Vraagje over uniformen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
joopwijngaarden
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 jul 2007 10:08
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door joopwijngaarden »

Eind jaren 50 van de vorige eeuw voer ik bij de HSM.Ofschoon de bijnaam klompenlloyd was heb ik de stuurlieden en machinisten op de schepen waar ik op gevaren heb altijd in uniform mee gemaakt. De stuurman en kapitein liepen ook hun wachten in vol ornaat. De werktuigkundigen kwamen in uniform aan tafel.Op deEemstroom hadden we kapitein van Wensveen een oud marineman en reserve officier.Die was er heel erg op gesteld dat iedereen er behoorlijk bijliep.

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Cor / Theo,

Mijn oorspronkelijke tekst onder die 'khaki-foto' was dat die kleding 'gretig aftrek vond' :oops: maar bij teruglezing en in combinate met dat wetenschappelijke boekje zag ik dat ik een 'canard' op stapel had gezet. Dus maar even omgezet :lol:

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
proet
Berichten: 1873
Lid geworden op: 26 sep 2006 19:20
Locatie: Ruurlo
Contacteer:

Bericht door proet »

Ik heb nog een jasje hangen met halve streepjes. Oftewel ze lopen niet rond de mouw maar slechts voor de helft.
2 strepen recht zonder krul en goudkleurig.
Volgens wat mij verteld was, was het een jasje vanuit de marine reserve, klopt dat wel ?

Proet

Heb heel vroeger met een streep met krul(etje) geparadeerd.
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Cor Leliard schreef:In wat voor boekie zit Bert nou te lezen,Candy??
gr uit Breda Cor
Zie ik dat goed Cor een stukje blote bil.

Wel onvolwassen voor zo'n grote vent. :lol: :lol: :lol:
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Hoeveel strepen of balken je ook hebt of had.... als het wuuf zegt ''ramen zemen''heb je dat maar te doen.
Ik slof, heb weinig glas in de hut, wèl muggen gaas
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: vraagje over uniformen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op het SMN-topic komt dit onderwerp momenteel weer ter sprake, het laatste bericht op dit topic is al weer van lang geleden.
Het blijft tenslotte wel interessant hoe we er vroeger bij moesten lopen. :)
All the best
Jos
louis holleman

Re: Vraagje over uniformen

Bericht door louis holleman »

Ja, het is dat ik dit topic nu pas tegenkom. FF een correctie op het apenpakkie van de Sparks, dat was geen zigzaglijn maar een golf, en niet in paars maar in bordeaux rood. Verpakt naast een gouden grenslijn 8) Een dunne streep was voor assistenten, een dikkere voor officiele 2e klassers met max zoveel dienstjaren. Na 10 dienstjaren mocht je er een halve gouden bijplakken. En zo liep dat door, tot je Hoofd Radio Officier was, dan hingen je armen vanzelf voor je kruis vanwege het gewicht van het goud. Ooit foto's van HAL hotshots gezien in hun blad destijds. Alles met rangen waar 3 of meer strepen voor stonden stond met de armen gekruist voor hun lijf, de rest had doorgaans de armen op hun rug.
Toen ik naar de RIL ging had ik nog steeds mijn assistentenzootje op mijn armen, omdat ik 4 jaar geen uniform nodig had gehad, en goud kost geld. Het was dat mijn moeder me toen overtuigde om toch maar een vette streep erop te laten plakken, anders had ik misschien nog meer troubles met "Kapitein Y." gehad :mrgreen: (uitleg daaromtrent op mijn site te vinden)

En later in de offshore was ik toch maar weer trots op mijn Zapata coveralls, felrood met een groot logo achterop geborduurd. Zelf verdiend met "non-lost-time-accidents in de radiocontainer" :mrgreen:
BartR
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 jun 2008 06:01
Locatie: Costa Mesa (California)

Re: Vraagje over uniformen

Bericht door BartR »

louis holleman schreef:Ooit foto's van HAL hotshots gezien in hun blad destijds. Alles met rangen waar 3 of meer strepen voor stonden stond met de armen gekruist voor hun lijf, de rest had doorgaans de armen op hun rug.
hahaha..... je slaat de hamer op de kop... Deze HAL foto werd genomen voordat ik kans had om mijn miezerige 4e wtk strepen achter mijn rug te verbergen.
Mooie topic trouwens !!!! ...... Ik had hem nog niet gezien



Afbeelding
ss Rotterdam - 1983
louis holleman

Re: Vraagje over uniformen

Bericht door louis holleman »

Nou, nog ff doorborduren op Het Uniform. Ik ben van 1948, heb de hippie-jaren-60 meegemaakt en voelde me ook ongeveer zo. Je snapt dat mijn animo om een uniform te gaan dragen niet zo groot was, maar alla, het hoort er nou eenmaal bij.
Inderdaad, een basale uniform-uitrusting voor iets van 1000 piek bij Cohen aangeschaft, incl. jasje Toetoep (wat ik nog nooit gedragen heb). Dus blauw èn wit. 1e reisje HAL in 1968. Toen naar de KNSM, ook weer uniformpie dragen. Alleen blauw. In 1969 kwam ik op de Geertje Buisman: het ornaat was daar vrijetijdskleding (en cowboy-outfitjes, maar da's weer een ander verhaal). Vervolgens kreeg ik steeds schepen waar geen uniform werd gedragen. In 1972 naar de RIL voor een jaar. Daar werd afhankelijk van seizoen en plaats wit of blauw gedragen. Nou, het korte wit van Cohen bestond uit van die "korte" broeken die tot je knieen hingen en daaronder witte kousen die tot net onder je knieen slobberden. Lekker luchtig, met je knieen in de open lucht. Die broeken (alsmede de witte shirts) waren net jute zakken. Het moest flink in de stijfsel zitten, heel prettig als je als een otter loopt te zweten. Maar.... ik had destijds maar 2 of 3 van die witte korte broeken bij Cohen aangeschaft en ook niet al teveel shirts, dus het moest wel uitgebreid worden. Dat ben ik in Durban maar in een sportwinkel gaan doen: een beetje "normale" korte witte broek, en fatsoenlijke witte shirts. Ik viel aan boord natuurlijk gelijk op in mijn wat sportievere kloffie. Die latere ouwe "Y" die ik al heb genoemd was er een van de voorschriften en wetten en volgens mij heeft ie dagen lopen spitten in diezelfde voorschriften of ie niet iets kon vinden waar ik niet aan voldeed. Gelukkig waren de voorschriften van Radio Holland niet geheel detzelfde als die van de RIL, dus ik kon mijn kloffie gewoon blijven gebruiken :P Oh ja, en mijn pet heeft voor niks diverse dagen klem gezeten tussen de kastdeur en zijn sponning (om 'm er wat "gebruikter" uit te laten zien); die heb ik maar 1x op mijn harsens gehad: om 'm te passen :mrgreen:
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Vraagje over uniformen

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Een soort uniform maat èèn maal gedragen,en dan nog voor bruiloften en partijen ,op de Carmen A,voormalig gerund door Uiterwijk, maar Terug genomen door de eigenaar Colonel G in El Salvador.
De Boy's op de brug liepen het hele jaar door in kort wit met de daarbij gouden schouder bedekking.Wij machinisies in khaky en ook gold op de schouder patches.. ik had er 3, mijn zweedse chief 4 en die verdomde het om zijn swedish wooden schoes in te ruilen, soms tot groot vermaak van agenten en aan hang. Olof was blond rose en 1.90 lang heb hem eens achterover van een barkruk zien vallen .. de klompkes maat 48 vlogen met een boog over ons heen.. those where the days :lol: :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook


Plaats reactie