Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

misschien een apart hoofdstuk
Daar bestaat al een topic over, Harry.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... 8&start=64

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat topic is exact een jaar geleden gestart.
Iemand zei toen: "Ik zie het de komende 10 jaar ook nog niet gebeuren." :-D
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Iemand zei toen: "Ik zie het de komende 10 jaar ook nog niet gebeuren."
Was IK dat Theo? :lol: Persoonlijk zie ik dat ook nog niet in de komende 10 jaar- en misschien wel ietsie langer?- gebeuren..........d.w.z. een enkele Proef met een klein scheepie onder bijzonder geregelde en gecontroleerde kondities, zeer zeker, DAT kan op ieder moment worden gedaan, de techniek bestaat er voor en "iemand met de centen" kan dat snel op gang brengen, maar als " routine gemeengoed" in de short sea trades op druk bevaren routes of gebieden zoals Noordzee, Caribean, Baltic of Middellandse Zee????.... ik denk dat zoiets nog wel een mooi poossie achter de horizon ligt.
Transatlantic...om zoiets lonend en winstgevend te maken, moet je toch al gauw een behoorlijk groot schip hebben...........een "semi- automatic" met slechts een paar beknijsde lieden aan boord ( 1 navigator en 2 man electronici en een vrieskist vol met maaltijden) DAT zie ik nog wel gebeuren "in mien tiet" :mrgreen: :lol: ....maar " de tiet zal't leeer'n" :mrgreen: De huidige machine kamers van zeer grote schepen zijn al een mooi end op weg naar echt onbemand en/of afstand bediend, zo ook met de mogelijkheden op de brug, maar slechts eeen zo'n bakkie zoals vorige week met dat visserscheepie op de Noordzee ( d.w.z. onbemand vrachtschip vaart een bemand schip onder water OF vaart tegen een olieplatform met de hele handel de lucht in en hoopies doden!) ....EN we gaan weer een mooi bekkie " achteruit".....aaahwel ik denk niet ze mij om m'n mening gaan vragen.....dus wie het weet mag het zeggen!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Wim van der Moolen »

Brand op Italiaanse veerboot bij Griekenland.

28-12-14 08:26 uur - Bron: ANP

Op een veerboot met 466 inzittenden is vanochtend vroeg brand uitgebroken onderweg van Griekenland naar Italië. Een deel van de passagiers heeft de veerboot verlaten, maar storm en hoge golven verhinderen de evacuatie, melden Griekse media.

Het vuur brak uit in de garage van de ferry, waarin plek is voor zo'n tweehonderd voertuigen, en heeft zich snel over de rest van het schip verspreid. Volgens een van de passagiers zijn er niet genoeg reddingsboten. Een ander zegt dat mensen op het schip wanhopig zijn en huilen.

De Norman Atlantic was ruim 60 kilometer van het noordwestelijke eilandje Othonoi verwijderd toen het schip een noodsignaal uitzond. De veerboot was onderweg van de haven Igoemenitsa in het noordwesten van Griekenland naar de oostelijke Italiaanse haven Ancona.

Bron: Het Parool
2030137.jpg
2030137.jpg (94.87 KiB) 3443 keer bekeken
(foto Shipspotting.com)
Eat your pie, before you die !
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het is slecht weer, windkracht 7 tot 8 veel regen. Er is een Super Puma van de Griekse reddingsdiensten in de buurt, maar ook die kampt met het slechte weer en kan hooguit zes mensen per keer opnemen. De berichten van passagiers via mobiele telefoons doen het ergste vrezen. Slagzij, paniek, veel rook, mensen die overboord spingen. "Reddingboten" die afdrijven zonder dat er mensen in zitten. Ik neem aan dat dat vlotten zullen zijn. Bemanning die niet goed met de reddingsmiddelen overweg schijnt te kunnen. Let wel: dat zijn allemaal berichten van passagiers. "We zitten als ratten in de val!" meldt iemand.
De reddingsactie wordt vanuit Italie gecoordineerd. Dit kon wel eens een grote ramp worden.

UPDATE 11.45 local:

Afbeelding

Als je de eerste beelden bekijkt, valt het met dat stormweer en die hoge zee nogal mee. Ik zie ook geen slagzij. Maar ja, makkelijk lullen natuurlijk, op veilige afstand achter de pc.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Dit kon wel eens een grote ramp worden
Ziet het idd naar uit....
Brand a/b is altijd al de grote angst aan boord, en al helemaal als je op een wowo of roro zit....
Bemanningen kun je trainen op juiste akties (laat te wensen over in dit geval, zo te lezen), maar het 'loslopend vee' is een andere geval...
Arme donders.....
Ik hoop dat het nog (redelijk) goedkomt......
Oost, west...ook best
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Robert Delhaye »

Het probleem met een roro ferry is natuurlijk dat je maar tot op zekere hoogte weet wat voor lading je aan boord hebt. In feite weer je meer over trucks en opleggers of vrachtwagens, dan wat er allemaal in personenauto's, caravans en campers aanwezig is.

Het lijkt erop dat de redding-operatie groot en gecoördineerd is. Dat was in de nacht van 10 april 1991 wel even anders. De voormalige ferry 'Koningin Juliana' (SMZ), toen aangekocht door de Italiaanse rederij Navarma, en omgedoopt in 'Moby Prince', voer op de route Italiaanse vasteland en Sardinië (Livorno).
Toen de 'Moby Prince' die nacht in dichte mist uit de haven van Livorno vertrok, kreeg het schip een aanvaring met een voor anker liggende tanker. Er ontstond een enorme vuurbal, en op één bemanningslid na, kwamen alle 140 opvarenden om.
De redding-operatie die volgde was nauwelijks bestaande, en kwam pas na enkele uren goed op gang, maar toen was het al te laat. Het feit dat er later talloze lichamen werden gevonden die aan de gloeiend hete buitendekken vastgeschroeid zaten, alsmede een aantal passagiers die zich in een lounge in veiligheid gebracht hadden en daar uiteindelijk door een combinatie van rook en hitte gestikt waren, bewijst dat veel passagiers en bemanning nog zeker twee à drie uur in leven moeten zijn geweest.
Een groot struikelblok was de gebrekkige combinatie, en de moeilijk te bereiken instanties. Daarbij kwam nog dat de voormalige 'Koningin Juliana' na de aanvaring, op volle kracht verder vaarde, eerst langs de romp van de tanker schraapte, en toen, een soort bocht makend, zich steeds verder van de tanker verwijderde. De hulpdiensten richtten zich dan in eerste instantie alleen op de tanker. De ontploffing die op de tanker werd waargenomen, daarvan dacht de wacht van de tanker dat het een klein bunkervaartuigje was dat een aanvaring had gehad.
De juiste oorzaak is nog altijd niet gevonden, een terroristische aanslag wordt niet uitgesloten.

Brand op een autodek is gevreesd. Dat overkwam onder andere de SEALINK ferry 'Ailsa Princess' op 24 juli 1982. Er vielen geen slachtoffers te betreuren, alleen wat schade. Gelukkig ontstond de brand vlak voor het binnenlopen van de haven van Cherbourg. Een caravan aan de bakboordzijde van het onderste autodek had vuur gevat, en veroorzaakte een felle brand. De ventilatie werd in eerste instantie uitgezet, maar al snel weer aan, omdat het schip zich met rook begon te vullen. De car deck sprinkler installatie werd ook geactiveerd, echter met niet te veel resultaat. De kapitein legde gewoon aan, de 900 passagiers konden het schip verlaten. De brandweer van Cherbourg kwam ter plaatse. De bedoeling was om deze binnen te laten door de boegdeur. Helaas waren inmiddels de elektronische circuits uitgevallen, en de brandweer moest via een omslachtiger weg binnen komen. Een sleepboot spoot inmiddels flink water tegen de bakboordzijde van de romp, die op sommige plaatsen rood-gloeiend was. De caravan stond tenmidden van, en onder personenauto's. Er explodeerden gelukkig geen brandstoftanks, het vuur werd uiteindelijk geblust, van de caravan bleef alleen een zwart geraamte over. Alles bij elkaar had het hele incident nog geen drie uur in beslag genomen. Wat er gebeurd zou zijn als het schip ergens halverwege z'n route was laat zich raden.

met vriendelijke groet,
Robert
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Wim van der Moolen »

Dode na aanvaring bij Italië
VANDAAG, 14:52 BUITENLAND

Voor de Noord-Italiaanse kust zijn twee vrachtschepen tegen elkaar gevaren. Daarbij is zeker één dode gevallen.

Het ongeluk gebeurde zo'n 2 kilometer van de havenstad Ravenna. Een Turks schip en een schip uit Belize botsten in de mist op elkaar.

De Turkse boot zonk na het ongeluk. Aan boord waren elf opvarenden, van wie één is overleden. Twee bemanningsleden worden nog vermist.

Bron: NOS - nieuws

(er gebeurt vandaag van alles op de Adriatische Zee, Wim)
Eat your pie, before you die !


Plaats reactie