Zeilvaart door de eeuwen heen.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Zeilvaart door de eeuwen heen.

Bericht door Albert »

Laten we meteen maar op de (semi) klassieke tour gaan.
De Bremer kogge.
Afbeelding

Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Albert,
je laat er gelukkig geen gras over groeien, bedankt. Ik kan het alleen niet nalaten er gelijk het onderstaande stukje bij te zetten.

De meest bekende middeleeuwse vrachtvaarder van Noordwest-Europa, ook als oorlogsschip gebruikt. Het schip staat veelvuldig op middeleeuwse stadszegels afgebeeld. Het beste beeld van een kogge geeft echter de in 1962 te Bremen geborgen kogge die in het Deutsches Schiffahrtsmusuem te Bremerhaven is gerestaureerd en tentoongesteld. De kogge was in de Hanze-tijd een fors, simpel en goedkoop te bouwen vrachtschip. Kogges hadden een lengte van 22 tot 24 meter en een laadvermogen tussen de 50 en 70 ton. Ze vervoerden de handelswaar van het Hanze-verbond van en naar Oostzee-havens. Een veertiende-eeuwse handelskogge had één mast met één ra, een mastkorf en een rechthoekig zeil. Het was een schip met een rechte, vallende voor- en achtersteven en dwarsbalken
door de huid om druk van flinke golven te weerstaan. Het was voor en achter gepiekt met een gladboordig vlak en overnaadse boorden. Op het achterkasteel stond een kaapstander. Er was waarschijnlijk ook een voorkasteel. Het sturen geschiedde met een stevenroer. Het dek van Middeleeuwse koggen bestond uit losse planken, waardoor water naar binnen sijpelde. Dat was zo bewust gemaakt. Het water in de diepe kiel tussen de ballast van natuurstenen verhoogde de stabiliteit. Kwetsbare lading moest waterdicht verpakt worden in tonnen, de voorlopers van de moderne containers. In de vijftiende eeuw verdween het scheepstype volledig van de zee, maar daarna werd de naam kogge nog lang gebruikt voor elk zeilvaartuig van meer dan een eeuw oud. De Nederlandse Kamper kogge is een reconstructie van een wrak dat in de buurt van Nijkerk werd gevonden.
L ca. 23 m., b. ca. 7,5 m., hol 4,1 m.
Eat your pie, before you die !
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

ZEILVAART door de eeuwen heen

Bericht door henkie »

Afbeelding

Prima topic, het verruimt de intresse en het is een mooie aanvulling.
Dus, misschien verwacht, de "Oosterschelde"
voor meer info over dit schip zie de topic "de geschiedenis der nederlandsche scheepvaart"
ga door albert
groetjes
Henk
scheepsnostalgie
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

We vliegen voor en achteruit door de eeuwen heen, dus nu maar iets van deze tijd, mijn eigen bootje.
Ik kan het gewoon niet laten. :oops:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En zo kan ik nog uuuuuren doorgaan. :wink: :-D

Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Moooie Ouwe Bootuh

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Albert-Bram et all,

Ik loop de " Lokale Schotten" er bij gelegenheid mee te pesten dat ze wel een reputatie als scheepsbouwer hebben maar met een Hollands schip hier heen kwamen want met een Schots scheepie dorsten ze de Atlantic NIET over, gegarandeerd kommentaar :lol: :roll: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Bram en anderen,
de meeste wijsheden haal ik uit het boek 'Zeilvaart Lexicon' geschreven door J. van Beylen, oud directeur van het Scheepvaartmuseum te Antwerpen, zo ook de beschrijving van bovenstaand Bootschip:

Koopvaardijschip, ook gebruikt als walvisvaarder, bekent sedert de 15de eeuw, maar vooral in de vaart in de 17de en 18de eeuw in Nederland, België, Duitsland en Scandinavië. Het type hield het midden tussen een galjoot en een fluit. Zij waren gebouwd met een tamelijk brede, lage spiegel en een korte kampanje. Een bak was meestal niet aanwezig. De tuigage bestond uit een driemasttuig met onder- en marszeilen, maar in de 18de eeuw tuigde men eveneens bramzeilen aan beide voormasten en een kruiszeil aan de bezaansmast.
L tot 30 m.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

HalloHarry, :-D
Ik loop de " Lokale Schotten" er bij gelegenheid mee te pesten dat ze wel een reputatie als scheepsbouwer hebben maar met een Hollands schip hier heen kwamen want met een Schots scheepie dorsten ze de Atlantic NIET over, gegarandeerd kommentaar
Bedankt, deze staat nu op de "harde schijf" voor persoonlijk gebruik :lol:

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Albert en alle anderen,
Deze feluca fotografeerde ik een jaar of twee geleden op de Nijl in de buurt van Luxor. Als je goed kijkt naar de 'Nijlnuggar', jouw laatste afbeelding en deze feluca, is er in al die jaren toch weinig veranderd. Groeten, Wim.

Afbeelding
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Nijlschepen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Albert, et all,

Ik had jaaaaren geleden eens de kans om op m'n gemakkie door het Nationale Museum van Egypte in Cairo te scharrelen en daar ben ik dus in "ene klap" m'n Hollandse chauvinisme wat betreft "scheepsbouw" ( en ook een paar andere zaken!!!) KWIJTGERAAKT.

Toen "wij" nog op boomstammetjes de Rijn afdreven, TOEN hadden die maten al een hoogontwikkelde beschaving en da's aan hun scheepjes te zien. Allemaal facinerend.
Een van de meest interessante aspecten van die oude scheepsbouwmeesters vindt ik nog steeds de Arabische oplossing waar ze de planken "aan elkaar naaiden" en er ook nog een goede afdichting bij vonden. Ze zeilden met die Dhows naar China nota bene.

En wat China betreft, die jongens voeren rond de laat 1300's en begin 1400's met kneiters van jonken " als routine" door het gehele Indische Oceaan bekken tot aan Afrika toe en OOK exploreerden ze met flinke vloten grote delen van de rest van de wereld. Zie " 1421 The year China discovered the world" van Gavin Menzies. Er komt steeds meer bewijs op tafel dat o.a. Columbus voer met kaarten welke een kopie waren van Chinese originelen. In die periode waren er grote omwentelingen in China welke resulteerden in het " afsluiten" van China en kwamen deze expedities tot een einde. (Zie blz. 409- en verder met supporting evidence en eyewittnes diaries)
( "Wij in het Westen" zijn uiteraard gebrainwashed met een "versie" van de geschiedenis waar " wij" vanzelf de hoofdrol spelen en dit soort informatie is uiteraard niet gestimuleerd)

Er staat in een steen gegraveerd in het Paleis van de Celestial Spouse at Chiang-Su and Liu Shia Chang van 1431 als volgt:
(Ik vertaal het nu even niet, als er interesse is in deze kant van de " Zeilschepen over de Eeuwen" dan zal ik m'n best doen wat te vertalen.)

Quotatie:
We, Zheng He and his companions, at the beginning of Zhu Di's reign received the Imperial Commission as envoys to the barbarians. ( Note van HGH "Dat zijn wij!")

Up untill now seven voyages have taken place and, eacht ime, we have commanded several tens of thousands of government soldiers and more then a hundred ocean going vessels.
We have reached countreis of the Western Regions, more then 3000 countries in all.

We have.... beheld in the the ocean huge waves like mountains rising sky high, and we have set eyes on barbarion regions far away, hidden in the blue transparancy of light vapours, while our sails, loftily unfurled like clouds, day and night continued their course, rapid like that of a star, traversing those savage waves"

Unquote.

Voetnote:
Het kan dus helemaal geen kwaad om ons wat te verdiepen in de Chinese geschiedenis, WANT " De Amerikaanse Periode" is samen met de vorige eeuw in 2000 tot een einde gekomen. ( Noch de Amerikanen-noch de rest van de Westerse wereld wil dat graag publiek toegeven!) en we bevinden ons (wat toekomstige geschiedschrijvers zullen aanduiden als)
DE 21 e eeuw, de eeuw dat de Chinezen TERUG kwamen om hun in de middeleeuwen verloren plaats in de wereld weer terug op te eisen!!
Ze noemden ons "toen" barbaren en ik ben er niet zo van overtuigd dat er heden ten dage veel is veranderd!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,
om een indruk te krijgen hoe groot die schepen van admiraal Zheng He waren, hier een voorbeeld. Ter vergelijking is één van de scheepjes van Columbus afgebeeld.

Afbeelding

.......illustrates the relative size of one of Zheng He's ships (ca. 1400) and one of Columbus's almost a century later:

The Chinese ship had 4x the length and 9x the cargo capacity. Whereas Columbus had 100 men in his 3 ships, in Zheng He's retinue there were 868 civil officers, 26,800 soldiers, 93 commanders, two senior commanders, 140 millerions (captains of a thousand men each), 403 centurions, a Senior Secretary of the Board of Revenue, a geomancer (who divines information from earthly signs), a military instructor, two military judges, 180 medical officers and assistants, two orderlies, seven senior eunuch ambassadors, ten junior eunuchs and 53 eunuch chamberlains.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !


Plaats reactie