SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 2965
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door rspeur » 18 nov 2018 17:42

Waarvan akte Geep,
René
Kombuispraat 1.10.16 (23) Akkie, Bert, Geep en Jos.JPG
Kombuispraat 1.10.16 (23) Akkie, Bert, Geep en Jos.JPG (133.89 KiB) 4438 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

starane
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2017 14:23

Re: SMN ms BATU

Bericht door starane » 26 nov 2018 14:42

Hoofdmotor "BATU: van de brug af bediend. Geslaagde proeftocht op donderdag 12 oktober 1967. Het was het eerste koopvaardij schip op afstand bediening in NL, daarna volgde de ms. "NEDRE RIJN".

De 42e reis van de "BATU" vertrok van de Javakade op 14 oktober 1967.
Naar Azie moest dit via de Kaaproute. Na de 6 daagse oorlog tussen Israel en zijn buurlanden Egypte, Jordanie en Syrie was er een Zues blokkade van 1967 - 1975.

14 oktober kustreis Hamburg - Bremen.
28 oktober 1967 vertrek Rotterdam / zee
2 november Las Palmas / zee
16-17 november Durban , brandstof olie laden /zee.
28-3 november rede en kade Colombo /zee
13- 23 november Karachi / zee.
25 december - 7 januari 1968 rede en kade Bombay. / zee
9-11 januari Colombo / zee
4 - 5 februari Casablanca / zee
9 - 10 februari Le Havre / zee
14 februari Rotterdam

archief Ane C. Starrenburg. was toen 4e WTK
de bijlagen van de proefvaart kan ik niet versturen het high tec systeem van kombuispraat is er niet geschikt voor

Patru
Berichten: 2304
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN ms BATU

Bericht door Patru » 26 nov 2018 16:09

starane schreef:
26 nov 2018 14:42
Hoofdmotor "BATU: van de brug af bediend. Geslaagde proeftocht op donderdag 12 oktober 1967. Het was het eerste koopvaardij schip op afstand bediening in NL, daarna volgde de ms. "NEDRE RIJN".
Hallo Starane. Het aangehaalde kan niet kloppen zo.
De Batu is van de NDSM overgedragen naar de SMN op 7 juli 1957. De proeftocht was vlak daarvoor.
Hier het schip aan de afbouwsteiger. De foto is al eens eerder geplaatst maar is zo mooi. :-D

Batu aan afbouwsteiger NDSM 1957.jpg
Batu aan afbouwsteiger NDSM 1957.jpg (116.05 KiB) 4139 keer bekeken
Kunnen van die bijlagen van de proefvaart niet eenvoudig foto's gemaakt worden.
Ze zullen vast wel interresant zijn. :)
Groet, Paul G.

BenW
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: SMN

Bericht door BenW » 26 nov 2018 18:22

@Paul: de opmerking van Starane klopt wel. Het betreft namelijk de proeftocht ná de ombouw naar een gedeeltelijk geautomatiseerde machinekamer waarbij o.a. de hoofdmotor vanaf de brug bediend kon worden en de 1-mans wachtbezetting werd ingevoerd. De handgestookte hulpketel werd ook geautomatiseerd en nog wat zaken werden aangepast. De functie van olie- of motorman van de wacht kwam hierdoor te vervallen. Eventuele 5e wtk’s van de wacht dus ook. Bleef dus alleen over dat de 4e, 3e of 2e wtk de wacht liepen. Er bleef één 5e of ass.wtk over en die ging de dagdienst in. Hij loste dan de 2e af op de platvoetwacht van 1700 tot 1800 uur.
Groet, Ben

Patru
Berichten: 2304
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 26 nov 2018 18:55

Ben,
Bedankt voor de toelichting.
Dan heb ik dat verkeerd opgevat.
De L-klasse uit begin 1967 was ook al voor een groot deel geautomatiseerd.
Groet, Paul G.

Kees Hagen
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59

Re: SMN

Bericht door Kees Hagen » 26 nov 2018 21:26

Was de Batu echt de eerste? Op de L-schepen zat een zogenaamd "Fokkerkastje" met logica voor het op juiste wijze uitvoeren van commando's bij brugbediening, was dat op de Batu ook? Ook de Es-schepen van de KNSM hadden brugbediening met de "Fokkerkast". Een vroege toepassing van digitale techniek. In mijn stageperiode heb ik de werking ervan helemaal uitgepuzzeld en beschreven. Later ontdekte ik dat een leraar motoren van de machinistenschool dat stuk van mij in zijn lesmateriaal verwerkt had!

BenW
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jul 2013 19:57

Re: SMN

Bericht door BenW » 26 nov 2018 23:40

@Kees: de Batu was inderdaad niet het eerste schip met brugbediening in Nederland. In 1964 waren er al een 25-tal kustvaarders van 1100 ton dwt met volautomatisch pneumatische brugbediening van Westinghouse.
Ook de Ba-boten van de SMN (behalve de Bawean) werden voorzien van de Westinghouse brugbediening (Technisch Bureau Meijwaard als ik mij goed herinner).
Welke L-boten bedoel je? De Laarderkerk en de Schiekerk hadden inderdaad Fokkerkasten.
Groet, Ben

Patru
Berichten: 2304
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 28 nov 2018 22:10

Bootsman Jaap Bakker van de Batu in 1920. Mooi pakkie. :-D

Batu 1920 Bootsman Jaap Bakker.jpg
Batu 1920 Bootsman Jaap Bakker.jpg (98.17 KiB) 3828 keer bekeken
Groet, Paul G.

P.S. Voor Ben. Ik weet niet welke Kees Hagen bedoelde, maar met de L-klasse bedoel ik:
Leuve- en Loire Lloyd van de KRL en de Neder Linge en -Lek van de SMN.

Patru
Berichten: 2304
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 03 dec 2018 21:28

Uit de oude doos. Datum 2 februari 1936.
De Manoeran had in het Noordzeekanaal op de uitreis een aanvaring met de Algenib van Van Nievelt.
De Algenib liep uit het roer en dwars voor de Manoeran. De wederzijdse schade was behoorlijk.


Noordzeekanaal 5-2-1936.jpg
Noordzeekanaal 5-2-1936.jpg (122.28 KiB) 3558 keer bekeken
Algenib 5-2-1936 Noordzeekanaal.jpg
Algenib 5-2-1936 Noordzeekanaal.jpg (82.43 KiB) 3558 keer bekeken
Manoeran 6-2-1936.jpg
Manoeran 6-2-1936.jpg (205.22 KiB) 3558 keer bekeken
De Algenib was van de schrik zijn G kwijt. :)
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3632
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: SMN

Bericht door Allen » 03 dec 2018 23:50

RADJA vs ESSO BRISTOL
Radja vs Esso Bristol001.JPG
Radja vs Esso Bristol001.JPG (117.54 KiB) 3491 keer bekeken


UITSPRAAK
Radja vs Esso Bristol002 Uitspraak001.JPG
Radja vs Esso Bristol002 Uitspraak001.JPG (294.05 KiB) 3491 keer bekeken
Radja vs Esso Bristol002 Uitspraak003.JPG
Radja vs Esso Bristol002 Uitspraak003.JPG (306.91 KiB) 3491 keer bekeken
Radja vs Esso Bristol002 Uitspraak005.JPG
Radja vs Esso Bristol002 Uitspraak005.JPG (302.08 KiB) 3491 keer bekeken
Radja vs Esso Bristol002 Uitspraak007.JPG
Radja vs Esso Bristol002 Uitspraak007.JPG (222.44 KiB) 3491 keer bekeken


Foto's, klik op onderstaande link.
Voor bijschrift, klik op een foto.
>>>
RADJA vs ESSO BRISTOL
Grtn @Allen

Kees Hagen
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59

Re: SMN

Bericht door Kees Hagen » 04 dec 2018 17:02

In mijn bericht van 26 november bedoelde ik de Loire. (en Leuve, Linge en Lek)

Knopenkees
Berichten: 178
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: SMN

Bericht door Knopenkees » 11 dec 2018 09:19

Kerstboom SMN 100 dpi.png
Kerstboom SMN 100 dpi.png (517.14 KiB) 3023 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: SMN

Bericht door Sparkymul » 14 dec 2018 14:34

Bijgaande foto vond ik in een kringloopwinkel...

Vroeger maakte men mooie portretfoto's trots in uniform...

Op de achterzijde staat o.a. Jan Bijl HWTK bij de Stoomvaartmaatschappij Nederland. Geboren 10 februari 1908 te Den Helder, overleden 25 april 1980. Wellicht hebben sommige SMN-ers hem nog gekend.

Sparkymul
Bijlagen
Jan Bijl.jpg
Jan Bijl.jpg (23.31 KiB) 2756 keer bekeken

Patru
Berichten: 2304
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 14 dec 2018 16:02

Mooie foto.
Zijn naam komt op 2 bemanningslijsten van de Karimun voor.

KARIMUNreis49.jpg
KARIMUNreis49.jpg (36.43 KiB) 2722 keer bekeken
KARIMUNreis51.jpg
KARIMUNreis51.jpg (40.24 KiB) 2722 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: SMN

Bericht door Sparkymul » 14 dec 2018 17:48

Hartelijk dank Paul voor de plaatsinglijsten...

Volgens Delpher was de Karimun op 3 april 1965 net gereed met de gebruikelijke West-Europese kustreis en op weg naar de Oost, naar Manilla. (reis 49) Op 12 september bevond de Karimun zich weer in de Europese wateren. (reis 51) Een rondreis kreeg bij de Nederland kennelijk 2 reisnummers.

Sparkymul

v+d
Berichten: 5617
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: SMN

Bericht door v+d » 17 dec 2018 11:00

Met Jan Bijl heb ik gevaren op een van de HWALbootjes van de SMN, zo uit het blote hoofd dacht ik dat hij een tracheacanule had waardoor hij zich verstaanbaar kon maken.
Ik kon wel goed met hem opschieten, grote vriendelijke man waar je ook nog eens iets van kon leren en die je al snel werk toevertrouwde dat eigenlijk niet voor een 5de machinist bedoeld was zoals bij manoeuvreren de hoofdmotor bedienen.
Zo'n foto hoort eigenlijk niet bij de kringloop terecht te komen.

Plaats reactie