Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bema

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Bema »

Het verhaal gaat dat de loods het schip expres op die bank gezet heeft ivm ballast problemen van het schip

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door jdbvos »

Gelet op de gevolgde koers zou ik ook zeggen dat dat opzet geweest moet zijn.....
Maar een "ballastprobleem" vind ik toch een ietsje moeilijker te begrijpen.....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door K.Brouwer »

Ben benieuwd naar de reden waarom bij de Cemfjord z'n EPIRB niet is afgegaan. Zou daar ook nog onderzoek naar gedaan worden?

Groeten, K.Brouwer
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Leo Bokkum »

Het was inderdaad opzet:
Owners of cargo ship stricken off the Isle of Wight say it was deliberately grounded to stop it from capsizing after it began listing on leaving port
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
matthijs
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2004 21:51
Locatie: schoonhoven

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door matthijs »

Goedenavond Koert,

Dat heb ik mij ook afgevraagd, bij mij aan boord (zeiljacht) zit de EPIRB om de hoek van de kajuitingang, als deze daar ook binnen heeft gezeten en de stuurhut is dicht gebleven, zit de EPIRB wel zo'n 60 à 70m onderwater, druk ca 7bar, of het dan allemaal nog werkt...., het blijft triest, maar het moet wel heel snel zijn gegaan.
Ben ook wel benieuwd wat er gaat gebeuren, zo staande laten drijven of ergens naar toe slepen voor onderzoek of gecontroleerd laten afzinken. ik zou hem zo in de donker niet graag tegenkomen.

Matthijs
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door K.Brouwer »

Halo Matthijs,

Op de commerciële vaart is de verplichte plaatsing zodanig dat die EPIRP altijd vrij op kan drijven. Dus net
binnen het stuurhuis is dus niet mogelijk. Meestal vind je hem buiten in de buurt van het stuurhuis zodat hij
bij het vergaan gewoon uit zijn houder komt en aan het zenden kan gaan.

Natuurlijk sluit ik het menselijk handelen niet uit, b.v. hem uit de houder halen en hem binnen opbergen zodat
hij tijdens dat rotweer niet per ongeluk over de muur gaat en aan het zenden slaat.

Jaren geleden is eens een Ned. vissers schip gekapseisd en was de EPIRB ook niet afgegaan.Nadat men het gezonken schip gevonden had bleek dat men een veiligheidslijntje verkeerd bevestigt had waardoor hij ook mee naar beneden getrokken werd. Hierop is toen een rondschrijven ter waarschuwing gekomen en werden ze later
zonder dat lijntje geleverd zodat dit niet meer kon gebeuren. Vandaar mijn nieuwsgierigheid van het waarom,
wellicht valt hier dan ook een les/verbetering uit te leren.

Groeten, K.Brouwer
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Hannes »

Hallo Matthijs,

De Cemfjord is inmiddels compleet gezonken, voor de veiligheid is (was) de Engelse Kustwachtsleper Herakles in de buurt van het wrak.

Hieronder een link naar de website van Rederij Brise waar wat meer informatie staat:

http://www.brise.de/brise/s3_164_0.htm

Volgens de nieuwsberichten had het schip o.a. wat technische problemen waardoor het een aantal beperkingen opgelegd kreeg.

Hieronder meer:

https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/ ... er338.html

Hieronder nog een link naar wat uitgebreidere technische gegevens van de Cemfjord met tekeningen, kan men downloaden in pdf formaat:

http://www.brise.de/download/details/Cemfjord.pdf


Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door lp »

Het verhaal gaat dat de loods het schip expres op die bank gezet
:wink: Als leek zeg ik "gezien de bouw van het onderwaterschip", die zou zelfs op een sloopstrand nog omdonderen".
quo vadis
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Via Piet Sinke Nieuwsbrief.

Alles wijst er op dat dit schip een stabiliteits probleem had " bij vertrek"....hetgeen er zo goed als zeker op wijst dat er een fout is gemaakt door " the bridge team" betreffende het ballasten NA het ontladen ( of gedeeltelijk lossen?) ...of "wat dan ook"; deze schepen varen al een mooi pikheetje rond en hebben " een bekend stabiliteits gedrag" e.e.a. i.v.m. deelladingen, hogere dekken VOL en lagere dekken LEEG.....of "wat dan ook".

Dit bakkie doet me denken aan die geelgeschilderde Italiaan, die nog niet zooo lang geleden in Antwerpen "aan de kade" omdonderde!!!! :oops:

United Kingdom Maritime Pilots’ Association (UKMPA)

Press Statement Hoegh Osaka – Grounding 3.1.2015
Maritime pilotage is the core profession within UK ports and coastal waters ensuring the 24/7/365 safety and efficiency of shipping movements. 95% of UK trade is done by sea transport through UK ports, with UK Maritime Pilots responsible for the conduct of navigation of the majority of vessels within local port areas as per the port’s regulations.
The quick thinking, decisions and actions of the Southampton port pilot on board HOEGH OSAKA with the ship’s Captain and his bridge team resulted not only in the prevention of a major catastrophic event for the ship but most importantly, saving the lives of the 25 crew members. The decision also
ensured the continuing unimpeded operation of one of the UK’s major ports and protected the local marine environment from potential significant pollution had the fuel tanks been inundated. The pilot having grounded the ship intentionally on the Bramble Bank to prevent further deterioration of the ship’s life threatening list, maintained his role of having conduct of the ship and then played a major part in the coordination of the crew’s rescue by the emergency services. Having stayed on board accompanying the master and a senior ship’s officer after all others had been evacuated, further movement of the ship was detected and the pilot subsequently instructed the remaining three to be evacuated by helicopter. All this was possible as a result of the extensive high quality training that UK maritime pilots are required to undertake coupled with significant local knowledge and experience gained through years of professional practice. Not only in ship handling but in all the other complex aspects of ship operations directly and indirectly related to manoeuvring, navigation and cargo transport. “The sound of safety is silence” yet in some quarters of the UK ports industry there is a misconception that because everything is going right then there must be no need to operate pilotage services at such high levels of expertise and training. This conveniently overlooks that it is exactly because of the significant investment in pilotage operations that on a day to day basis UK pilots safely conduct thousands of ship movements without high profile incident, dealing with the complexities as they arrive. The manner in which the Hoegh Osaka situation as it evolved was handled by her pilot is testament to the rewards that are inevitably reaped from proper investment in the training and operation of port pilotage services and the professionalism and dedication of UK pilots.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
matthijs
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 aug 2004 21:51
Locatie: schoonhoven

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door matthijs »

Goedenavond Koert / Hannes,

Is duidelijk, onze EPIRB heeft ook geen touwtje en hangt net om de hoek binnen handbereik.
Buiten is op een zeiljacht niet praktisch, snel nat en kans op vals alarm.

Ik heb de stukjes gelezen, geeft duidelijkheid en vragen, ben benieuwd wat er nog bovenwater komt,
figuurlijk dan.
bedankt voor de info.

Matthijs


Plaats reactie