Netten Breien en Boeten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Arie van Wingerden

Goereese sluis Stellendam

Bericht door Arie van Wingerden »

Doorkijkje Goereese sluis bij Stellendam,
Je kan deze mannen beter achter je hebben, met je zeiljachtje dan dat ze je voorbij gaan in het slijkgat.
Kunnen grotere golven maken dan windkracht 8.
Arie

Afbeelding

Arie van Wingerden

Slijkgat

Bericht door Arie van Wingerden »

Op weg naar de haven van Stellendam, nog even een trekje in het slijkgat.
En ik maar tobben met mijn hengeltje.
Arie

Afbeelding
Arie van Wingerden

Bericht door Arie van Wingerden »

Hallo Jaap,
Ik had wel gehoord van het bedrijf, dit zijn reuze interessante kranten knipsels.
Ik ga een dezer dagen kijken bij de mannen, zal er waarschijnlijk mijn boek niet kunnen slijten!
Bedankt voor je bijdrage Jaap.
Groet Arie
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Bericht door schokker »

Vorige week zaterdag waren er de Europese kampioenschappen netten boeten op Urk. Dat zou een mooie gelegenheid geweest zijn voor je om het echte werk te zien. Het waren meest jonge knapen die meededen dus hopelijk gaat de kennis nog niet verloren met het terziele gaan van de Noordzeevisserij.
Arie van Wingerden

Bericht door Arie van Wingerden »

Ha Schokker,
Jammer even gemist, we houden het maar op 14 juni de Visserijdag te Ouddorp, ook hier zijn boetwedstrijden en veel demonstraties er zijn dan ook leerlingen van de visserijschool.
Zie 123 video: http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=152825
Bedankt voor de informatie.
Groet Arie
Robbert

Re: Netten Breien en Boeten

Bericht door Robbert »

Een goede dag,
Ik ben bezig met het maken van een sleepnet om op Tong te vissen. Dit sleepnet wil ik langs het strand trekken met dmv een bord die het gehele net vervolgens de zee intrekt.
Ik heb een tekening om een net te maken en heb zelf een stuk net met een maaswijte van 6 cm, maar heb ik zie dat ik toch enig advies kan gebruiken hoe ik de boven en onderkant en de zijkanten allemaal aan elkaar moet maken en hoe ik de ketting aan de onderpees moet bevestiging. Ik heb begrepen dat het erg belangrijk is dat de ketting voor het net uitgaat.

Wie kan mij in contact brengen die weet hoe je een sleepnet moet maken.

zie graag jullie reactie tegemoet

Groet,

Robbert
Nettenbreier

Re: Netten Breien en Boeten

Bericht door Nettenbreier »

Hallo Robbert, waar woon je, als het niet te ver weg is kan ik je misschien helpen, heb net mijn tweede tongen netje klaar met breien moet alleen onder/bovenpees en ketting er nog in zetten.
Netje vist goed.
Gr. Nettenbreier.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Netten Breien en Boeten

Bericht door gerard tenerife »

zal er waarschijnlijk mijn boek niet kunnen slijten!
Hallo Jaap je moet positief blijven, met Erik kan je best praten, ik heb hem heel wat tonnen visserij ketting verkocht b.v. voor Russische schepen in Korea en Kamchatka. Als je naar hem toe gaat, doe hem de groeten van me.
mvg Gerard Mulders
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
GerritV

Re: Netten Breien en Boeten

Bericht door GerritV »

netten boeten 1948.jpg
netten boeten 1948.jpg (54.39 KiB) 4596 keer bekeken
Arie, ben nog niet zo lang geleden aangemeld, maar heb nog een reactie op jouw oproep van 4 jaar geleden. Voor je verzameling een foto uit 1948 van mijn overgrootvader (geb 1877) aan het nettenboeten op het zogenaamde Nettenboetstersveld De Harstenhoek op Scheveningen.
Groet Gerrit
Dennis

Re: Netten Breien en Boeten

Bericht door Dennis »

Ik ben weliswaar geen zeeman, maar wel geïnteresseerd in netten boeten.
Heb al een net gemaakt voor op mijn kajak, een 'netzak' voor natte spullen, een hangmat, een net voor achter het doel (zodat spelende kinderen de kas niet kapot schieten met het voetballen).

Een vraagje: wat betekent de getalletjes die genoemd worden bij garen: b.v. 210/12

Wat ik zo kan vinden op internet is dat 12 het aantal draden is waaruit het garen is geweven?

Groet,

Dennis


Plaats reactie