Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bram en Rita,
Hele fijne dagen met mooi weer toegewenst! :)
All the best
Jos

Bram

Bericht door Bram »

:-D Hoi Jos en Gerrit

Bedankt !ook namens me meissie.

Groets Bram :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bram en Rita,

Goeie reis, behouden vaart en " Happy Landings" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Onderzoek naar Friese koopvaardijgeschiedenis

leeuwarden/groningen - Er komt een groot onderzoek naar de Friese koopvaardijgeschiedenis nu de Deense Sonttol-registers online beschikbaar komen. Dat hebben het Fries Historisch Centrum Tresoar en de Rijksuniversiteit Groningen bekendgemaakt.

De registers van de tolheffing bij de Deense Sont behoren tot de bekendste en belangrijkste bronnen voor de economische en maritieme geschiedenis van Nederland en de rest van Europa. Ze zijn de administratieve neerslag van de tol die de koning van Denemarken hief over de scheepvaart door de Sont, die de Noordzee en Oostzee met elkaar verbindt. Ze bevatten gegevens over 1,7 miljoen doorvaarten tussen 1497 en 1857, namen van schippers, hun woonplaats, de haven van vertrek, de lading en de bestemming. Een kwart van de Sont-schippers was Fries.

"Het openbaar maken van dit register kan ons veel leren over de Europese economie uit die tijd, omdat de Friezen een cruciale rol speelden in de handel tussen het zuiden en noorden en oosten van Europa. Nederland verdiende meer aan deze handel dan aan de handel met Azië en het Caraïbisch gebied”, aldus directeur Bert Looper van Tresoar. Het project kost in totaal 1,7 miljoen euro. (ANP)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

'Windmolens in zee gevaar scheepvaart' door Richard van de Crommert

AMSTERDAM - Windmolenparken in de Noordzee bedreigen de veiligheid van de toegangsgeulen tot de Amsterdamse haven. Daarvoor waarschuwt Cor Oudendijk, directeur scheepvaart van de Haven Amsterdam.

Vorige week werd in een paginagrote advertentie van enkele bouwbedrijven de overheid nog opgeroepen om meer windmolenparken in zee aan te leggen, maar Oudendijk vreest dat er ongelukken kunnen gebeuren. De havendirecteur vindt het vooral vervelend dat de windmolenparken gepland worden langs de vaargeulen richting de Amsterdamse haven. Ook bij de ingang van de zeesluis van IJmuiden, de toegangspoort tot de Amsterdamse haven, is een windmolenpark.

"Dit kan de scheepvaartveiligheid in gevaar brengen", zegt hij. "Er is een aantal grote vaarroutes voor de kust. Juist daar moeten ze geen windmolenparken bouwen. Stel je voor dat er een tanker vastloopt. Rondom de ingang van de zeesluis gaan veel schepen voor anker. Gewoon omdat de sluis of ligplaats bezet is. Soms wachten er wel twintig schepen voor ze de haven van Amsterdam in mogen. Er ligt gewoon een file. Er komen steeds meer tankers en bulkcarriers. Daar moet buitengaats plek voor zijn."
Dat ankeren kost veel ruimte. "Je moet altijd tegen de stroom in ankeren", legt de voormalig zeeman uit. "Dus er moet voldoende ruimte zijn. Het wordt onvoldoende begrepen dat je als scheepvaart afhankelijk bent van de stroming als je moet ankeren. Die ankers moeten slecht weer kunnen doorstaan. In de optiek van anderen is het daar vrij, maar een schip staat niet op rails... Wij willen voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Dit is echt een belangrijke plek. Het gaat om de aanloop van de haven. Onze naderingsgeul van dertig kilometer wordt ernstig belemmerd als het zo doorgaat."

Waar die molenparken dan moeten komen? "Ik ben een groot voorstander van alternatieve energie. Ook in het havengebied hebben we veel windmolens, maar om ervoor te kiezen dat overal in zee maar windmolenparken mogen verrijzen is niet wenselijk, ik noem het hapsnapbeleid. Wat mij betreft komen er enkele eilanden met windmolens voor de kust. Dat komt op de kaart. Dat is veel beter. Daar moet je omheen varen."

De Telegraaf
Arjan

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Arjan »

Machinist zeeschip straks aan de wal

Omdat niet alleen in de luchtvaart maar ook op zee de functie van hoofdwerktuigkundige ter discussie staat, staat een aantal reders in de startblokken voor een interessant experiment: twee jaar lang een alternatieve machinekamerbezetting en ‘op afstand' de motor in de gaten houden. Om de proef te laten slagen wordt geprobeerd draagvlak in het maritieme cluster te creëren. Gepland is in januari met de proef te beginnen. De rederijen Wagenborg, Amasus en Flinter stellen daarvoor 23 schepen beschikbaar.
Bron: http://www.schuttevaer.nl/nieuws/zeevaa ... e-wal.html
Kapitein Rooibos

Machinist op de wal

Bericht door Kapitein Rooibos »

Voor dat er reacties komen, graag eerst even het stukje in de Schuttevaer lezen. Dan is namelijk duidelijk over welke schepen dit gaat!

Mij lijkt het namelijk een uitstekend plan!

Door in het vervolg met duaal opgeleid personeel te werken, neemt ook de werkdruk op de brug af.

Ik weet van een voormalig kapitein bij Jo Tankers dat hij kapitein-eigenaar is geworden. Hij stelde toen in zijn bemanningsplan voor dat hij met maroff's ging varen. Hij had zelf vaarbevoegdheid als HWTK en Kapitein. SI vond dat toen echter geen goed idee: je moet toch minstens een extra persoon hebben die "verstand" heeft van de machinekamer! Dus er moet een motorman bij. Het resultaat is dan wel dat er minder personeel beschikbaar is om nautisch werk te verrichten, m.a.w. de werkdruk wordt voor iedereen hoger. Behalve voor de motorman, want die heeft op die schepen toch niet veel te doen. Een dergelijk voorbeeld vind ik altijd erg jammer. Een goed initiatief van een kapitein-eigenaar wordt dan getorpedeerd omdat SI zelf een te starre organisatie is, en wellicht zelf te weinig kennis heeft.

Gelukkig gaan ze nu dit proberen. Ik weet zeker dat het gaat slagen, want: een visserman heeft ook ca 3000pk aan vermogen in zijn kotter staan, en daar vaart ook geen echte machinist mee die zich 24 uur per dag met de machinekamer bezig houdt!

Groeten!

Arjen
ronny

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ronny »

GADVERDAME moet ik nog naar school heen ook nog om maroff te worden????
Ga maar weer als matroos/Bootsman varen denk ik
Dan stop ik maar ,een gek in de familie is genoeg mijn ouwe heer was vetpriester.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ach, ergens niets nieuws onder de zon.
Eind jaren 70 voer ik als aflosstuurman bij diverse KHV-rederijen.
Op een goed moment werd me gevraagd of ik als kapitein op een kustertje wilde gaan varen met een lijndienst Utrecht-Kopenhagen. :)
Dus ik bel een telefoonnummer ergens in Grunn'n.

Kaptain, heb je ook verstaand van motoor'n? :lol:

Zit er dan geen machinist aan boord?

Nai, er zitt'n vier man aan boord, de kaptain, een matroos/bestman en twee Turk'n. :roll:

Dus dat feest ging niet door, want ik he ja geen verstaand van die kreng'n van ding'n. :lol:
All the best
Jos
Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

Schip 1500 ton, Stork Werkspoor 1050 Pk Nederlandse vlag meestal 4 man maar vaak ook met 3 man en veel Noorwegen - Kielerkanaal gelukkig wel patentluiken en boegschroef, tevens vrijvaarder voor het Kielkanaal.

Maar als je maar genoeg monsterboekjes aan boord hebt kon je makkelijk wegkomen uit Harlingen, Delfzijl was dat moeilijker want daar gingen ze vaak koppen tellen.

Maar Ronny je hebt toch wel kaarten geleerd van je ouwe heer.


Plaats reactie