Primlaks schepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jan Groeneweg

Re: Primlaks schepen

Bericht door Jan Groeneweg »

Hallo John,

Dus jij werkt nu bij Tata in IJmuiden! Ik zit momenteel al bijna 23 jaar bij KOTUG. Na Primlaks heb ik dus eerst een 2 tal reisjes bij Spliethoff gemaakt.
Tijdens een dokking in Amsterdam hoorde ik van een nieuwe sleepdienst in Rotterdam. Daar heb ik toen een briefje heen gestuurd en in m n verlof eens gekeken.
Ik werk nu als superintendent na een poos in diverse functies gevaren te hebben op de sleepbootjes.
Daar kwam ik ook Frits Deppe tegen als wtk. Wij zijn destijds samen aan boord van de Pacific Queen beland in Suez.
Momenteel zijn we bezig een paar sleepbootjes als bare boat te vercharteren naar Spanje en Panama. Zo langzaamaan is de vloot weer aardig aan het verjongen met de laatste nieuwbouw.

In Ijmuiden werkt ook Iskes. Van hun hebben we nu de Arion tijdelijk in Rotterdam.

groeten Jan Groeneweg

Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Primlaks schepen

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Jan,

leuk je hier op kombuispraat te ontmoeten en je verhalen te lezen over Primlacks.
Ik heb nog op de Centrale Maasvlakte met Louwerens Selier en Rene Schot gewerkt,
welke in 1985--86 ook bij primlaks gevaren hebben.

Hartelijke groeten,

Jan
johngl
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 nov 2011 17:30
Locatie: Nieuwe Niedorp

Re: Primlaks schepen

Bericht door johngl »

Hoi Jan,

Ja, ik werk al vanaf 1988 bij Tata. In het begin aan de Buitenkade 2 bij de lossing van de bulkcarriers en ben daarna verhuisd naar de stukgoed sector waar de rollen staal geladen worden. Op jaarbasis wordt er een kleine 5 miljoen ton verscheept. Ik werk daar als shift supervisor en ben dus nog volop actief bezig in de scheepvaart. De schepen varen bijna mijn kantoor binnen. Omdat het aantal mensen met een nautische achtergrond steeds minder wordt richt ik me ook op het opleiden van het personeel mbt de stuwtechnische zaken en een stukje scheepskennis. Blijft toch altijd boeien. Op het Tata terrein in de loop van de jaren toch wel wat ex. Primlaks collega's tegengekomen zoals Koen Veldhuis, Herman Bijvank, Ruud Langbroek, Wouter de Kremer (werkzaam bij het loodswezen) en Dirk Murray.
Inmiddels weer wat dia's gescand en zal binnenkort weer het eea op de site gaan plaatsen.

groetjes
John Glaudemans
johngl
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 nov 2011 17:30
Locatie: Nieuwe Niedorp

Re: Primlaks schepen

Bericht door johngl »

Reis op de Pacific Peeress 15 oktober 1984 - 5 april 1985

In oktober 1984 stapte ik op de rede van Malta als 1ste stuurman aan boord van de Peeress. Het buitenbeentje van de Primlaks schepen met dubbele bomen en een Effer-kraantje dat erbij de verlenging is opgezet. Het schip had een lading diepgevroren kippen geladen in Bulgarije (Varna of Bourgas) met als bestemming Havana. Na enkele dagen op de rede te hebben gelegen konden we daar naar binnen en hebben er zo’n 10 dagen gelegen. Alleen overdag lossen zodat we s ‘avonds na de nodige controles met de bus richting hotel Habana Libre konden. Een prachtige oude stad waar een prachtige collectie amerikaanse oldtimers door de straten heen pruttelden. Wat een mooi geluid. Na een avondje stappen nog even een cubaans pizzaatje eten alvorens met de bus weer naar boord te gaan. Na lossing in Havana zijn we naar Cumana gegaan om tonijn te laden. Eerst daar ten anker wat niet mee viel omdat je daar precies je anker op een plateau moet gooien omdat het anders te diep is en zonder een gedetailleerde kaart was dit behoorlijk zoeken voor een geschikt plekje. We hebben er ruim 1200 ton geladen toen er daar geen tonijn meer was en er plannen waren om in Tobago aan de westkant van het Panamakanaal af te laden. Helaas is dit niet doorgegaan. Terwijl wij plannen maakten om s’avonds weer de wal op te gaan kwam er aan boord een telex binnen dat we direct moesten vertrekken naar Villagarcia. Daar hebben we tijdens de kerstdagen gelegen en zijn toen leeg naar Greenore gegaan om vlees te laden voor Egypte. De paar dagen naar Greenore dag en nacht ruimen schoonmaken. Elke grating in onze handen gehad en niet te vergeten de ventilatiegaten, waar de restanten vaak blijven liggen na het schoonmaken. In Greenore een klein plaatsje met een gezellige pub hebben we enkele dagen gelegen en oud en nieuw gevierd. Wij waren de dag er voor al met strijkers op stap. Waar het busje met soldaten in ene vandaan kwam wisten we niet maar het scheurde even later vlak voor ons langs. We zaten natuurlijk ook precies op de grens met Noord Ierland. Nadat we enige dagen vertrokken waren uit Greenore en net Cabo Sao Vincente gepasseerd hadden kwam de meester boven dat ze staalgruis in een filter bij de schroefas hadden gevonden. Vermoedelijk van de schroefaslagers. Na een dagje drijven en vele malen contact met het kantoor kregen we orders om zonder sleepboot naar Cadiz te varen. Toen we net binnen de pieren waren en de sleepboten klaar lagen om vast te maken stopte de motor ermee. Een betere timing was er niet. In Cadiz hebben we bijna 2 weken gelegen. Wat een deining stond erop op onze kade. De trossen knapten als lucifer houtjes, liepen dag en nacht wacht en hebben heel wat ogen gesplistst. Gelukkig ook voldoende tijd om lopende de oude stad in te gaan en wat een mooie discotheken in het toeristengebied. Je keek er je ogen uit in het weekeinde. Na de reparatie hebben we onze weg zonder problemen vervolgd naar Port Said en de lading vlees gelost, Na Port Said leeg naar Alexandrie om aardappels te laden voor Heysham. Konden we eindelijk weer eens normaal de wal op. Heerlijk weekendje daar gehad omdat we zaterdagochtend binnen kwamen en maandag pas gingen lossen. Na het lossen van de piepers leeg naar IJmuiden en zat mijn tijd erop. Enkele namen van bemanningsleden die ik me nog kan herinneren: kapitein Joost Schot en later kapitein Vettenburg, Geert ? als 2de stuurman, matrozen Ruud Langbroek en ? Rong.

John Glaudemans
Bijlagen
Rede Cumana zonsondergang vanaf de brug
Rede Cumana zonsondergang vanaf de brug
2-16-2012_003.jpg (86.68 KiB) 5685 keer bekeken
Cumana veel pelikanen op de masten/laadbomen die alles volscheten.
Cumana veel pelikanen op de masten/laadbomen die alles volscheten.
2-16-2012_004.jpg (68.13 KiB) 5685 keer bekeken
Afgemeerd in Villagarcia
Afgemeerd in Villagarcia
2-16-2012_008.jpg (97.57 KiB) 5685 keer bekeken
Villagarcia
Villagarcia
2-16-2012_009.jpg (89.57 KiB) 5685 keer bekeken
Villagarcia close up
Villagarcia close up
2-16-2012_010.jpg (84.69 KiB) 5685 keer bekeken
Op volle zee vanaf de brug met het Effer-kraantje duidelijk zichtbaar. Ook geplaatst op de Lady, Queen en Marchioness
Op volle zee vanaf de brug met het Effer-kraantje duidelijk zichtbaar. Ook geplaatst op de Lady, Queen en Marchioness
2-16-2012_025.jpg (107.81 KiB) 5685 keer bekeken
Nogmaals op volle zee.
Nogmaals op volle zee.
2-16-2012_026.jpg (60.12 KiB) 5685 keer bekeken
De onmiskenbare foto gemaakt in Port Said.
De onmiskenbare foto gemaakt in Port Said.
pacificpeeress bijgewerkt.jpg (101.17 KiB) 5685 keer bekeken
johngl
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 nov 2011 17:30
Locatie: Nieuwe Niedorp

Re: Primlaks schepen

Bericht door johngl »

Vervolg Pacific Peeress in IJmuiden maart 1985
Bijlagen
De Peeress in de haringhaven vanaf de zuidkant genomen.
De Peeress in de haringhaven vanaf de zuidkant genomen.
2-16-2012_027.jpg (81.36 KiB) 5682 keer bekeken
Nogmaals IJmuiden
Nogmaals IJmuiden
2-16-2012_028.jpg (78.85 KiB) 5682 keer bekeken
Nog een laatste foto voordat ik met verlof ging.
Nog een laatste foto voordat ik met verlof ging.
2-16-2012_029.jpg (85.18 KiB) 5682 keer bekeken
Jan Groeneweg

Re: Primlaks schepen

Bericht door Jan Groeneweg »

Hallo john,
Wel wij hebben destijds met de Pacific Queen een poos op Taboga gelegen, net noord van Panama City. We lagen daar rond carnaval. Het dorpje op het eiland had 2 straten calle ariba en calle abaja! De Atlantic van Seatrade lag op de rede evenals een tweetal nederlandse jachtjes. Een daarvan van de Onrust van Hans en Waterman af en toe gingen we daar buurten. Verder was het laden daar best spitsroeden lopen! De venezolaanse tonijnjagers probeerden nogal eens hun streken te verdoezelen. De ene keer een overflow op het visdek en de andere keer een amoniak lek. Beide gevallen een gegronde reden op het laden te staken! Als jonge 2e stuur was het dan rennen naar boord om een woeste visserman te ontwijken. Noodstop van de kraan in rammen en stoppen met laden. Een laatste keer was het exact op het moment dat de space shuttle explodeerde. Dat zijn momenten die je bij blijven. Kapitein was destijds Leen Zuurmond.
Tijdens dat laden van Piet Stolk bezig het leidingsysteem aan het oplappen. Het achterdek leek soms meer op een laswerkplaats.
Trouwens ik ben ooit in Alexandrie eenmaal op de Peeress geweest. Het leek mij toen een leuk scheepje. Ik meen dat JanWillem Gelderman toen 2e stuur was. Met hem heb ik op de Baroness gevaren. Ook een kleurrijk figuur was Kees Houdijk. Zijn hut was meestal het feesthok. Maar wat wil je er stond een geweldige geluid installatie en nu en dan werden de boxen buiten gezet met arbeidsvitaminen. Foreigner dreunde herhaalde malen over het dek.

OK tot latersssssssssss
johngl
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 nov 2011 17:30
Locatie: Nieuwe Niedorp

Re: Primlaks schepen

Bericht door johngl »

Hoi Jan,

Bedankt voor je reactie, want dat roept toch weer wat herinneringen op zoals de naam Cees Houdijk. Ik heb met hem op de Queen gevaren en was zoals jij beschreef helemaal gek van Foreigner. En hoe later het werd des te kleiner die oogjes van hem werden, totdat ze soms helemaal sloten. Het was in ieders geval vaak feest in zijn hut. We hadden toen op een matroos na een compleet nederlandse bemaning met Cees Hanja als kok.
Met kapitein Leen Zuurmond heb ik ook 2 keer gevaren op de Marchioness (1982) en op de Queen (85/86). Zijn specialiteit het vuurspuwen tijdens de barbecue en natuurlijk niet te vergeten het visroken. Ik kwam de desbetreffende heren nog tegen op wat dia's en wil je die niet onthouden. Inmiddels zijn we al een kleine dertig jaar verder! Toch leuk om op deze manier weer wat op te graven uit het verleden.
De Peeress was inderdaad een leuk scheepje. Wel iets bewerkelijker door de dubbele laadbomen, maar dat had ook wel wat. ik heb er met veel plezier opgevaren. Dat geldt trouwens voor alle Primlaks schepen waar ik op gezeten heb.
Ik zal zo af en toe weer een stukje plaatsen met wat foto's.

Groetjes
John
Bijlagen
Op de voorgrond van links naar rechts Cees Houdijk, meester Bergsma, matroos Simon Klont, matroos Fokke Klompmaker. Boven 1ste strman John Glaudemans, kapitein Leen Zuurmond, 2de strman Jan Groeneweg, matroos Wouter Kremer en 2deWTK Hans van Arkel.
Op de voorgrond van links naar rechts Cees Houdijk, meester Bergsma, matroos Simon Klont, matroos Fokke Klompmaker. Boven 1ste strman John Glaudemans, kapitein Leen Zuurmond, 2de strman Jan Groeneweg, matroos Wouter Kremer en 2deWTK Hans van Arkel.
2-16-2012_040.jpg (83.37 KiB) 5312 keer bekeken
Cees bij de barbecue
Cees bij de barbecue
2-16-2012_047.jpg (53.29 KiB) 5312 keer bekeken
Kees Hanja en ondergetekende
Kees Hanja en ondergetekende
2-16-2012_046.jpg (79.87 KiB) 5312 keer bekeken
Jan Groeneweg

Re: Primlaks schepen

Bericht door Jan Groeneweg »

John,
De matroos bij Fokke is Simon Klont. Trouwens in ben aan boord gekomen in Suez samen met Frits Deppe als 3e wtk.
Als dit de reis vanaf de Seychelles naar Mayaguez is en Leen Zuurmond op de Seychelles Joop Kappen heeft afgelost zou die Geert mijn persoontje kunnen zijn :) We hadden toen bij kaapstad op de rede gestored.
Zal eens kijken of ik een andere foto van dat zooitje ongeregeld kan vinden.

Jan
Jan Groeneweg

Re: Primlaks schepen

Bericht door Jan Groeneweg »

mijn nieuwsgierigheid was te groot! Gauw nog effe een paar foto s nagezocht en jawel een match, dat zelfde ploegje heb ik van boven, alleen dan sta jij erop in de weer met je foto toestel en Frits Deppe. Zal eens kijken of ik ze kan scannen.

Jan
johngl
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 nov 2011 17:30
Locatie: Nieuwe Niedorp

Re: Primlaks schepen

Bericht door johngl »

Hoi Jan,

De puzzel stukjes beginnen een beetje in elkaar te vallen. Het is toch al ruim 25 jaat terug en dan wordt het qua namen toch wel graven en ga je dingen doorelkaar halen. Ik dacht ook in een eerder bericht dat je me wel kon, maar er ging bij mij geen lichtje branden wie ik voor me had. Ik heb met een Geert gevaren op de Peeress, maar toen ik deze foto tegenkwam dacht ik dat ik me vergist had en dat jij Geert was. Sorry! Ik heb de namen al aangepast onder de foto. Het klopt inderdaad dat we bij Kaapstad op de rede gestored hebben. Een hele toestand met die deining en de slingerende runner van de kraan waar we een soort geien aan hadden gemaakt volgens mij om de boel zo min mogelijk te laten slingeren. Op de Seychelles hebben we ook een tijdje gelegen. Eerst ten anker en gingen toen regelmatig met de sloep naar een van eilandjes in de buurt. Goed manoevreren tussen de koraalriffen door. Maar ik ben jouw niet op foto's tegengekomen op het strand bij Beau Vallon en een feestje aan boord met wat gasten van het terras in Port Victoria waar we vaak een biertje gingen halen. Waarschijnlijk had er een van ons 2 wacht? In Mayaguez hebben we eerst een tijdje op de rede gelegen samen met een schip van Dammers dacht ik en zijn we wel wezen buurten met de sloep om oa de boekenkist te ruilen die niet helemaal droog overkwam. Een avondje stappen daar en een bezoek aan de tonijnfabriek met allemaal een haarnetje op staat mij nog bij. S'avonds was het altijd wel gezellig op de Queen, maar heb nu medelijden met jouw, want jij lag op tijd op je bedje vanwege de 12-4, terwijl uit de hut van Cees SB-onder regelmatig een feestje gebouwd werd met de nodige nederlandstalige muziek en Foreigner niet te vergeten. Ik ben zelf in Mayaguez van boord gegaan. Volgens mij heeft Leen Zuurmond Herman Bottinga afgelost. Met Joop Kappen heb ik wel gevaren, maar dan op de Majesty (juni - okt. 1987). In mijn verlof ben ik nog een dagje bij Cees en Fokke geweest, maar daarna al het contact verloren. Wouter de Kremer ben ik als loods een aantal jaren geleden tegengekomen bij Tata toen ik aan boord de belading moest bespreken. We konden elkaar ergens van en na wat vragen over en weer kwamen we op de Queen uit. Frits Deppe kan ik niet meer voor me halen.
Ik ben zeer benieuwd naar de foto's, want ik heb niet de indruk dat er veel foto's gemaakt werden tijdens de reizen die ik gemaakt heb.
Ik blijf dus zo nu en dan wat plaatsen en wie weet wie er nog reageerd.

groetjes
John


Plaats reactie