Primlaks schepen
Re: Primlaks schepen
Foto © J. Haver
Re: Primlaks schepen
Foto © J. Haver Foto © J. Haver
Re: Primlaks schepen
Ola, oud collega's,
Ik heb ook op de Deentjes en de Bloemenbakken gevaren.
Ik ben begonnen als 3e machinist op de Governess in oktober '85, daarna 3e op de Majesty, 3e op de "plofboot" Baroness, 1 toer op de Tulip als 3e en daarna nog een toer als 2e. Laatste bootje was de Pacific Lily ook als 2e.
Altijd werkbootjes gehad. Als je zag hoe comfortabel die gasten bij SeaTrade het hadden, kwamen wij er maar bekaaid af. De keerzijde was wel dat ik meer geleerd heb dan die jongens die op die automatische schepen hebben gevaren.
Voorlopig laat ik het hier even bij. Even verder neuzen op het forum.
Later...
Leen.
Ik heb ook op de Deentjes en de Bloemenbakken gevaren.
Ik ben begonnen als 3e machinist op de Governess in oktober '85, daarna 3e op de Majesty, 3e op de "plofboot" Baroness, 1 toer op de Tulip als 3e en daarna nog een toer als 2e. Laatste bootje was de Pacific Lily ook als 2e.
Altijd werkbootjes gehad. Als je zag hoe comfortabel die gasten bij SeaTrade het hadden, kwamen wij er maar bekaaid af. De keerzijde was wel dat ik meer geleerd heb dan die jongens die op die automatische schepen hebben gevaren.
Voorlopig laat ik het hier even bij. Even verder neuzen op het forum.
Later...
Leen.
Primlaks
Hier wat foto's van het vertrek van de Pacific Baroness uit Ijmuiden met assistentie van de Triton en Thetis.
John Glaudemans
John Glaudemans
- Bijlagen
-
- pacificbaroness3.jpg (41.85 KiB) 6368 keer bekeken
-
- pacificbaroness4.jpg (35.43 KiB) 6368 keer bekeken
-
- pacificbaroness5.jpg (38.67 KiB) 6368 keer bekeken
-
- pacificbaroness6.jpg (38.87 KiB) 6368 keer bekeken
-
- pacificbaroness2.jpg (46.92 KiB) 6368 keer bekeken
-
- pacificbaroness7.jpg (47.32 KiB) 6368 keer bekeken
-
- pacificbaroness8.jpg (44.27 KiB) 6368 keer bekeken
-
- pacificbaroness9.jpg (46.25 KiB) 6368 keer bekeken
Re: Primlaks schepen
Hey John,
Weet je soms welke datum erbij dat vertrek van de Baroness stond????? Ik heb er vanaf april 1984 tot oktober 1984 als 3e wtk opgevaren. In meen dat we ergens eind mei geladen hadden in Ijmuiden voor Alexandrië.
Vervolgens naar Koper, Varna, Santiago de Cuba, Havana, Pascagoula, Alexandrië, Cartagena, en aflos in t kieler kanaal
Het was in eerste instantie een graf bak, maar na 6 maanden wilde ik eigenlijk niet meer naar huis. Net toen alles lekker op orde was kon je je tassie pakken. Ik heb toen ook pas in gepakt toen de aflos al aan boord kwam.
Groetjes Jan Groeneweg
Weet je soms welke datum erbij dat vertrek van de Baroness stond????? Ik heb er vanaf april 1984 tot oktober 1984 als 3e wtk opgevaren. In meen dat we ergens eind mei geladen hadden in Ijmuiden voor Alexandrië.
Vervolgens naar Koper, Varna, Santiago de Cuba, Havana, Pascagoula, Alexandrië, Cartagena, en aflos in t kieler kanaal
Het was in eerste instantie een graf bak, maar na 6 maanden wilde ik eigenlijk niet meer naar huis. Net toen alles lekker op orde was kon je je tassie pakken. Ik heb toen ook pas in gepakt toen de aflos al aan boord kwam.
Groetjes Jan Groeneweg
Re: Primlaks schepen
arie meen ik uit Heerhugowaard en folkert uit friesland.Felix schreef:Hallo Marc,
Welke opvarenden van Moerman zoek je nog? Misschien kan ik je nog wel helpen.
Re: Primlaks schepen
Hoi,
Zegt iemand de naam Jan van Brug nog iets? Zou als kapitein gevaren hebben bij primlaks.
Groet,
Mathieu.
Zegt iemand de naam Jan van Brug nog iets? Zou als kapitein gevaren hebben bij primlaks.
Groet,
Mathieu.
Re: Primlaks schepen
Mathieu,
Ik heb op de Pacific Governess gevaren met Jan van Brug destijds was hij 1e stuur. Kapitein was Joop Kappen. Dat was in Januari 1985. We zijn begonnen in Ijmuiden, van daar naar Vlissingen laden voor......................... Tuurlijk Lagos where else!
Van Lagos naar Abidjan tonijn laden voor Sevilla en Villagarcia. Vandaar naar Greenore. Dat is nog net de Ierse Republiek.
Geladen voor Alexandrie. Vervolgens naar Heysham. Daar is stuur van Brug afgelost door Herman Bijvank (broer van ....)
Heysham is ook een ferry haven van de veerboot naar the Isle of Man met een enorm getij verschil. Ik heb toen de nacht wachten gelopen. Gedurende de dag brak er nog al eens een spring als de veerboot voorbij kwam. Kon ik die s nachts weer splitsen. Ik had met de 1e stuur een afspraak dat ik alle nachten op me wilde nemen, en splitsen op voorwaarde dat ik de volgende haven GEEN boord wacht zou hebben. Gelukkig heeft Herman, die hem afloste, zich aan die belofte gehouden en had ik in Foynes (bij Limerick) vrijaf Van Foynes weer naar Alexandrië. Daar weer langere tijd op de ankerplaats vertoefd. Mooi de tijd om het taken boek af te werken
Na Alexandrië naar Larnaca op Cyprus zo weer 6 maandjes vol.
Jan
Ik heb op de Pacific Governess gevaren met Jan van Brug destijds was hij 1e stuur. Kapitein was Joop Kappen. Dat was in Januari 1985. We zijn begonnen in Ijmuiden, van daar naar Vlissingen laden voor......................... Tuurlijk Lagos where else!
Van Lagos naar Abidjan tonijn laden voor Sevilla en Villagarcia. Vandaar naar Greenore. Dat is nog net de Ierse Republiek.
Geladen voor Alexandrie. Vervolgens naar Heysham. Daar is stuur van Brug afgelost door Herman Bijvank (broer van ....)
Heysham is ook een ferry haven van de veerboot naar the Isle of Man met een enorm getij verschil. Ik heb toen de nacht wachten gelopen. Gedurende de dag brak er nog al eens een spring als de veerboot voorbij kwam. Kon ik die s nachts weer splitsen. Ik had met de 1e stuur een afspraak dat ik alle nachten op me wilde nemen, en splitsen op voorwaarde dat ik de volgende haven GEEN boord wacht zou hebben. Gelukkig heeft Herman, die hem afloste, zich aan die belofte gehouden en had ik in Foynes (bij Limerick) vrijaf Van Foynes weer naar Alexandrië. Daar weer langere tijd op de ankerplaats vertoefd. Mooi de tijd om het taken boek af te werken
Na Alexandrië naar Larnaca op Cyprus zo weer 6 maandjes vol.
Jan
Re: Primlaks schepen
Hoi Jan,
Sorry voor mijn late antwoord, maar je reactie was me ontgaan. In mei 1984 zat ik op de Pacific Queen. Ik ben daar 19 april op de Seychelles opgestapt als 2de stuurman met als kapitein Zuurmond en 1ste stuurman Herman Bottinga. Tonijn geladen voor Dakar en daarna St. Andrews. daarna leeg naar Cuba om citrusvruchten te laden voor Rotterdam waar ik ben afgelost begin augustus. Half oktober alweer naar de Peeress als 1ste stuurman met Joost Schot zijn eerste reis als kapitein. In die tussenliggende periode kan het dat ik de foto's gemaakt heb.
Ik woonde in IJmuiden vlakbij de haven, ging regelmatig buurten en maakte vaak foto's van de Primlaks schepen. Ik zal volgende week weer wat foto's plaatsen van de binnenkomst van de Marchioness in de mist.
Ik zag in een andere reactie ook nog wat bekende namen. Herman en Johan Bijvank (zie foto bij neptunusfeest a/b van de Lady- rubriek opsporing verzocht) waren geen broers maar neven. Herman heb ik later nog meegemaakt als collega bij toen nog Hoogovens. Eerst als wachtchef bij de havens en daarna is hij veiligheidskundige geworden. eerst een paar jaar bij Hoogovens en toen naar een bedrijf in het midden van het land vlakbij zijn woonplaats. ik praat wel over zo'n 15 a 20 jaar terug.
Kapitein vdBrug heb ik nog een keer ontmoet op de Delfborg toen hij bij toen Corus kwam laden. Al is dit ook alweer een jaar of 8 terug. Kan nog wel herinneren dat we over de Primlakstijd hebben zitten babbelen
Groetjes
John Glaudemans
Sorry voor mijn late antwoord, maar je reactie was me ontgaan. In mei 1984 zat ik op de Pacific Queen. Ik ben daar 19 april op de Seychelles opgestapt als 2de stuurman met als kapitein Zuurmond en 1ste stuurman Herman Bottinga. Tonijn geladen voor Dakar en daarna St. Andrews. daarna leeg naar Cuba om citrusvruchten te laden voor Rotterdam waar ik ben afgelost begin augustus. Half oktober alweer naar de Peeress als 1ste stuurman met Joost Schot zijn eerste reis als kapitein. In die tussenliggende periode kan het dat ik de foto's gemaakt heb.
Ik woonde in IJmuiden vlakbij de haven, ging regelmatig buurten en maakte vaak foto's van de Primlaks schepen. Ik zal volgende week weer wat foto's plaatsen van de binnenkomst van de Marchioness in de mist.
Ik zag in een andere reactie ook nog wat bekende namen. Herman en Johan Bijvank (zie foto bij neptunusfeest a/b van de Lady- rubriek opsporing verzocht) waren geen broers maar neven. Herman heb ik later nog meegemaakt als collega bij toen nog Hoogovens. Eerst als wachtchef bij de havens en daarna is hij veiligheidskundige geworden. eerst een paar jaar bij Hoogovens en toen naar een bedrijf in het midden van het land vlakbij zijn woonplaats. ik praat wel over zo'n 15 a 20 jaar terug.
Kapitein vdBrug heb ik nog een keer ontmoet op de Delfborg toen hij bij toen Corus kwam laden. Al is dit ook alweer een jaar of 8 terug. Kan nog wel herinneren dat we over de Primlakstijd hebben zitten babbelen
Groetjes
John Glaudemans