De geschiedenis der Nederlandsche scheepvaart

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

De geschiedenis der Nederlandsche scheepvaart

Bericht door henkie »

Hallo Mede Kombuizers.

Gedurende enige tijd heb ik op diverse topics tekeningen geplaatst van diverse schepen uit het verleden.
Na overleg en veel, heel veel nadenken is bij mij het idee opgekomen om een nieuwe topic toe te voegen aan Kombuispraat.
met veel respect en dank aan al die gene die mij telkenmale een compliment gaven voor de tekeningen wil ik melding maken van het starten van een nieuwe topic genaamd:
De geschiedenis der nederlandsche scheepvaart.
het is mijn opzet om hier naast de tekeningen ook een stukje geschiedenis van het betreffende schip bij te plaatsen.
Al de te plaatsen tekeningen zijn in potlood uitgevoerd en op deze manier wil ik ze ook blijven presenteren.
Daar waar geen verhaal bij te vinden is doe ik een beroep op de mede kombuizers.
Mijn wens is dat dit aan slaat en dat er met veel plezier naar gekeken wordt.
Na dit verhaaltje zal ik een eerste aanzet geven om te laten zien wat of mijn bedoeling is

Groetjes
Henk Kuipers ( henkie)
scheepsnostalgie

henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

de geschiedenis der nederlandsche scheepvaart

Bericht door henkie »

Laat op de avond, ik kon het niet laten, alvast de eerste tekening die volgens mij aardig past in deze topic.
Het is de "Industrie "
Inde tijd dat de discussie op laaide over stalen schepen en of die wel konden drijven kwam de toenmalige rotterdamsche reder
Wm.Ruys J. dzn, inderdaad de mede oprichter van de K.P.M. in gesprek met zijn vriend Fob Smit. en gezamelijk besloten zij om de grote stap te maken om een stalen schip te bouwen. het werd de "Industrie "die in 1847 als Oost-Indiëvaarder het eerste nederlandsche schip dat geheel van staal was te water werd gelaten het was een schoenerbrik van ongeveer 250 ton
het betekende een nieuw tijdperk in de nederlandsche industrie.
scheepsnostalgie
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Henk,

Een pracht opening van dit topic !.
De "Industrie" stamt nog uit een tijd dat Willem Ruys het boekhouderschap over schepen had. Hij had dus nog niet de Rotterdamsche Lloyd opgericht. Mensen konden toen deelnemen in een schip, b.v. een twee en dertigste deel. Zo'n schip moest natuurlijk berederd worden en dat deed Willem Ruys dan ook. Zo is b.v. ook ene Phs Van Ommeren begonnen.
Beide heren zijn dus later echte reder geworden met eigen schepen.
Het typische van dit verhaal is wel dat dit anno nu weer precies middels C.V.s gaat. Een rederij als J.R.Shipping uit Harlingen is hier een duidelijk voorbeeld van. Commanditaire Vernootschappen zijn erg populair als beleggings opject. Als de economie weer terugloopt zijn de investeerders een stuk minder vrolijk !.
Tot slot; de Rotterdamsche Lloyd en de S.M.N., ( Stoomvaart Mij. Nederland ), waren de oprichters van de K.P.M. Hier ligt dan ook de kiem waar later de Nederlandsche Scheepvaart Unie uit ontstond en weer later het machtige Nedlloyd concern. De rest van de geschiedenis moge bekend wezen.

Ik kijk uit naar je volgende tekening. Dit is echt Genieten.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Bram

Bericht door Bram »

:-D Hoi Henk
Ik vind dit een prima zaak,en denk dat de meeste kombuizers dit helemaal eens zijn,want er zijn een hoop zwijgers onder ons,maar het gezegde luid:

Wie zwijgt stemt toe.

dus ga gewoon verder

Groets Bram :-D
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Hallo Henk, :-D

Goed idee!
Dat je er maar héél lang mee door mag gaan. :wink:

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Henk,
een fantastisch initiatief ! Ik neem aan dat het een groot aantal tekeningen zal zijn, anders begin je geen nieuw topic. Ga je er mee akkoord dat ik (of anderen) bij de zeilschepen in het kort het type beschrijf (als het er al niet bijstaat ) zoals b.v bij deze schoenerbrik.

Schoenerbrik.
Type tweemastzeilschip ontstaan omstreeks 1830. De fokkemast met mars- en bramsteng werd volledig vierkant getuigd. De grote mast, slechts met één steng verlengd, voerde een langsscheeps gaffelzeil met boom en een gaffeltopzeil. Naast de gebruikelijke voorzeilen voerde men tussen beide masten nog stagzeilen.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

de geschiedenis der nederlandsche scheepvaart

Bericht door henkie »

Roy,Bram,Albert en Wim,

Het doet mij goed dat deze topic zo aan slaat.
Zoals ik al eerder schreef was dit al een tijdje in mijn kop aan het ronddraaien, en jawel na een potje bier viel het precies op z'n plek.
Roy, het was een gok met welke tekening ik zou openen, ben blij dat dit de goede was, hij was die avond tegen 11.00 uur klaar.
de aanvullende info over dhr. Ruys was prima.
Bram , als de grote meerderheid blijft zwijgen, genieten ze er toch wel van dus gaan we gewoon door.
Albert, het liefste hoop ik dat deze topic inderdaa lang mag blijven bestaan en dat de intresse maar mag blijven .
Wim, het betreft een bescheiden collectie, ongeveer 80 stuks,en mijn streven is om de collectie maandelijks te vergroten, maar het begin is er,maar om ze er allemaal direct op te zetten zou ook niet goed zijn, de reacties en verdere informatie doet deze topic mede goed.
wat betreft jouw vraag, het is zeker goed en aanvullend als er zeker voor wat de zeilschepen verdere informatie bij komt, mij is ook niet alles bekend en ik denk dat het deze topic alleen maar meer diepte en inhoud geeft
groetjes
Henk
scheepsnostalgie
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

de geschiedenis der nederlandsche scheepvaart

Bericht door henkie »

Deze week toch maar er weer eentje er bij plaatsen, we maken wel een sprong in de tijd, maar om alles op jaartal te doen lijkt mij niet nodig

Dit keer de "oosterschelde "
het schip liep in 1917 in zwartsluis bij scheepswerf Appelo als driemast schoener van stapel voor rekening van de Hollandshe Algemene Atlantische Scheepv. mij
het was een van de laatste uit de generatie schoeners die in nederland gebouwd werden.
na het faillisement van de H.A.A.S. in 1921 kwam het in handen van de Groninger schoener kapitein Kramer, de gehele fam. heeft er tot 1939 mee gevaren op de noordzee, oostzee, middellandse zee en de atlantische kust van marokko.
Vanaf 1939 heeft zij respetievelijk onder Deense en Zweedse vlag gevaren tot zij in 1987 terug kwam in Nederland.
Restauratie was het doel, maar van de oorspronkelijke driemast schoener was niet veel meer te zien.
Toch begint de opgerichte stichting "het rotterdamse zeilschip"in 1990 aan dit karwei en in 1992 wordt de "nieuwe" "Oosterschelde" door Prinses Margriet in bedrijf gesteld.
groetjes
Henk
scheepsnostalgie
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Schoener.
Een 'schoener' is een langsgetuigd zeilschip met oorspronkelijk 2, maar later ook meer masten. De romp is lang en smal (4:1-verhouding) met een diep stekende kiel, en de spanten hebben over de gehele lengte een S-vorm. Kenmerkend voor de schoenertuigage is dat de achterste mast langer is dan de voorste.(met uitzondering van de vroege Europesche schoenergetuigde schepen van de 19e eeuw). Bij drie-mast schoeners kunnen de masten evenlang zijn, eventueel de middelste langer. De voorste mast (fokkemast) was vaak voorzien van twee razeilen. In West-Europa zijn rond 1900 veel schoeners gebruikt voor de kustvaart. Deze hadden een vlakke bodem, en waren soms voorzien van zij-zwaarden om de drift te beperken. Rond 1910 werden de eerste hulpmotoren ingebouwd. Het scheepstype raakte na 1920 in onbruik door de opkomende motor-kustvaart.
Eat your pie, before you die !
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

de geschiedenis der nederlandsche scheepvaart

Bericht door henkie »

Hallo Wim,

Prima zo die aanvullende informatie,
voor mijzelf is het ook een opsteker
Groet
Henk
scheepsnostalgie


Plaats reactie