Vraagje over uniformen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3265
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders » 25 nov 2007 00:55

Als oud Holland Amerika Lijn WTK begin ik mij redelijk ongemakkelijk te voelen op dit Topic door de aversie van vele tegen het uniform aan boord van schepen. Ik heb het alle jaren met plezier gedragen en nooit geen negatieve gedachten bij gehad en die laat ik mij ook hier niet aanpraten. Ieder mag er over denken hoe hij wilt, maar de waarde van het uniform wordt bepaald door de man die het draagt. Ook ik heb ze meegemaakt klootzakken in uniform, maar er waren ook klootzakken in spijkerbroek.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 25 nov 2007 01:04

Met de "Goeree" lagen we een weekend over in Glasgow en er werd niet gewerkt. :-D
Dus Saturdaynight de wal op en zondag uitslapen, wat was het leven toch mooi op een drogeladingschip in vergelijking met tankers. :wink:
Met mijn vaste zwabbermaat, 4e wtk Ceessie Verstraate maakten we er een hele gezellige ouwerwetse stapavond van.
Met nette meisjes, die vroeg binnen moesten zijn een afspraakje voor de volgende dag gemaakt en toen nog even het nachtleven in. :wink:
Om een uurtje of drie kwamen we de gangway opgestrompeld en in de bar aan boord troffen we een paar van die ouwe doorleefde kaairatten aan, die net beneden een tijdje bij de Chinesen hadden doorgebracht.
We namen nog een afzakkertje om het niet af te leren, maar op de een of andere manier waren toch te luidruchtig, want opeens stond die ouwe in zijn kamerjas in de bar. :roll:
"Komen, schop die wijven van boord".
Ceessie in mooi plat Hagenees tegen die ouwe: "Ik zie die wijffe liever in hun blote kont, dan jou in je zondagse pak". :wink:
Ergens bracht deze opmerking die ouwe op een idee. :idea:
Stampvoetend met slippers en kamerjas verdween die ouwe naar boven, om 5 minuten later in vol ornaat met zijn uniform met vier strepen en met zijn pet op de ladies officieel te sommeren van boord te gaan.
En verdomd, het lukte ook nog.
Die ouwe zou ons de volgende ochtend wel even onder vier ogen spreken.
"Wel na pikheet, kaptein, want we nemen er nog eentje op de goeie afloop", zei Ceessie.
Hier blijkt dus uit, dat een uniform toch wel veel indruk maakt als je in een haven iets voor elkaar wilt krijgen. :lol:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 25 nov 2007 06:59

Als oud Holland Amerika Lijn WTK begin ik mij redelijk ongemakkelijk te voelen op dit Topic door de aversie van vele tegen het uniform aan boord van schepen. Ik heb het alle jaren met plezier gedragen en nooit geen negatieve gedachten bij gehad en die laat ik mij ook hier niet aanpraten. Ieder mag er over denken hoe hij wilt, maar de waarde van het uniform wordt bepaald door de man die het draagt. Ook ik heb ze meegemaakt klootzakken in uniform, maar er waren ook klootzakken in spijkerbroek.
Ware woorden, Jos. Het merkwaardige is dat je die "aversie tegen uniform" vooral op de koopvaardij tegenkomt. Kan iemand zich nu werkelijk voorstellen dat ze diezelfde aversie plotseling in de luchtvaart gaan voelen en dat je meer en meer lieden in spijkerbroek en T-shirt of in een joggingpak op de bok van een 747 ziet zitten terwijl het cabinepersoneel ook maar net aantrekt wat ze op dat moment zint?

Als ze op de cruisevaart - of andere passagiersvaart - het uniform af zouden schaffen, zouden ze toch wel heel dom bezig zijn, of niet soms?

Uniform heeft naar mijn bescheiden mening niets met show of pretenties te maken, maar alles met herkenbaarheid voor de buitenwereld of de klant. Als dat betekent dat ze op cruiseschepen meer en meer in operetteuniformen moeten gaan lopen om de bedrijfsresultaten te stimuleren, dan moeten ze dat vooral doen. Ik heb aardig wat op die schepen rondgekeken en dan dacht ik steeds: dit zou mijn vak toch echt niet zijn. Dat wil zeggen: niet als kapitein op zo'n schip. Wel als werktuigkundige want het zijn verdorie technische bedrijven, vergis je niet. Dan zou ik dat uniform graag op de koop toe nemen. Maar niet als kapitein of stuurman, alsjeblieft niet.

Op de vrachtvaart, maakt niet uit of dat nu tankers zijn of pakjesboten of bulkers, is dat heel iets anders. Daar mogen ze van mij de gouden pakken met zwarte strepen wel afschaffen, maar dan zou ik ze, als ik een rederij met een aantal flinke schepen moest runnen, toch wel vervangen door andere "uniforme kleding" - wat dus niets anders betekent dan "gelijk, gelijkvormig" - zodat iedereen die op zo'n schip komt onmiddellijk kan zien met wie hij te maken heeft. Dat het iemand van dat schip of die rederij is en wat die daar voor functie heeft. Dat hoeft niet per se met gouden strepen en petten met gouden kleppen; een simpele badge met naam en functie volstaat ook.
Zoals ik op een drukke werf en op een schip in afbouw waar het krioelt van de mensen ook graag wil kunnen zien met wie ik te maken heb. Die hoeven ook niet in uniform te lopen, maar een overal met een naam van de firma of het klassebureau of de rederij en een badge met de naam van de man die in die overal zit, is toch wel prettig. Een helm met een naam is ook al handig.
Herkenbaarheid en - tja, je ontkomt er niet aan - onderscheid. Wie is wie en wat doet ie?

Bij de KPM waren de uniformvoorschriften erg strikt, dat zei ik al. Dat belette "Rooie Arie" Dijkhuizen, toen ik bij hem voer gezagvoerder van het "mailstoomschip" Tasman - want hij noemde het zelf een mailboot op de lijn Priok-Benkulen-Padang pisa persa - om hele dagen in zijn hagelwitte onderhemd over de brugvleugel of uit een stuurhuisraam te hangen en van daaruit iedereen verrot te schelden waarbij hij zijn naam steeds meer eer aandeed want zijn kop werd steeds roder. Als we in Priok afmeerden, stonden de mensen op de kade met geheven hoofden en open monden te staren naar die razende en tierende figuur op de brugvleugel die alles en iedereen, maar vooral loodsen en sleepbootkapiteins alsmede stuurlieden op voor- en achterschip en werktuigkundigen in de machinekamer die te traag naar zijn zin reageerden in het Nederlands zowel als in het Maleis voor rotte vis en onbekwame klootzakken uitmaakte.

Op zekere mooie tropenmorgen kwam er in Priok een nieuwe marconist op een KPM-schip. De keurig in kort wit gestoken knaap begaf zich naar boven om zich bij de kapitein te melden. Op het brugdek gekomen - de kapieinsverblijven lagen gewoonlijk direct achter de brug - trof hij daar een een het wit geklede man die over het water stond te staren.
"Goedemorgen, kapitein," zei die montere marconist. "Ik ben de nieuwe radio-officier." En noemde keurig zijn naam.
De man in het wit draaide alleen zijn hoofd maar om en zei: "Zo, ben jij de nieuwe radio-officier?"
"Jawel, kapitein."
"Nou, dan zal je wel net zo'n klootzak zijn als de rest," zei de man en vertelde de verblufte jongeman vervolgens in niet mis te verstane bewoordingen wat hij van marconisten en Radio Holland dacht.
Die arme jongen wist aanvankelijk niet hoe hij het had, maar zei op den duur: "Nou, als u er zo over denkt, kan ik maar beter weer gaan."
"Ja, lazer maar op," zei die man.
Die jongen terug naar zijn baas bij Radio Holland, wat in Priok niet zo ver was. Daar waren ze in alle staten en belden natuurlijk direct naar het kantoor van de KPM. Die stuurden een loper naar het schip - want zo ging dat in die tijd: "lopers" die berichten naar schepen brachten - met een briefje dat de kapitein zich met de meeste spoed op kantoor moest melden.
Je begrijpt het vast al wel: die kapitein wist van niks. Die vent in het wit was de kapitein helemaal niet geweest, maar iemand van de wal die toevallig aan boord was. Het werd een hele rel, maar wie die vent was geweest, is nooit duidelijk geworden. Dat wisten alleen insiders. :)
Maar een paar epauletten met vier strepen en een krul hadden deze toestand kunnen voorkomen. Of een badge met naam en functie, al zou Rooie Arie die vast niet op zijn hemd hebben gespeld.
Omnia transit sed navigare necesse est

Bob22

Bericht door Bob22 » 25 nov 2007 14:39

Een uniform voor herkenbaarheid naar de buitenwereld is uitstekend. Maar waarom dan een uniform voor bijv. de mensen van de radardienst Waterweg, die de hele shift binnen zitten. Zij zien niemand van de boze buitenwereld, zitten in half-donker naar de schermen te turen en hun enige verbinding met buiten gaat via de VHF. Ik heb wel een vermoeden, maar als ik dat zeg heb ik de halve ambtelijke wereld op mijn dak.

Als je bij een my. kwam met uniform voorschriften wist je wat je moest aanschaffen. Als radiotelegrafist wist je niet waar je terecht kwam. Je moest dus EN wit EN kaki EN blauw hebben. In het wit ook nog jassie toetoep, want je kon bij de Nederland of Rott. Lloyd terecht komen. Ik weet nog wel dat het hele zootje mij toen 1200 gulden kostte, met een salaris van minder dan 300 ballen per maand.

Wisselen van wit naar blauw of omgekeerd gebeurde meestal de volgende dag. Echter, we komen uit het zuiden langs Kaap Hatteras, op weg naar Phila. 's Ochtends nog lekker weer, alles nog in het wit. Tegen de middag werd het kouder en om ongeveer 1 uur gaf de oude opdracht om over te gaan naar blauw.

mvg

Bob

Kapitein Rooibos
Berichten: 304
Lid geworden op: 20 dec 2006 20:30
Locatie: Arnemuiden

Bericht door Kapitein Rooibos » 25 nov 2007 16:26

Arjen krijgt buikkramp van het lachen........ :lol: :lol: :!:
Blaffende blowers bijten niet!

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 25 nov 2007 17:45

Hallo Arjen,
hoe is het nu met je buikkramp? Je bent opeens naar huis gevlogen en we zijn wel benieuwd. :wink:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Aapies pakkies

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 nov 2007 19:47

Hallo,

Oooit kreeg ik kommentaar, van een niet nader te noemen individue omdat ik in de tropen, zijknat van het zweet, boven in de gang, op de dorpel in de deur van de 2e zittende een potje bier dronk. Het was dus OP zee, en OP zo'n welbekende Verolme Heusden Tanker , waar de nabestaande van befaamde Jacob nog met weemoed aan terug denken :lol: :lol: ,een oliepot waar ze dus "rappido die Mao Chinezen zonder uniform" op hadden gepleurd!!!!! :wink: ( die we overigens oooooit eens in Colombo door het leger er af hebben laten halen i.v.m. " the closest thing to mutiny"!!!!

Ik zal hier het relaas besparen, echter " een officier had een stropdas voor" was een van de kreten :oops: :oops: .
Toen ik dus de volgende dag, NET zo zijknat van het zweet, maar poedelnaakt MET een stropdas voor, daar weer een potje zat te doen en even zat bij te trekken werd daar de humor helemaal NIET van ingezien!!!! door zekere instanties :wink:

" Must have been a COOl kid of the SIXteeees" :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Kapitein Rooibos
Berichten: 304
Lid geworden op: 20 dec 2006 20:30
Locatie: Arnemuiden

Bericht door Kapitein Rooibos » 25 nov 2007 20:00

Hallo Jos,

ik leef nog hoor. Morgen maar eens de dokter bellen en kijken of ik al weer beter ben. Maar ik heb er al geen last meer van, dus dat scheelt een hoop.
Blaffende blowers bijten niet!

rob niezing (R.I.P.)

Bericht door rob niezing (R.I.P.) » 26 nov 2007 11:02

Môgge Bram,

Nu nog een dubbele strop, is toch netter als een enkele :shock: :wink:

Aan alle die moeten werken proficiat,aan alle die niet meer hoeven
werken ook profiat 8) :wink:
Monday monday
Rob

Bram

Bericht door Bram » 26 nov 2007 12:05

:-D hoi Rob

gewoon een stappers stroppie :lol: :wink:

Groets Bram :-D

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 26 nov 2007 12:19

Ooit kreeg ik kommentaar, van een niet nader te noemen individue omdat ik in de tropen, zijknat van het zweet, boven in de gang, op de dorpel in de deur van de 2e zittende een potje bier dronk.
Kijk, dat bedoelde ik nou toen ik ergens in het begin zei dat het soms tot in het belachelijke werd doorgevoerd. Ook bij de KPM.

We lagen met de Waiwerang vee te laden. Ik was derde stuurman en stond, gekleed in kort kaki, met een eind bamboe sapi's op de knokige kont te slaan onder het slaken van kreten die de beesten moesten aanmoedigen om door te lopen. Ik deed dat zeer enthousiast want ik hield van mijn werk en had niet voor niets een diploma gehaald, nietwaar?
De eerste stuurman stond bij de veetrap - eveneens met een eind bamboe - en riep op zeker moment over al die koeienruggen heen: "Heb jij al ontbeten?"
Toen ik zei dat dat niet het geval was, zei hij dat ik dat dan eerst maar moest gaan doen. "Maar wel vlug terug, hè?"
Ik naar mijn hut, beetje gewassen en een paar strontvrije slippers aangetrokken en naar de messroom.
Daar zat alleen de gezagvoerder aan het ontbijt, aan de aparte tafel bestemd voor kapitein, hoofdwerktuigkundige, eerste stuurman en eventuele gasten.
Ik wenste de kapitein een goedemorgen en smakelijk eten, wenkte de bediende dat hij kon beginnen en zei dat ik haast had.
Ik was goed en wel begonnen, toen de kapitein zei: "Meneer Horsten?"
"Ja, kapitein?"
"Kent u het maatschappijreglement niet?"
Ik zei dat ik niet kon zeggen dat ik al die delen kende - het waren geloof ik tien boeken waarin je echt alles kon vinden - maar de meest relevante passages toch wel.
"Ik bedoel speciaal wat er over het dragen van het uniform wordt voorgeschreven."
Ik zei dat ik dat wel meende te kennen, ja.
"Dan weet u dus dat u bij het ontbijt kort wit behoort te dragen, met witte kniekousen en zwarte schoenen en epauletten op de schouder."
Ik voerde aan dat ik net tussen de sapi's uit was gekomen en dat ik zo spoedig mogelijk terug werd verwacht om door te gaan met het op de kont slaan van die beesten. Maar er hielp geen lieve moeder aan: ik moest de messroom verlaten en in vol ornaat terugkomen.
Nou ja, dat doe je dan maar.
Maar belachelijk was het wel.
Toch was die kapitein een beste kerel waar ik de beste herinneringen aan heb. Hij zal wel een slechte morgen hebben gehad, maar toch werd daar zo met de uniformvoorschriften omgegaan. Ook op een veeboot.
Omnia transit sed navigare necesse est

Jan Vos

Bericht door Jan Vos » 26 nov 2007 14:10

Ben blij alleen op Coasters gevaren te hebben Theo.

De kledingvoorschriften op de Coasters en dat was niet op alle Coasters.

Dit heb ik wel als kind meegekregen bij mijn vader aan boord.

A : Dat was gekleed en niet in je blote bast aan tafel in de Mes.
B : Dat was met gewassen handen aan tafel in de Mes.
Laatst gewijzigd door Jan Vos op 26 nov 2007 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3050
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass » 26 nov 2007 16:48

Ik ben het helemaal met Theo eens. Soms is een uniform functioneler dan een spijkerbroek. Vooral in minder ontwikkelde landen word je zonder uniform niet altijd voor vol aangezien. Eveneens een korte broek is in die landen vaak een teken van 'onvolwassenheid'.
Als Stuurman en Kapitein heb ik dan ook weinig tijdens het werk in een korte broek gelopen.
Een echt uniform heb ik welliswaar nooit gedragen maar wel altijd een wit pilotenshirt en een nette broek en in mijn vrije tijd een korte witte broek.

Maar in de kustvaart van de jaren '60 werd echt wel vaak een battledress en/of pet met Margriet gedragen getuige onderstaande prive foto's.

Afbeelding

1962 op de "Alpha" Stuurman Peter Quite (dezelfde als op de foto bij de Cornelia BI bij Theo Horsten) mét pet


Afbeelding

Eveneens 1962 op de "Alpha" Stuurman Boesjes of Boestjes (zat trouwens voor zijn S1 en moest vaartijd en/of geld halen) met battledress en blauwe broek


Afbeelding

Ook khaki pakken werden door Bart van Gennep véél verkocht op de kustvaart aan alle rangen.
Hier ikzelf in zo'n outfit op de 'Vedette' en alweer 1962
Ik vond het trouwens wel netjes staan


Afbeelding

En hier dus netjes in het wit op de 'Marmora' in 1971


Groeten,
Bert de Boer

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 26 nov 2007 17:26

Ben blij alleen op Coasters gevaren te hebben Theo.
Zo is iedereen blij, want ik ben blij dat ik eerst een degelijke opleiding op de kustvaart heb gekregen en daarna verder ben gaan kijken om vervolgens weer op de kustvaart terug te keren en uiteindelijk helemaal voor het vrije leven van de shipdelivery te kiezen waar het niet meer uitmaakt of je met dat havenslepertje van 30 meter vaart, met een splijtbakkie met slagroomklopper erachter, met de ouwe "Windhund", met een ouwe veerboot of met een VLCC van 300 meter. Varen is varen. Het woord varen komt erg dicht bij "ervaring" en hoe meer je daar van opdoet, hoe beter het is.

Zo ben ik ook blij dat ik bij een maatschappij heb gevaren waar ze die uniformvoorschriften op een soms absurde manier handhaafden. Daar ben ik niks minder van geworden.

Bert heeft gelijk: in sommige landen moet je uiterlijk vertoon gebruiken om voor vol te worden aangezien. Dat hoeft niet met veel goud en grote petten. Ik kwam in Colombia of Venezuela, dat weet ik niet meer, maar daar kwam een havenautoriteit aan boord die keurig in kaki was gestoken, met op de boord van zijn overhemd aan elke kant een miniatuur epauletje met drie strepen met een krul. Kijk, dat is ook al voldoende. Ik heb me daar toen een stel van aangeschaft, maar dan uiteraard met vier strepen en een krul, want er zijn natuurlijk rangen en standen, nietwaar? :-D
Helaas ben ik die bij het krakend omhoog lopen van mijn eerste huwelijk kwijtgeraakt. Met nog een paar dingen, dat wel, maar van die epauletjes, dat vond ik toch wel erg sneu.
Mijn gouden epauletten heb ik nog altijd. Ik denk dat ik ze volgend voorjaar maar weer eens op zal doen en dan op mijn gele Hollandse klompen en met een Griekse schipperspet op hier door het dorp ga lopen. Geen mens die dan op die gouden strepen of die pet let, want die klompen blijven de aandacht vasthouden. :-D
Ze willen telkens weer weten of die niet verschrikkelijk zwaar zijn en dan stel ik ze ter beschikking van een ieder die even wil proberen hoe dat zit en hoe dat loopt en ze in de hand te wegen om zich ervan te overtuigen dat ze helemaal niet zwaar zijn.

Ik heb me vorig jaar trouwens weer eens een "Elbsegler" gekocht. Dat zijn bereisde petjes, man. :wink:

Afbeelding
Omnia transit sed navigare necesse est

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3413
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard » 26 nov 2007 17:48

In wat voor boekie zit Bert nou te lezen,Candy??
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 26 nov 2007 17:52

Welnee, Cor. Dat is het blad van de Vereniging van Gereformeerde Jongeren. :wink:
Omnia transit sed navigare necesse est

Plaats reactie