Vraagje over uniformen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Aan dat hele uniformgedoe zitten verschillende kanten. Ik zou zeggen: Wiens brood men eet, wiens taal men spreekt en wiens uniform men aantrekt.

Harry G.H. heeft gelijk: het wordt een droevige zaak als je een gouden pak met zwarte strepen nodig hebt om je autoriteit te tonen of te handhaven of te benadrukken. Ik heb nog nooit iemand gerespecteerd omdat hij een aantal strepen had. Sterker nog: ik heb nog nooit iemand gerespecteerd om zijn rang. Dat wil zeggen: in eerste instantie wel, maar in eerste instantie respecteer ik iedereen die ik ontmoet. Ik bedoel: ik heb nog nooit een kapitein gerespecteerd alleen maar om het feit dat hij kapitein was. Daar moest wel iets achter zitten. Later verwachtte ik van anderen niet anders.

Als ik me verhuur bij een baas waar het dragen van een uniform verplicht is, dan heb ik me daar maar aan te houden. Dat weet je als je bij die baas in dienst gaat en als er dan bovendien nog strikte voorschriften zijn welk uniform waar op welke manier moet worden gedragen, dan heb ik me ook daar keurig aan te houden. Dat hoort er dan bij en dat moet ik dan net zo goed doen als het werk waar ik voor betaald wordt. Bevalt je dat écht niet, dan moet je je zakkie pakken en ergens gaan varen waar ze het minder nauw nemen.
De KPM had zeer strikte uniformvoorschriften die nauwkeurig in het maatschappijreglement waren omschreven. Dat was soms wel een tikkie absurd, maar dan alleen omdat bepaalde kapiteins geen oog hadden voor de omstandigheden waaronder je moest werken. Ik heb daar meen ik wel eens een voorbeeld van genoemd dat werkelijk te gek voor woorden was. Maar ook toen heb ik gedaan wat er van me verwacht werd. Het was me geen hoop ellende waard om me ertegen te verzetten.

Waarom draagt men in bepaalde beroepen - functies - uniform? Soms om zich te onderscheiden van de rest van de bevolking en als het om scheepvaart gaat om zich onderling te onderscheiden voor de buitenwereld. Men moet kunnen zien wie wie is. Aan de wal is het toch wel prettig als een politieagent een uniform draagt, voor mij en voor hemzelf. Als een vent in een ouwe spijkerbroek en een sweatshirt mij een prent zou geven, wil ik toch wel graag weten op grond van welke autoriteit hij dat doet en dan zou zo'n man doorlopend met een legitimatie in zijn hand moeten lopen. Ook weer zo lastig. Als er zomaar een vent in een Arabische soepjurk door het middenpad van de trein kaartjes loopt te controleren, kijken we met zijn allen toch een beetje vreemd naar zo'n man, of niet soms?

Dan die marineman in uniform in de supermarkt. Mijn schoonzoon zit in dat vak. Hij is inmiddels al heel hoog en heeft veel strepen en zo'n pet met een gouden klep. Die fietst in vol ornaat door Den Haag en waarom ook niet? Het is zijn werkpak en dat moet hij dragen als hij naar zijn werk gaat. Als mijn dochter vraagt of hij voor hij thuiskomt even langs Albert Heyn wil gaan, dan gaat hij zich echt niet eerst omkleden en dan weer terug. Dan had ze beter zelf even kunnen gaan. Nee, dan fietst hij in vol ornaat, mét pet met gouden klep op het hoofd en een tas van Albert Heyn in de hand door Den Haag. Thuis geeft hij de voorkeur aan een ruime broek met een laag kruis.

Nooit een uniform op de kustvaart gezien? Hier een aantal foto's die dan toch wel een eyeopener moeten zijn.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
(Foto's hierboven uit Varen op twee fronten van Hans Beukema)

Afbeelding
(Foto uit Op tegengestelde koersen van Dick Brongers)

Afbeelding
(Foto hierboven uit Hout en zout van Harry de Groot)

Afbeelding
(Krantenfoto uit het topic Nostalgie uit mijn plakboeken van Ben Gernaat op het forum van Groninger Kustvaart)

Vooral als je wat ouder bent en al jong op de kustvaart zat, heb je heel wat mensen in uniform zien lopen. Dat was veelal een overblijfsel uit de oorlog. Mensen die tijdens de oorlog hadden gevaren, hadden in die jaren steeds een uniform gedragen. Dat had vele voordelen omdat je dan herkend werd als koopvaardijman en onder alle militaire regelingen viel zoals vrij reizen, gratis naar de bioscoop en op veel plaatsen voorrang als er een "queue" stond. Die mensen zijn dat uniform na de oorlog in veel gevallen blijven dragen en die kwam je in de vijftiger jaren vrij veel tegen.

Zelf heb ik op de kustvaart vrijwel nooit een uniform gedragen. Alleen als tweede stuurman op de Balticborg maar verder dan een battledress en een pet ging dat niet. Wel heb ik er als kapitein op onverschillig welke pot er altijd aan gehecht om er fatsoenlijk bij te lopen en een pet heb ik gedragen zolang ik bij Wagenborg voer, maar strepen vond ik nou ook weer niet nodig.

Toch kan ook dat soms wenselijk of noodzakelijk zijn. Is er nou een vrijere vorm van scheepvaart denkbaar dan de shipdelivery? Juist daar kwam die wenselijkheid en soms ook de noodzaak weer naar voren. Als je een nieuwbouw afleverde en je moest proefvaren, dan stelde de opdrachtgever het op prijs als men kon zien wie wie was. De eerste keer dat me dat overkwam, was in Port of Spain, Trinidad, waar we twee havenslepers afleverden en de proefvaarten een enorm gebeuren was. Daar moest ik strepen op, maar die had ik niet bij me. Gelukkig zat er aan de poolbar van het Holiday Inn - de plek waar alle moderne boekaniers van de Carieb zich in die tijd verzamelden - een Noorse kapitein die, toen ik mijn probleem noemde en vroeg of er ergens in de buurt een uniformwinkel was, gaarne bereid was mij een paar epauletten te geven. Hij hoefde ze ook niet meer terug en ik heb ze daarna nog een paar keer gebruikt. ik heb ze nog.
In Lagos had ik ze niet bij me en toen heb ik een paar van die keiharde, brede planken van de havenmeester geleend. In tijd van nood schilt men desnoods aardappels met de bijl, nietwaar? :)

Zo liep ik er zelf in de zestiger jaren bij als kapitein op de 500-tonners van Wagenborg. Dat was geen uniform, maar het was wel fatsoenlijk, want daar hechtte ik nu eenmaal aan. Als dat verkeerd is, dan alsnog mijn verontschuldigen. Dat was een splitleren battledress, uiterst comfortabel. Ik droeg ook vaak een stropdas, gewoon omdat ik me daar prettig bij voelde. Wat anderen daar van vonden of dachten of zeiden, zou mij aan de reet roesten. :wink:

Afbeelding

Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Theo je komt met een paar uitzonderingen aan.

Als je al die 600 coasters uit Groningen neemt dan zijn er weinig die een uniform droegen.

Een slechte Kapitein of wat voor Officier ook die zijn werk niet kan verdient van mij geen respect.

En op geen enkele Coaster uit Groningen was het verplicht een Uniform te dragen.

Zo werd er altijd gelachen om de Wagenborg schepen die in de Sluizen van het Kielerkanaal nog even de plekjes buitenboord gingen bijwerken.

Kreeg de Kapitein daar geen Bonus voor als je in Delfzijl kwam.
Kapitein Rooibos

Bericht door Kapitein Rooibos »

@Theo: AMEN!


Maar toch nog een reactie:

Zelf heb ik op de tankers nooit met uniform gevaren, dit was alleen voor kapitein of evt. hwtk. In sommige landen kan dat handig zijn.

Toen ik in dienst kwam bij Nedlloyd ging ik natuurlijk direct navragen waarom niemand dat apenpakkie wilt afschaffen (want zo'n tropenpak met veel te kleine broek waardoor je de edele delen van de kapitein kunt zien IS een apenpak). Vooral jongere beginnende officieren vinden het blijkbaar "handig" zo'n uniform.... Ik denk dan: dus je hebt het nodig om enig respect van een leerling te krijgen :cry: Zelf probeer ik een beetje respect te krijgen door te laten zien dat je weet waar je het over hebt, en als je het niet weet: zeg dat dan ook :!: De oudere officieren (MO2 en MO1) zeggen vooral: "stel je voor, dan ontslaan ze direct de wasbaas en kan iedereen zelf zijn was gaan doen"

Dus in de twee jaar tijd dat ik met uniform vaar zie ik er het nut niet van. Behalve dan het verbloemen van luiheid en onkunde......... :cry:

Maar goed, ik blijf wel "representatief" doen midden op de fucking stille oceaan hoor. Zeeeeeer belangrijk. :lol:

Arjen
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Rooibos,
Toen ik jouw reactie las dacht ik aan een uitspraak van een baas van me, overigens ook al weer een tijd geleden: "Het is maar goed dat je aan sommige medewerkers niet kan zien dat ze bij deze club werken."
rob niezing (R.I.P.)

Bericht door rob niezing (R.I.P.) »

Hoi Mannen,

Er is een gezegde, ook al is de winkel er niet meer: De Gruyter

Hoe meer strepen zo groter de zak ( de blauwe strepen)
Verteld door Kapitein van de Shell, ik had er graag mee te doen 8) :lol:

Hij was een vakman !!!!

Gr. Rob ( had een schurft aan dat pakkie)
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Zo is het immers, Arjen? Als ze dat bij die rederij graag willen, dan heb je daar maar aan mee te doen. Of je moet ergens anders gaan varen.

Zo uitzonderlijk was dat niet, Jan. In de vijftiger jaren was een donkerblauw battledress heel gebruikelijk. En een pet. Dan ontbraken dus alleen de strepen nog maar. :)
Nee, natuurlijk was het op geen enkele Groninger coaster verplicht om een uniform te dragen. Dan hadden ze er voor moeten betalen en daar konden de uitvinders van het koperdraad natuurlijk niet aan beginnen.

Wat dat bijplekken in het Kielerkanaal met uniformen te maken heeft, begrijp ik niet zo goed. Ik heb toch 17 jaar voor die baas gevaren, maar ik heb dat nooit gezien, laat staan dat ik het zou hebben gedaan. Overigens zie ik er ook geen enkel kwaad in en ik vind het ook niet belachelijk.
Wat niet wil zeggen dat er geen mensen waren die het onderhoud nogal overdreven. De ankers in de goudbrons, bijvoorbeeld.
Ik heb eens met verbazing staan kijken naar een 500-tonner die op een zondag in Delfzijl lag, in het oude Eemskanaal, voor de kroeg van Sesselaar. Die had namelijk fraai grijs geschilderde bolders, zonder ook maar één krasje. Dan vraag je je af hoe iemand dat voor elkaar heeft gekregen: vastmaken zonder de verf van zijn bolders te beschadigen. Later heb ik hem dat gevraagd. Het was dezelfde man die zijn ankers in de goudbrons zette. Was trouwens een fraai gezicht, die ankers.
Maar die bolders, dus. Ze waren op vrijdagavond binnengekomen. Zijn schip zag eruit als een jacht. Altijd. En daar werkte hij zelf hard aan mee. Hij was zelf, hoogstpersoonlijk, op zaterdagmorgen teruggekomen. Hij had de polyprops op andere, onbeschadigde bolders gelegd, had de beschadigde geschilderd en was op zondagmorgen nog een keer teruggekomen om ze weer op die fraai geschilderde bolders te leggen en die waar ze vanaf waren gekomen weer even bij te halen.
Dat is een tikkie overdreven. En daar kreeg hij géén bonus voor. Wagenborg betaalde nooit bonussen. Nergens voor. Niet voor snelle reizen, niet voor extra veel hout slepen, niet voor zonder loods varen, helemaal nergens voor.
De kertsgratificatie was een lachertje. Toen ik personeelschef werd was dat zo ongeveer de eerste vraag die me gesteld werd: wat is je mening over de kerstgratificatie en wat gaan we daarmee doen? Ik begon namelijk op 5 december, dus het was een actueel onderwerp.
Ik heb toen gezegd dat ze er ofwel een echte, goede gratificatie van moesten maken, of het helemaal afschaffen. Hij werd afgeschaft. :)
Het nog altijd mooie verhaal van H.R.A.J. van Dijck toen hij als 1ste stuurman op de Balticborg voer. ze komen in Delfzijl en Egbert Vuursteen komt aan boord. Hans van Dijck droeg zo'n leren bodywarmer met schapenvacht gevoerd, zo'n vest zonder mouwen.
'Mooi jasje, stuurman,' zegt Egbert. 'Je bent alleen de mouwen vergeten.'
'Nou, meneer Vuursteen,' zegt Hans van Dijck. 'Dat jasje heb ik van mijn kerstgratificatie gekocht en volgend jaar hoop ik de mouwen erbij te kunnen kopen.'
Dat werd hem niet in dank afgenomen. :-D

Nee, bij Wagenborg geen bonussen. Maar het was een béste baas die mij altijd uitstekend heeft behandeld. Ik heb in die 17 jaar nooit ook maar iets te klagen gehad. De kritische geluiden over Wagenborg van vroeger kwamen gewoonlijk van mensen die daar nooit hadden gevaren of een schop onder de kont hadden gekregen.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

1 streep = kan lezen
2 streep = kan lezen EN schrijven
3 streep = kan lezen, schrijven EN rekenen
4 streep = kent iemand die kan lezen, schrijven en rekenen

krul ?
1 streep is een onderstreepte nul
2 streep is een dubbel onderstreepte nul
enz

geen krul ?
1 streep is een min
2 streep is een onderstreepte min
enz

we lagen eens in Lagos Apapa, en achter ons meerde (verbazingwekkend netjes, overigens !) een schip van Niger Lines aan. Dat vond ik met die uniformen toch vreemd lijken.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Na mijn marinetijd nooit meer een echt compleet uniform gedragen.Mijn jekker nog wel afgedragen in de winter op de kusters al of niet met een griekse schipperspet maar zonder streepies.
Alleen op het MV Carmen A ,een khaky broek en shirt op verzoek van de eigenaar een salvadoreense colonel,ook kregen wij 20 dollar per mnd uniformgeld.De dekofficieren liepen in het kortwit met goud op hun schouder,maar wij die ook nog moesten werken hielden het op een spijkerbroek en blauw shirt,behalve ''op bruiloften en partijen, dan in khaky met epouletten.Olof mijn zweedse chief engineer bleef altijd op zijn zweedse muilen lopen, ook op de door kapitein johan peterson aan boord ge organiseerde huwelijks plechtigheid ,tussen Afbeelding
een oiller uit costs rica,en zijn niet zo jong meer meisje, Olof vond het maar zo zo, en had het over kinderverkrachting.Ook aan de wal gingen de muilen niet uit, behalve wanneer hij achterover van de barkruk viel, dan kletterden ze door de hele kroeg, dit was een van mijn mooiste tijden aan boord van een schip en heeft 2 jaar geduurd jammer genoeg
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
rob niezing (R.I.P.)

Bericht door rob niezing (R.I.P.) »

Môgge Mart

Inderdaad, dat zwarte jackie draag ik nu nog, zonder versiering 8)
als ik mijn hond ga uitlaten, heeft het toch nut gehad (heeft)

Gr.Rob
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ja Rob, mijn moeder had er een schapenvel voering in bewestigd ,lekker werm,dat velletje kwam van een engels piloten vest, door pa de locomotief machinist na de bevrijding op de kop getikt en ook gedragen.Wie niet rijk is moet slim zijn
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie