SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6791
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: SMN

Bericht door jdbvos » 21 feb 2019 11:24

Roy, met knippen&plakken kun je heel wat bereiken....
...en in Win10 is dat al helemaal een makkie...
Ik kan me niet voorstellen dat je deze procedures niet zou kennen, maar er is altijd wel iemand bij wie de luikhooffies opengaan :-D

Vergroot een foto zover mogelijk uit, druk dan met de duim op de toets met het Windows-logo en houdt ingedrukt, met je pink op de shift-toets en houdt ingedrukt, dan de wijsvinger even op de s-toets, en dan kun je alle toetsen loslaten.
Het beeld wordt nu vaag, en met de muis een beginpunt van je gewenste beeld L-aanklikken en aangeklikt houden, en sleep dat kruisje naar het tegenovergelegen gewenste punt, en laat de muisknop los.
Ikzelf heb Paint standaard onder op de taakbalk staan, maar open anders uit "Accessoires" Paint, klik op "plakken"
Nu kun je mbv "opslaan als" de foto opslaan...

Ergens op je toetsenbord zie je een knop met "prt sc" of een andere benaming voor "print screen"
Alweer met Paint en "plakken" en "opslaan als" en dan heb je een (lifesize) foto van je beeldscherm.
En met het Win10-app'je (in Verkenner je gewenste plaatje aanwijzen, en met R-muisklik "openen met" "Foto's" aankiezen en dan daarin "bewerken" en "bijsnijden & draaien" heb je het gewenste stukkie eveneens...

De resolutie is natuurlijk nooit zoals het origineel (ze zijn bij zo'n website ook niet gek), en is vaak per website verschillend... Zoek een website met gewenste foto met de hoogste resolutie !
Zo'n foto kan je dan zoeken met bijv Image-raider http://www.imageraider.nl/
Greetz!
Jan DB Vos

Chr.Vr.
Berichten: 429
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: SMN

Bericht door Chr.Vr. » 21 feb 2019 12:16

Roy ,
De bok, Werkspoor , is eigenlijk twee in een , boven een giek die zwenkt met bediening , daar onder het normale bokken gebeuren
Chris

roy
Berichten: 10845
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door roy » 21 feb 2019 12:22

Ja, dat had ik ook gezien Chris.
Dat bedoelde ik met de vooruitstrevendheid van werf "De Gusto". Bij bokken met een fying jip kon dat weer niet. Ik ken trouwens geen 2e bok die zo'n draaibaar kraantje op de hoofdbok had staan.
Maar, we staan open voor verdere info. Wel een beetje off topic, maar we worden er wel weer wijzer van...…….. :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

roy
Berichten: 10845
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door roy » 21 feb 2019 12:28

Ik heb je aanwijzing uitgeprint Jan.
Toch eens kijken of ook ik er wat verder mee kom...………… :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6791
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: SMN

Bericht door jdbvos » 21 feb 2019 13:36

De site met aangeklikte thumbnail vergroot...
printscreen.jpg
printscreen.jpg (77.88 KiB) 1138 keer bekeken
selecteren...
printscreen select.jpg
printscreen select.jpg (70.11 KiB) 1138 keer bekeken
en resultaat...
resultaat.jpg
resultaat.jpg (66.73 KiB) 1138 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3626
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: SMN

Bericht door Allen » 21 feb 2019 13:50

@Jan, sommige computteraars zijn ware acrobaten. :mrgreen:

@Roy mocht je het toch niet doorhebben, kijk dan ook even bij Helpdesk.
'kHeb ter wat plaaties bijgedaan. :-D

>>> http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... 34#p393934
Grtn @Allen

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: SMN

Bericht door Breeze » 21 feb 2019 16:50

Bedankt voor deze info aangaande de Werkspoor kraan
Patru schreef:
21 feb 2019 08:53
Hier staan meer plaatjes van die kraan.
Ik meen toch dat hij door Gusto is gebouwd voor Werkspoor.
In 1989 kwam ik bij Gusto Engineering en toen was het trauma van de werfsluiting al ruim 10 jaar geleden.
Ik sloeg aan omdat die roterende giek inderdaad toch wel heel bijzonder is en, zoals gezegd, waarschijnlijk eenmalig is uitgevoerd.
Het is al vele malen gezegd en geschreven, Gusto was een veelzijdige, innovatieve werf die risico's dorst te nemen. En dat ging ook wel eens mis. In mijn tijd was er alleen nog aandacht voor offshore (zware kranen) en de FPSO's van SBM. Maar de werfgeschiedenis moet niet vergeten worden en omvat roemruchte producten zoals tinmolens, baggerschepen, veerboten, enz. Townsend Thorensen was een vaste klant, zoals met de Herald of Free Enterprise.

Een groepje oud collega's is bezig om de Gustogeschiedenis uit te pluizen. Ik zal eens vragen of ze die Werkspoor-bok al zijn tegengekomen.

Adri

roy
Berichten: 10845
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door roy » 21 feb 2019 18:42

Nieuwsbrieven van De Gusto ontvang ik al enige tijd.
Helaas ben ik die Werkspoor kraan nog niet tegengekomen.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Patru
Berichten: 2224
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 21 feb 2019 18:50

Op deze site van Gusto staat e.e.a.
https://werf-gusto.com/?attachment_id=9170
Maar die kraan zag er bij de nieuwbouw anders uit.

Drijvende kraan Werkspoor-3.jpg
Drijvende kraan Werkspoor-3.jpg (88.94 KiB) 1040 keer bekeken
Ik vermoed dat de kraan ten prooi is gevallen aan de vernielzucht van de bezetter aan het eind van de oorlog.
Mogelijk heeft Werkspoor de kraan zelf weer opgebouwd, maar ik kan daar niets over vinden.
Wellicht kan Adri bij zijn Gusto relaties navragen of ze er iets van weten.
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: SMN

Bericht door Breeze » 21 feb 2019 19:04

Afbeelding
Hier de naoorlogse ten voeten uit. Als WS dat zelf heeft gerestaureerd, dan hebben ze dat wel heel grondig gedaan. Want er zijn grote verschillen met de vooroorlogse WS bok. Het aftoppen was niet mogelijk en nu wel. De reikwijdteverstelling ging middels een trolley bovenop. En die rondtollende giek ziet er ook niet helemaal hetzelfde uit. Alleen het dekhuis lijkt wel hetzelfde.
Mijn inschatting: een compleet nieuwe drijvende bok, misschien wel met geld van meneer (ex generaal) Marshall.

Adri

Edit: ik betwijfel bij nader inzien of de naoorlogse kan aftoppen, zie geen versteldraden en het is ook lastig met die tolgiek, want die moet horizontaal blijven.

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2297
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: SMN

Bericht door leo-shof » 21 feb 2019 22:59

Het lijkt me meer een loopkat kraan
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !

LEO

Patru
Berichten: 2224
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 22 feb 2019 17:25

Nog een plaatje gevonden van de kraan in actie bij de nieuwbouw van de Stelplaats 3 op de kop van de Dijksgracht, waar voordien de NSM was.
Ik spit toch nog even verder om boven water te krijgen wat er op het eind van WO2 gebeurd is met die kraan.
Het bovenste draaibare gedeelte lijkt mij op de nieuwe precies hetzelfde als op de oude.

Werkspoor 1930 Bouw Stelplaats 3.jpg
Werkspoor 1930 Bouw Stelplaats 3.jpg (184.55 KiB) 842 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: SMN

Bericht door Breeze » 23 feb 2019 13:22

Patru schreef:
22 feb 2019 17:25
Ik spit toch nog even verder om boven water te krijgen wat er op het eind van WO2 gebeurd is met die kraan.
Ben benieuwd Paul. We zijn wel aan het zigzaggen, maar van Harry mocht dat altijd en ik geloof dat Jos er ook nooit veel moeite mee had.

Patru schreef:
22 feb 2019 17:25
Het bovenste draaibare gedeelte lijkt mij op de nieuwe precies hetzelfde als op de oude.
Daar ben ik het wel mee eens. Ik had globaal gekeken naar verschillen en dacht dat het looppad met de leuningen bovenop, na de oorlog er niet meer was.

Afbeelding
Maar als je goed kijkt zitten het er geloof ik toch nog op. Dat ondersteunt de theorie dat er iets vreselijks is gebeurd met de bok, wellicht omstreeks 1945 en wellicht door toedoen van onze oosterburen, maar dat het ponton en de draaigiek zijn hergebruikt voor een compleet vernieuwde hijsbok.

De verschillen tussen voor- en naoorlogs zijn opvallend.

Afbeelding
De constructie van 1929 heeft een staander die voornamelijk op druk wordt belast en een steungiek die bestaat uit een vakwerk die de trek- en buigkrachten opneemt veroorzaakt door de krachten van de loopkat van de hoofdhijs, plus natuurlijk de krachten van de draaigiek (ik heb zelf maar wat benamingen verzonnen). De drukkrachten op de staander zijn fors en omdat de staander in langsrichting relatief dun is, daardoor weinig weerstandsmoment heeft, is hij dus gevoelig voor knik. Maar ik neem aan dat ze in 1928 in Schiedam daar wel uitgebreid aan hebben gerekend

Afbeelding
De naoorlogse constructie is in de richting van de klassieke drijvend bok. Met als verschil dat de giek niet kan aftoppen, zo te zien. Dus bij een klus buiten de regio Amsterdam moest er erg veel worden gedemonteerd om onder bruggen door te kunnen. In de giek komen alleen drukkrachten en in de tuidraden uiteraard alleen trekkrachten. Door de lichte hoek die de giek maakt worden de drukkrachten vergroot en er is dan ook een hulpgiek aangebracht, die de kniklengte flink verkleind en daarmee ook het knikgevaar.

Als jullie vinden dat dit hier niet interessant, te uitgebreid en misplaatst is, dan hoor ik het wel.

Adri

roy
Berichten: 10845
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: SMN

Bericht door roy » 23 feb 2019 13:53

Een pracht Adri !.
Jammer dat er geen apart topic voor ingeschoren is. Drijvende bokken hebben in Nederland altijd een grote rol gespeeld.
Was het niet bij bergingen, dan was het wel om zware stukkies aan boord van zeeschepen te plaatsen.
Ook de grote hoofdmotoren die in nieuwbouw zeeschepen geplaatst moesten worden werden steevast drijvende bokken voor ingezet. Voorbeelden te over.
Wat mij betreft, gewoon doorgaen !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 448
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: SMN

Bericht door Breeze » 23 feb 2019 19:04

Dank je Roy,

Over die drijvend bokken heb ik nog een anekdote. Ooit zat ik in de verkoop (sales in goed Nederlands) en probeerde ik bij een baggeraannemer annex kraanbedrijf in San Francisco de geweldige Nederlandse produkten aan de man te brengen. Dat is een heel moeilijke klus omdat die Yanks alles beter weten en beter kunnen maken en bovendien is het door de Jones Act en de Foreign Dredge Act wettelijk verboden om complete vaartuigen te importeren. Tot mijn niet geringe verbazing vertelde de baas van het kraanbedrijf, waar ik op bezoek was, dat hij de Nederlandse zware hijspraktijk met shearlegs (drijvende bokken) goed kende. En hij biechtte op dat hij alleen maar duurdere revolving cranes in bedrijf had, omdat zijn mensen niet kundig genoeg waren om te werken met de goedkopere shearlegs, want die vergen veel vakmanschap om te bedienen.

Adri
Laatst gewijzigd door Breeze op 23 feb 2019 19:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Patru
Berichten: 2224
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: SMN

Bericht door Patru » 23 feb 2019 19:25

Dank voor de toelichting Adri.
Bij het spitten naar informatie kom je uiteraard wel meer foto's tegen. De kraan werd voor meer klusjes in de haven gebruikt.
Ik denk dat Werkspoor blij was om die bok af en toe te verhuren.
Deze foto zet ik er nog in; ik vind hem zelf wel mooi.
De kraan is in juni 1931 druk met werkzaamheden achter het Centraal Station t.b.v. de nieuwe hefbrug over de oostelijke toegang.

Drijvende kraan Werkspoor juni 1931-1.jpg
Drijvende kraan Werkspoor juni 1931-1.jpg (142.05 KiB) 618 keer bekeken
Groet, Paul G.

Plaats reactie