Pagina 719 van 907

Re: SMN

Geplaatst: 25 apr 2018 16:15
door Da Silva
Ik neem aan dat dit een ruimbrand was. Ik weet niet hoe het met de stabiliteit is, maar je kunt er niet onbeperkt water in blijven pompen. Misschien werd er tussen door ook nog gelenst. Ik heb geen idee.
Mario

Re: SMN

Geplaatst: 25 apr 2018 20:50
door Lupo
Het is jammer dat zijn verhaal op pagina 355 verdwenen is. Wellicht dat Luijt Postma het namens Ruud nogmaals wil plaatsen.
Brand Karimata
Het verhaal staat er wel, helaas zijn de foto's verdwenen.

Re: SMN

Geplaatst: 25 apr 2018 23:52
door Harry G. Hogeboom
maar je kunt er niet onbeperkt water in blijven pompen
Brand EN vol met bluswater........de doodsteek van de ouwe "Oranje"

Re: SMN

Geplaatst: 26 apr 2018 11:37
door b-bootsman
Goedemorgen Heren.

Ik vond er nog ééntje op S.N.

Groet Bob.V.

Re: SMN

Geplaatst: 26 apr 2018 12:08
door Da Silva
Mooie foto Bob.
Grt
Mario

Re: SMN

Geplaatst: 26 apr 2018 19:10
door Bertus.
.

Re: SMN

Geplaatst: 27 apr 2018 17:17
door Patru (R.I.P)
Lupo schreef: 25 apr 2018 20:50Het verhaal staat er wel, helaas zijn de foto's verdwenen.
Het ging mij om het artikel uit de SMN-nieuws van mei 1969 dat op pagina 355 heeft gestaan. Ik heb zelf wel een kopie, maar helaas van mindere kwaliteit.

Mooie aanvulling Bob die foto.

Ik vond ook nog een plaatje over heel iets anders.
Op de reis die de Karimata na die brand maakte werd in Port Swettenham een luchttol uitgeleend aan de Rotti, die schade aan de schroef had.
De technische mannen van de Rotti haalden een omgebogen deel van een schroefblad weg. Curieus zoiets. :-D

Karimata-Rotti SMN-nieuws 11-1969.jpg
Karimata-Rotti SMN-nieuws 11-1969.jpg (183.39 KiB) 5628 keer bekeken
Groet, Paul G.

Re: SMN

Geplaatst: 02 mei 2018 15:33
door b-bootsman
Goedemiddag Heren.

Kwam deze tegen bij STS de ex Batjan,paar mooie reizen op gemaakt :wink:
Misschien al eens eerder geplaatst maar wat maakt het uit 8)
Groet Bob.V.

Re: SMN

Geplaatst: 02 mei 2018 16:09
door Lupo
Ik vond ook nog een plaatje over heel iets anders.
Op de reis die de Karimata na die brand maakte werd in Port Swettenham een luchttol uitgeleend aan de Rotti, die schade aan de schroef had.
De technische mannen van de Rotti haalden een omgebogen deel van een schroefblad weg. Curieus zoiets. :-D


:roll: Ooit heb ik dat met een beschadigde schroef van een bb-motor gedaan. De spoed raakte volledig in onbalans daardoor. Hoe hebben ze hiermee
op eigen kracht naar een dok kunnen varen? :(

Re: SMN

Geplaatst: 02 mei 2018 18:02
door v+d
De schroef van dat schip maakte op de dokreis wellicht 50 omwentelingen per minuut, aannemende dat ze met verminderd toerental op pad gingen.
Het maximum was iets in de buurt van 115 o/min. De schroef van jou slagroomklopper liep wel 600 o/min, dat scheelt wel iets. Bovendien ligt een scheepsschroefas goed gelagerd in een groot brok staal dat is bij een buitenboordmotor wel even anders.