Pagina 661 van 907

Re: SMN

Geplaatst: 04 jan 2017 20:45
door jdbvos
Kan best, Mario...
Zeker weten deed ik dat niet: mij viel -vooral in HongKong- op hoeveel ex KPM/KJCPL schepen er onder die kleuren voeren.
Op die vraag daarover kreeg ik dan als antwoord dat de RIL "met geld in de PIL" zat....zoals ik al zei
is mij altijd verteld....
Ik heb geen reden om aan te nemen dat dat niet juist was, maar gezien de uitgebreide deelnemingslijst (van 1975, dus vóór de fusie tussen Nedlloyd en RIL), die ik dus zelf geplaatst heb, zou dat uw gelijk aan kunnen tonen.

Re: SMN

Geplaatst: 04 jan 2017 22:51
door Da Silva
Goeie avond Jan.

Ik heb in Hongkong gewoond van 1964-1976. Ik werkte bij een onderhoudsbedrijf, dat actief was in de luchtvaart. Helaas zijn ze in 1977 failliet gegaan. Ze hadden ook een afdeling, die onderhoud pleegde aan dieselmotoren.
Ik weet het jaar niet meer precies, ik denk 1972. Toen lagen daar verschillende Nedlloyd schepen, die verkocht waren aan C.Y. Tung. Ook zo'n club, die van alles en nog wat in de vaart bracht. Ik ben daar op een vrije dag met een collega op de Karimun geweest. Die wilde meneer Tung niet afnemen, omdat er een hulpmotor was met kapotte drijfstanglagers. Oorzaak onronde krukpennen. De bemanning had geprobeerd, dat te fixen maar dat was niet gelukt.
Met een speciaal apparaat zijn de pennen geslepen. Ik weet nog wel, dat dit een heel gedoe geweest is, omdat ze iets beneden de "maximale ondermaat" zaten. Uiteindelijk hebben ze dit schip toch aanvaardt en is als ik me herinner onder Somalische-vlag gebracht. Op dat schip was heel wat loos. er stond ook een generator op die werd aangedreven door een stoomturbine. Die werd op zee (afvoergassen ketel) gebruikt om de energie te leveren voor de electrische spoelpomp. De isolatie waarde van die generator was 0, dus einde verhaal. kennelijk was dit dan weer geen probleem, omdat ze vijf hulpmotoren hadden.
Misschien hier en daar een klein foutje, ik ben geen machinist, maar dat was ongeveer de situatie. De Nederlandsche bemanning was er al af.

Grt.
Mario

Re: SMN

Geplaatst: 04 jan 2017 23:24
door Jos Komen (R.I.P)
Je hebt een uitstekend geheugen, Mario. :-D
In 1972 werd het de Sinkai.
Sinkai.jpg
Sinkai.jpg (410.03 KiB) 3875 keer bekeken
Als Karimun.
Karimun.jpg
Karimun.jpg (327.22 KiB) 3875 keer bekeken
De geschiedenis van het schip staat HIER

Re: SMN

Geplaatst: 05 jan 2017 00:01
door Da Silva
Jos bedankt voor het compliment en de foto's. Dit jaar wordt ik 77. Uit die tijd weet ik nog veel, maar als ik naar de buurtsuper ga, moet het met een briefje. Anders kom ik alleen met bier thuis :wink:
Mooie foto's. Ik weet nog, dat ze die schoorsteen aan het schilderen waren. Volgens mij was dat de oorspronkleijke kleur. Misschien hadden die chinezen, nog wat blikken oude verf gevonden ! Die andere 2 of 3 schepen die er naast lagen, waren van die "Amstel-"boten. Die gingen ook naar meneer Tung. Dit was het weer voor vandaag, ik ga die foto's maar downloaden maar eerst nog even met de hond naar buiten.

Grt.

Mario

Re: SMN

Geplaatst: 05 jan 2017 16:54
door Patru (R.I.P)
In het voorjaar van 1959 werd de Oranje verbouwd van lijnschip tot cruiseschip.
Op 22 april 1959 vertrekt het schip uit Amsterdam voor de eerste reis naar Australië.
Er waren ook wat burgemeesters aan boord om de nieuwigheid van het fietsen op het Sportdek uit te proberen. :-D
Vertrek Oranje 22-04-1959.jpg
Vertrek Oranje 22-04-1959.jpg (188.21 KiB) 3772 keer bekeken
Sportdek Oranje 22-04-1959.jpg
Sportdek Oranje 22-04-1959.jpg (282.56 KiB) 3772 keer bekeken
Groet, Paul G.

Re: SMN

Geplaatst: 09 jan 2017 10:31
door Da Silva
Gisteren stond er op koopvaardij.blogspot.nl een mooie foto van de BATU.

http://vervlogentijden.blogspot.nl/

Grt.

Mario

Re: SMN

Geplaatst: 11 jan 2017 22:53
door Jos Komen (R.I.P)
Naar aanleiding van onderstaand bericht van Willem Visser 06/6/14 kreeg ik een reactie van een bemanningslid over de reis naar de sloop.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... li#p311554

Dit schip Tawali weggebracht naar Hongkong voor de sloop. Wat een vakantiereis.
Rotterdam vol met kunstmest voor China. Schip zeeklaar gemaakt voor
kunstmest, dus moesten alle luchtkokers eraf en opgeslagen in de midscheeps?
Ware de kappen van roodkoper van de opbrengst stappen in Den Haag.
Dekdienst twee matrozen in de wacht geen onderhoud. Wel een volle
machinekamer en die hadden geen vakantiereis.
De Tawali had een houten dek en we hadden flesjes bier met groene doppen en veel dorst en in dat dek zat om de paar meter een plug dus plug eruit en dop erin, vanaf de brug gezien prachtig die groene gloed.
Lossen in China en op naar Hongkong daar lagen we naast het vliegveld en daar ging de laatste
handel overboord voor een gratis wip. We handelden zoveel dat alle hutten
leeg waren. We gingen in een hotel en de volgende dag naar huis en dat
duurde toen nog drie dagen in een vliegtuig. Deze reis was echt genieten.
Ben nu 76-jaar oud en moest hier aan denken. Heet dat nou de ouwe lul  
matroos ron Schultze (Menkok).

Re: SMN

Geplaatst: 12 jan 2017 10:45
door Patru (R.I.P)
Bij het verhaal van Willem Visser; foto uit de SMN-nieuws van juni 1960: Kapitein Peters luidt de bel.
Tawali bel.jpg
Tawali bel.jpg (83.14 KiB) 3343 keer bekeken
Groet, Paul G.

Re: SMN

Geplaatst: 12 jan 2017 12:33
door joosta
:lol: tja heb wel als bediende gevaren in die tijd maar alleen 9 maanden op de cameroenkust de neder linge en de neder rijn en de balong
hg joost

Re: SMN

Geplaatst: 12 jan 2017 14:56
door Jos Komen (R.I.P)
De Tawali
Tawali.jpg
Tawali.jpg (130.87 KiB) 3250 keer bekeken
HIER de gegevens van het schip.