SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jinny

Re: SMN

Bericht door Jinny » 05 feb 2018 22:54

Jan, ik denk dat je gelijk hebt...
Ik herken het verhaal van Geep wel wat, ik had ook zo een moeder.
Mijn vader overleed veel te vroeg, ik was 22.
Ik heb daarna (en daarvoor) ook mezelf staande weten te houden.
Ook ik trok rookgordijnen op.
Niet ieders jeugd is rozegeur en maneschijn.....
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

leo-shof

Bericht door leo-shof » 06 feb 2018 09:35

Ik denk het ook Jan, dat je de spijker op zijn kop slaat
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Chr.Vr.

Bericht door Chr.Vr. » 06 feb 2018 10:43

Goedemorgen ,Hr.Koosn,
Bij u opmerking over kapitens o/a dhr.Rap. wil ik toch wel een kleine kanttekening plaatsen , ik weet niet of u voor of achter de mast gevaren heeft maar als u de vergelijking gaat maken tussen een schip en een studentenhuis, dat komt bij mij een beetje raar over , en wat de orde en netheid betreft daar werd wel genoeg op gelet en in de gaten gehouden, [bootsman] in die tijd, de jaren '58 /'59 was de gemiddelde leeftijd van de bemanning van voor de mast, van dek en machine dienst ook zo piep niet meer , de normen en waarden hoefden niet specifiek van de hrn.off.te komen .
grtn Chris.V.
p.s.
en het vaderlijke, om bij het minste geringste , 10 dagen gage straf te mogen ontvangen ,omdat je geen singletje aan had aan dek als o/g .
Laatst gewijzigd door Chr.Vr. op 06 feb 2018 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

BS.

Bericht door BS. » 06 feb 2018 11:01

Chr.Vr. schreef:
06 feb 2018 10:43
de normen en waarden hoefden niet specifiek van de hrn.off.te komen .
grtn Chris.V.
Volkomen mee eens Chris,

Als je toentertijd jaren '50 met bootslieden die in
de WO2 gevaren hadden zoals boots Kees Pronk ( een echt vader )
en Toet dan werden je de normen en waarden wel bijgebracht. :-D

Groeten,

Bertus.

Patru

Bericht door Patru » 06 feb 2018 11:38

Leuke discussie.
Groet, Paul G.
Laatst gewijzigd door Patru op 06 feb 2018 12:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Geep

Bericht door Geep » 06 feb 2018 11:54

Jinny, goedendag….
Ik weet heus dat ik niet de enige zielepoot ben, Als ik nu naar de zon kijk, schijnt hij recht op mijn bureau, jij ziet ook de zon schijnen, mogelijk schuin langs de gevel, toch is het de zelfde zon.
Nergens op deze wereld is de mens het zelfde. Wel met gemeen, zijn!
Jaren geleden zei een; Gronings schoolmeisje voor de radio; ,,de mensen pesten elkaar, vandaag de dag steeds gemener’’!
Ik vertaal mijn moeder, naar jou, zelfde gevoelens.
Hoe waardeer ik de goude hap, mijn eerste kapitein was ’n goede vriend en vroegere
scheepsmaat van mijn vader. Privé als jochie mocht ik hem met oom ……? aanspreken.
Op mijn school werden de onderwijzers als ,,juf en meester’’ betiteld.
Aan boord, als gezagvoerder, als leidinggevende sprak ik hem aan met zijn titel, evenzo de overige rangen en standen.
Een man met macht, een vakman, zijn loopbaan was bij mij ook bekend.
Als snotneus, heb ik mijn poten onder mijn kont weggelopen, naar de blindegeleide-hondenschool! Vanuit het centrum, hoek Kruislaan, hoek Middenweg, vlak bij het oude Ajaxstadion, en de O.V.V.O. voetbalvelden, Oosterbegraafplaats
Vrijwilig met de honden wandelen, stoeien en uitlaten, vooral de hokken schoonmaken!
Meewandelen met blinden mensen. Samen met hun nieuw vierpotig maatje!
Was goed op de hoogte hoe kostbaar honden, hondelevens zijn. (tot nu toe!)
Mijn eerste reis als pril-kokmaatje, bij hem aan boord maakte ik ook kennis met de scheepshond.
Met een stevige hap in mijn gezicht. Nog al wiedus, ik was vreemd, een indringer. Ik heb het haar niet verweten. Ging haar vacht e.d. verzorgen, regelmaat, vaste eethoek een rustige eigen slaapplek.
In Amsterdam, bij de ADM, waren er kleine veranderingen uitgevoerd.
Nieuwe hutjes, voor 2 personen, hutkoffers zijn groter.

In die twee weken, was Shun ergens clandestien aan de wal!
Hoe verder in de tijd, zij had toch ergens ’n slippertje gemaakt.
In de Portugese Noord werd zij moeder!
In de onderkooi van een olieman, tijdens zijn wacht (4-8) had zij 4 mooie muisgrijze puppies geworpen. Shun had haar nest goed schoongemaakt.
De kaptein, kwam door de herrie, uit zijn hut….
Grote hilarietijt, bij mij een ferme aanval van woede, boosheid, de echte gore Amsterdamse straatschoft, kwam bij mij tevoorschijn!
Sinds dat moment had ik geen respect meer voor deze man.

Hij gaf het bevel deze puppies, te verdrinken kokend HEET water.
Martelingen van de 2e WO waren nog niet vergeten.
Ik hield mijn smoel niet, Zeeland moest de watersnood nog ondergaan.
Sindsdien, had ik geen respect meer voor die man, als mens.
Ik deed verder de reis gewoon mijn werk, waar ik voor gemonsterd had.
Wachte verdere sancties rustig af.
De 4 puppies, hebben bij binnenlopen de IJmuider Krant gehaald.
Onder elke scheepspet, heerst een ander karakter.
Vrgr.Geep.

Patru

Bericht door Patru » 06 feb 2018 21:26

Als snotneus, heb ik mijn poten onder mijn kont weggelopen, naar de blindegeleide-hondenschool! Vanuit het centrum, hoek Kruislaan, hoek Middenweg, vlak bij het oude Ajaxstadion, en de O.V.V.O. voetbalvelden, Oosterbegraafplaats. Vrijwilig met de honden wandelen, stoeien en uitlaten, vooral de hokken schoonmaken!
Geep, dat is een mooi eindje tippelen vanaf de Zwanenburgwal.
Maar ik neem aan dat een kaartje voor lijn 9 vanaf het Waterlooplein en retour te duur was. :(
Op die hoek Kruislaan/Middenweg heb ik ook heel wat voetstappen liggen. In de jaren '50 en na m'n vaartijd bij de SMN (on topic :) ) heb ik altijd gevoetbald en gehonkbald bij O.V.V.O. (Op Volharding Volgt Overwinning, maar volgens tegenpartijen: Oude Vrouwen Voetballen Ook :) )
En verder op de Kruislaan (bij Zeeburgia) heb ik bij de NS gewerkt.
Die School voor blindengeleidenhonden is geopend in 1935. Ik vond in de Beeldbank nog een plaatje van het oefenterrein.

Oefenterrein Hondenschool.jpg
Oefenterrein Hondenschool.jpg (119.76 KiB) 1156 keer bekeken
Ga vooral door met het vertellen van de verhalen. :-D
Groet, Paul G.

Jinny

Bericht door Jinny » 06 feb 2018 21:41

Even achteraf, ik ben en was geen zielepiet.
Ik heb me best wel staande gehouden.

Wou ik ff melden.
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Geep

Bericht door Geep » 06 feb 2018 22:34

Patru hallo
Geld voor de tram had ik niet, of ik moest het jatten. Ik kreeg wel eens een zinken dubbeltje, als ik voor de buuf van 1 hoog een boodschapje had gedaan.
Ik wil niet zielig zijn, of huilbuien opvoeren, mijn vader zoop, m’n moeder hield van stevig roken, als beloning voor mij ’n pak op mijn flikker.
Mogelijk om te voorkomen dat ik beide zou uitvoeren!
Snap je nu waarom ik de stad goed ken, ik zwierf, door Amsterdam heen, van Ransdorp, naar de Jodenketting, van het Amstelstation naar de Sterrenbuurt zover mogelijk, uit de buurt van het binnegasthuis, vlak naast de Oudemanhuispoort zat de kinderpolitie!!
Met m’n hondje lopend, naar Bosplan, langs de bosbaan effe doorlopen naar het Sschiphol van toen! Oja, ook nog effe terug wandelen.. Lijn 9 richting het CS, stopte op het Waterlooplein, het deel van de vodde, lorre, en de troep met veel vlooie! Richting Oost, in de nieuwe Amstelstraat, bij de Nije Sjoel, nu het Joodsmuseum.
Teddie mocht niet mee, naar die blinde school.

Mijn gade weet ook dat ik, ondank m’n huidge jonge jaren, zomaar is ‘n een dag, ergens in NLD. in me uppie rond zwerf.
Vrgr. Geep

BS.

Bericht door BS. » 07 feb 2018 10:03

Patru schreef:
06 feb 2018 11:38
Leuke discussie.
Groet, Paul G.
Zeker een leuke discussie, ik krijg soms een rilling van die
verhalen van Geep, wat heeft die man in zijn jeugd wat meegemaakt.
Maarrrrrrrrrrrrrrrrr hoort die discussie wel op topic SMN?
Die indrukwekkende verhalen van Geep horen eigenlijk in een nieuw onderwerp thuis
en wel: ( "Klote jeugd" )

M.v.g. Bertus.

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 07 feb 2018 10:25

Die indrukwekkende verhalen van Geep
Die staan o.a. in het topic "Toen geluk nog heel gewoon was", Bertus. :wink:
Geep heeft nu eenmaal bij de SMN gevaren, vandaar dat hij ook op dit topic reageert.
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

BS.

Bericht door BS. » 07 feb 2018 10:44

Oké Jos,

Je zult maar zo'n jeugd hebben gehad als Geep. :( :shock:

Gr. Bertus.

Geep

Bericht door Geep » 07 feb 2018 13:22

Ik gun het niemand, daarom is er absoluut geen nageslacht..!

Ik beklaag wel diegene, die ooit mijn rotzooi moet opruimen.
Vooral als je jeugd, vastgespijkerd is op het Waterlooplein, en bij Jack Maandag.
Na mijn laatste reis moest ik van boord meer wegsjouwen als wat ik ooit op m'n eerste reis meebracht.
Vrgr.Geep.

Patru

Bericht door Patru » 07 feb 2018 16:29

Tja Bertus,
Het begon allemaal wat pagina's terug met een statiefoto van de hoge heren links en rechts van directeur Hans Warning van de SMN.
Dat werd een beschouwing over petten- en kledingvoorschriften en over normen en waarden aan boord.
Ach, wat maakt het uit. Ik vind het de charme van het forum dat het kan.

Terug dan naar Mörzer Bruijns en de Neder Linge. Vanaf de nieuwbouw van de Linge heb ik 3 reizen met de man gemaakt en eigenlijk nooit een centje pijn gehad. In het begin was hij wel wat karig met boordgeld, maar dat werd al snel versoepeld en kon je de grotere aankopen aan boord ook met gewoon geld betalen.
De Neder Linge was op 29 juli 1967 het laatste nieuwe schip dat afmeerde aan de Sumatrakade.
Later is de hele handel verplaatst naar de Vlothaven.

Neder Linge 29-7-1967.jpg
Neder Linge 29-7-1967.jpg (69.63 KiB) 920 keer bekeken
En nog proficiat met de (benauwde) overwinning van PEC aan de Ceintuurbaan. :)
Groet, Paul G

Patru

Bericht door Patru » 08 feb 2018 21:44

Foto's van de Tabinta; deze ben ik nog niet tegen ben gekomen op het topic.

Op 12 september 1948 de aankomst in Amsterdam. Met hulp van Maria Henriëtte Goedkoop.

Tabinta 12-09-1948 Amsterdam.jpg
Tabinta 12-09-1948 Amsterdam.jpg (68 KiB) 773 keer bekeken
Tabinta Tandjong Priok.jpg
Tabinta Tandjong Priok.jpg (67.49 KiB) 773 keer bekeken
En langs de kant in Tandjong Priok.
De matroos achterop staat verlangend te kijken of hij de Radio Bar in Kampong Kotja kan ontwaren. :-D
Groet, Paul G.

Geep

Bericht door Geep » 08 feb 2018 22:42

Klote kleuter - jeugd!
Moed hebben tegen gezag, wie ook!!
Mijn geboorteplaats, West-Friesstadje honderden jaren lang, een rijk en voortvarend stadje, aan de westkant v/d Zuiderzee. Is nog te zien, aan de verloren rijkdom, in de vissers en de boerenhoek.
Ferme stronteigenwijze hardnekkige boeren, visserlui woeste haring, paling en
mosselen vreters. Erger volk dan ,,henkuzers’’ bestaan er niet
Met het paalkistrecht, geschonken op 9-2-1573 een beloning van hogerhand, wegens het wegjagen, van spaanse wijnzuipers en olijfvreters.
Een (konkel) stadje binnen de vesting, met 31 geloofrichtingen!
Leugenbanken, bij de visafslag, aan de havenkant.
Grote schrik van Enkhuizen, de christelijke gemeenschap, stapt mijn opa. (dove Dirk) stapt rond, 1896 over van christen naar de rooien werd begin 1900, de 1e volgeling van de afvallige rooie friese dominee, Ferdinand Domela Nieuwenhuis. *)
Opa Dirk, weekte zich los van de zwarte kousen kerken. De Krakatau knal was een zuchtje, vergeleken met wat opa toen teweeg bracht.
Mijn moeder groeide in die omgeving op.
Was en bleef haar hele leven extreem fanatiek rood!
Dit is het politieke voorspel,
Ergens in 1934, wordt mijn kiel gelegd, te water gelaten half ’35. Ik was laatse van de vier zonen, op rij. Midden in de magere crisis-jaren
Werd jaren later wel gedoopt, kreeg de naam ,,Geep’’ van Neptunis; (papa Nelis; mijn zeevader). staat helaas niet in mijn monsterboekje.
3 Broers m’n voorgangers hebben niet de levenskans † gekregen, Abraham te mogen ontmoeten!
Mijn 1e broer haalde niet eens ‘n volle week, de 2e mijn lievelings broer is na de afbouw, en kort na de te waterlating v/d Oranje, aan Tbc overleden. Werd niet ouder, dan 17 jaar. Ik moest nog 6 jaar worden! Tijdens mijn vaartijd op de Oranje zag ik elke dag, zijn bijdrage van zijn werkzaamheden, gieten en graveren van hutnummers & rang/naam - aanduidings messingschiltjes bordjes. Ik heb van mijn werkterein, nergens, een bordje meegenomen….noch die van mijn eigen hut!
Mijn 3e broer, och….hij was negen jaar ouder dan ik; meer weet ik niet, hij was er!
Heb niet veel voor hem over. Pesten, trijteren en vernielen.
Hij was half in de 2e WO. Spoorloos, zoek! Ver na de capitulatie, kwam hij als vluchteling, als ondergedoken zwerver uit de door de gealieerde bezette zones.
Wil zijn levensgeschiedenis en maritiem verleden, niet bezoedelen, door verkeerde stappen!
In zijn te vroeg levenseinde kwam hij toch tot ontdekking, dat er ergens tussen hem en mij iets verkeerd is beoordeeld.
Eindelijk kan ik de verschrikking v/d 2e wereldoorlog achter mij laten. Toch nog als 9 jarig straatjochie, op Maandag 7 mei 1945 het trieste schietincident op de Dam,
meemaken. Door diverse omstandigheden gaat het mij niet goed, mijn leventje gaat ook naar een eind, verschillende instantie’s schieten te hulp, juist omdat mijn ouders, al twee kinderen kwijt zijn. Mijn vaders directeur, neemt alle kosten op zich!
Dinsdag 7 Augustus 1945, vertrek ik naar Zwitserland, gelijk met een Rode Kruis kindertransport!
Kom terecht, bij een dominee’s gezin! Twee lieve mensen. Met hartelijk pleegbroers, ’n rustig bedaard, dienstmeisje. Krijg een eigen kamertje. Met een mooi uitzicht over een breeddal. Rust. Die stilte is mij lang bij gebleven, totdat de geitenkuddes, en de koeien naar stal gebracht werden.
Vriendelijke koebellen! Zingende; schapen en geiten klokjes. ,,Wilkomme im der Schwiets!’’
Na ruim anderhalf jaar later. Jankend terug. Alleen. Wel hield de conducteur mij in de gaten, af en toe kwam er ook wel eens treinpassagier bij mij in de coepè. Heel vroeg zetten mijn pleegouders mij in Basel SBB op trein! 15 Nov. 1946 10 uur s’avonds precies op de verjaardag van mijn vader! sta ik bij de Kon. Wachtkamer met mijn twee koffers. En een tasje met snoep, koek, drinken en broodjes. Ontvangst niemand! Zeul de koffers om en om steeds ‘n endje verder. Ruim een uur later, bel ik aan, mijn koffers worden opgehaald, boven aan de trap staat een hondje, nieuwsgierig te kijken….Het eerste wat mijn moeder snerend spottend, vraagt / zegt; en hoe was het bij de Fariceers…..?
Jankend ben ik de trap afgerend. Heb mij een paar dagen verstopt, in ’n uitgesloopt huis.
Paar dagen later ben ik naar mijn schooljuf gegaan. De school was dichtbij, heb ook een paar dagen bij haar gelogeerd. Zij is met mij naar ons huis gegaan, ik moest onderaan de trap wachten tot zij mij zou roepen.
Die Fariceers, hebben er wel voor gezorgd dat ik in leven bleef!!

Thuis was de situatie niet verbeterd, na een ongeval aan boord was hij niet meer in staat te varen of te werken
Mijn vader zoop als een ketter, als een hoerenloper, als ’n bootsman!
Een vent die het gezin ontwrichte, stomdronken, op de derde boventrap, met een gore, gore sneer, en beschuldiging naar mijn moeder, ik was in de keuken, kool aan het snijden, binnen een tel, stond ik boven hem! Klaar om te steken. Buurman Noorland, mijn moeder gaven een schreeuw ,,Geepie’’
Hij toch, zijn leven lief had, met een rotgang schoof hij de trap af
Die gannef heeft mij jaren hierna een keer op de Oranje opgezocht, ik heb hem laten verwijderen.
Meerdere volwassenen, onderwijzers, chefs, familieleden, leidinggevende met strepen hebben mij, in mijn leven teleur gesteld.
Helaas, tot mijn moeder aan toe. Zij was zwaar verbitterd, haar leven was in alles hopeloos ont spoord. Wel de ene sigaret na de andere, en ik….? zelfs ’n zakcentje, kreeg ik geeneens.
Mijn vader was niet de man die haar steunde, met haar verlies en verdriet. Hij had meer aandacht voor drank! Op zijn manier medelijden met vrouwen, die verweg buitengaats woonde,
Terwijl Blonde Moppie. Schele Tillie, en Manke Thea om de hoek, Groenburgwal dag en nacht spreekuur hielden **)
Ruim anderhalve Km. verder op, had hij veel meer keus, op en rond het Ouwekerksplein.
In een mooie stralende knusse rode omgeving.
Waarom deze geschiedenis, wil u graag, bekennen, ik ben hard geworden, teleurgesteld in mijn familie, teleur gesteld, in mijn vader, voor die arme kindertjes, de chocoladerantsoen van boord uitdeeld in Hamburg die, die rot oorlog hadden meegemaakt, hij bracht kadotjes mee, voor de buurkinderen. Die arme kindertjes hadden geen schoenen aan hun pootjes. Ik zelf, groeide hard elke 6 of 7 maanden moet ik andere schoenen aan mijn poten, ik afgetrapt schoenen kopen op het waterlooplein, Ik moest van de ambachtschool af, einde toekomst om dat die klootzak geen geld meer inbracht wegens een ongeluk aan boord.
Mijn jong leven gun ik niemand, geen mens! Ik had nooit gedacht dat een kapitein, zich niet even voorstelt, bekend maakt en mij wel uitvoeterd. Ik had nooit kunnen denken dat een goede vriend, van mijn vader ’n vriend die ik als kind hebt meegemaak, als oom, aansprak dat die kapitein zo sadistis was, macht had om op die manier puppies, te behandelen, teleurgesteld in mijn 5e & 6e klasmeester die mij een pak slaag onterecht op men donder gaf, omdat ik aangewezen werd door een klasgenoot, die vermoede dat ik spullen uit de jassen van men klasgenoten stal. U gelooft het niet als ik met zo’n verhaal thuis kwam kreeg ik van mijn moeder, er nog een paar klappen bij
M’n chefkok die precies wist hoe de vork in de steel zat zonder een woord van bijval mij onterecht door een kapitein, laat schofferen, terwijl die vetloodsjood, gewoon een andere kant op keek.

Heb Isaak, Jacob en Jozef een plezierige tijd toegewenst, mijn blote teenmuilen heb ik voor de komende jaren alvast netjes opgeruimd.

Nee, U hebt gelijk het is geen onderwerp, voor kombuis-geouwehoer, ik wil alleen aangeven ondanks mijn status, mens blijf; op kwam voor mijn jongens, voor mijn jongens was ik verantwoordelijk,
Ook mijn laatste uren verantwoordelijk op ss. ,,Zuiderkruis’’ onder vlag van de SMN, onbekende personen, komen bij mij niet aan boord!
Ook niet door onze voordeur!

*) Hierbij onthul vaag mijn afkomst, Voor U allen, blijf ik ,,gewoon’’ Geep!

**) Wegens, privacy, zijn de namen, niet de juiste!
Vrgr. Geep.

Plaats reactie