en een Amerikaanse marine pet en m'n maat staat wel in [ op de pet na ] in z'n pakkie.
Maar op de JvO en Oranje kon je dat denk ik niet maken, waren toch ff wat meer pass. schepen als de Zuiderkruis.
Maar goed , het was een fijne tijd om mee te maken.
Groeten Co
Bijlagen
Zuiderkruis0028.jpg
Zuiderkruis 12/4 wacht
Zuiderkruis0028.jpg (107.21 KiB) 1602 keer bekeken

Joop
Contacteer:

Bericht door Joop » 26 jan 2010 02:02

Kort fragmentje gevonden over een transport met het schip de Zuiderkruis.

Klik op de afbeelding voor het afspelen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Joop op 10 jul 2017 17:07, 3 keer totaal gewijzigd.

BS.

Bericht door BS. » 26 jan 2010 10:58

He die Co,

Bedankt voor het compliment, :-D ,moet je nagaan dat dit mijn werkpak was,
op de foto met die bierblikjes pagina :?: :?: had ik mijn brandwacht kloffie aan 8) ,
ik liep ook de hondewacht,( de mooiste wacht als je de brandwacht had ) :wink: je zult wel weten
waarom hè :roll: .Co ken jij misschien de baas kajoek (timmerman) bij het ankerspil. :?:
Ik ben nog steeds op zoek naar oud collega's, maar ik geloof dat er maar weinig animo onder
die ouwe gasten is.(als ze nog in leven zijn).

Met vriendelijke groet,

Bertus.

P.J.Schellingerhout

Bericht door P.J.Schellingerhout » 26 jan 2010 15:39

Hoi Bertus
Ik heb even heel goed gekeken naar de kajoe maar zie er geen bekende in, en ik denk ook dat hij in die periode dat de foto gemaakt is een goede 50 + is en dus de kans dat deze goede man nog in leven is toch wel erg klein is.
Je hebt het over het weinige animo voor kombuispraat van onze mede varensgezellen uit die goeie ouwe tijd, nou ik denk dat heel veel van die ouwe knakkers of geen pc hebben of de onwetendheid dat wij hier zo bezig zijn op deze site.
Ik kijk zo nu en dan op de ouwe site van de SMN bij de oproepen en heb al aan paar jongens een mail gestuurd om naar kombuispraat te komen om hun verhaal te doen en eventueel hun zoektocht naar oud collega's voort te zetten.
En gelukkig laten ze zich toch horen op het topic.
Dus ik heb het idee dat het grotendeels onwetendheid is over het bestaan van dit topik. Heel jammer natuurlijk.
Ik zag dat Mister Joks ook weer aan het spitten is geweest, die had weer een filmpje van de Zuiderkruis tijdens het troepentransport gevonden. Grote klasse. Waar haalt hij het vandaan?
Groeten Co

klaas mulder (RIP)

Bericht door klaas mulder (RIP) » 26 jan 2010 15:44

@Joks. Prachtig Nieuw Guinea, waar haal je vandaan.. :?: :o :shock:
Heb in 62 een reis met de Roepat naar Nieuw Guinea gemaakt, maar helaas geen foto's (wist ik veel dat ik ze later nodig zou hebben, grinn.
Groet, Klaas

BS.

Bericht door BS. » 26 jan 2010 16:53

Hoi Co,

Bedankt voor je reactie. Ik had ook al een keer of twee een oproep op de SMN site geplaatst
en ook een paar reacties gehad van oud collega's, maar de meesten heb ik via de telefoon
opgespoord toen ik nog geen computer had,(± een jaar of drie geleden,) en de meesten hebben geen
p.c.
poelau-laut_2.jpg
poelau-laut_2.jpg (17.77 KiB) 1030 keer bekeken
Co op deze ouwe bak(Poelau Laut) heb ik van eind`55 tot half `57 op gevaren,
maar met heel veel plezier, al hebben we ( ik geloof dat dat in Baltimore was)gestaakt
omdat de verwarmingen het niet deden, (we bestierven het van de kou), maar die werden snel gemaakt door lui van de wal. De langste reis was 13 maanden.

M.v.g.Bertus.

rspeur
Contacteer:

Bericht door rspeur » 26 jan 2010 17:01

Ik sluit me aan bij Co waar het gaat om aanloop op dit topic. Ik vermoed dat, als het gaat om onbekendheid, er nog een fors aantal zestigers en zeventigers is te werven. Met mezelf als voorbeeld: ik heb "wel eens" op de SMN site gekeken, en ontdekte de oproep van de dochter van Klaas Versluis pas na DRIE jaar. Toch nog op tijd om nog wat foto's aan te leveren voor zijn 83e verjaardag, maar toch. Of neem Kombuispraat. Joks liet een opmerking achter bij een van mijn koopvaardijsets op flickr, pas een paar maanden daarna ontdekte ik dat.
Met, vanaf begin december, het bekende desastreuze gevolg: geef me een vinger en ik neem je hele arm.... En zo zullen er vast nog meer rondlopen.
Overigens: ik vond nog wat als aanvulling op mijn San Francisco plaatjes. Een aantal stereofoto's van de aardbeving van 1906. Luguber, en vooral in deze tijd, maar ik sluit er twee bij. De rest staat op http://www.flickr.com/photos/rspeur/set ... 281838534/
Voor wie nog een oude stereokijker heeft: kopiëren, op maat maken en je hebt beeld.
Leuk voor de kleinkinderen...
René
Bijlagen
San Francisco 1906.jpg
San Francisco 1906.jpg (134.72 KiB) 1026 keer bekeken
S.F. 1906.jpg
S.F. 1906.jpg (126.52 KiB) 1026 keer bekeken
Laatst gewijzigd door rspeur op 26 jan 2010 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

P.J.Schellingerhout

Bericht door P.J.Schellingerhout » 26 jan 2010 17:10

Hallo, ben in 1957 begonnen als lichtmatroos op de Poelau Laut, daarna een paar reizen op de Bali, Batu,. Rotti ,Rempang, en nog meerdere. Misschien iemand ook dezelfde reis, je weet toch nooit heToon Brouwer uit Amsterdamps
later ook nog bij de HSM ,NTPM,en verschillende coastertjes henschut@planet.nl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hallo Bertus
Deze oproep staat op de SMN site.
Misschien een bekende???????????????????
Groetjes Co

BS.

Bericht door BS. » 26 jan 2010 19:01

Hallo Co,

Ik heb vorig jaar al contact met Ton Brouwer gehad, maar volgens mijn
monsterboekje is hij de reis na mij op de Poelau Laut gekomen.
Prettige avond.

M.v.g. Bertus.

Plaats reactie