Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Wim van der Moolen »

Hotelschip blijft in Rotterdam

***************************************
` Het voormalige passagiersschip ss
Rotterdam wordt voor 29,9 miljoen euro
verkocht aan WestCord Hotels.Het
horecaschip is nu nog eigendom van de
Rotterdamse woningcorporatie Woonbron.

Woonbron heeft het schip voor 250
miljoen euro verbouwd tot hotel en
restaurant,veel meer dan gepland.Dat
leverde een grote financiële strop op
en de corporatie kreeg opdracht van het
ministerie van VWS om het te verkopen.

Vorige maand werd bekend dat er vanuit
Oman belangstelling was voor het schip,
maar door de overeenkomst met WestCord
kan het schip op zijn huidige plaats in
Rotterdam blijven liggen.

Bron: Teletekst 2-11-2012
Eat your pie, before you die !

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

Wim, dat is mooi en slecht nieuws in een bericht.
Mooi dat de Rotterdam in Rotjeknor blijft, slecht dat het voor een belachelijke lage prijs verkocht is. :mrgreen:
Het lijkt op een cursus "hoe raak ik snel van mijn centen af", ongetwijfeld draait de Rotterdamse burgerij er voor op.
Nu maar hopen dat bedongen is dat die hotelclub het niet mag doorverkopen(met een klein winstje aan de Arabieren) :wink:
RuudMal
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 okt 2008 20:09
Locatie: ede

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door RuudMal »

Vandaag in clippingnews!


Vrachtschip dreigde te zinken in Antwerpse haven
Een Nederlands vrachtschip is vrijdagochtend zwaar in de problemen gekomen in de Antwerpse haven. De “FORTUNAGRACHT” uit Amsterdam ligt aan kade 344 in het zesde havendok waar het aangemeerd lag om te laden en te lossen bij het havenbedrijf Nova & Hesse-Noord Natie. Bij het lossen van een 13 meter lange, massief stalen buis van 6400 kg liep het mis. De buis viel van op een aanzienlijke hoogte in het 12 meter diepe ruim. Daarbij doorboorde de kop van de buis de bodem in het ruim van het schip.
De buis ging dwars door de bodem van het schip en stak tot op de bodem van het dok in de modder. Door de klap ontstond een grote scheur waardoor het water met grote hoeveelheden het ruim binnen stroomde. Onmiddelijk werd de Antwerpse brandweer in kennis gesteld. Deze kwam in grote getallen en met zwaar materiaal ter plaatse. Er werd met meerdere pompen, waaronder een zware subpomp getracht om het ruim leeg te pompen. De brandweer kreeg ook versterking van 2 sleepboten van het havenbedrijf. Duikers van een externe firma, door het betrokken bedrijf ingezet gingen rond het middaguur te water om het lek te inspecteren. Vervolgens werd op de scheur een metalen plaat gelast. Rond de buis, die nog half in het schip steekt werd een prop in een soort kunststof gespoten. Daardoor werd het vollopen van het ruim quasi volledig gestopt, al is dit een voorlopige oplossing. Er wordt nu verder bekeken hoe men de loodzware buis uit het ruim van het ship zal lichten. Dat dit geen gemakkelijke klus wordt staat nu wel al vast. Bij het inspecteren van het lek, onder de boot kwam een duiker van de externe firma vast te zitten. Deze wist zich ternauwernood nog los te maken door zijn luchtslangen en beveiligingen door te snijden. Net op het moment dat de duikersploeg van de Antwerpse brandweer - die stand-by ter plaatse stond te water wou gaan om de man te helpen- kwam deze ongedeerd boven water. Twaalf havenarbeiders die aan en in het schip werkten, waren door het voorval zodaning uit hun lood geslagen en werden naar het Medisch Centrum van Kaai 142 overgebracht, geen van hen werd echter gewond. De dienst preventie en bescherming van CEPA/SIWHA zorgde voor psychologische ondersteuning. Bron : 112 Antwerpen

Weet iemand meer. Lijkt me wel een bijzondere constructie te gaan worden, foto's

Gr. Ruud
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

De Fortunagracht, watermakende in de Antwerpse haven.
Fortunagracht-1.jpg
Fortunagracht-1.jpg (59.47 KiB) 2946 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Die Belgen !
Ze willen iig IETS Nederlands vol laten lopen.....
....en als het met die polder niet wil lukken..... :lol:

Maar je zult er maar bijgestaan hebben als er een "massief stalen buis" ( :shock: ) uit de stroppen dondert, en een zeeschip van een spudpaal voorziet.....
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

Jan, bij ons heet een massief stalen buis een as en een holle as is een buis of pijp :roll:
Maar ja daar hebben we het al eens over gehad bij die mooie stoomslepe :) r
De Fortunagracht komt met die Belgische spudpaal in ieder geval niet van haar plaats, zware lasten hijsen blijft een speciale sport.
RuudMal
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 okt 2008 20:09
Locatie: ede

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door RuudMal »

Oh Jan plaatsen ze op deze manier spudpalen! Nu wordt het me pas echt duidelijk! Zelf had ik toch wel een andere plek uitgezocht. Nu moetje als je gaat laden er telkens omheen stuwen.

En ja leuk die journalisten met hun massief stalen buis!!!!

Wat gaat er nu gebeuren? Lek gedicht?

GR
Ruud
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

Het lek is gedicht met platen en kunststof, op 112 Antwerpen is e.a. na te lezen.
Een duiker heeft zich zelf gered door zijn slangen en veiligheidslijn door te snijden, ik denk dat Murphy boven Antwerpen zweefde.
Er hebben in ieder geval wat mensen erg veel mazzel gehad vandaag, behalve de eigenaar van de vracht en het schip dan.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

massief stalen buis van 6400 kg liep het mis
Aahwel zunnuh, een " massief stalen buis van 6400KG" dondert NIET door de dubbele bodem, ook niet van 12 mtr. hoog ( schat ik)!!! De omschrijving is erg duidelijk dus MOET het een ietsie pietsie zwaarder zijn geweest, misschien 64 ton of 640 ton, dan kan ik me dat voorstellen, die belzen zijn toch al wel omgebouwd naar " metrisch".. :lol:

Die kreet van " massief stalen buis" doet me denken aan m'n eerste reissie, waarvoor ik door vriendjes op het dorp was gewaarschuwd m'n klep dicht te houden aan boord en GEEN stomme vragen te stellen....toen leerling B. aan Snr. 2nd Barend van R. vroeg " waar gaat die pijp die daar onder de grond gaat heen".......pijp versus leiding EN onder de grond versus de plaat.......toen was ik blij dat hij het vroeg :roll: :roll: het is bij mijn weten ook niks geworden met hem? ( althans niet in ons edele beroep) :lol: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Ik vind het iig wel dapper van die duiker.
Voor geen goud zou ik me tussen de bodem en zo'n zinkend schip begeven....Verder dan de bodem zinkt-ie toch niet.....althans: niet vlgs mijn studieboeken....


En Harry: met het journaille weet je het nooit....wellicht was er sprake van MT (megaton) en legden zij het uit als Metrieke Tonnekes (zoals wij ook zouden doen.... :roll: )
Maar als een as (want zoals al terecht werd opgemerkt: dat IS een massieve pijp), precies op z'n puntje terecht komt vanaf een flinke hoogte (minimaal 12 m, want dat was alleen al de holte), maakt hij niet alleen een deukje in de tanktop, vrees ik.....
Maar ik ben met je eens dat, om de bodem (toch gauw 1,5 a 2 cm dik) te doorboren, het een hele zware "buis" was, en wellicht een heel gemeen puntje gehad moet hebben.....

Hoe dan ook: dit akkefietje krijgt vast-en-zeker weer een vervolg in de vorm van vele A4tjes met nieuwe niet-vrijwillige richtlijntjes
Oost, west...ook best


Plaats reactie