Primlaks schepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
joevandriel22

primloyd

Bericht door joevandriel22 »

zie net dat henk schaap ook een computert heeft heb nog met je gevaren op de pacific lily of was het toch de countesss........waar je me op mn bek sloeg omdat ik die ouwe een enorme zak hooi vondt??

groetjes marc van |Moorsel

Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Primlaks schepen

Bericht door Mathieu »

Hoi,

Zegt iemand de naam Jan van Brug nog iets? Zou als kapitein gevaren hebben bij primlaks.

Groet,

Mathieu.
Jan Groeneweg

Re: Primlaks schepen

Bericht door Jan Groeneweg »

Mathieu,

Ik heb op de Pacific Governess gevaren met Jan van Brug destijds was hij 1e stuur. Kapitein was Joop Kappen. Dat was in Januari 1985. We zijn begonnen in Ijmuiden, van daar naar Vlissingen laden voor......................... Tuurlijk Lagos where else!
Van Lagos naar Abidjan tonijn laden voor Sevilla en Villagarcia. Vandaar naar Greenore. Dat is nog net de Ierse Republiek.
Geladen voor Alexandrie. Vervolgens naar Heysham. Daar is stuur van Brug afgelost door Herman Bijvank (broer van ....)
Heysham is ook een ferry haven van de veerboot naar the Isle of Man met een enorm getij verschil. Ik heb toen de nacht wachten gelopen. Gedurende de dag brak er nog al eens een spring als de veerboot voorbij kwam. Kon ik die s nachts weer splitsen. Ik had met de 1e stuur een afspraak dat ik alle nachten op me wilde nemen, en splitsen op voorwaarde dat ik de volgende haven GEEN boord wacht zou hebben. Gelukkig heeft Herman, die hem afloste, zich aan die belofte gehouden en had ik in Foynes (bij Limerick) vrijaf :) :) Van Foynes weer naar Alexandrië. Daar weer langere tijd op de ankerplaats vertoefd. Mooi de tijd om het taken boek af te werken :)
Na Alexandrië naar Larnaca op Cyprus zo weer 6 maandjes vol.

Jan
johngl
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 nov 2011 17:30
Locatie: Nieuwe Niedorp

Re: Primlaks schepen

Bericht door johngl »

Hoi Jan,

Sorry voor mijn late antwoord, maar je reactie was me ontgaan. In mei 1984 zat ik op de Pacific Queen. Ik ben daar 19 april op de Seychelles opgestapt als 2de stuurman met als kapitein Zuurmond en 1ste stuurman Herman Bottinga. Tonijn geladen voor Dakar en daarna St. Andrews. daarna leeg naar Cuba om citrusvruchten te laden voor Rotterdam waar ik ben afgelost begin augustus. Half oktober alweer naar de Peeress als 1ste stuurman met Joost Schot zijn eerste reis als kapitein. In die tussenliggende periode kan het dat ik de foto's gemaakt heb.
Ik woonde in IJmuiden vlakbij de haven, ging regelmatig buurten en maakte vaak foto's van de Primlaks schepen. Ik zal volgende week weer wat foto's plaatsen van de binnenkomst van de Marchioness in de mist.
Ik zag in een andere reactie ook nog wat bekende namen. Herman en Johan Bijvank (zie foto bij neptunusfeest a/b van de Lady- rubriek opsporing verzocht) waren geen broers maar neven. Herman heb ik later nog meegemaakt als collega bij toen nog Hoogovens. Eerst als wachtchef bij de havens en daarna is hij veiligheidskundige geworden. eerst een paar jaar bij Hoogovens en toen naar een bedrijf in het midden van het land vlakbij zijn woonplaats. ik praat wel over zo'n 15 a 20 jaar terug.
Kapitein vdBrug heb ik nog een keer ontmoet op de Delfborg toen hij bij toen Corus kwam laden. Al is dit ook alweer een jaar of 8 terug. Kan nog wel herinneren dat we over de Primlakstijd hebben zitten babbelen

Groetjes
John Glaudemans
Jan Groeneweg

Re: Primlaks schepen

Bericht door Jan Groeneweg »

Hallo John,

Dus jij werkt nu bij Tata in IJmuiden! Ik zit momenteel al bijna 23 jaar bij KOTUG. Na Primlaks heb ik dus eerst een 2 tal reisjes bij Spliethoff gemaakt.
Tijdens een dokking in Amsterdam hoorde ik van een nieuwe sleepdienst in Rotterdam. Daar heb ik toen een briefje heen gestuurd en in m n verlof eens gekeken.
Ik werk nu als superintendent na een poos in diverse functies gevaren te hebben op de sleepbootjes.
Daar kwam ik ook Frits Deppe tegen als wtk. Wij zijn destijds samen aan boord van de Pacific Queen beland in Suez.
Momenteel zijn we bezig een paar sleepbootjes als bare boat te vercharteren naar Spanje en Panama. Zo langzaamaan is de vloot weer aardig aan het verjongen met de laatste nieuwbouw.

In Ijmuiden werkt ook Iskes. Van hun hebben we nu de Arion tijdelijk in Rotterdam.

groeten Jan Groeneweg
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Primlaks schepen

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Jan,

leuk je hier op kombuispraat te ontmoeten en je verhalen te lezen over Primlacks.
Ik heb nog op de Centrale Maasvlakte met Louwerens Selier en Rene Schot gewerkt,
welke in 1985--86 ook bij primlaks gevaren hebben.

Hartelijke groeten,

Jan
johngl
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 nov 2011 17:30
Locatie: Nieuwe Niedorp

Re: Primlaks schepen

Bericht door johngl »

Hoi Jan,

Ja, ik werk al vanaf 1988 bij Tata. In het begin aan de Buitenkade 2 bij de lossing van de bulkcarriers en ben daarna verhuisd naar de stukgoed sector waar de rollen staal geladen worden. Op jaarbasis wordt er een kleine 5 miljoen ton verscheept. Ik werk daar als shift supervisor en ben dus nog volop actief bezig in de scheepvaart. De schepen varen bijna mijn kantoor binnen. Omdat het aantal mensen met een nautische achtergrond steeds minder wordt richt ik me ook op het opleiden van het personeel mbt de stuwtechnische zaken en een stukje scheepskennis. Blijft toch altijd boeien. Op het Tata terrein in de loop van de jaren toch wel wat ex. Primlaks collega's tegengekomen zoals Koen Veldhuis, Herman Bijvank, Ruud Langbroek, Wouter de Kremer (werkzaam bij het loodswezen) en Dirk Murray.
Inmiddels weer wat dia's gescand en zal binnenkort weer het eea op de site gaan plaatsen.

groetjes
John Glaudemans
johngl
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 nov 2011 17:30
Locatie: Nieuwe Niedorp

Re: Primlaks schepen

Bericht door johngl »

Reis op de Pacific Peeress 15 oktober 1984 - 5 april 1985

In oktober 1984 stapte ik op de rede van Malta als 1ste stuurman aan boord van de Peeress. Het buitenbeentje van de Primlaks schepen met dubbele bomen en een Effer-kraantje dat erbij de verlenging is opgezet. Het schip had een lading diepgevroren kippen geladen in Bulgarije (Varna of Bourgas) met als bestemming Havana. Na enkele dagen op de rede te hebben gelegen konden we daar naar binnen en hebben er zo’n 10 dagen gelegen. Alleen overdag lossen zodat we s ‘avonds na de nodige controles met de bus richting hotel Habana Libre konden. Een prachtige oude stad waar een prachtige collectie amerikaanse oldtimers door de straten heen pruttelden. Wat een mooi geluid. Na een avondje stappen nog even een cubaans pizzaatje eten alvorens met de bus weer naar boord te gaan. Na lossing in Havana zijn we naar Cumana gegaan om tonijn te laden. Eerst daar ten anker wat niet mee viel omdat je daar precies je anker op een plateau moet gooien omdat het anders te diep is en zonder een gedetailleerde kaart was dit behoorlijk zoeken voor een geschikt plekje. We hebben er ruim 1200 ton geladen toen er daar geen tonijn meer was en er plannen waren om in Tobago aan de westkant van het Panamakanaal af te laden. Helaas is dit niet doorgegaan. Terwijl wij plannen maakten om s’avonds weer de wal op te gaan kwam er aan boord een telex binnen dat we direct moesten vertrekken naar Villagarcia. Daar hebben we tijdens de kerstdagen gelegen en zijn toen leeg naar Greenore gegaan om vlees te laden voor Egypte. De paar dagen naar Greenore dag en nacht ruimen schoonmaken. Elke grating in onze handen gehad en niet te vergeten de ventilatiegaten, waar de restanten vaak blijven liggen na het schoonmaken. In Greenore een klein plaatsje met een gezellige pub hebben we enkele dagen gelegen en oud en nieuw gevierd. Wij waren de dag er voor al met strijkers op stap. Waar het busje met soldaten in ene vandaan kwam wisten we niet maar het scheurde even later vlak voor ons langs. We zaten natuurlijk ook precies op de grens met Noord Ierland. Nadat we enige dagen vertrokken waren uit Greenore en net Cabo Sao Vincente gepasseerd hadden kwam de meester boven dat ze staalgruis in een filter bij de schroefas hadden gevonden. Vermoedelijk van de schroefaslagers. Na een dagje drijven en vele malen contact met het kantoor kregen we orders om zonder sleepboot naar Cadiz te varen. Toen we net binnen de pieren waren en de sleepboten klaar lagen om vast te maken stopte de motor ermee. Een betere timing was er niet. In Cadiz hebben we bijna 2 weken gelegen. Wat een deining stond erop op onze kade. De trossen knapten als lucifer houtjes, liepen dag en nacht wacht en hebben heel wat ogen gesplistst. Gelukkig ook voldoende tijd om lopende de oude stad in te gaan en wat een mooie discotheken in het toeristengebied. Je keek er je ogen uit in het weekeinde. Na de reparatie hebben we onze weg zonder problemen vervolgd naar Port Said en de lading vlees gelost, Na Port Said leeg naar Alexandrie om aardappels te laden voor Heysham. Konden we eindelijk weer eens normaal de wal op. Heerlijk weekendje daar gehad omdat we zaterdagochtend binnen kwamen en maandag pas gingen lossen. Na het lossen van de piepers leeg naar IJmuiden en zat mijn tijd erop. Enkele namen van bemanningsleden die ik me nog kan herinneren: kapitein Joost Schot en later kapitein Vettenburg, Geert ? als 2de stuurman, matrozen Ruud Langbroek en ? Rong.

John Glaudemans
Bijlagen
Rede Cumana zonsondergang vanaf de brug
Rede Cumana zonsondergang vanaf de brug
2-16-2012_003.jpg (86.68 KiB) 5673 keer bekeken
Cumana veel pelikanen op de masten/laadbomen die alles volscheten.
Cumana veel pelikanen op de masten/laadbomen die alles volscheten.
2-16-2012_004.jpg (68.13 KiB) 5673 keer bekeken
Afgemeerd in Villagarcia
Afgemeerd in Villagarcia
2-16-2012_008.jpg (97.57 KiB) 5673 keer bekeken
Villagarcia
Villagarcia
2-16-2012_009.jpg (89.57 KiB) 5673 keer bekeken
Villagarcia close up
Villagarcia close up
2-16-2012_010.jpg (84.69 KiB) 5673 keer bekeken
Op volle zee vanaf de brug met het Effer-kraantje duidelijk zichtbaar. Ook geplaatst op de Lady, Queen en Marchioness
Op volle zee vanaf de brug met het Effer-kraantje duidelijk zichtbaar. Ook geplaatst op de Lady, Queen en Marchioness
2-16-2012_025.jpg (107.81 KiB) 5673 keer bekeken
Nogmaals op volle zee.
Nogmaals op volle zee.
2-16-2012_026.jpg (60.12 KiB) 5673 keer bekeken
De onmiskenbare foto gemaakt in Port Said.
De onmiskenbare foto gemaakt in Port Said.
pacificpeeress bijgewerkt.jpg (101.17 KiB) 5673 keer bekeken
johngl
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 nov 2011 17:30
Locatie: Nieuwe Niedorp

Re: Primlaks schepen

Bericht door johngl »

Vervolg Pacific Peeress in IJmuiden maart 1985
Bijlagen
De Peeress in de haringhaven vanaf de zuidkant genomen.
De Peeress in de haringhaven vanaf de zuidkant genomen.
2-16-2012_027.jpg (81.36 KiB) 5670 keer bekeken
Nogmaals IJmuiden
Nogmaals IJmuiden
2-16-2012_028.jpg (78.85 KiB) 5670 keer bekeken
Nog een laatste foto voordat ik met verlof ging.
Nog een laatste foto voordat ik met verlof ging.
2-16-2012_029.jpg (85.18 KiB) 5670 keer bekeken
Jan Groeneweg

Re: Primlaks schepen

Bericht door Jan Groeneweg »

Hallo john,
Wel wij hebben destijds met de Pacific Queen een poos op Taboga gelegen, net noord van Panama City. We lagen daar rond carnaval. Het dorpje op het eiland had 2 straten calle ariba en calle abaja! De Atlantic van Seatrade lag op de rede evenals een tweetal nederlandse jachtjes. Een daarvan van de Onrust van Hans en Waterman af en toe gingen we daar buurten. Verder was het laden daar best spitsroeden lopen! De venezolaanse tonijnjagers probeerden nogal eens hun streken te verdoezelen. De ene keer een overflow op het visdek en de andere keer een amoniak lek. Beide gevallen een gegronde reden op het laden te staken! Als jonge 2e stuur was het dan rennen naar boord om een woeste visserman te ontwijken. Noodstop van de kraan in rammen en stoppen met laden. Een laatste keer was het exact op het moment dat de space shuttle explodeerde. Dat zijn momenten die je bij blijven. Kapitein was destijds Leen Zuurmond.
Tijdens dat laden van Piet Stolk bezig het leidingsysteem aan het oplappen. Het achterdek leek soms meer op een laswerkplaats.
Trouwens ik ben ooit in Alexandrie eenmaal op de Peeress geweest. Het leek mij toen een leuk scheepje. Ik meen dat JanWillem Gelderman toen 2e stuur was. Met hem heb ik op de Baroness gevaren. Ook een kleurrijk figuur was Kees Houdijk. Zijn hut was meestal het feesthok. Maar wat wil je er stond een geweldige geluid installatie en nu en dan werden de boxen buiten gezet met arbeidsvitaminen. Foreigner dreunde herhaalde malen over het dek.

OK tot latersssssssssss


Plaats reactie